پيشگيري از بارداري در بيماران اعصاب و روان

واژه ناراحتي اعصاب در کشور ما براي مردم، غريبه نيست. خيلي‌ها با اين اصطلاح که درباره مبتلايان به بيماري‌هاي اعصاب و روان در بين مردم به کار مي‌رود،آشنا هستند. گروهي، خودشان بر اين باورند که ناراحتي اعصاب دارند و گروهي ديگر به دليل اين بيماري‌ها تحت درمان‌اند اما بسياري از کساني که تصور مي‌کنند بيماري اعصاب و روان
سه‌شنبه، 3 اسفند 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيشگيري از بارداري در بيماران اعصاب و روان

پيشگيري از بارداري در بيماران اعصاب و روان
پيشگيري از بارداري در بيماران اعصاب و روان


 

نويسنده:دکتر محمد اسلامي




 

واژه ناراحتي اعصاب در کشور ما براي مردم، غريبه نيست. خيلي‌ها با اين اصطلاح که درباره مبتلايان به بيماري‌هاي اعصاب و روان در بين مردم به کار مي‌رود،آشنا هستند. گروهي، خودشان بر اين باورند که ناراحتي اعصاب دارند و گروهي ديگر به دليل اين بيماري‌ها تحت درمان‌اند اما بسياري از کساني که تصور مي‌کنند بيماري اعصاب و روان دارند.
معمولا به‌خاطر ترس از نگاه مردم و انگي که متوجه آنها مي‌شود، از مراجعه به پزشک و بررسي تخصصي امتناع مي‌کنند و از بهره‌مندي از شيوه‌هاي سالم زندگي محروم مي‌شوند. اين افراد متاسفانه به‌رغم تمامي مشکلاتي که تجربه مي‌کنند، گاهي از روي ناآگاهي و عدم استفاده از روش‌هاي علمي پيشگيري از بارداري، با تولد يک کودک ناخواسته مواجه مي‌شوند که اين حالت، شرايط روحي و زندگي آنها را بيشتر به هم مي‌ريزد. به مناسبت 18 مهرماه، روز جهاني سلامت روان، بي‌مناسبت نديدم که روش‌هاي مناسب ضد بارداري براي اين بيماران را به اختصار توضيح دهم.
3 مورد از بيماري‌هاي اعصاب و روان از بقيه شايع‌تر است که من ضمن اشاره به اين 3مورد، به ترتيب، ممنوعيت يا بلامانع بودن استفاده از هر روش پيشگيري از بارداري را در خصوص هريک ذکر مي‌کنم. اولين مشکل، سردردها هستند؛ دوم، بيماري صرع است که مردم، آن را با نام غش مي‌شناسند و سوم، بحث افسردگي‌هاست.
 

قرص‌هاي ضدبارداري
 

از رايج‌ترين روش (مصرف قرص‌هاي پيشگيري از بارداري ال‌دي) شروع مي‌کنيم؛ بايد ببينيم آيا خانمي بعد از کار روزانه طولاني يا به خاطر مشاجره دچار سردرد شده يا سردردش سابقه دارد؟ بايد نوع سردرد مشخص باشد که ميگرني است يا غيرميگرني چون در استفاده از روش‌ها خيلي مهم هستند.
گاهي اوقات افراد علايم همراهي هم با سردرد ميگرني دارند مثل کم شدن قدرت بينايي يا ديدن خطوط نوراني زيگزاگي، حس گزگز شدن بازو يا نيمي از صورت. بودن يا نبودن اين علايم نيز مهم هستند. براي خانمي که بالاي 35 سال دارد، چه اين علايم را همراه سردرد داشته باشد چه نداشته باشد به هيچ عنوان نبايد قرص ال‌دي يا آمپول يک‌ماهه استفاده کند. اگر خانمي کمتر از 35 سال داشته باشد و علايم ياد شده را ذکر نکند هم بهتر است قرص ال‌دي نخورد. حالا اگر سردرد شما غيرميگرني باشد منعي براي استفاده از قرص پيشگيري نداريد. در مورد بيماران مبتلا به صرع هم استفاده از قرص‌هاي ال‌دي و آمپول‌ يک‌ماهه منع مي‌شود چون امکان دارد مصرف آن با داروهايي که اين بيماران مي‌خورند تداخل پيدا کند و اثر اين قرص يا آمپول يک‌ماهه را کم و غيرايمن ‌کند. تنها موردي که در مبتلايان به صرع تداخل دارويي نداريم، مصرف قرص اسيد والپروئيک است. اگر شما به صرع مبتلا هستيد و فقط اين قرص را مصرف مي‌کنيد، مي‌توانيد از آمپول يک‌ماهه و يا قرص ال‌دي براي پيشگيري از بارداري استفاده کنيد. در مبتلايان به افسردگي هم که پزشک آنها را تحت درمان دارويي دارد هيچ منعي براي مصرف قرص ال‌دي و آمپول يک‌ماهه پيشگيري وجود ندارد و آنها مي‌توانند روش قرص را انتخاب کنند. دقت کنيد که اگر مبتلا به صرع و يا افسردگي هستيد انتخاب روش مطمئن پيشگيري خيلي مهم است چون نه تنها داروهايي که استفاده مي‌کنيد امکان تاثير روي جنين ناخواسته‌تان را دارد بلکه داشتن شرايط روحي و آمادگي کامل براي بچه‌دار شدن نيز در روند درمان بيماري شما اثرگذار است. به‌طور کلي بيماران افسرده منع مصرف قرص ندارند، اما مبتلايان به ميگرن و صرع نبايد از قرص استفاده کنند.

قرص‌هاي دوران شيردهي
 

براي استفاده از قر‌ص‌هاي دوران شيردهي در بيماران مبتلا به سردرد غيرميگرني منعي وجود ندارد اما در سردردهاي ميگرني، اگر علايم همراه مثل گزگز شدن بازو يا نيمي از صورت و يا تغييرات بينايي وجود داشته باشد بهتر است از اين قرص‌ها و حتي آمپول‌هاي 3 ماهه استفاده نکنند. اگر خانمي علايم همراه ميگرن ندارد مي‌تواند اين قرص‌ها را استفاده کند. اگر خانمي مشکل صرع دارد و دارويش کاربامازپين يا فني‌تويين است نيز بهتر است از قرص مخصوص شيردهي و آمپول 3 ماهه استفاده نکند چون تاثير داروي پيشگيري را مي‌کاهد. در مورد افسردگي نيز درست مثل قرص‌هاي ال‌دي منعي براي قرص‌ مخصوص شيردهي وجود ندارد.

آي‌يودي
 

در مبتلايان به سردرد هيچ منعي براي آي‌يودي نيست و خانم‌هاي مبتلا به ميگرن و حتي مبتلا به صرع و افسردگي با خيال راحت مي‌توانند اين روش را انتخاب کنند. همه آنچه درباره آي‌يو‌دي گفتيم در مورد کاندوم هم صدق مي‌کند. از آنجا که کاندوم نيز هورموني ندارد، منعي براي استفاده بيماران مبتلا به صرع، افسردگي و سردردها ندارد. پس دو روش کاندوم و آي‌يودي روش‌هاي خوبي براي اين بيماران است.

بستن لوله‌ها
 

در مورد بستن لوله‌ها که يک روش دايمي پيشگيري از بارداري محسوب مي‌شود نکاتي وجود دارد. در مبتلايان به سردرد منعي براي اين روش نداريم. در بيماران صرع چون نيازمند بي‌هوشي براي بستن لوله در خانم‌ها هستيم بايد با نظر پزشک انجام شود که البته در مورد آقايان چه مبتلا به سردرد و چه صرعي منعي نداريم اما در بيماران افسرده چه خانم باشند و چه آقا بهتر است براي اين روش قدري تامل کنند. دليل اين توصيه آن است که بيمار افسرده به رغم اينکه مشاوره قبل از بستن لوله را دريافت مي‌کند اما چون امکان دارد در بحران‌هاي افسردگي باشد و شرايط آرامش روحي را براي گرفتن اين تصميم مهم نداشته باشد، نمي‌توان مطمئن بود که پشيمان نشود. هر چند راه‌هاي بازگشت بستن لوله‌ها وجود دارد اما اين جراحي‌ها هزينه‌بر هستند و درصد موفقيت آنها بسيار بالا و حتمي نيست و بايد در مشاوره اين گروه افسرده اين نکته مهم را در نظر گرفت.

 

منبع:www.salamat.com



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما