کـاري‌تـريـن شـکـل تـنـش‌زدايـي

استرس در محل کار از ريشه‌اي‌ترين دلايل اکثر بيماري‌ها اعم از خفيف و شديد است. تخمين زده‌اند که فقط در ايالات متحده 6ميليون برگه مرخصي استعلاجي مربوط به بيماري‌هاي مرتبط با استرس است. از اين رو، اگر نمي‌خواهيد...
چهارشنبه، 3 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کـاري‌تـريـن شـکـل تـنـش‌زدايـي

کـاري‌تـريـن شـکـل تـنـش‌زدايـي
کـاري‌تـريـن شـکـل تـنـش‌زدايـي


 

ترجمه: آزاده گنجي




 

8 روش براي مقابله با استرس در محيط کار
 

استرس در محل کار از ريشه‌اي‌ترين دلايل اکثر بيماري‌ها اعم از خفيف و شديد است. تخمين زده‌اند که فقط در ايالات متحده 6ميليون برگه مرخصي استعلاجي مربوط به بيماري‌هاي مرتبط با استرس است. از اين رو، اگر نمي‌خواهيد اين بيماري‌ها گريبان‌گير شما هم بشوند، لازم است طرز مقابله با استرس در محيط کار را بياموزيد. اين مطلب، شما را با برخي از بهترين راهکارهاي مقابله با استرس در محيط کار آشنا مي‌کند.

1.صبح‌تان را شاداب آغاز کنيد
 

بسياري از مردم حتي پيش از رسيدن به محل کار خود دچار استرس مي‌شوند. آماده کردن فرزندان براي مدرسه، انجام دادن کارهاي خانه، گير کردن در ترافيک، تحمل رفتارهاي ناهنجار ترافيکي و مشکلاتي از اين دست، شما را عصبي و در برابر واکنش‌ها آسيب‌پذيرتر مي‌کنند. براي اجتناب از اين تنش‌ها، زمان صبحگاهي خود را به درستي نظم دهيد و براي رفتن به محل کار کمي زودتر و با نگرشي مثبت از منزل خارج شويد. روحيه مثبت، شما را به راحتي از موقعيت‌هاي استرس‌زا خارج مي‌کند و تا حد زيادي اثرات بد استرس را کاهش مي‌دهد.

2.انتظارهاي ديگران را بشناسيد
 

بسياري از موقعيت‌هاي استرس‌زا به اين دليل پديد مي‌آيند که مردم دقيقا نمي‌دانند از آنها چه انتظاراتي دارند. به ‌عبارتي الزامات کار برايشان روشن نيست. با صحبت با مافوق‌تان مي‌توانيد از بروز چنين موقعيت‌هايي اجتناب کنيد. دانستن «ميزان کار کافي» در سازماندهي به زمان و کار بسيار مهم است و استرس را از بين مي‌برد.

3.از درگيري‌ در محل کار اجتناب کنيد
 

درگير شايعات نشويد و در هيچ منازعه و جروبحثي وارد نشويد. درگيري در چنين موقعيت‌هايي نه‌ تنها تعادل هيجاني شما را بر هم مي‌زند، بلکه اعتبار شما را در محيط کار خدشه‌دار مي‌کند. همچنين از افرادي که عادت دارند به درگيري‌ها و اختلافات دامن بزنند، دوري کنيد. هيچ‌گاه عقايد مذهبي يا سياسي خود را با حالتي پرخاشگرانه ابراز نکنيد.

4.‌فضاي کار راحتي به وجود آوريد
 

شايد تاکنون به اين موضوع توجه نکرده باشيد ولي محيط کاري نامساعد، شما را بيشتر در معرض استرس قرار مي‌دهد. حتي مدل صندلي، ارتفاع ميز و... در بالابردن بازده کاري و توانايي شما در مقابله با استرس بسيار موثر است. از اين ‌رو، مطمئن شويد که اتاق شما به همه وسايل ضروري و راحت مجهز است تا شغلتان را به امري لذت‌بخش تبديل کنيد.

5.از پرمشغلگي بپرهيزيد
 

شايد برخي معتقد باشند که پرمشغلگي به شما کمک مي‌کند تا از وقتتان استفاده بهينه داشته باشيد و در نتيجه بازدهي خود را بالا ببريد اما واقعيت اين است که پرمشغله‌بودن سبب مي‌شود شما وظايف بيشتري را در مدت زمان کمتري انجام دهيد، اين اين قطعا در کيفيت کار تاثير مي‌گذارد. علاوه ‌بر اين، شما را عصبي و زودرنج مي‌کند و تمرکز شما را کاهش مي‌دهد. بنابراين، بهتر است از پرمشغلگي بپرهيزيد، مگر اينکه مجبور باشيد.

6.‌آستانه تحمل‌تان را بالا ببريد
 

اين مهم‌ترين و موثرترين روش مقابله با استرس شغلي است. ياد بگيريد که با ديگران صبورتر باشيد. بر سر زيردستان‌تان در محيط کار و فرزندان‌تان در منزل فرياد نکشيد. فرياد زدن به هيچ‌وجه به شما کمکي نمي‌کند. در عوض، تقصيرات کوچک اطرافيان‌تان را ببخشيد و فراموش کنيد؛ عصبانيت خود را کنترل و آرامش خود را در هر شرايطي حفظ کنيد.

7.از «نه» گفتن نترسيد
 

بيشتر مردم با اين مشکل مواجه‌اند. به تعهداتي فکر کنيد که واقعا نمي‌خواستيد آنها را قبول کنيد. اگر فکر مي‌کنيد درخواست‌هاي غيرمنطقي همکاران و مافوق‌هايتان موجب استرس شما مي‌شود، از انجام دادن آنها خودداري کنيد. در شرايط موجه هيچ‌گاه در «نه» گفتن تامل نکنيد.

8.آرامش خودتان را حفظ کنيد
 

آرام کردن ذهن و جسم نه‌تنها مثل يک تسلي‌‌بخش استرس عمل مي‌کند، بلکه بازدهي شما را افزايش مي‌دهد. بعضي اوقات هيچ کاري انجام ندهيد، تلفن خود را خاموش کنيد و فقط چند دقيقه آرام روي صندلي بنشينيد. همچنين هنگام رانندگي به سمت خانه به موسيقي مورد علاقه‌تان گوش دهيد تا اعصاب‌تان آرام شود. موسيقي بهترين روش براي تسکين استرس و رسيدن به آرامش روحي است.
کمي استرس براي بازدهي‌تان واقعا سودمند است و در محيط کار فضايي رقابتي براي کارمندان ايجاد مي‌کند. با اين حال، نبايد از حدي که موجب بيماري‌هاي رواني و جسمي در افراد مي‌شود، تجاوز کند.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط