اي برادر، تو همه انديشه‌اي!

اين که نگاه مثبت يا منفي ما به زندگي مي‌تواند بر سلامت جسم و روان‌ ما تاثير بگذارد، مدت‌هاست که سر زبان‌ها افتاده. شما تا حالا چند بار به يک بيمار يا يک فرد شکست‌خورده گفته‌ايد که بخش خوب ماجرا را هم ببيند؟...
دوشنبه، 15 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اي برادر، تو همه انديشه‌اي!

اي برادر، تو همه انديشه‌اي!
اي برادر، تو همه انديشه‌اي!


 

نويسنده:محمدرضا عليزاده




 
اين که نگاه مثبت يا منفي ما به زندگي مي‌تواند بر سلامت جسم و روان‌ ما تاثير بگذارد، مدت‌هاست که سر زبان‌ها افتاده. شما تا حالا چند بار به يک بيمار يا يک فرد شکست‌خورده گفته‌ايد که بخش خوب ماجرا را هم ببيند؟ به تازگي محققان اثبات کرده‌اند که نوع رفتار ما در برابر هستي، به ويژه نگاه مثبت يا منفي‌اي که به آن داريم، بيش از آنچه فکر مي‌کنيم مي‌تواند بر سلامت ما تاثيرگذار باشد.
تحقيقات دکتر بکالوي، استاد دانشگاه علوم اجتماعي ييل، نشان داد که داشتن ديد مثبت بر سلامت ما تاثير شگرفي دارد. او پس از زير نظر گرفتن 660 فرد که پرسش‌نامه‌‌اي را در سال 1975 ميلادي پر کرده بودند و در آن از نوع نگاهشان به پيري سخن گفته بودند و بررسي سن فوت هر يک از آنها به اين نتيجه رسيد: «افرادي که ديد مثبتي به پيري داشتند، به طور ميانگين 5/7 سال بيشتر از کساني که نگاهي منفي به آن داشتند، عمر کردند.»
يک تحقيق که در سال 2003 ميلادي در دانشگاه ويسکونسين مديسون انجام شد، نشان داد واکسن آنفلوآنزا بر آنهايي که نگاه مثبتي به زندگي دارند، تاثير بيشتري دارد.
در اين پژوهش 52 فرد زير نظر گرفته شدند و به آنها واکسن آنفلوآنزا تزريق شد اما پيش از آن، پزشکان از داوطلبان خواستند به يک خاطره خوب و يک خاطره بد فکر کنند و فعاليت مغزي آنها ثبت شد. کساني که بيشتر وقت خود را صرف فکر کردن به يک خاطره خوب کرده بودند تا يک خاطره بد، سمت چپ کورتکس جلوي مغزشان (كه مسوول احساسات مثبت است)، فعال‌تر بود و 6 ماه بعد، ميزان پادتن مقابله با ويروس در بدن‌شان، در مقايسه با ساير افراد، بيشتر بود.

خوش‌بين‌ها کمتر درد مي‌کشند
 

داشتن نگاه مثبت به زندگي حتي مي‌تواند بر تجربيات فيزيکي هم تاثير بگذارد. طبق تحقيقي که در سال 2005 ميلادي در دانشکده پزشکي ويک‌فارست انجام شد، به اثبات رسيد که نوع نگاه ما به دنيا حتي بر ميزان دردي که حس مي‌کنيم هم تاثير مي‌گذارد. در اين تحقيق، داوطلباني که به آنها گفته مي‌شد قدرت تحمل درد بالاتري دارند و بدن‌شان قوي‌تر است، در واقع، واکنش کمتري به درد نشان مي‌دادند. به عبارت ديگر، فکر آدم‌ها مي‌تواند مانند يک مورفين در بدن عمل کند.

نتيجه تفکر منفي
 

همان‌طور که تفکر مثبت براي سلامت خوب است، آيا تفکر منفي مي‌تواند براي سلامت مضر باشد؟ اين، سوالي است که در بسياري از کتاب‌هاي قرن حاضر به آن پرداخته شده اما هنوز جوابي قطعي و علمي براي آن نيافته‌اند.
عقايد بسياري وجود دارد که طبق آن، استرس و افسردگي يکي از دلايل ابتلا به سرطان است. برخي بررسي‌ها رابطه بين استرس و افزايش احتمال ابتلا به سرطان را به اثبات رسانده‌اند اما اين موضوع در همه موارد مصداق ندارد. برخي بررسي‌ها نشان داده‌اند بين ابتلا به سرطان پستان در زنان و مرگ همسر يا جدايي از او رابطه وجود دارد. پيش از اين، تحقيقات روشن کرده بودند که نوع احساسات ما مي‌تواند بر سلامت قلبمان تاثير بگذارد. به عنوان مثال، افسردگي مي‌تواند سبب بروز ناراحتي‌هاي قلبي شود و استرس نيز مي‌تواند احتمال بروز انواع سرطان را افزايش دهد.

کشف رابطه بين نوع نگاه و شيوه زندگي
 

نگاه مثبت مي‌تواند بر شيوه زندگي تاثيرگذار باشد. وقتي شما بدبين هستيد و هميشه استرس داريد، طبيعتا به تغذيه خود توجه چنداني نمي‌کنيد، ورزش نمي‌کنيد و خوب نمي‌خوابيد و شايد به مصرف مواد مضري مانند سيگار نيز گرايش پيدا کنيد. اين شيوه زندگي درنهايت مي‌تواند داراي عوامل خطرسازي باشد که احتمال ابتلا به انواع سرطان و بيماري‌هاي قلبي را افزايش مي‌دهد. محققان مي‌گويند شايد يکي از راه‌هاي درمان بيماري‌ها قبول همين موضوع باشد که احساسات ما بر بيماري‌هاي جسمي تاثير مي‌گذارند و ما با شناخت و درمان اين احساسات مي‌توانيم ناراحتي‌هاي جسمي‌مان را برطرف کنيم.

نگاه مثبت بايد دروني باشد
 

نگاه مثبت به زندگي به اين معني نيست که لزوما انسان مثبتي باشيد يا سعي کنيد وقايع غيرقانوني و ناراحت‌کننده را ناديده بگيريد. وقتي به شما گفته مي‌شود که يک بيماري حاد داريد يا دچار يک مشکل بزرگ شده‌ايد، طبيعي است که آزرده شويد و احساس ناراحتي و شکست کنيد، اما با نگاهي مثبت به مسايل زندگي مي‌توانيد خوش‌بيني را در وجودتان دروني کنيد. به اين ترتيب، مي‌توانيد با مسايل زندگي سرسختانه روبه‌رو شويد و آنها را حل کنيد. به عنوان نمونه، فرد مبتلا به التهاب مفاصل که ديد مثبت دروني ندارد، ممکن است هنگامي که از باز کردن درب يک بطري عاجز مي‌ماند، بگويد: «من آدم بي‌فايده‌اي شده‌ام!» اما آنکه ديد مثبت دروني دارد، اين ناتواني را مي‌پذيرد و به سراغ اموري مي‌رود که قادر به انجام آنهاست. داشتن ديد مثبت صرفا داشتن نگاه منتقدانه به تفکرات منفي نيست؛ بلکه توجه بيشتر داشتن به دوست داشتني‌هاي زندگي و گرايش بيشتر به سمت آنهاست. سعي کنيد ملودي زندگي خودتان را بسراييد؛ آن‌گونه که انگار مي‌خواهيد با آن برقصيد. خودتان را از گذشته رها کنيد؛ صفحات کتاب زندگي‌تان را ورق بزنيد و زندگي تازه‌اي را شروع کنيد.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط