عوارض آرايش

بروز واکنش‌هاي ناخوشايند پوستي نسبت به فرآورده‌هاي بهداشتي‌آرايشي بستگي به وضعيت پوست و سيستم ايمني دارد. شايع‌ترين واکنش‌هاي پوستي شامل اگزماهاي تحريکي و آلرژيک است که به شکل سوزش، خارش و قرمزي بروز مي‌کند. اصلي‌ترين عامل ايجادکننده حساسيت نيز مربوط به حلال‌ها، عطريات و مواد نگه‌دارنده موجود در
شنبه، 27 فروردين 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوارض آرايش

عوارض آرايش
عوارض آرايش


 

نويسنده: دکتر غلامحسين غفارپور، متخصص پوست و مو




 
بروز واکنش‌هاي ناخوشايند پوستي نسبت به فرآورده‌هاي بهداشتي‌آرايشي بستگي به وضعيت پوست و سيستم ايمني دارد. شايع‌ترين واکنش‌هاي پوستي شامل اگزماهاي تحريکي و آلرژيک است که به شکل سوزش، خارش و قرمزي بروز مي‌کند. اصلي‌ترين عامل ايجادکننده حساسيت نيز مربوط به حلال‌ها، عطريات و مواد نگه‌دارنده موجود در کِرِم‌ها و مواد آرايشي است. همان‌طور که مي‌دانيد به‌طور کلي مواد اصلي تشکيل‌دهنده تمام فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي عبارت‌اند از: 1) آب، 2) حلال‌ها، 3) مواد نگه‌دارنده، 4) مواد معطر و 5) رنگ‌ها.
حلال‌ها از مواد دترژان هستند ولي مي‌توانند باعث حل شدن مواد روغني در پايه آب شوند و متاسفانه بر روي پوست نيز باعث حل شدن چربي طبيعي روي پوست مي‌شوند که اين مساله باعث حساس شدن و تحريک‌پذيري پوست مي‌گردد. مواد نگه‌دارنده شامل موادي هستند که جلوي رشد و نمو ميکروب‌ها بر روي کِرِم‌هاي آرايشي را مي‌گيرند و همچنين باعث پايداري و دوام اثر کِرِم‌ها براي مدت زمان طولاني‌تري مي‌شوند. از گران‌ترين اجزاي تشکيل‌دهنده مواد آرايشي عطر و اسانس آن است که بيشتر مورد توجه مصرف‌کنندگان است. بو و عطر يک فرآورده ترکيبي از چند مولکول معطر است؛ مثلا عطر يک صابون به طور متوسط مي‌تواند از 50 تا 150 ماده معطر تشکيل شده باشد. يک کِرِم‌ آرايشي به‌طور متوسط از 200 تا 500 ماده معطر و عطر و ادکلن‌ها به‌طور متوسط شايد از 700 نوع ماده معطر تشکيل يافته باشد. مواد رنگي به خصوص در لوازم آرايش صورت، لب و... به کار مي‌روند که بعضي از مواد رنگي‌ مورد تاييد محققان مختلف شيميدان است و معمولا با محلول کردن آنها کارخانجات توليدي به رنگ دلخواه خود مي‌رسند. بنابراين افراد داراي پوست‌هاي حساس به دنبال مصرف بعضي از کِرِم‌ها و لوازم آرايشي دچار قرمزي و خارش و حساسيت مي‌شوند و بايد نسبت به اين عوارض و واکنش‌هاي نامطلوب هوشيار باشند. دسته دوم عوارض مربوط به صدمات و شکستگي موهاست که به دنبال مصرف فرآورده‌هاي آرايشي مربوط به مو ايجاد مي‌شود. عوارض مواد آرايشي و اقدامات زيبايي ناخن به شکل تغيير رنگ، خشکي و جداشدگي صفحه ناخن ديده مي‌شود. عوارض پوستي ياد شده ممکن است سال‌ها پس از استفاده شروع شوند اما آنچه مدنظر مي‌باشد عوارض زودرسي است که بلافاصله پس از استفاده از فرآورده‌هاي آرايشي پوست را تحريک مي‌کند. به اين منظور انجام تست حساسيت پوستي قبل از مصرف هر فرآورده آرايشي توصيه مي‌گردد و الزامي است. اين تست به اين صورت است که بايد مقداري از کِرِم‌ يا فرآورده مورد نظر را قبل از مصرف روي پوست سطح داخلي بازو بماليد و اين کار را روزانه دو مرتبه تکرار کنيد، بدون آنکه شسته شود. اگر قرمزي مشاهده نکرديد، مصرف آن فرآورده بلامانع است. در مورد کِرِم‌هاي صورت و کِرِم‌هاي دور چشم ترجيحا پوست صورت در سمت خارجي گوشه چشم براي اين تست توصيه مي‌شود. کِرِم‌هاي مرطوب‌کننده نيز براي آنهايي که پوست‌هايي حساس دارند بهتر است قبل از مصرف تست شود. حتي مي‌توانيد اين کِرِم‌ها را روي پوست جلوي ساعد زير چين آرنج بماليد و در صورت حساسيت نداشتن (روزي دو بار کرم را تست کنيد و پس از دو روز مصرف آن بلامانع است) مصرف آن مجاز است.
منبع:www.salamat.com



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.