امام جمعه ديروز اززبان امام جمعه امروز
درآمد
بهترين مقياس،براي مقايسه کرمانشاه ديروز يا امروز،شنيدن اوصاف امام جمعه شهيد اين خطه وکارها و فعاليت ها و شخصيتش اززبان يکي ازدو پرچم دار اصلي اين شهر در ميان علماي غرب کشور است.آيت الله مصطفي علما که در زمان شروع نهضت خميني کبير(ره)، نوجوان بوده است،خاطرات وشناخت خوبي از چهارمين شهيد محراب،چه در دوران مبارزه وچه در زمان بعداز انقلاب در سينه دارد.
شما درهمين شهر کرمانشاه بود که نخستين بار آقاي اشرفي اصفهاني را ديديد؟
بعد ازارتحال مرحوم آقاي بروجردي،- يعني نهضت از سال 1342- نهضت و انقلاب شروع شد که از همان وقت مرحوم آيت الله اشرفي اصفهاني در مبارزات و قضاياي سياسي حضور داشتند وتقريباً نماز ايشان، محل درس شان مدرسه مرحوم آيت الله العظمي بروجردي يکي از مراکز انقلاب به شمار مي رفت.حقيقتاً در مواقع حساس هم ايشان حضور جدي داشتند. آشنايي دقيق تر ما،از همان وقت آغاز شد که البته آن زمان من حدود چهارده، سال سن داشتم وبه دبيرستان مي رفتم . اين آقايان که آمدند فضاي شهر عوض شد، مخصوصاً زماني که ايشان تازه آمده بودند- دريک مقطع زماني-مرحوم آقاي فلسفي به مدرسه آيت الله بروجردي آمدند و يک دهه منبر رفتند. بعد از مرحوم آقاي فلسفي، آقاي انصاري آمد وايشان هم يک دهه منبر مي رفت.با اين که به دبيرستان مي رفتم، گاهي به مدرسه علميه نيزسرمي زدم و با طلبه ها حشرونشرداشتم.از نزديک مرحوم حاج آقا عطاء الله را مي ديدم و مي شناختم، درنمازايشان هم شرکت مي کردم. بعد هم که از دبيرستان مستقيماً به قم رفتم، از آن ها اطلاعاتي داشتيم وبا آقا زاده هاي ايشان بوديم.شهيد اشرفي اصفهاني،يک انسان منزه و مهذب بود و خيلي طمأنينه و آرامش داشت که مردم واقعاً دوستش داشتند.تمام وجودش صداقت و سلامت بود.
اگر ممکن است راجع به نقش محوري آيت الله اشرفي اصفهاني درمبارزات سياسي قبل از انقلاب،توضيح بفرماييد.
مقر انقلاب درکرمانشاه، يکي مدرسه مرحوم آيت الله بروجردي و يکي هم مسجد شهبازخان مرحوم آيت الله حاجي آخوند بود. اين دو مرکز،تقريباً محل رفت وآمد و حضور مبارزان بود،مخصوصاً مرحوم آقاي حاجي آخوند بود.اين دومرکز،مخصوصاً مرحوم آقاي حاجي آخوند که بعد ازرحلت آيت الله العظمي بروجردي-ازهمان وقت- حضرت امام (ره) را در کرمانشاه مطرح کردند.يکي ايشان ويکي هم مرحوم آيت الله فهري بودند که از طرف حضرت امام (ره) درسوريه بودند-اين جا به آقاي سيد احمد زنجاني معروف بودند چون اصالتاً هم زنجاني بودند-بعد به تهران رفتند وآن جا هم مدتي اقامه جماعت داشتند واز دوستان مرحوم حاج آقا مصطفي -آقا زاده حضرت امام(ره) - بودند.اين دو نفر؛ مرحوم حاجي آخوند وآقاي فهري- که درمسجد جامع نماز مي خواند و آن جا را آباد کرد- ارجاع به امام مي دادند ،چون مرحوم حاجي آخوند شاگرد امام هم بودند ودرکرمانشاه امام را بر سر زبان ها انداختند ومطرح کردند.خيلي ها هم از همان وقت متوجه امام بودند ومقلد ايشان شدند.آن موقع،حضرت امام حدود شصت ويکي،دوسال سن داشتند ودرکم تر جايي مطرح بودند؛عمدتاً بين فضلا ودرخود قم مطرح بودند .ازآن وقت،حضرت امام توسط اين دو بزرگوار-وبعد هم مرحوم اشرفي اصفهاني- مطرح شدند.
علت اين که آقايان امام سدهي وجبل عاملي، پس از مدت کوتاهي، از کرمانشاه برگشتند وآيت الله اشرفي اصفهاني مدتي طولاني در آن شهر ماندند،چه بود؟
چرا ايشان، اين قدر در نزد مردم کرمانشاه محبوب بودند؟
درصحبت هايي که با بزرگواراني مثل شما کرده ايم، شنيده ايم که به دليل وضعيت خاص کرمانشاه- از نظر وجود فرق مختلف مذهبي واهل سنت- امامت جمعه از ويژگي خاصي برخورداراست. دراين باره توضيح دهيد.
اين جا مديريتي مي خواهد که بتواند بين همه اين ها جمع کند وقضايا را مديريت کند، وگرنه مساله خاصي ندارد. درهر جاي ايران، يک سري از اين مسائل ونيز بحث فرق وجود دارد.نقش اساسي، آن مديريت کار است که چگونه مديريت بشود.ازسابق هم علماي بزرگ کرمانشاه به همين حالت مديريت مي کردند وهيچ تنش ومشکلي هم نبود.
درآن مقطع خاص، آيت الله اشرفي چقدر از عهده اين کار برآمد؟
واقعاً انگيزه منافقين از به شهادت رساندن اين پيرمرد هشتاد ساله که امام فرمودندآزارش به موري هم نمي رسيد، همين بوده است؟
گويا پس از شهادت ايشان، دونفر از بزرگواران ،مدتي آيت الله جنتي وسپس آيت الله موحدي کرماني امامت جمعه کرمانشاه را برعهده داشته اند؟
شما خاطره شخصي اي هم از شهيد اشرفي داريد؟
ايده ايشان راجع به ولايت فقيه چه بود؟
تأثير شهادت آيت الله اشرفي اصفهاني، بر کرمانشاه ومردم آن جا چه بود؟
بحمدالله، الان هم کرمانشاه در وضع و موقعيت خوبي است وامور، اداره ومديريت مي شود و مساله خاصي دربين نيست.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 44
/ج