رسانه اي درخدمت آرمان هاي انقلاب

سعيد مستغاثي، کار تحقيقاتي ونوشتاري را از سال 1367 با انتشارات سروش وکتاب تقويم تاريخ انقلاب اسلامي آغاز کرد. او از اوايل دهه 70، پس از همکاري با بنياد سينمايي فارابي وفصلنامه اين بنياد، وارد مطبوعات سينمايي شد واز آن پس در نشريات گوناگون از جمله هفته نامه سينما. دنياي تصوير، نقد سينما، سوره، اطلاعات بين الملل، فيلم و
دوشنبه، 27 تير 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رسانه اي درخدمت آرمان هاي انقلاب

رسانه اي درخدمت آرمان هاي انقلاب
رسانه اي درخدمت آرمان هاي انقلاب


 






 
گفت وگوي صميمي با سعيد مستغاثي، منتقد سينمايي و مستند ساز کشور در آستانه روز جمهوري اسلامي
گفت وگو: محمد علي روزبهايي

پيش درآمد
 

سعيد مستغاثي، کار تحقيقاتي ونوشتاري را از سال 1367 با انتشارات سروش وکتاب تقويم تاريخ انقلاب اسلامي آغاز کرد. او از اوايل دهه 70، پس از همکاري با بنياد سينمايي فارابي وفصلنامه اين بنياد، وارد مطبوعات سينمايي شد واز آن پس در نشريات گوناگون از جمله هفته نامه سينما. دنياي تصوير، نقد سينما، سوره، اطلاعات بين الملل، فيلم و سينما، فيلم و هنر، آفرينش، بنيان، آيينه جنوب، بهار، نوروز، حيات نو، همشهري، جهان سينما، فيلم نگار قلم زد. همچنين، دراين نشريات مسئوليت هايي مانند دبير سرويس نقد فيلم، دبير بخش ايراني ومسئوليت بخش خارجي را بر عهده داشت.
مستغاثي درسال هاي 1382 تا 1384 سردبير مجله هفتگي وهمچنين رويداد هفته بود. وي از آغاز تأسيس انجمن منتقدان ونويسندگان سينمايي ايران در سال 1374، به عضويت اين انجمن درآمد واز سال 1386 وارد شوراي مرکزي آن شد ودر سال 1387 به رياست اين انجمن انتخاب گرديد. وي همچنين در دوره هاي مختلف، عضو هيئت هاي داوري اين انجمن بوده است ودرسال 1387 نيز عضو هيئت داوران بخش فيلم هاي اول ودوم جشنواره فيلم فجر بود.
مستغاثي از سال 1374 به برنامه سازي در تلويزيون روي آورد. وي نخست براي برنامه هايي چون «سينما تئاتر74»، ـ«با شما براي شما»، «زن درتاريخ سينما» و «مستند 4» نويسندگي و کارشناسي کرد وسپس با کارگرداني مجموعه مستند - داستاني «محراب انقلاب» درسال 1384 وارد جرگه فيلم سازي شد. پس از آن ساخت مجموعه هاي مستند «راز آرماگدون»؛ «پيش از آغاز»؛ «آب درهاون»؛ «راز آرماگدون 2»؛ «ارتش سايه ها »؛ «رازآرماگدون3»؛ «معبد تاريکي: ؛«راز آرماگدون 4»؛ «پروژه اشباح» و «اشغال » درکارنامه او به ثبت رسيده است.
به مناسبت يوم الله دوازدهم فروردين، روز جمهوري اسلامي به بخشي از سخنان او اشاره و نظام اسلامي را از ديدگاه رئيس پيشين انجمن منتقدان ونويسندگان سينمايي کشور بررسي مي کنيم.
«اگر مي خواستيد يک برنامه تلويزيوني براي روز جمهوري اسلامي توليد کنيد، چه مي کرديد؟»
-«به روايت تصويري، به آنچه در طول 2500 سال استبداد و200 سال استعمار و50سال سلطنت پهلوي برسر اين ملت وسرزمين آمد، مي پرداختم وزواياي ناگفته اين تاريخ را براي نسل ديروز وامروز باز مي نماياندم تا با مقايسه با آنچه پس از انقلاب رخ داده و عزت وسربلندي را به اين آب وخاک واين مردم بازگردانده است، به ارزش برپايي نظام جمهوري اسلامي وياد روز آن برسند.»
«به نظر شما روز دوازدهم فروردين و رأي قريب به اتفاق مردم به «جمهوري اسلامي» چه پيامي هايي را در انديشه مردم ما يادآور مي شود؟»
- «نخستين پيام آن، حاکميت سياسي اسلام و شيعه پس از گذشت حدود 1400 سال بود وتحقق وعده الهي براي زمينه سازي ظهور وقيام حضرت ولي عصر (عج) ودوم رهايي از يک استبداد 2500 ساله واستعمار 200 ساله که به مثابه عملي شدن همان شعارهاي استقلال وآزادي به نظر مي رسيد.»
«با توجه به تجربه فراوان حضرتعالي وشناختي که از رسانه ملي داريد، چه خاطرات و چه اتفاقاتي درآن زمان قابليت پرداخت رسانه اي دارد؟»
- «درابتدا بايستي براي نسل امروز روشن شود که ديکتاتوري واستبداد رژيم پهلوي به چه معنا و مفهومي بود و نوکري و وابستگي شان به بيگانگان و امپرياليسم غرب، در طول ساليان متمادي چه خفت وخواريي براي اين سرزمين به بارآورد؛ اينکه استعمارگران در زمان قاجار با استفاده از شاهان بي لياقت وعوامل فراماسونري خود- که با نقاب روشنفکر ومتجدد درعرصه جامعه ايراني حضور يافته بودند- تحت عنوان تجدد وتمدن، چگونه هويت و ريشه هاي ديني وملي اين ملت را پايمال نمودند و خود باختگي و شيفتگي به غرب را دراذهان اقشاري از اين ملت تحميل کردند. [اينکه] چگونه آن خود فروختگان سعي کردند نقشه هاي ديرين استعمار وصهيونيسم را در زدودن اسلام از صحنه اجتماع وسياست، جامه عمل پوشانده وانديشه هاي کهنه آنها همچون سکولاريسم وامانيسم را به خورد مردم دهند، مي تواند تا اندازه اي نسل جوان را به فجايع دوران طاغوت آشنا کرد.
از جمله خاطرات واتفاقاتي که مي تواند اين گفتار را مصداق بخشد، عبارت است از:
الف) حضور نخستين فراماسون ها درايران مانند سرگور اوزلي، جيمز موريه و سرجان ملکم ونقش آنها در قراردادهاي خفت بار گلستان وترکمانچاي و جدا ساختن قطعات مهمي ازخاک ايران.
ب) جذب نخبگان ايراني به سازمان هاي فراماسونري تحت عنوان تحصيل و اعزام دانش آموزان ايراني به خارج کشور وهمچنين بنا کردن مدارس به اصطلاح جديده همچون مدرسه علوم سياسي براي القاء انديشه هاي ماسوني و صهيوني.
ج) حضور فراماسون هايي چون ميرزا حسين خان سپهسالار و ميرزا ملکم خان درانعقاد قراردادهايي مانند رويتر وفروش علين کشورايران به بيگانگان.
د) ايجاد تشکيلات ماسوني در ايران توسط سرجاسوسان بريتانيا مانند مانکجي هاترياو سازماندهي سرسپردگان خارجي براي نفوذ در دربار سلطنت ومراکز اقتصادي وفرهنگي.
هـ) نفوذ تشکيلات ماسوني درنهضت عدالتخانه وانحراف وکشاندن آن به سفارت انگليس با عنوان مشروطه.
و) نقش تشکيلات فراماسوني در پيدايش وتقويت فرقه هاي ضاله بابيت و بهابيت وکميته هاي تروريستي.
ز) نقش جاسوسان صهيونيستي مانند اردشير جي ريپورتر وفرقه بهابيت به سرکردگي عناصري چون حبيب الله عين الملک ونظاميان انگليسي مثل ژنرال آيرونسايد دربرکشيدن رضاخان و رژيم پهلوي به مقصد به وجود آوردن پشتيبان رژيم صهيونيستي در آينده
ح) نقش سازمان دهي صهيونيستي وتشکيلات فراماسونري دراقدامات ضد اسلامي رضا خان وعناصري مانند محمد علي فروغي، علي اصغر حکمت واحمد متين دفتري، درطرح القاء انديشه هاي صهيوني درجامعه ايران از طريق سازمان پرورش افکار ومؤسسات آموزش عالي و سينما و... .
ط) نقش مستقيم جاسوسان بين المللي مانند چارلز ترات وماسون هايي چون محمد علي فروغي در روي کارآوردن محمد رضا ونمايش نوکري وحقارت وي در پذيرفتن سرسپردگي امپراتوري جهاني صهيونيسم.
ي) کودتاي 28 مرداد 1332 و توطئه کانون هاي پنهان صهيوني براي از زير ضربه خارج کردن رژيم اسراييل.
ک) نفوذ بهاييان درارکان رژيم شاه از سر لشکر ايادي( پزشک مخصوص محمد رضا) تا هويدا واعضاي کابينه اش وامثال ثابت پاسال و هژير يزداني وارجمند والقانيان که مراکز اقتصادي وفرهنگي رژيم طاغوت را به تصرف خود در آورده بودند.
ل) برنامه هاي ضد اسلامي- صهيوني سال هاي دهه 1340 از قبيل لايحه انجمن هاي ايالتي و ولايتي واصلاحات ارضي ولوايح شش گانه ومقابله حضرت امام خميني (رحمه الله) با اين هجوم امپرياليستي به هويت فرهنگي و ديني مردم ايران و برپايي نهضت حضرت امام.
م) تشريح ونمايش مراحل ودوران مختلف نهضت امام تا پيروزي انقلاب اسلامي».
«اسلاميت نظام چه تأثيري برکارکرد نظام وبر مردمي بودن آن گذاشته است؟»
- «براي اولين بار، پس از حکومت وولايت ائمه معصوم(ع)، احکام وقوانين اسلامي- که مترقي ترين وسعادت بخش ترين قواعد وقوانين براي جامعه بشري به شمار مي آيند - درصدر قوانين يک کشور قرارگرفت. ومسئولين نظام، ملزم به رعايت اين قوانين شدند. از حاکميت عالي اين نظام يعني ولايت فقيه گرفته که از مسلم ترين قواعد اسلام بوده وهست تا قانون اساسي که توسط خبرگان ملت وبر مبناي احکام قرآن وفقه اسلامي تدوين گرديد تا قوانين جاري که در مجلس شوراي اسلامي به تصويب مي رسد وبايستي توسط شوراي نگهبان با قانون ساسي و قوانين اسلامي انطباق داده شود تا قوانين قضايي که طبق احکام قضايي شرع وتوسط حاکم شرع اجرامي گردد وتا تک تک ضوابط وقوانين جاري درکشور که اگر چه تا اجراي کامل آنها راهي طولاني باقي است، ولي لااقل به عنوان دستور کار نظام، برآمده از انقلاب اسلامي در نظر گرفته شده ومي شوند.
از آنجا که بيش از 1400 سال است، اسلام و شيعه، دين ومذهب اول ملت ايران است وقوانين وقواعد آن در بند بند وجود وزندگي ايرانيان رسوخ کرده، چنان که اذان، نخستين صداي اين عالم است که در گوششان زمزمه مي شود يا درحالي که مادرانشان در عزاداري امام حسين (ع) اشک مي ريزند، شير مادر مي خورند وبا مسجد وروحاني ومجالس مذهبي بزرگ شده و با کلام الهي، زندگي زناشويي آغاز مي کنند و سرانجام زمان مرگ نيز شهادتين گفته وحتي به هنگام دفن نيز اسامي دوازده امام وچهارده معصوم درگوششان تلقين مي گردد، چنين ملتي هنگامي که در نهايت آسايش و راحتي زندگي خواهد کرد که آن اعتقادات، يک عمر به صحنه زندگي وسياست شان آمده وسرنوشت جامعه شان را نيز رقم بزند. اين نهايت دموکراسي ومردم سالاري به حساب مي آيد که در هيچ يک از رژيم هاي مدعي دموکراسي نتوانسته ونمي تواند تحقق يابد.»
«جمهوريت وتکيه بر رأي مردم، از همان ابتدا ضامن اسلاميت نظام بود. با چه برنامه هاي رسانه اي مي توان به اين تأثير پرداخت؟»
- «با برنامه ومجموعه اي که به نوع و ميزان دخالت مردم در ساير نظامات اجتماعي پرداخته وسپس ميزان مشارکت وحضور مردم مسلمان ايران در تعيين سرنوشت خود را با آنها مقايسه مي نمايد، مي توان نقش مردم را در حفظ اسلاميت نظام نماياند که چگونه ملت ايران همچنان که در طول قرن ها از باورها واعتقادات ديني خويش دفاع کردند وهمه هستي شان را بر سر آن دفاع درمقاطع مختلف هزينه کردند، از اسلاميت نظام نيز حراست نمودند. اين جدي ترين وعميق ترين نمود جمهوريت در طول تاريخ است.»
«تغييرنظام درايران از پادشاهي به جمهوري اسلامي، چه تغييرات اجتماعي وفرهنگي را در کشور سبب شد؟ اين تغييرات را چگونه مي توان در غالب برنامه هاي راديويي وتلويزيوني انعکاس داد؟»
-«تغيير نظام سلطتني به جمهوري اسلامي، به نوعي يادآور ورود اسلام به ايران و سرنگوني امپراتوري ساساني وبرقراري حکومت اسلامي در سرزمين پارس بود. هم چنان که آن ورود وگسترده شدن مکتب عدالت خواه وظلم ستيز اسلام موجبات شکوفايي علم وهنر و فرهنگ وتمدن در ايران باستان را فراهم آورد، انقلاب اسلامي و برپايي نظام جمهوري اسلامي نيز موجب شکوفايي و رشد وتوسعه دانش وفرهنگ وتجديد تمدن اسلامي ايران گرديد. نمايش جزييات کارنامه حيرت انگيز پيشرفت هاي علمي وفرهنگي در طول 30 سال حاکميت نظام جمهوري اسلامي، عليرغم خيل توطئه ها واقدامات و تحرکات گسترده جبهه کفر و شرک جهاني عليه انقلاب ونظام اسلامي، خود مي تواند روايتگر تغييرات وتحولات پس از يپروزي انقلاب اسلامي باشد وده ها وصدها برنامه وسريال و فيلم تلويزيوني را در بر بگيرد».
«جوانان ونوجوانان را چگونه مي توان با دوران تاريک رژيم شاهنشاهي آشنا ساخت؟ رسانه ملي چگونه مي تواند عدم آزادي واستقلال کشور و وابستگي علمي، فرهنگي و اقتصادي ايران پيش ازانقلاب اسلامي را به نمايش بگذارد؟»
- «نمايش نمونه هاي وابستگي وحقارت ملت ايران در دوران ستم شاهي وتلاش استعمارگران براي جلوگيري از رشد و توسعه علم ودانش مستقل درکشور ايران، مي تواند نسل امروز را با فاجعه علمي فرهنگي که در دوران طاغوت به سر مردم ايران رفت، تا حدودي آشنا سازد. في المثل حضور بيش از 50 هزار مستشار امريکايي که حتي اجازه نزديک شدن متخصصان ايران را به ابزار و امکانات نظامي نمي دادند ومانند ارباب ورعيت با ارتشيان ايراني رفتار مي کردند- که مثالش اجراي قانون خفت بار کاپيتولاسيون بود- مي تواند وضعيت امروز نظامي ايران را که اينک فرزندان رشيد ملت قادر به ساخت پيچيده ترين ابزار و وسايل نظامي شده اند، نشان دهد ويا ساير پيشرفت هاي علمي در زمينه نانو تکنولوژي، هوا فضا، سلول های بنيادي ومقايسه آن با نوع تدريس علم در دوران پيش از انقلاب که بيشتر تدريس خود باختگي و حقارت در برابر خارجي ها و بيگانه بود، مي تواند تفاوت دو دوره ياد شده را به روشني درمقابل ديدگان نسل امروز قرار دهد.»
«با چه المان هايي درفيلم ها وسريال ها، مي توان حضور مردم و پشتيباني آنها از انقلاب اسلامي را به تصوير کشيد؟»
- «نمايش حضور مردم درصحنه هاي مختلف انقلاب از قبيل انتخابات، دفاع مقدس، جنگ نرم و مقابله با تحريم اقتصادي، ترورها، کودتا، تجزيه طلبي هاي قومي، نفاق و وحدت شکني ها، فتنه هاي گوناگون وتهديدهاي پي درپي دشمن مي تواند پشتيباني بي نظير ملت ايران از انقلاب ونظام اسلامي را به نمايش در آورد؛ اينکه بدون عنايت الهي وبعد ازآن، بي حضور بي نظير مردم در طول 15 سال مبارزه پيش از انقلاب و32 سال بعد از انقلاب، حفظ نظام مقدس جمهوري اسلامي در برابر خيل عظيم و بي سابقه توطئه ها ودشمني ها امکان پذير نبود. صدها وهزاران لحظه ومقطع و زمان وجود دارد که مي تواند اين وقايع را به طور مستند به نمايش در آورد.»
«چه آسيب هايي مردمي بودن جمهوري اسلامي را تهديد مي کند؟ رسانه ملي چگونه مي تواند به اين آسيب ها بپردازد؟»
-«آنچه بيش از دشمنان خارجي، مردمي بودن نظام را تهديد مي کند، همانا ناآگاهي وعدم اطلاع نسل امروز از ويژگي ها وتاريخچه انقلاب ونظام و آنچه است که لزوم بازنمايي آن در سئوالات پيشين گفته شد. دراين مسير، رسانه ملي بيش از هر رسانه ديگري مي تواند در جهت آن بازنمايي، فعال بوده و سهم اساسي تري برعهده بگيرد. توجه دادن اين نسل به مباني اعتقادي مردم و نظامي که ازآنها منشأ گرفته و پافشاري برسر اين اعتقادات وترسيم ابعاد مختلف کيد ومکر دشمن تاريخي در زدودن اين اعتقادات وباورها به انحاء مختلف، مي تواند نسل امروز را نسبت به هزينه هاي مالي وجاني که بابت به دست آوردن دستاوردهاي عظيم انقلاب پرداخت شد، آگاه کرده و به حفاظت از آنها ترغيب نمايد».
«هجمه رسانه هاي داخلي وخارجي به اسلاميت نظام را چگونه مي توان پاسخ گفت؟»
-«در واقع، اين هجمه در اثر انفعال وپاسيويسم نهادها و رسانه هاي خودي حاصل شده ودرحقيقت، اين هجمه مي بايست از سوي اين رسانه ها صورت مي گرفت؛ چرا که تهاجم فرهنگي اسلام به جبهه کفر وشرک بيش از 1400 سال است، حضور خود را به رخ مي کشد و همين هجمه بي امان انديشه توحيدي شيعه، موجب دفاع ديوانه وار سپاه شرک وکفر گرديده است. به نظر مي آيد که ديگر مي بايست از لاک پاسخ گويي درآمده وهمچنان که ظرفيت هاي وسيع و گسترده فرهنگ غني اسلامي و شيعه حکم مي کند، به سان خود فرهنگ اسلامي که امروز به شدت در سطح جهان غير مسلمان در حال پيشرفت است، رسانه هاي خودي هم همراه اين پيشروي فرهنگ اسلامي، درعرصه رسانه ها، فعال تر ظاهر شوند».
«شبکه هاي ماهواره اي سعي در سياه نمايي و ناکارآمد نشان دادن نظام جمهوري اسلامي دارند، چگونه مي توان درنبردي رسانه اي، ماهيت ضد ايراني، ضد اسلامي اين شبکه ها را به نمايش گذاشت؟»
- «امروزه ديگر اسناد بسيار معتبري حتي از مابع غربي منتشر شده اند که با تکيه بر آنها وهمچنين نظريات برخي کارشناسان غربي، مي توان ماهيت صهيونيستي وتوطئه گر بسياري از شبکه هاي ماهواره اي را به نمايش گذارد. ماهيتي که حکايت از يک تاريخ دشمني وعناد با اسلام وشيعه وايران اسلامي دارد.»
«مقصد وآرمان هاي نظام اسلامي چيست؟ اين آرمان ها واهداف چه تفاوتي با يک نظام غير اسلامي دارد؟»
«همان مقصد آرمان هاي اسلام و شيعه که نبي اکرم (ص) براساس وحي الهي به مردم ابلاغ کردند و ائمه معصوم (ع) آنها را پي گرفته وآموزش دادند. همان مقصد و آرماني که به ظهور وقيام حضرت حجت (عج) وحکمت عدل الهي خواهد رسيد. تفاوت اساسي اين آرمان ها با مقصد واهداف يک نظام غير اسلامي در درجه نخست، الهي بودن آنهاست واينکه قوانين واصول آن از سوي باري تعالي وضع شده و جامعه بشري را به سوي آرمان شهري رهنمون مي سازد که در آن عبوديت جمعي جهاني محقق خواهد شد؛ يعني احساس وجود خداوند در تمامي ساختارهاي اجتماعي موج خواهد زد، اما آنچه به عنوان هدف در جوامع غير اسلامي ولو درسطح حرف وکلام مطرح مي شود، درنهايت، رفاه دنيوي بشر است وبس».
«چه آسيب هايي برنامه هاي رسانه ملي را در زاويه گرفتن از آرمان ها واهداف انقلاب اسلامي تهديد مي کند؟»
-«ازآنجا که براساس اسناد ومدارک و شواهد معتبر، رسانه هاي مختلف اعم از راديو وتلويزيون وسينما ومطبوعات درايران توسط تشکيلات فراماسونري و عناصر اين سازمان مخوف صهيوني شکل گرفتند وساختارهاي آن برمبناي مقصد اصلي آنها؛ يعني اسلام زدايي ونابودي فرهنگ ديني وملي اين سرزمين و خودباختگي وغرب زدگي طراحي شده بودند، عليرغم تغييرات زيربنايي در بافت سياسي کشور پس از انقلاب اسلامي، متأسفانه آن ساختارهاي نامطلوب درعمق رسانه هاي ما باقي ماند وبه جز جرقه هايي از هنرمندان متعهد و مسلمان، بسياري از افرادي که حتي درنظام جمهوري اسلامي وارد حيطه هاي ياد شده گرديدند، در ساختارهاي کهنه باقي مانده از دوران طاغوت، استحاله پيدا کردند که در کمال تأسف اين استحاله شامل حال برخي مسئولين فرهنگي وهنري نيز گرديد، به طوري که انقلاب اسلامي با آن تهاجم اوليه خود، به جبهه فرهنگي غرب صليبي -صهيوني [تبديل شد]، اما پس از گذشت 20 سال با آن چنان پاتکي از سوي همان جبهه استکبار مواجه شد که ناچار وادار به دفاع گرديد. به نظر مي آيد براي زاويه نگرفتن از آرمان ها واهداف انقلاب اسلامي، بايستي با سر لوحه قرار دادن سخنان و رهنمودهاي امام راحل ومقام معظم رهبري، از بقاياي آن ساختارهاي ماسوني فاصله گرفت».
«نهادهاي بر آمده از انقلاب اسلامي، داراي چه شاخصه هايي بودند؟ رفتار و روابط اداري وتعامل ارگان هاي دولتي با مردم را چگونه مي توان بر آرمان هاي انقلاب اسلامي منطبق کرد و در رسانه ملي ترويج نمود؟»
- «پيش و بيش از هر چيز، از ايدئولوژي اسلامي وآرمن هاي انقلاب وحضرت امام خميني (رحمه الله) منشأ گرفته بودند وبراساس آنچه در سيره نبي اکرم (ص) وائمه معصومين (ع) وجود داشت، بنا شدند.رسانه ملي وظيفه دارد بيش از هر موضوعي آن آرمان ها و سيره را ترويج کرده وتذکر دهد و بازخواني نمايد تا نسل هاي مختلف نسبت به آنها دچار فراموشي نشده و تحت تأثيرالقائات رسانه هاي بيگانه که 24 ساعته بر طبق ناکارآمدي اسلام ومديريت آن در صحنه اجتماع مي کوبند، قرار نگيرند».
«توسعه فرهنگي کشور پس از انقلاب اسلامي، چگونه وداراي چه شاخصه هايي بود؟ چگونه مي توان اين شاخصه هارا دررسانه ملي ترويج کرد وبه نمايش گذاشت؟»
- «عليرغم تلاش ومساعي فوق العاده بسياري ازياران امام وانقلاب وبا وجود نهضت عظيم فرهنگي که پس از انقلاب اسلامي شکل گرفت ونسل انقلاب را با دم مسيحايي امام واستقامت مقام معظم رهبري برهمان آرمان ها به وسعت بي نظيري از آگاهي رسانيد، اما متأسفانه بايستي اذعان داشت که به دليل هجمه ونفوذ گسترده فرهنگي دشمن صليبي -صهيوني خصوصاً درسال هاي پس ازپايان جنگ تحميلي، آن نهضت فرهنگي (در حيطه دستگاه هاي مسئول) به هيچ وجه نتوانست پا به پاي جبهه سياسي انقلاب رشد کرده ونقش خود را ايفا نمايد. اگر چه همچنان وبا شدت صد چندان، اسلام و انقلاب وآرمان هاي امام خميني (رحمه الله) در اقصي نقاط جهان انتشار يافت وجنگ عقيده ميان اسلام وشرک وانقلاب واستکبار درهر کجاي اين کره خاکي بر پا گشت، اما درکمال تأسف نسبت به اين تهاجم، دستگاه هاي فرهنگي ما عقب ماندند وحتي برخي مواقع در جبهه دشمن قرار گرفته وبه طرف خودي شليک کردند! ويکي از دستگاه هايي که دراين قصور وتقصير، مقصر محسوب شده، همانا رسانه ملي است که در طول سال ها اگر چه برخي هنرمندان متعهدش تلاش کردند در هر زمان به تکليف الهي خويش عمل کنند، اما بخش وسيعي از ظرفيت اين رسانه مهم در مقابل آن تهاجم فرهنگي متأسفانه منفعل ماند وبعضاً هم با پخش فيلم ها و سريال هاي مورد نظر جبهه دشمن، آب به آسياب آنها ريخت.
اما مي توان با برنامه ريزي وترسيم چشم انداز روشني در جهت اهداف و آرمان هاي اسلام و انقلاب وامام و در سمت وسوي زمينه سازي ظهور وقيام حضرت حجت(عج)، آن انفعال و پاسيويسم را به فراموشي سپرد. کليه برنامه ها، فيلم ها، سريال ها وتوليدات رسانه ملي بايست درجهت آرمان هاي انقلاب باشد وآن آرمان ها را در نهايت هنرمندي وبا زبان رسانه فرياد بزند. شعارهاي «هنر براي هنر» يا «سرگرمي سازي» که سال ها از سوي محافل استعماري به اذهان ما القاء شده است، در ايدئولوژي اسلام وشيعه و آرمان هاي امام و راه و روش مقام معظم رهبري جايي ندارد. سرگرمي وهنر درآن زمان قابل قبول است که بخشي از اهداف و مقاصد اسلام و انقلاب را در خود داشته باشد. چنانچه امروز مشاهده مي شود، سينما ورسانه هاي غرب به طور کلي در جهت باورها واعتقادات شبه ايدئولوژيکشان عمل نموده و سرگرمي را بر بال ايدئولوژي سوار کرده و مي کنند.»
«توسعه علمي و فن آوري درکشور به دليل کدام عوامل، اين گونه شتاب گرفت و عوامل اين شتاب ونتايج آن را چگونه مي توان توسط رسانه ملي بازتاب داد؟»
- «اين توسعه به دليل عنايت فوق العاده اسلام به دانش وآموختن است. ديني که مبعث رسولش با خواندن آغاز شد ومعجزه اش کتاب بود، از قوانين جنگي اش آزاد کردن اسرا به شرط سواد آموزي 10 مسلمان قرار گرفت و با فتح سرزمين هاي ديگر، موجب شکوفايي علم و فرهنگ وتمدن در آن سرزمين ها گشت وامروز بسياري از معتبرترين کتب تاريخي، اساس علم امروز را بر پايه علومي مي دانند که دانشمندان اسلامي آموختند، طبيعي است که پس از انقلاب نيز باعث توسعه علمي وفن آوري درايران شده و آن را شتاب جدي دهند. رسانه ملي دراين جهت بايستي به ريشه هاي علم ودانش در تاريخ اسلام پرداخته و تصورات وموهوماتي که سال ها توسط محافل ماسوني ترويج شد(ازقبيل شايعه به آتش کشيدن کتابخانه ها به دست مسلمانان پس از فتح ايران و مصر)، براي هميشه از اذهان پاک گردانند. بايستي براي نسل امروز گفته شود که چگونه با ورود اسلام به ايران، تمدن وعلم وفرهنگ و دانش دراين خطه شکوفا گرديد و ده ها وصدها دانشمند وفيلسوف وهنرمند وفرهيخته ونويسنده از آن بيرون آمدند که در ايران باستان حتي يکي ازآنان وجود نداشتند. بايستي براي نسل امروز گفته شود که چگونه پايه هاي علوم مختلف تجربي وعقلي ونقلي درتاريخ به دست دانشمندان اسلامي بنا شد وچگونه در دوراني که دانشمندان اروپاي قرون وسطي به خاطر اظهار نظر علمي سوزانده مي شدند، در سرزمين هاي اسلامي ودرمدارس علميه وکتابخانه ها و رصد خانه هاي متعدد برسرهمان اظهار نظرها، بحث ها وبررسي هاي علمي درمحيطي کاملاً آزاد صورت مي گرفت. بايستي به نسل امروز گفته شود که بنا بر مکتوبات مورخين غربي، بيش از 10 قرن؛ يعني هزار سال، اسلام سلطه فرهنگي و هنري وعلمي بردنياي غرب داشت».
«سياست و روابط خارجي جمهوري اسلامي با کشورهاي جهان، برچه اساسي تنظيم شده است؟ چگونگي و چرايي اين روابط چه ظرفيت هايي را براي انعکاس در رسانه ملي دارد؟»
- «مهم ترين اصلي که براي ارتباط با خارجي ها دراسلام وجود دارد، همان قاعده اي است که درآيه مبارکه «لن يجعل الله للکافرين علي المؤمنين سبيلا» آمده که اساسي ترين مصداقش درتاريخ معاصر را حضرت امام خميني (رحمه الله) درمخالفت با کاپيتولاسيون به کار بردند و اصل استقلال را به عنوان يکي از مهم ترين اصول مبارزه ونهضت خويش قرار دادند وسپس آن را از مهم ترين ارکان نظام جمهوري اسلامي قرار دادند که در شعارها مانند شعار مهم «نه شرقي ونه غربي» تبلور يافت. تأکيد امام بر اصل استقلال آن چنان بود که هنگام تبعيد به ترکيه، درنخستين جمله به مأمور نگهبان خود گفتند: «من براي دفاع ازاستقلال وطنم تبعيد مي شوم.» اين در شرايطي بود که عليه لايحه ننگين کاپيتولاسيون، هيچ يک از نيروهاي به اصطلاح ملي وخلقي يا چپ وراست وحتي آنان که شعار مي دادند: «چون ايران نباشد، تن من مباد» نيز دم برنياوردند. حضرت امام آن چنان نسبت به اصل استقلال تأکيد داشتند که گفته مي شود در ديدارشان با يکي از نيروهاي به اصطلاح ملي در دوران اقامت در نوفل لوشاتو، درامضاي توافقنامه با خط خويش، کلمه استقلال را درمواد وبندهاي مورد توافق اضافه نمودند.»
«رابطه امام و رهبري با مردم درجمهوري اسلامي، رابطه اي گرم و نزديک است. اين رابطه چه تفاوتي با ديگر کشورها دارد؟ رابطه ولي فقيه به ملت را چگونه مي توان در رسانه ملي بازتاب داد؟»
«بايستي ويژگي هاي منحصر به فرد حضرت امام (رحمه الله) ومقام معظم رهبري تشريح شود؛ مانند پاي بندي به اسلام و مباني و اصول آن فراتر و وراي هر نوع سياست ومبارزه وانقلاب، همچنين عدالت طلبي، ظلم ستيزي، زندگي شخصي آنها درحد اقشار پايين جامعه، نحوه برخوردها با دوستان ودشمنان، ميزان ارادت ومريدي مردم نسبت به آنان که در واقع، ولي فقيه را نايب امام زمان مي دانند و...».
«جايگاه ايران در معادلات جهاني پس از انقلاب اسلامي، چگونه ارتقاء يافت واين ارتقاء را چگونه مي توان در برنامه ها، سريال ها و فيلم ها به نمايش گذاشت؟»
- «براساس همان آيه مبارکه واصل استقلال طلبي وظلم ستيزي وعدالت خواهي حضرت امام خميني (رحمه الله) وپاي بندي مقام معظم رهبري به همان آرمان هاي امام؛ يعني عزت طلبي و آزادي خواهي وبا عنايت خداوند، ايستادگي ملت ايران در برابر جبهه وسيع استکبار، باعث شده تا ديگر ملل به تنگ آمده از استعمار وتحقير ونوکري روسايشان در مقابل ظلم و بي عدالتي مستکبران، به شدت جذب انقلاب ونظام جمهوري اسلامي شوند که در ايران برپا گرديده بود، به طوري که در يکي از آخرين آمارهاي مؤسسات غربي، حتي بسياري از مسلمانان واقليت هاي شيعي در ديگر کشورها، خود را ايراني ناميده اند، متأسفانه اين ديپلماسي فرهنگي در رسانه هاي ما کمتر به تصوير کشيده شده، درحالي که حتي فيلم موهني مانند «فتنه» ساخته خيرت ويلدرس، با نمايش آمارهايي حيرت آور از رشد فوق العاده جامعه اسلامي در اروپا، نشان داد که انقلاب اسلامي چه جايگاهي درجهان به دست آورده است. ويلدرس درآن فيلم ضد اسلامي به مردم اروپا هشدار مي دهد که اگر به همين گونه اسلام در اروپا رشد کند، به زودي، سراسر اين قاره به اصطلاح متمدن را تسخير خواهد نمود. چنانچه نشريه گاردين نيز دو سه سال پيش نوشته بود تا 20 سال آينده، اسلام مذهب اول اروپا خواهد شد.»
«بهترين برنامه رسانه ملي درباره انقلاب اسلامي از نگاه شما کدام برنامه بوده است؟
چه دلايلي آن برنامه را در نظر شما برجسته کرده است؟»
- «دراين باب، متأسفانه برنامه هاي بسيار معدودي ساخته شده اند، چنان که رسانه ملي در طول اين سال ها به بسياري از بزنگاه هاي متعدد انقلاب اسلامي نپرداخته و ده ها وصدها سردار و قهرمان و شهداي پرافتخار وپاکباز، مبارزان مسلمان پيش از انقلاب وهزاران واقعه تاريخي اين سرزمين در سال هاي قبل و بعد از انقلاب هيچ جايي در برنامه ها و فيلم ها و سريال هاي رسانه ملي نداشته اند.
شايد از معدود برنامه هايي دراين باب بتوان تنها از مستنداني نام برد که با استفاده از تصاوير آرشيوي، خاطرات زمان انقلاب را زنده مي سازند.
منبع:کرماني زاده،عين اله،اشارات(ش1 پیاپی142(،انتشارات مرکزپژوهش های اسلامی صداوسیمای قم،1390



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط