نگاهي اجمالي به برخي مقاومت هاي مردمي در پي نهضت حسيني (6)

در دوران معاصر، بزرگ ترين و شکوهمندترين انقلاب برآمده از « حماسه حسيني» مقاومت مردم ايران در برابر سرکشي هاي مستکبران و زورگويي طاغوت هاي زمان است، دودمان پهلوي که مزدور و دست نشانده ي استعمار کهنه و نو( انگلستان و آمريکا) بود، به فرمان اربابانش، تلاش هاي همه سويه اي در پالايش افکار ديني مردم و پيرايش
چهارشنبه، 5 مرداد 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهي اجمالي به برخي مقاومت هاي مردمي در پي نهضت حسيني (6)

نگاهي اجمالي به برخي مقاومت هاي مردمي در پي نهضت حسيني (6)
نگاهي اجمالي به برخي مقاومت هاي مردمي در پي نهضت حسيني (6)


 

نويسنده:مجيد حيدري فر




 

9. مقاومت مردم ايران و لبنان
 

در دوران معاصر، بزرگ ترين و شکوهمندترين انقلاب برآمده از « حماسه حسيني» مقاومت مردم ايران در برابر سرکشي هاي مستکبران و زورگويي طاغوت هاي زمان است، دودمان پهلوي که مزدور و دست نشانده ي استعمار کهنه و نو( انگلستان و آمريکا) بود، به فرمان اربابانش، تلاش هاي همه سويه اي در پالايش افکار ديني مردم و پيرايش مذهب از زندگي آنان داشت؛ ولي دلاورمردان و غيورزنان ايراني با الهام از تاسوعا و عاشوراي
حسيني و با شعارهاي « هيهات منا الذله» و « حسين حسين شعار ماست، شهادت افتخار ماست» دست در دست همديگر نهادند و در پرتوي اتکال به خدا و اتحاد خود، جوشيدند و خروشيدند و پايه هاي تخت شاهنشاهي پهلوي را سست ساختند و سرانجام در سايه ي فرمانبرداري از رهنمودهاي آسماني رهبر فرزانه خويش امام خميني طومار سلطنت و سلطنت طلبان را يکباره درهم پيچيدند و آنان را به زباله داني تاريخ فرستادند!
اين خيزش عاشورايي در جهان معاصر، الگويي براي همه ي ملت هاي ستمديده و رنج کشيده شد؛ در اين ميان مسلمانان فلسطين با الهام گيري از انقلاب اسلامي ايران به پا خاستند و در برابر صهيونيست هاي تا دندان مسلح ايستادند و به پيروزي هاي ارزشمندي نيز دست يافتند؛ ولي طولي نکشيد که سران آنان در دام فتنه آمريکا و اسرائيل گرفتار شدند و با يغماگران خونخوار کنار ميز مذاکره، مشروب سرو کردند! اين حرکت خيانت ورزانه برخي سران فلسطين، خون آشامان صهيونيست را بر آن داشت تا به ديگر حوزه هاي اسلامي دست اندازي کنند. نتيجه ي اين خيانت، تشويق اسرائيل براي حمله به لبنان شد؛ ولي « عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد».
بدين سان مردم لبنان به خود آمدند و جوانان دين مدار آن سرزمين که عشق امام حسين و امام خميني را در دل مي پروراندند، جهت آمادگي براي نبرد با دشمن غدار، به اردوگاه هاي آموزش نظامي روانه گشتند و سرانجام « هسته مقاومت حزب الله لبنان» شکل گرفت که در طول دو دهه ي اخير ضربات هلاکت باري بر پيکر بي جان رژيم اشغالگر وارد ساخته است؛ به ويژه در مقاومت 33 روزه اخير که جهانيان را به تحسين و آفرين گويي واداشت و هيمنه و سيطره ي ارتش اشغالگر را به شدت و با رسواسازي هر
چه تمام، در هم کوبيد.
بد نيست بدانيد که رهبر کنوني حزب الله حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن نصرالله( حفظه الله) در سال 1960 ميلادي( 1338 شمسي) در روستاي جبل عامل لبنان به دنيا آمد و پس از سپري کردن تحصيلات مقدماتي در لبنان، به حوزه مبارکه نجف اشرف رفت، ولي طول نکشيد که به اتهام تلاش عليه حزب بعث از عراق رانده شد و به سرزمين خود بازگشت و در محضر علماي آن ديار ادامه تحصيل داد.
ديري نپاييد که حمله ي وحشيانه اسرائيل غاصب به لبنان آغاز شد و جوانان برومند مسلمان در منطقه جبل عامل جمع شدند و گردان هاي رزمي حزب الله را تشکيل دادند که سيدحسن نيز در اين هنگام درس و مدرسه را کنار گذاشت و به صف مجاهدان پيوست؛ پس به جاست چگونگي شکل گيري « مقاومت حزب الله لبنان» و اهداف و آرمان ها و برکات وجودي آن را از زبان خود ايشان بشنويم. به گفته وي نخستين تشکل حزب الله از آنجا آغاز شد که نيروهاي اسرائيلي به لبنان يورش آوردند و قصد اشغال آن را داشتند و در اين راستا نيروهاي آمريکايي، فرانسوي، انگليسي، ايتاليايي و ارتش لبنان که وابسته به رژيم کافر فالانژ بود، در کنار آن، وارد جنگ با مسلمانان محروم شدند. در برابر اين نيروي نظامي گسترده که لبنان را محاصره کرده بودند، حزب الله براي نبرد بي امان با آنها برخاست و هدفش اخراج دشمن و آزادسازي سرزمين لبنان و رهانيدن ملت از چنگال خون آشامان بود که بحمدالله با مقاومتي دليرانه پيروزي هاي بزرگي به دست آورد.
آري حزب الله لبنان خود را جزئي تفکيک ناپذير از انقلاب اسلامي ايران مي داند و در نتيجه، آرمان هايش همان آرمان هاي انقلاب اسلامي است؛ همان
شعارها و اهداف و افکار را بازگو و همان خط سياسي را دنبال مي کند؛ دشمن دشمنان انقلاب اسلامي و دوست ياران آن است. حزب الله لبنان قطعه اي از انقلاب اسلامي ايران است که در سرزميني به نام لبنان به سر مي برد.

اهداف دراز مدت
 

اهداف دراز مدت حزب الله شکستن هيبت مستکبران و قطع اميد آنان از دخالت در کشورهاي مسلمان و رهانيدن مستضعفان از چنگال جهانخواران است. از اهداف اصلي حزب الله نيز مبارزه و پيکار با اسرائيل است، بلکه شعار مبارزه بي امان تا نابودي اسرائيل و صهيونيست ها را همواره بلند کرده و فقط معتقد نيست اسرائيل را از سرزمين هاي لبنان بيرون براند، بلکه به فرموده امام بر اين باور است که بايد اسرائيل را از عالم وجود خارج سازد!
بنابراين، پيشروي به سوي قدس نيز يکي از اهداف بزرگ و اصلي حزب الله لبنان است و يکي ديگر از آرمان هاي ما تلاش براي پديد آوردن و ساختن جامعه اي صد در صد اسلامي و مبتني بر وحدت حقيقي ميان شيعه و سني و کوشش دسته جمعي براي برپايي حکومتي ديني است که در سايه ي آن تمام اقشار ملت به استقلال و آزادي برسند و از حقوقي همسان برخوردار گردند.
سيدحسن نصرالله مي گويد: هدف ديگرمان اين است که افکار و شعارهاي امام و مقام معظم رهبري را به منطقه و دنياي عرب منتقل سازيم؛ چون به زبان عربي سخن مي گوييم و مي توانيم بر افکار اعراب تأثير بسزايي بگذاريم و تجربه ي انقلاب اسلامي را به ديگر ملت هاي عرب انتقال دهيم.

دستاوردهاي حزب الله
 

حزب الله تاکنون به دستاوردهاي مهمي دست يافته است که برخي از آنها را مي توان يادآور شد:
الف- در سال 1982 که اسرائيل به لبنان تجاوز کرد، سه هدف عمده داشت:
1. بيرون راندن مقاومت فلسطيني از لبنان؛
2. برپايي حکومت مرکزي نيرومندي در لبنان که در خط اسرائيل باشد و قراردادي مانند قراداد ننگين « کمپ ديويد» را با اسرائيل امضاء کند؛
3. به نابودي کشاندن حرکت اسلامي در لبنان؛ چون پيش از تهاجم اسرائيل، روشن بود که لبنان بيشتر از ساير نقاط جهان وابسته به انقلاب اسلامي و رهبري امام خميني است و لذا خواستند اين حرکت را در نطفه خفه کنند، پيش از آنکه خطري جدي براي آنان در بر داشته باشد و آينده ي سياسي منطقه را به هم بريزد.
اين اهداف سه گانه، اسرائيل را به يورش واداشت و نيروهاي چند مليتي نيز به لبنان را يافتند تا خانواده « امين جميل» را که سرسپرده و وابسته به دشمنان بود، بر لبنان حاکم سازند؛ بدين سان « بشير جميل» و پس از او « امين جميل» را به حکومت رساندند که او اهداف دشمنان را يکي پس از ديگري محقق ساخت. او پس از امضاي قرارداد، فلسطينيان را بيرون راند. اينجا بود که حزب الله لبنان با شعارهاي سياسي و اسلامي روشن خويش وارد ميدان کارزار شد و عمليات شهادت طلبانه بزرگي را آغاز کرد که در نتيجه يک مقاومت نوين پايه گذاري شد که با اسرائيل کارزار مي کرد و امنيتش را به خطر مي انداخت و اينجا بود که اسرائيل و اربابانش اعتراف کردند که در هجوم سال 1982 اشتباه بزرگي مرتکب شده اند. چرا؟ براي اينکه مقاومت فلسطيني که در لبنان به سر مي برد، آماده بود با اسرائيل
قرارداد ببندد و در يک کنفرانس بين المللي آن را به رسميت بشناسد و تنها به يک بخش که بر روي آن دولت فلسطيني را تأسيس نمايد، بسنده نمايد و ساير قسمت هاي فلسطيني همچنان تحت نفوذ اسرائيل باقي بماند.
بنابراين صهيونيست ها متوجه شدند اشتباه کرده اند؛ زيرا مقاومت فلسطيني را بيرون راندند و به جاي آن مقاومتي ديگر پديد آمد که هرگز حاضر نيست کوچک ترين امتيازي به اسرائيل بدهد و آرمانش جنگ و نبرد با اسرائيل تا آزادسازي قدس است.
اين بزرگ ترين دستاورد حزب الله بود که نقشه ي اسرائيل را نقش بر آب کرد و آنها را گرفتار جنگي مستمر و شديد نمود.
ب- آمريکا و اسرائيل همراه با نيروهاي چندمليتي وارد شدند که حکومت خاندان « جميل» تثبيت سازند و به آن نيرو بخشند؛ ولي عمليات شهادت طلبانه حزب الله که نيروهاي « مارينز» و نيروهاي فرانسوي را هدف قرار داده بود و بسياري از نيروهاي چند مليتي را از لبنان اخراج نمود و همچنين عملياتي که عليه نيروهاي اسرائيل متجاوز برپا شد، خاندان « جميل» را تضعيف و رژيم لبنان را به فلاکت کشاند تا آنجا که قرارداد صلح با اسرائيل خود به خود سقوط کرد؛ چرا که رژيم لبنان که آن را امضا کرده بود، خود قادر بر کنترل اوضاع در لبنان نبود.
ج- اسرائيل که با هجوم به لبنان قصد داشت حکومت اسلامي را در نطفه خفه کند، نه تنها به اين هدفش نرسيد، بلکه حرکت اسلامي با تشکل و انسجام بيشتري براي مقابله با اسرائيل، توان و نيرو گرفت؛ اضافه بر اينکه نيروهايي از پاسداران انقلاب اسلامي و مردم حزب اللهي لبنان در اين تشکل جديد وارد شدند و حرکت اسلامي را رشدي فزون از حد بخشيدند تا جايي
که دنياي استکباري در برابر اين حرکت هماهنگ و گسترده ي اسلامي به وحشت افتادند و سردرگم شدند و لذا به نظر ما- همان گونه که امام مي فرمايند- در اين تهاجم اسرائيلي، الطاف خفيه اي براي ما نهفته شده بود، چنانکه جنگ دشمن بعثي با ايران اسلامي نيز خير زيادي در برداشت و لذا امام فرمود:« الخير في ما وقع» ما هم مي گوييم:« الخير في ما وقع».
د- ما توانستيم هيبت آمريکايي ها را بشکنيم و به ملت مان و دنيا ثابت کنيم که نبايد در برابر قدرت پوشالي آمريکا خاضع باشند و به آمريکايي که گمان مي کردند شکست نمي خورد، ثابت کرديم که ناتوان است و شکست مي خورد و براي مؤمنين در لبنان، بلکه براي تمام مسلمانان اين سخن بزرگ که امام مي فرمايد:« آمريکا هيچ غلطي نمي تواند بکند» ثابت شد و اين دستاورد مهمي بود که توانست منافع آمريکا را در لبنان به خطر اندازد و يا به تعطيلي بکشاند و لبنان بحمدالله مقبره اي براي مستشاران و جاسوسان آمريکايي شد که به هيچ وجه در آن احساس امنيت نمي کنند.
دستاورد ديگري که به آن رسيديم، اين است که بيشتر مردم لبنان با اختلاف گروه ها و عقايدشان، به اين مطلب رسيدند که بايد رژيم موجود در لبنان سقوط کند؛ هرچند در جايگزيني آن اختلاف نظر دارند، اما بر اين عقيده توافق دارند که نظام کنوني موجود در لبنان بايد سرنگون شود، هرچند ما معتقديم هيچ جايگزيني جز نظام اسلامي را قبول نداريم و اميدواريم اين فرهنگ در ميان امت مسلمان لبنان جا بيفتد و حزب الله لبنان در اين راستا از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد کرد که در کنار برنامه هاي جهادگرانه و نبردهاي مسلحانه، کارهاي تبليغاتي و فرهنگي گسترده اي را انشاء الله انجام دهد.
در هر صورت، خداي را سپاس مي گوييم که حزب الله هرگز از خط
صحيح اسلام و امام منحرف نشده و براي حفظ وحدت تلاش فراوان داشته است و با وجود جنگ ها و فتنه هاي داخلي که توسط توطئه گران برافروخته شده، در هيچ يک از اين فتنه ها دخالت نداشته و تمام توان خود را براي مبارزه اصلي با اسرائيل صرف خواهد کرد و همواره از گروه هاي متخاصم مسلمان- از امل گرفته تا فلسطينيان- خواسته است که به جنگ هاي بي فايده خود پايان دهند و نيروهاي خود را براي مبارزه با اسرائيل نگهدارند.
و خدا را شکر که توانستيم با بسيج عمومي نيروهاي مسلمان، مقاومت اسلامي خود را منحصر به مناطق مرزي با اسرائيل ننماييم، بلکه جنگ با اسرائيل را هدف تمام مسلمانان لبنان قرار داديم و اکنون به حول و قوه ي الهي اشغالگران را از لبنان بيرون رانده ايم و سرافرازانه و دلاورانه در برابر استکبار جهاني ايستاده ايم و شهادت را نقطه ي اوج زندگي خود مي دانيم.
منبع:نشريه کنگره امام حسين (ع) و مقاومت، جلد2.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.