انقلاب اسلامي در چشم انداز نشريات خارجي(7)

اشاره: اين مقاله گزارش خبرگزاري آسوشيتد پرس است که در 13 دسامبر 1978/ آذرماه 1357 در روزنامه ي کانزاس سيتي تايمز امريکا به چاپ رسيده است. در اين مقاله قتل عام صدها نفر از مردم اصفهان توسط ارتش شاهنشاهي از زبان شاهدان عيني، علي الخصوص ديپلمات هاي غربي و تأثير ماه محرم در نضج گيري حرکت ملت ايران مورد تحليل قرار مي گيرد.
پنجشنبه، 24 شهريور 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انقلاب اسلامي در چشم انداز نشريات خارجي(7)

انقلاب اسلامي در چشم انداز نشريات خارجي(7)
انقلاب اسلامي در چشم انداز نشريات خارجي(7)


 

نويسنده:گروه پژوهش بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر




 

اصفهان کشته هايش را مي شمارد
 

خبرگزاري آسوشيتد پرس
ترجمه: بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر
اشاره: اين مقاله گزارش خبرگزاري آسوشيتد پرس است که در 13 دسامبر 1978/ آذرماه 1357 در روزنامه ي کانزاس سيتي تايمز امريکا به چاپ رسيده است. در اين مقاله قتل عام صدها نفر از مردم اصفهان توسط ارتش شاهنشاهي از زبان شاهدان عيني، علي الخصوص ديپلمات هاي غربي و تأثير ماه محرم در نضج گيري حرکت ملت ايران مورد تحليل قرار مي گيرد.
ترجمه: تهران ـ ايران، منابع پزشکي در روز سه شنبه گفتند که از دوشنبه در اصفهان سربازان ارتش از زمين و هليکوپترها شليک کرده و حداقل 40 نفر را کشته و بيش از 600 نفر را زخمي کرده اند.
منابع اظهار داشتند که 5 بيمارستان در شهر صنعتي اصفهان در 250 مايلي جنوب تهران از غير نظامي هايي که شديدا زخمي شده بودند با فشردگي پر شده بود.
آنها گزارش دادند که بيش از 20 نفر از اين کشته ها در روز دوشنبه زماني که شورش بعد از تظاهرات مذهبي عاشورا (نقطه ي اوج احساسي مسلمانان شيعه در ماه مقدس محرم) شروع شده بود، کشته شده بودند.
منابع مخالف ادعا مي کردند که صدها نفر از دشمنان شاه به وسيله ي تيراندازي ارتش قتل عام شدند. بعضي از آنها به وسيله ي سيل مسلسل ها از هليکوپترها قتل عام شده بودند.
ولي منوچهر حقدان فرماندار شهر اين اتهامات را رد کرد. او گزارش هاي کشته هاي بيشتر را سرزنش کرد و گفت که نيروهاي ضد دولتي سعي دارند که در شهرهاي ديگر شورش را هيجان بخشند.
در يکي از بيمارستان هاي اصلي اصفهان يک پزشک گفت که اطاق هاي چند نفري بيمارستان پر شده بود از مردمي که از زخم گلوله رنج مي بردند و يا شديدا به وسيله ي سربازان و وفادارن و طرفداران محمدرضا شاه پهلوي کتک خورده بودند.
آن پزشک اظهار داشت: «ارتش تهديد مي کند که برق شهر را قطع خواهد کرد.» «اگر اين کار را بکنند اين مردم خواهند مرد به خاطر اينکه ما قادر نخواهيم بود آنها را معالجه کنيم و يا در سيستم هاي حمايتي زنده نگهداري کنيم.» شاهدين قضيه گفتند که سربازها روز سه شنبه در خيابان هاي اصفهان آواره بودند و مجبور مي کردند مردم را تا فرياد بزنند «جاويد شاه» (زنده باد شاه) و اگر آنها مخالف مي کردند آنها را کتک مي زدند.
همچنين سربازان پنچره هاي مغازه هايي را که عکس آيت الله خميني، رهبر تبعيدي ايرانيان شيعه در پاريس داشتند، خرد مي کردند. آيت الله خميني با جديت يک ساله براي سرنگوني شاه مشغول راهنمايي کردن بوده است.
يک ديپلمات غربي در اصفهان که نمي خواست نام او فاش شود بعد از ظهر سه شنبه به وسيله ي تلفن گزارش داد: «ارتش دوباره کنترل را در خيابان ها به دست آورده است. شليک
هوايي به صورت پراکنده هنوز ادامه دارد تا مردم را از خيابان ها دور کنند. ولي وضعيت خيلي خوب نيست و خيلي ناآرام و تشنج آميز است.
منابع غربي گفتند در حالي که درگيري در خيابان ها ادامه دارد چندين هزار امريکايي در اصفهان زندگي مي کنند که در باغ هايشان با محافظان از ترس مي لرزند. در مورد اينکه امريکايي زخمي شده باشد گزارشي وجود نداشت. اصفهان شهري است با مناظر خيلي جالب که 680/000 جمعيت دارد، با انواع معماري هاي آن، مناره هاي باستاني و مساجد و قصرهاي سلطنتي بزرگ بين ساختمان ها قرار دارند. اصفهان يک بار در قرن هفدهم پايتخت ايران و يکي از مهم ترين شهرهاي دنيا در نقطه ي اوج بود ولي در سال 1729 مورد تاخت و تاز افغان ها قرار گرفت و سقوط کرد.
سه شنبه در تهران، تانک ها و ستون هاي سربازان در اطراف ايستاده بودند و مقررات منع عبور و مرور را اجرا مي کردند و از تظاهرات عمومي جلوگيري مي کردند. مردم در پياده رو حضور داشتند ولي خشونتي گزارش نشد.
در روز سه شنبه زد و خوردهاي ديگري در مشهد در شمال شرقي ايران و يزد و جنوب شرقي که ظاهرا مناطق مهم احساسات ضد شاهي هستند گزارش داده شد. اما گزارشي راجع به کشته شدگان داده نشد.
منابع صنعت نفت که عاشوراي حسيني تأثير 9 روز اعتصاب کارگران نفت را افزايش داد و توليد به 1/3 ميليون بشکه در روز در مقام مقايسه با روزانه 6 ميليون بشکه به طور عادي رسيد.
اين اعتصاب براي دولت 60 ميليون دلار روزانه ضرر در صادرات دارد. پانزده اعتصاب کارگران نفت در ماه گذشته بيش از يک ميليون دلار براي خزانه ي شاه هزينه داشت.
رهبران مذهبي مسلمان به خاطر برنامه ي غربي کردن شاه با او مي جنگند. آنها ادعا مي کنند که او ارزش هاي باستاني را از بين مي برد. حرارت و اشتياق مذهبي با حمايت رهبران سياسي
چپي ها که پايان 37 سال قانون آمرانه ي شاه را مي خواهند، افزايش يافته است.
واقعه ي ديگري که در سه شنبه رخ داد اين بود که حسين پادشاه اردن دوشنبه براي سه روز ديدار وارد پاريس شد يک حدس وجود داشت که او با خميني ملاقات خواهد کرد تا سعي کند ميانجي شده و به بحران ايران خاتمه دهد ولي حسين به خبرنگاران نفت گفت که خميني را ملاقات نخواهد کرد. دکتر ابراهيم يزدي يک محرم اسرار خميني به روزنامه نگاران گفت خميني تحت يک شرط با حسين ملاقات خواهد کرد و آن زماني است که حسين پادشاه اردن، خبر تسليم شدن شاه را بياورد.

ملحق شدن سربازان به تظاهرات کنندگان
 

نويسنده: ساجد رضوي
ترجمه: بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر
اشاره: اين مقاله در 19 دسامبر 1978/ آذر ماه 1357 در روزنامه ي بوستون گلوب امريکا به چاپ رسيد. در اين مقاله حماسه ي پيوستن سربازان نيروهاي نظامي و انتظامي به مردم، مخالفت با شليک به طرف مردم و نحوه ي اضمحلال ارتش پوشالي رژيم شاهنشاهي در مقابل اراده ي مردمي مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد.
پيوستن بخش اعظمي از بدنه ي مسلمان ارتش به ملت ايران فصلي از حماسه ي پرشکوه انقلاب اسلامي و تأثير اين حرکت بزرگ در پيروزي انقلاب اسلامي است که حتي از چشم خبرنگاران و تحليل گران خارجي نيز پنهان نمانده است.
ترجمه: خبرگزاري بين المللي يونايتد
تهران ـ ايران
ديروز تعدادي از سربازان اسلحه هايشان را کنار گذاشتند به تظاهرات کنندگان در غرب ايران شهر تبريز که در اعتصاب بود پيوستند و به راهپيمايي پرداختند. تظاهرات کنندگان دوازده تانک را در کنترل خود داشتند و سربازان را مي بوسيدند و آنها را به شانه هايشان نهاده فرياد مي زدند «سربازان برادران مايند.»
سربازان در يک برخورد مختصر اسلحه هايشان را کنار گذاشته گفتند: «ما شليک نخواهيم کرد.»
تظاهرات بعد از شليک براي متفرق کردن يک گروه چند نفري که مي خواستند خارج از منطقه ي بازار که سد شده بود راهپيمايي کنند که به زخمي شدن حداقل دو نفر منجر شد آغاز گرديد ـ بنا به نقل قول منابع. يک روحاني غير شخصي عبايش (لباس مخصوص) را درآورده و به سربازان گفت: قبل از اينکه به مردم شليک کنيد بايد اول به من شليک کنيد.
«اين طور چندين تظاهرات کننده سينه هاي لختشان را به طرف اسلحه ي سربازان گرفتند. در اين لحظه چند سرباز اسلحه هايشان را کنار گذاشتند و گفتند: «ما شليک نخواهيم کرد.» سپس آنها به تظاهرات کنندگان همراه با شعارهاي مذهبي پيوستند.
به سربازان ملحق شده لباس غير نظامي داده شده که آنها پوشيدند. سپس تظاهرات کنندگان همراه با سربازان ملحق شده در مدت کوتاهي سوار بر تانک ها شدند. گروهي از سربازان به پايگاهشان در تبريز رفتند و گروهي ديگر با تظاهرات کنندگان ماندند.
نظر دولت در اين مورد خواسته شد، اتفاق چنين حادثه اي را تکذيب کرد.
اين حادثه زماني اتفاق افتاد که مراکز تبريز، تهران و چندين شهرستان هاي ديگر بسته بودند و اين به خاطر روز عزا که به درخواست آيت الله خميني براي بزرگداشت کشته شدگان در اغتشاشات به طرفداراي محمدرضا شاه پهلوي صورت گرفته بود.
سربازان مسلح در خودروها در تهران به گشت پرداخته و در مناطق حساس پايتخت موضع
گرفتند اما به تجهيزات سنگين در تهران که اغلب در هفته ي گذشته در تهران ديده مي شد چيزي اضافه نشده بود در حالي که اعتصاب از روز قبل شروع شده بود.
تمام مغازه ها و مراکز تجاري به جز مغازه هاي خواربار فروشي کوچک، نانوايي ها و مراکز توزيع سوخت بسته بودند. يک سخنگوني جبهه ي ملي ـ متحد اصلي خميني در ميان احزاب سياسي ـ گفت: «تظاهرات خياباني در نظر گرفته نشده بود.»

شاه در جستجوي خريد 20 جريب زمين در لس آنجلس
 

نويسنده: رابرت ليندسي
ترجمه: بنياد تاريخ پژوهي ايران معاصر
اشاره: اين مقاله که در 26 دسامبر 1978/ 5 دي ماه 1357 در روزنامه ي هرالد تريبون به چاپ رسيد به يکي از مباحثي مي پردازد که در طول دوران حکومت پهلوي به شيوه هاي متفاوت يکي از آفت هاي نظام ضد مردمي شاه بوده است.
انتقال سرمايه ي ايران به خارج از کشور و معامله ي شخصي با پول ملت ايران يکي از شاخصه هاي نظام استبدادي در تاريخ معاصر است. خانواده ي سلطنتي ايران در طول تاريخ معاصر علي رغم فقري که بر ملت ايران تحميل کردند به انحاي مختلف با منابع ملي و درآمدهاي دولتي به خريد و فروش املاک و انباشت سرمايه در خارج از ايران و سرمايه گذاري هاي خصوصي در مؤسسات مالي و اعتباري غرب اقدام کردند. نويسنده ي اين مقاله اشاره مي کند که چگونه خانواده ي پهلوي شرايط را براي يک زندگي مرفه با پول هاي ملت ايران در خارج فراهم کردند و زماني که مردم ايران در زير تانک ها و گلوله هاي مزدوران رژيم در
حال پر پر شدن بودند واسطه ها و دلايل هاي اين خانواده ي فاسد در غرب به خريد و فروش املاک مي پرداختند.
ترجمه: همزمان با قتل عام وحشيانه ي خلق ايران شاه در جستجوي خريد 20 جريب زمين در لس آنجلس.
بين مؤسسات معاملات ملکي لس آنجلس گفته مي شود که شاه ايران قصد خريداري مقدار زيادي زمين در ناحيه ي بل ار در لس آنجلس را دارد. يکي از دلال هاي زمين در بيورلي هيلز اذعان کرد که براي خانواده ي سلطنتي ايران مستغلات و زمين خريداري نموده اما توضيح بيشتري نداد. طبق اخبار واصله افراد فاميل شاه در صدد خريداري و تجميع مقدار زيادي زمين در منطقه ي بل ار واقع در تپه هاي غرب لس آنجلس مي باشند که اين منطقه مورد توجه ستاره هاي سينما و ثروتمندان و سوداگران موفق! مي باشد. گفته مي شود که اين خريدها براي ساختن مجموعه ي چندين قصر در زميني به مساحت 20 جريب در نظر گرفته شده است.
يک دلال ديگر زمين گفت که خريداري در نظر دارد يک قصر رويايي با سيستم هاي ايمني پيشرفته بسازد. يکي از مسئولان اداره ي شهرسازي بيورلي هيلز گفته است تاکنون اطلاعاتي در مورد اين طرح در اختيارش گذارده نشده است و در صورت اجراي چنين طرحي چند خيابان مي بايستي مسدود شوند که بايد مورد موافقت مسئولان شهرسازي قرار گيرد.
اما همين مسئولان اذعان دارند که مشغول بررسي طرح مشابه ديگري براي شمس يکي از خواهران شاه که زمينش را 1/9 ميليون دلار خريداري نموده است مي باشند. طبق نقشه ي ارائه شده به شهرداري بيورلي هيلز در زمين مزبور که در نزديکي هتل بيورلي هيلز واقع شده است، دو کاخ ساخته خواهد شد. مساحت اين دو کاخ برابر با 19600 فوت مربع زيربنا و قيمت ساختمان آن 800 هزار دلار برآورده شده است، ولي مقامات مسئول شهرسازي گفته اند که رقم فوق معرف قيمت تمام شده ي ساختمان نمي باشد. احتمال اينکه محمدرضا شاه پهلوي بخواهد پس از برکنار شدن از سلطنت در يکي از اين کاخ ها زندگي کند شايعه ي بسيار قوي مي باشد.
آژانس هاي معتبر بيورلي هيلز گفته اند که هفته ي گذشته نماينده ي يک خريدار ناشناس پيشنهادي براي خريد يک مجتمع از خانه هاي لوکس با قيمت هاي گران بيش از قيمت هاي روز ارائه نموده است، ولي هيچ کدام از آژانس هاي معاملات زمين اين معامله را به طور قطع تأييد ننموده اند، زيرا که در موقع دقيق زمين با يکديگر توافق ندارند. آقاي مايک سيلور من، يک واسطه ي خريد و فروش خانه و زمين در بيورلي هيلز اظهار داشت که در سال گذشته زميني در مجاورت هتل بيورلي هيلز، براي خواهر شاه خريداري نموده است و خريدهاي ديگري هم براي خانواده ي شاه انجام شده که قيمت هاي آن مبالغ گزافي را در بر دارند ولي از دادن اطلاعات بيشتري در اين مورد و همچنين در خصوص معامله ي جديد شاه خودداري کرد و اظهار داشت که چون من با چند نفر از اعضاي خاندان سلطنت رابطه ي معاملاتي دارم از من خواسته شده است که اسرار معاملات را حفظ نمايم و بنا براين من در موقعيت خاصي قرار گرفته ام و نمي توانم به اين سؤالات پاسخ دهم.
منبع:نشريه 15 خرداد، شماره6.




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.