صعود به سوي قله شهادت
گفتگو با خانم صافي ناز كاظم، نويسنده و انديشمند مصري
روز چهارشنبه اول نوامبر، در سالگرد صدور پيمان شوم بالفور، وزير خارجه پيشين انگليس، پيكر پاك شهيد فتحي شقاقي طي مراسم باشكوهي تشييع و نزديك دمشق به خاك سپرده شد. چرا كه مقامهاي رژيم صهيونيستي اجازه ندادند در زادگاهش در فلسطين دفن شود.
شامگاه روز شنبه چهار نوامبر سال 1995، اراده خداوند اقتضا كرد تا «ايخال امير» صهيونيست افراطي اسحاق رابين را به قتل برساند و در دادگاه چنين اعلام كند: «من پشيمان نيستم، دستور خدا را در حق رابين اجرا كردهام». تقدير چنين بود كه اظهارات شادمانه و كينهتوزانه رابين در عرض كمتر از يك هفته به او بازگشت و او را از پاي درآورد.
ياران امام علي (ع) به ايشان توصيه كردند كه مراقب خويش باشند، در رفت و آمدشان جانب احتياط را رعايت نمايند. چرا كه افراد بدخواه در كمين ايشان نشستهاند. امام در پاسخ به يارانشان گفتند: «بهترين پاسدار، رسيدن اجل من است». دكتر شقاقي شيفته سخن حضرت علي (ع) شده بود. از آغاز مبارزه، خود را از هرگونه ترس و نگراني و قيد و بندي رهانيد و سبكبال همچون پرندگان به حركت خستگي ناپذير خود ادامه داد.
***
در حقيقت نسبت به پيروزي انقلاب اسلامي در ايران به رهبري امام خميني (ره) ابراز خرسندي كرديم و احساس كرديم كه شيفته ديدگاهها و انديشههاي امام شدهايم. هر چند كه از نزديك با تجربه انقلاب اسلامي ايران آشنا نبودهايم اما اين روحيه را داشتيم كه در سايه رهنمودهاي رهبري انقلاب در مسير آن گام برداريم. با مسائل اختلاف برانگيز و فرقهگرايي مبارزه كرديم و در ادبيات خود فلسطين را قضيه مركزي، مسلمانان و محور مبارزه حق و باطل قرار داديم.
در سپتامبر سال 1981 انورالسادات حمله گستردهاي را براي بازداشت اسلامگرايان مصري آغاز كرد. من هم يكي از بازداشت شدگان بودم. فتحي شقاقي و احمد صادق نيز احساس كردند در آستانه بازداشت قرار گرفتهاند. بنابراين خاك مصر را ترك گفته و به نوار غزه انتقال يافتند. از آن پس از طريق مكاتبه و مقالهنويسي در نشريات گوناگون جنبش جهاد، روابط فكريمان را ادامه داديم.
پيامها و تلاشهاي او را پيگيري ميكنم. رمضان عبدالله از آغاز با برگزاري انتخابات مسخره و شركت در آن و كشمكشهاي مسخره مخالت كرد و به مردم فلسطين اعلام كرد كه سرنوشت ما مقاومت است. اراده ما مقاومت است، مقاومت تنها به معناي سلاح به دست گرفتن نيست. مقاومت را بايد با زبان و قلم و سلاح و خون و تظاهرات ادامه دهيم.
گروهها و جنبشهاي فلسطيني بايد تجربه 15 سال گذشته را ملاك پيش داوري خود قرار دهند. همه تلاشهاي گذشته از كنفرانس صلح مادريد گرفته تا موافقنامه صلح اسلو و گفتوگوهاي دو جانبه به شكست انجاميد. اين تلاشها سودمند نبود هاست. با وجودي كه حماس در انتخابات شركت كرد وبه پيروزي رسيد، اين تجربه نيز شكست خورد. البته آن را با شكست مواجه ساختند و آن را سركوب كردند. بنابراين به جز ادامه مقاومت راه ديگري در برابرمان وجود ندارد. مقاومت تنها گزينهاي است كه بر ما تحميل شده است. خداوند ميفرمايد: «كتب عليكم القتال و هو كره لكم». يعني هيچ كس جنگ را دوست ندارد. اما اگر جنگ تنها راهحل باشد، بايد مؤمنان را به جنگ تشويق كنيم. هر چند كه ما را متهم كنند كه مرگپرست هستيم. با وجودي كه سرتاسر كره زمين به گورستان جمعي تبديل شده است و قدرتهاي بزرگ در گوشه و كنار كره زمين فاجعه ميآفرينند. اما سرزمين فلسطين همچنان پايگاه آزاديخواهان است. مردم فلسطين براي داشتن زندگي برتر و با عزت به مبارزه ادامه ميدهند. آنها ميخواهند در سرزمينشان تجاوزگري، بيعدالتي و تحريف وقايع وجود نداشته باشد.
اين مناسبت را مغتنم ميشمارم تا براي آقاي محمود احمدينژاد درود بفرستم و از موضعگيريهاي او در دانشگاه كلمبيا تجليل و تقدير به عمل آورم. پيشتر در مقالهاي نوشتم كه من هنگام نماز و سجده براي اين مرد دعا ميكنم. او مانند هر كسي كه مردم را به عدالت و برابري فرا ميخواند، مورد آزار و اذيت قرار ميگيرد. در آن مقاله گفتم كه مردم شهر طايف در عربستان نيز با پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بدرفتاري كردند و او را مورد آزار و اذيت قرار دادند.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 26
درآمد
مقدمهاي از صافي ناز كاظم
روز چهارشنبه اول نوامبر، در سالگرد صدور پيمان شوم بالفور، وزير خارجه پيشين انگليس، پيكر پاك شهيد فتحي شقاقي طي مراسم باشكوهي تشييع و نزديك دمشق به خاك سپرده شد. چرا كه مقامهاي رژيم صهيونيستي اجازه ندادند در زادگاهش در فلسطين دفن شود.
شامگاه روز شنبه چهار نوامبر سال 1995، اراده خداوند اقتضا كرد تا «ايخال امير» صهيونيست افراطي اسحاق رابين را به قتل برساند و در دادگاه چنين اعلام كند: «من پشيمان نيستم، دستور خدا را در حق رابين اجرا كردهام». تقدير چنين بود كه اظهارات شادمانه و كينهتوزانه رابين در عرض كمتر از يك هفته به او بازگشت و او را از پاي درآورد.
ياران امام علي (ع) به ايشان توصيه كردند كه مراقب خويش باشند، در رفت و آمدشان جانب احتياط را رعايت نمايند. چرا كه افراد بدخواه در كمين ايشان نشستهاند. امام در پاسخ به يارانشان گفتند: «بهترين پاسدار، رسيدن اجل من است». دكتر شقاقي شيفته سخن حضرت علي (ع) شده بود. از آغاز مبارزه، خود را از هرگونه ترس و نگراني و قيد و بندي رهانيد و سبكبال همچون پرندگان به حركت خستگي ناپذير خود ادامه داد.
***
در چه زماني با معلم شهيد آشنا شديد و چه همكاري فكري با هم داشتهايد؟
اولين ملاقات شما با دكتر به چه مناسبتي بوده است؟
در حقيقت نسبت به پيروزي انقلاب اسلامي در ايران به رهبري امام خميني (ره) ابراز خرسندي كرديم و احساس كرديم كه شيفته ديدگاهها و انديشههاي امام شدهايم. هر چند كه از نزديك با تجربه انقلاب اسلامي ايران آشنا نبودهايم اما اين روحيه را داشتيم كه در سايه رهنمودهاي رهبري انقلاب در مسير آن گام برداريم. با مسائل اختلاف برانگيز و فرقهگرايي مبارزه كرديم و در ادبيات خود فلسطين را قضيه مركزي، مسلمانان و محور مبارزه حق و باطل قرار داديم.
در سپتامبر سال 1981 انورالسادات حمله گستردهاي را براي بازداشت اسلامگرايان مصري آغاز كرد. من هم يكي از بازداشت شدگان بودم. فتحي شقاقي و احمد صادق نيز احساس كردند در آستانه بازداشت قرار گرفتهاند. بنابراين خاك مصر را ترك گفته و به نوار غزه انتقال يافتند. از آن پس از طريق مكاتبه و مقالهنويسي در نشريات گوناگون جنبش جهاد، روابط فكريمان را ادامه داديم.
اوضاع فلسطين را پس از گذشت 13 سال از شهادت شقاقي چگونه ارزيابي ميكنيد؟
پيامها و تلاشهاي او را پيگيري ميكنم. رمضان عبدالله از آغاز با برگزاري انتخابات مسخره و شركت در آن و كشمكشهاي مسخره مخالت كرد و به مردم فلسطين اعلام كرد كه سرنوشت ما مقاومت است. اراده ما مقاومت است، مقاومت تنها به معناي سلاح به دست گرفتن نيست. مقاومت را بايد با زبان و قلم و سلاح و خون و تظاهرات ادامه دهيم.
گروهها و جنبشهاي فلسطيني بايد تجربه 15 سال گذشته را ملاك پيش داوري خود قرار دهند. همه تلاشهاي گذشته از كنفرانس صلح مادريد گرفته تا موافقنامه صلح اسلو و گفتوگوهاي دو جانبه به شكست انجاميد. اين تلاشها سودمند نبود هاست. با وجودي كه حماس در انتخابات شركت كرد وبه پيروزي رسيد، اين تجربه نيز شكست خورد. البته آن را با شكست مواجه ساختند و آن را سركوب كردند. بنابراين به جز ادامه مقاومت راه ديگري در برابرمان وجود ندارد. مقاومت تنها گزينهاي است كه بر ما تحميل شده است. خداوند ميفرمايد: «كتب عليكم القتال و هو كره لكم». يعني هيچ كس جنگ را دوست ندارد. اما اگر جنگ تنها راهحل باشد، بايد مؤمنان را به جنگ تشويق كنيم. هر چند كه ما را متهم كنند كه مرگپرست هستيم. با وجودي كه سرتاسر كره زمين به گورستان جمعي تبديل شده است و قدرتهاي بزرگ در گوشه و كنار كره زمين فاجعه ميآفرينند. اما سرزمين فلسطين همچنان پايگاه آزاديخواهان است. مردم فلسطين براي داشتن زندگي برتر و با عزت به مبارزه ادامه ميدهند. آنها ميخواهند در سرزمينشان تجاوزگري، بيعدالتي و تحريف وقايع وجود نداشته باشد.
به مسائل فكري و سياسي شهيد شقاقي اشاره كرديد، آيا ابعاد ديگري از ويژگيهاي ايشان قابل ذكر ميدانيد؟
از ديدارهايتان با شهيد شقاقي چه خاطراتي داريد؟
شما ميان شهادت دكتر فتحي شقاقي و كشته شدن اسحاق رابين ارتباط قائل شدهايد. آيا ميتوانيد اين ارتباط را براي خوانندگان شاهد ياران شرح دهيد؟
آخرين سخن شما به مناسبت دوازدهمين سالگرد شهادت فتحي شقاقي چيست؟
اين مناسبت را مغتنم ميشمارم تا براي آقاي محمود احمدينژاد درود بفرستم و از موضعگيريهاي او در دانشگاه كلمبيا تجليل و تقدير به عمل آورم. پيشتر در مقالهاي نوشتم كه من هنگام نماز و سجده براي اين مرد دعا ميكنم. او مانند هر كسي كه مردم را به عدالت و برابري فرا ميخواند، مورد آزار و اذيت قرار ميگيرد. در آن مقاله گفتم كه مردم شهر طايف در عربستان نيز با پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بدرفتاري كردند و او را مورد آزار و اذيت قرار دادند.
منبع: ماهنامه شاهد یاران، شماره 26
/ج