ناکارآمدی تشریفات قضایی و ضرورت تحول در آن
نویسنده : آیت الله مکارم شیرازی
زمانی که جرمی واقع می شود و در رسانه ها نیز منعکس می گردد، همه منتظرند عوامل آن جرم مجازات شود اما ماه ها می گذرد، مردم دلسرد می شوند؛ بنابراین باید تشکیلات اصلاح شود... جرم هایی که مدارک آن مشخص است، می بایست خارج از نوبت دادگاه تشکیل شود یا زودتر به نتیجه برسد... تشریفات قضایی کارایی لازم را ندارد و باید تحولی در نظام دادگستری کشور ایجاد شود1.
آیت الله جوادی آملی:
مهم ترین رسالت حوزویان و حوزه های علمیه حفظ نظام اسلامی است و حفظ نظام فقط با نصیحت و زبان و رفتار و گفتار محقق نمی شود، بلکه قداست حوزه های علمیه است که موجب حفظ و ماندگاری نظام است. این قداست از دیرباز بوده و در آینده نیز به خواست خدا خواهد ماند، براین اساس توجه به قداست حوزه اهمیت بسزایی دارد.
... برخی که نه از نظر علمی و نه از نظر عملی کاری برای نظام نمی کنند، که از بحث ما خارج هستند، اما دو دسته دیگر باقی می مانند که یکی گروهی از حوزویان هستند که با علم خود مشکلات علمی و نظری نظام را حل می کنند و با عمل و حضور خود نیز عملا حافظ نظام هستند. گروه دیگر که توفیق حضور درمباحث علمی را ندارند باید با علم خود از نظام حفاظت کنند2.
... حوزه می بایست توجه بیشتری به مسئله اقتصاد داشته باشد؛ چون دعوت غرب و آمریکا به اسلام کار آسانی نیست، ولی اگر بتوانیم اقتصاد اسلامی را عرضه کنیم و آنها را از دامن اقتصاد سرمایه داری غرب و دولت سالارانه شرق نجات دهیم، به رسالت حوزوی خود عمل کرده ایم.
... امروز این خطر در غرب وجود دارد مردمی که از اقتصاد سرمایه داری خسته شده اند به سمت اقتصاد دولت سالارانه کمونیستی منحرف شوند؛ این بسیار خطرناک است و حوزه های علمیه وظیفه دارند دراین شرایط اقتصاد اسلامی را معرفی کنند3.
مال یکی از مواردی است که انسان به مقتضای شهوت خود به دنبال آن است. انبیا نسبت به مال به ما می گویند: انسان نباید مال را از هر راهی تحصیل کرده و به دست آورد. دست به هر مالی نزن! اگرچه شیطان درونی انسان، چه بسا برخی شیاطین بیرونی هم انسان را دعوت کنند انسان نباید از حدود الهی تجاوز کند.
یکی از نقاط ضعف انسان، همین مسئله مال است. در روایتی از امام صادق(ع) که حضرت فرمودند: «ان الشیطان یدیر ابن آدم فی کل شیء» البته این روایت را به دو صورت می شود خواند؛ هم «یدیر» درست است و هم «یدیر». شیطان این طور است که قوه واهمه انسان را احاطه می کند و نسبت به هر چیزی، دور انسان می گردد؛ یعنی حواسش جمع است که در موقعیتی او را به زمین بزند. «فاذا اعیاه» وقتی خسته اش کرد، «جثم له عندالمال» وقتی مسائل مالی مطرح شد، به روی انسان می جهد و «فاخذ یرقیته» گردنش را می گیرد و دیگر رهایش نمی کند. من بعدا عرض می کنم که از نظر حتی قرآن هم، مطلب همین طور بیان شده است4.
خدای متعال عقل را به عنوان حجت باطنی برای پیمودن راه صواب و انگیزه های خیرخواهانه در وجود انسان نهادینه کرد و انبیاء الهی را با عنوان حجت ظاهری قرار داد تا انسان همیشه در معرض امتحان تشخیص خوب از بد، حق از باطل باشد.
... تمام انبیاء الهی در دوران رسالت خود با شیاطین به مبارزه پرداخته اند، لذا کسانی که امروز می خواهند بر مردم حکومت نمایند، باید شیاطین درون و برون خود را ازبین ببرند.
... نباید از هجمه های شیاطین داخل و خارج مبنی بر ضربه زدن به نظام اسلامی غافل شد، چرا که شیاطین برای ضربه زدن از راه های گوناگون بهره می گیرند.
... عوامل شیطانی که امروز وجود دارد در هیچ زمانی نبوده است؛ شیاطین امروزی در لباس های مختلف و با واردشدن به سایت های اینترنتی، ماهواره ها و شبکه های تلویزیونی با ایجاد شبهه پراکنی و استفاده از سخنان فریبنده و تصاویر مستهجن برای رسوخ در قلب ها فعالیت می کنند. (5)
عدالت یعنی احقاق حقوق و مراعات حق که در زندگی نقش بسیار تأثیرگذاری دارد؛ بنابراین کسی می تواند عادل باشد که حقوق مسلمانان را بشناسد و به آن عمل کند.
... تمام مسئولین باید برای اجرای عدالت در جامعه تلاش کنند؛ چون بالاترین امتیاز یک مدیر عدالت است که با اجرای صحیح آن در قلب مردم جا خواهد داشت. (6)
در حق الناس باید دقت کرد. اسلام دین عجیبی است. می گوید: اگر سگ تشنه است حق نداری وضو بگیری. باید آب را بدهی به سگ بخورد، تیمم کن. تا سگ تشنه است، تشنگی سگ در نماز شما اثر دارد. خیلی مهم است. اسلام می گوید: اگر ناخنت بلند است، شیر ندوش. ممکن است ناخن بلند پستان گاو را اذیت کند... اسلام می گوید: اگر همه حاجی ها دوشنبه مکه آمدند، یک حاجی یک روز زودتر آمد امضایش را قبول نکنید. برای اینکه حاجی که اسبش را در راه مکه دوانده است، معلوم می شود حاجی بی رحمی است. و حاجی که بی رحم است حتی در راه مکه اسبش را خسته کند امضایش از اعتبار می افتد. (8)
خانم این دو تار مو که بیرون است حرام است. برو بابا! مردم کل موهایشان بیرون است. حالا این دو تا! به دو تار مو گیر نده. شاید آن بی حجاب را خدا ببخشد. این دو تار مو را نبخشد. چون می گوید: چیزی نیست.(9)
نظام دینی بدون عدالت دینی یک نظام لائیک است با نام دین. این خطری است که در دهه سوم وچهارم این انقلاب را تهدید می کند و این یک خطر بالفعل است. صدا و سیما باید برای مقابله با تلاش هایی که برای پایان بخشیدن به انقلاب و فراموشاندن شیوه عدل علی(ع) در این جامعه و ارتجاع اجتماعی به پارادایم های قبل از انقلاب دارد صورت می گیرد و توجیه روشنفکری نیز می شود، اقدام کند.
این مسئله در رأس وظایف صدا و سیماست که حاکمان و تصمیم گیران جامعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگ قضایی، و همه اینها را باید در معرض نقد و سؤال مردم بیاورد، منتها براساس موازین شرعی و دینی نه با ادبیات لائیک. با ادبیات دینی باید بیایند به مسئولیت شرعی شان جواب دهند. صدا و سیما مسئول ماست. اصلاً شما هیچ مسئولیت نه شرعی و نه قانونی در این مورد ندارید که توجیه کنید خطای زید و عمرو را.(01)
منبع : روزنامه کیهان 03/08/1390
ارسال توسط کاربر محترم سایت : sukhteh
مهم ترین رسالت حوزویان
آیت الله جوادی آملی:
مهم ترین رسالت حوزویان و حوزه های علمیه حفظ نظام اسلامی است و حفظ نظام فقط با نصیحت و زبان و رفتار و گفتار محقق نمی شود، بلکه قداست حوزه های علمیه است که موجب حفظ و ماندگاری نظام است. این قداست از دیرباز بوده و در آینده نیز به خواست خدا خواهد ماند، براین اساس توجه به قداست حوزه اهمیت بسزایی دارد.
... برخی که نه از نظر علمی و نه از نظر عملی کاری برای نظام نمی کنند، که از بحث ما خارج هستند، اما دو دسته دیگر باقی می مانند که یکی گروهی از حوزویان هستند که با علم خود مشکلات علمی و نظری نظام را حل می کنند و با عمل و حضور خود نیز عملا حافظ نظام هستند. گروه دیگر که توفیق حضور درمباحث علمی را ندارند باید با علم خود از نظام حفاظت کنند2.
ضرورت معرفی اقتصاد اسلامی
... حوزه می بایست توجه بیشتری به مسئله اقتصاد داشته باشد؛ چون دعوت غرب و آمریکا به اسلام کار آسانی نیست، ولی اگر بتوانیم اقتصاد اسلامی را عرضه کنیم و آنها را از دامن اقتصاد سرمایه داری غرب و دولت سالارانه شرق نجات دهیم، به رسالت حوزوی خود عمل کرده ایم.
... امروز این خطر در غرب وجود دارد مردمی که از اقتصاد سرمایه داری خسته شده اند به سمت اقتصاد دولت سالارانه کمونیستی منحرف شوند؛ این بسیار خطرناک است و حوزه های علمیه وظیفه دارند دراین شرایط اقتصاد اسلامی را معرفی کنند3.
مسائل مالی، نقطه ضعف انسان
مال یکی از مواردی است که انسان به مقتضای شهوت خود به دنبال آن است. انبیا نسبت به مال به ما می گویند: انسان نباید مال را از هر راهی تحصیل کرده و به دست آورد. دست به هر مالی نزن! اگرچه شیطان درونی انسان، چه بسا برخی شیاطین بیرونی هم انسان را دعوت کنند انسان نباید از حدود الهی تجاوز کند.
یکی از نقاط ضعف انسان، همین مسئله مال است. در روایتی از امام صادق(ع) که حضرت فرمودند: «ان الشیطان یدیر ابن آدم فی کل شیء» البته این روایت را به دو صورت می شود خواند؛ هم «یدیر» درست است و هم «یدیر». شیطان این طور است که قوه واهمه انسان را احاطه می کند و نسبت به هر چیزی، دور انسان می گردد؛ یعنی حواسش جمع است که در موقعیتی او را به زمین بزند. «فاذا اعیاه» وقتی خسته اش کرد، «جثم له عندالمال» وقتی مسائل مالی مطرح شد، به روی انسان می جهد و «فاخذ یرقیته» گردنش را می گیرد و دیگر رهایش نمی کند. من بعدا عرض می کنم که از نظر حتی قرآن هم، مطلب همین طور بیان شده است4.
شگردهای عوامل شیطانی جدید
خدای متعال عقل را به عنوان حجت باطنی برای پیمودن راه صواب و انگیزه های خیرخواهانه در وجود انسان نهادینه کرد و انبیاء الهی را با عنوان حجت ظاهری قرار داد تا انسان همیشه در معرض امتحان تشخیص خوب از بد، حق از باطل باشد.
... تمام انبیاء الهی در دوران رسالت خود با شیاطین به مبارزه پرداخته اند، لذا کسانی که امروز می خواهند بر مردم حکومت نمایند، باید شیاطین درون و برون خود را ازبین ببرند.
... نباید از هجمه های شیاطین داخل و خارج مبنی بر ضربه زدن به نظام اسلامی غافل شد، چرا که شیاطین برای ضربه زدن از راه های گوناگون بهره می گیرند.
... عوامل شیطانی که امروز وجود دارد در هیچ زمانی نبوده است؛ شیاطین امروزی در لباس های مختلف و با واردشدن به سایت های اینترنتی، ماهواره ها و شبکه های تلویزیونی با ایجاد شبهه پراکنی و استفاده از سخنان فریبنده و تصاویر مستهجن برای رسوخ در قلب ها فعالیت می کنند. (5)
عدالت در حکومت شاخص مدیریت
عدالت یعنی احقاق حقوق و مراعات حق که در زندگی نقش بسیار تأثیرگذاری دارد؛ بنابراین کسی می تواند عادل باشد که حقوق مسلمانان را بشناسد و به آن عمل کند.
... تمام مسئولین باید برای اجرای عدالت در جامعه تلاش کنند؛ چون بالاترین امتیاز یک مدیر عدالت است که با اجرای صحیح آن در قلب مردم جا خواهد داشت. (6)
مقابله روحانیت با طاغوت اقتصادی و فرهنگی
جایگاه و اهمیت حق الناس در منطق اسلام
در حق الناس باید دقت کرد. اسلام دین عجیبی است. می گوید: اگر سگ تشنه است حق نداری وضو بگیری. باید آب را بدهی به سگ بخورد، تیمم کن. تا سگ تشنه است، تشنگی سگ در نماز شما اثر دارد. خیلی مهم است. اسلام می گوید: اگر ناخنت بلند است، شیر ندوش. ممکن است ناخن بلند پستان گاو را اذیت کند... اسلام می گوید: اگر همه حاجی ها دوشنبه مکه آمدند، یک حاجی یک روز زودتر آمد امضایش را قبول نکنید. برای اینکه حاجی که اسبش را در راه مکه دوانده است، معلوم می شود حاجی بی رحمی است. و حاجی که بی رحم است حتی در راه مکه اسبش را خسته کند امضایش از اعتبار می افتد. (8)
آثار کوچک شمردن گناه
خانم این دو تار مو که بیرون است حرام است. برو بابا! مردم کل موهایشان بیرون است. حالا این دو تا! به دو تار مو گیر نده. شاید آن بی حجاب را خدا ببخشد. این دو تار مو را نبخشد. چون می گوید: چیزی نیست.(9)
عدالت و وظیفه صدا و سیما
نظام دینی بدون عدالت دینی یک نظام لائیک است با نام دین. این خطری است که در دهه سوم وچهارم این انقلاب را تهدید می کند و این یک خطر بالفعل است. صدا و سیما باید برای مقابله با تلاش هایی که برای پایان بخشیدن به انقلاب و فراموشاندن شیوه عدل علی(ع) در این جامعه و ارتجاع اجتماعی به پارادایم های قبل از انقلاب دارد صورت می گیرد و توجیه روشنفکری نیز می شود، اقدام کند.
این مسئله در رأس وظایف صدا و سیماست که حاکمان و تصمیم گیران جامعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگ قضایی، و همه اینها را باید در معرض نقد و سؤال مردم بیاورد، منتها براساس موازین شرعی و دینی نه با ادبیات لائیک. با ادبیات دینی باید بیایند به مسئولیت شرعی شان جواب دهند. صدا و سیما مسئول ماست. اصلاً شما هیچ مسئولیت نه شرعی و نه قانونی در این مورد ندارید که توجیه کنید خطای زید و عمرو را.(01)
پينوشتها:
1- حوزه، 72/7/09
2- همان، 82/7/09
3- همان، 82/7/09
4- رجا، 92/7/09
5- حوزه، 62/7/09
6- همان، 91/7/09
7- همان، 62/7/09
8- درس هایی از قرآن، 82/7/09
9- الف، 82/7/09
01- مشرق، 32/7/09
منبع : روزنامه کیهان 03/08/1390
ارسال توسط کاربر محترم سایت : sukhteh
/ج