عزاداری در شهرستان تیران و کرون

از آنجايي كه هنرهاي نمايشي بسيار با اهميت و نزد مردم نيز پسنديده است، به مناسبت‌‌هاي مختلف مذهبي گروه‌هاي تعزيه‌خواني برنامه هايي را اجرا مي‌كنند كه در ايام ماه محرم اين برنامه‌ها به اوج خود مي‌رسد كه اين فعاليت‌ها مورد استقبال مردم و بالاخص كودكان، نوجوانان و جوانان است.
يکشنبه، 4 دی 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عزاداری در شهرستان تیران و کرون

عزاداری در شهرستان تیران و کرون
عزاداری در شهرستان تیران و کرون


 





 

عشق به امام حسين (ع) در تيران و كرون بي‌انتهاست
 

تعزيه‌خواني

 

از آنجايي كه هنرهاي نمايشي بسيار با اهميت و نزد مردم نيز پسنديده است، به مناسبت‌‌هاي مختلف مذهبي گروه‌هاي تعزيه‌خواني برنامه هايي را اجرا مي‌كنند كه در ايام ماه محرم اين برنامه‌ها به اوج خود مي‌رسد كه اين فعاليت‌ها مورد استقبال مردم و بالاخص كودكان، نوجوانان و جوانان است.

تماشاكنندگان از اين طريق حوادث كربلا را مي‌آموزند.
 

تعزيه‌خواني در تيران و كرون به صورت متحرك بوده و يزيديان و ياران و اصحاب امام حسين (ع) با سوار شدن بر حيواناتي چون شتر و اسب گفتگوها و اتفاقات عاشورا را نشان مي‌دهند.

ساير برنامه هاي فرهنگي و مذهبي
 

در اين ايام نمايشگاه‌هاي مختلفي براي بيان واقعه كربلا مانند نمايشگاه غروب غربت و نمايشگاه‌هاي عرضه محصولات فرهنگي و مذهبي با محوريت عاشورا برپا مي‌شود.
در اين ايام نيز مسابقه‌هاي فرهنگي و مذهبي با موضوع عاشورا برگزار مي‌شود.

ارتباط عاشورا با اين شهرستان
 

يكي از امامزاد‌ه‌هاي شهرستان تيران و كرون، امامزاده احمد ابن محمد ابن علي ابن ابي طالب (ع) است كه به امامزاده احمد حنفيه مشهور است.
محمد حنفيه پسر حضرت علي (ع) است كه از ياران امام حسين (ع) بودند و به عنوان نماينده امام حسين (ع) در مدينه ماندند تا خبرهاي آن شهر را به امام برسانند كه پسر محمد حنفيه كه همان احمد حنفيه است در شهر تيران به خاك سپرده شده است كه هيئت‌هاي مذهبي به اين امامزاده مي‌روند و همچنين در پايان مراسم خود مي‌گويند ((یبن محمد حنفي السلام عليك *** معدن عز و شرفي السلام عليك)).

تاسوعاي حسيني
 

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي روزهاي تاسوعا هيئت‌هاي مذهبي از مساجد خود به خانه يكي از شهدا و همچنين خانه امام جمعه سابق تيران حضرت آيت‌الله سيد محمد باقر امامي (ره) مي‌روند و سپس به گلستان شهدا كه اين عمل آنها به منظور تجديد عهد و پيمان با شهداي انقلاب است كه با حضور در جبهه‌هاي جنگ باعث به سربلندي نظام مقدس جمهوري اسلامي شدند، در بازگشت از گلستان شهدا به آرامگاه حاج آقا سيد كمال امامي پدر امام جمعه سابق شهر مي‌روند و در روستاهاي شهرستان نيز برنامه‌هايي در هر روستا برگزار مي‌شود.

عاشوراي حسيني
 

در روز عاشورا مراسم از همان ساعات اوليه صبح عاشورا شروع مي‌شود كه هيئت‌هاي سينه‌زني و زنجيرزني با حضور در سطح شهر به عزاداري مي‌پردازند و تعزيه‌خوانان محرك كه بر حيوانات سوارند گفتگو‌هاي روز عاشورا را بيان مي‌كنند.
افرادي هم نذر دارند كه در نقش‌هاي اين تعزيه هر ساله شركت كنند.
اما آنچه مهم است هدف قيام امام حسين (ع) و آنچه آن حضرت به آن توجه كرده است كه در اين شهرستان به خوبي مشاهده مي‌شود از جمله نماز كه در ظهر عاشورا همه هيئت‌هاي مذهبي با شنيدن صداي اذان برنامه خود را تمام مي‌كنند و به ياد آخرين نماز امام حسين (ع) نماز ظهر را به پا مي‌دارند.

مراسم شام غربيان
 

در مراسم شام غريبان دلباختگان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) با حضرت زينب (س) و امام سجاد (ع) و بازماندگان كربلا هم ناله و اندوهگين مي‌شوند و اين چنين مي‌خوانند((مي‌سوزد خيمه‌ها، سرها بر نيزه‌ها، حبيبي يا حسين)) كه روشن نمودن شمع نيز از آداب اين شب است.
شهرستان تيران و كرون از شهرستان‌هاي مذهبي و داراي علمايي چون آيت‌الله مظاهري و مرحوم آيت‌الله امامي كه شخصيت ايشان در استان بي‌نظير و در كشور كم‌نظير بود هست و داراي شخصيت‌هاي بسيار فرهيخته است.
اين شهرستان در غرب استان اصفهان قرار گرفته و مردماني مذهبي و دوستدار ائمه دارد كه عشق به پيامبر اكرم (ص) و اهل بيتش در برگزاري مراسم ميلاد، عيد و شهادت ائمه نمايان است كه چگونه از جان و مال خود سرمايه‌گذاري مي‌كنند و در حرف‌هايشان و اعمالشان نمايان است كه همه تلاش‌هاي اين مردم از روي خلوص نيت انجام مي‌شود و هدفي جز محبت و عشق به ائمه ندارند.
در ماه‌هاي محرم و صفر كه ايام سوگواري و عزاداري امام حسين (ع) و فرزندانش و اصحاب با وفايش است شوري در مردم است كه هر كس به هر اندازه‌اي در برگزاري هرچه بهتر اين مراسم تلاش مي‌كند.
مردم اين ديار به دور از هرگونه بدعت‌گذاري، مراسم اين ايام را برگزار مي‌كنند و اهميت قيام امام حسين (ع) نزد آنها باعث شده دشمنان و بدخواهاني كه قصد منحرف كردن نهضت عاشورا را دارند نتواند در بين مردم اين شهرستان رسوخ پيدا كنند.
مراسم و برنامه‌هايي كه ويژه اين ايام در تيران و كرون برگزار مي‌گردد در قالب مراسم سخنراني، هيئت‌هاي سينه‌زني و زنجير‌زني، توزيع نذري، تعزيه‌خواني، برپايي نمايشگاه‌هاي ويژه اين ايام و نمايشگاه‌هاي فروش سي دي و كتاب‌هاي عاشورا، برگزاري مسابقات فرهنگي و مذهبي و مواردي از اين قبيل است.
عشق به امام حسين (ع) در اين شهرستان به قدري است كه همه مردم عزاداران امام حسين (ع) را محترم مي‌شمارند و در پذيرايي از عزاداران امام حسين (ع) بسيار تلاش مي‌كنند و در اين ايام براي پذيرايي از عزاداران غذاي بسياري تهيه مي‌شود و همچنين به اين مناسبت آش، شله زرد، چاي و شيريني بين عزاداران توزيع مي‌شود.

ارسال توسط کاربر محترم سایت :rasooldadkhah




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما