برنامه ي تنظيم خانواده يک حق است بياييد آن را به واقعيت تبديل کنيم

برنامه تنظيم خانواده و بهداشت باروري براي رسيدن به هدف هاي توسعه ي هزاره، هدف هايي که تمام کشورهاي عضو در سال 2000 درباره تحقق آنها توافق کردند اهميت اساسي دارد. هدف اصلي تنظيم خانواده ارتقاي سلامت و استحکام بنيان خانواده است. پيشگيري از بارداري ناخواسته؛ ارتقاي سلامت خانواده؛ افزايش و ايجاد دسترسي به اطلاعات صحيح در مورد تنظيم خانواده و راه اندازي کلاس هاي آموزشي هنگام ازدواج و گسترش شبکه هاي بهداشت روستايي از جمله سياستهاي موجود در خصوص و تقويت و پيشبرد برنامه تنظيم خانواده است حق انتخاب روش پيشگيري از بارداري از جمله موارد حقوق باروري است.
سه‌شنبه، 25 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
برنامه ي تنظيم خانواده يک حق است بياييد آن را به واقعيت تبديل کنيم

 برنامه ي تنظيم خانواده يک حق است بياييد آن را به واقعيت تبديل کنيم
برنامه ي تنظيم خانواده يک حق است بياييد آن را به واقعيت تبديل کنيم


 

نويسنده زويا خواجه دهي




 
برنامه تنظيم خانواده و بهداشت باروري براي رسيدن به هدف هاي توسعه ي هزاره، هدف هايي که تمام کشورهاي عضو در سال 2000 درباره تحقق آنها توافق کردند اهميت اساسي دارد. هدف اصلي تنظيم خانواده ارتقاي سلامت و استحکام بنيان خانواده است. پيشگيري از بارداري ناخواسته؛ ارتقاي سلامت خانواده؛ افزايش و ايجاد دسترسي به اطلاعات صحيح در مورد تنظيم خانواده و راه اندازي کلاس هاي آموزشي هنگام ازدواج و گسترش شبکه هاي بهداشت روستايي از جمله سياستهاي موجود در خصوص و تقويت و پيشبرد برنامه تنظيم خانواده است حق انتخاب روش پيشگيري از بارداري از جمله موارد حقوق باروري است. با نگاه عميق تر به برنامه ي تنظيم خانواده کاملاً مشهود مي باشد که برنامه تنظيم خانواده بر تمام هدفهاي توسعه ي هزاره تأثير دارد که بطور خلاصه توضيح داده خواهد شد.
هدف 1 ريشه کني فقر شديد و گرسنگي:
رشد سريع جمعيت در بعضي از کشورها پيشرفت اقتصادي آنها را خنثي و به اين ترتيب منجر به افزايش فقر خواهد شد برنامه ي تنظيم خانواده شرايطي به وجود مي آورد که به زنان امکان ورود به بازار کار را مي دهد و خانواده ها را قادر مي سازد امکانات بيشتري را به هر فرزند اختصاص دهند.
هدف 2 تأمين آموزش همگاني:
در کشورهاي داراي رشد سريع جمعيت براي حفظ شرايط موجود؛ تعداد معلمان، تجهيزات و کلاسهاي موجود هر 20 تا 25 سال بايد دو برابر شود به بيان ديگر؛ سرعت کمتر رشد جمعيت به اين معني است که کودکان کمتري نياز به مدرسه دارند و اين امر به نوبه ي خود باعث کاهش هزينه ي خدمات اجتماعي مي شود؛ اندازه ي کوچکتر خانواده ها به معناي اين است که به طور ميانگين امکان آموزش به طور مساوي در اختيار همه ي کودکان قرار مي گيرد.

برنامه تنظيم خانواده يک حق است بياييد آن را به واقعيت تبديل کنيم
 

هدف 3 ارتقاي برابري جنسيتي و توانمند سازي زنان:
تنظيم خانواده براي توانمند سازي زنان و برابري جنسيتي نيز ضروري است. وقتي زن بتواند درباره تعداد اعضاي خانواده اش برنامه ريزي کند مي تواند درباره بقيه ي امور زندگي خود نيز برنامه ي داشته باشد دسترسي به برنامه تنظيم خانواده به طور مستقيم بر بهداشت زنان و مشارکت آنان در بازار کار اثر دارد.

هدف 4 کاهش ميزان مرگ و مير کودکان:
 

برآورد مي شود که افزايش فاصله تولدها به حداقل 36 ماه مي تواند زندگي 1/8 ميليون کودک کمتر از 5 سال را نجات دهد. حاملگي پي در پي توانايي مادران و همچنين خانواده ها را به طور کلي براي مراقبت از فرزندان کوچک کم کرده و باعث افزايش مرگ و مير کودکان مي شود.

هدف5 بهبود سلامت مادران:
 

بيش از نيم ميليون زن هر سال به علت عوارض حاملگي و زايمان مي ميرند. 3 عامل اصلي که مي تواند اين تعداد را کاهش دهد عبارتند از :
ـ حضور ماماي ماهر در زمان تولد
ـ امکانات براي مراقبت هاي اضطراري زايمان
ـ تنظيم خانواده
تحقيقات نشان مي دهد که دسترسي همگاني بر تنظيم خانواده مي تواند هر سال زندگي 175 هزار زن را نجات دهد و مانع از 22 ميليون سقط جنين شود.

تنظيم خانواده براي توانمند سازي زنان و برابر جنسيتي نيز ضروري است. وقتي زن بتواند درباره تعداد اعضاي خانواده اش برنامه ريزي کند مي تواند درباره بقيه امور زندگي خود نيز برنامه ي داشته باشد دسترسي به برنامه تنظيم خانواده به طور مستقيم بر بهداشت زنان و مشارکت آنان در بازار کار اثر دارد.
 

هدف 6 مبارزه با بيماري ايدز و ويروس آن و يا ساير بيماريها:
 

برنامه ي تنظيم خانواده با ترويج استفاده از کاندوم مي تواند مانع از انتقال بيماريهاي عفوني جنسي از جمله ويروس ايدز شوند؛ با پيشگيري از حاملگي هاي ناخواسته در زناني که آلوده به ويروس هستند از انتقال اين ويروس از مادر به فرزند جلوگيري مي شود.

هدف 7 اطمينان از پايداري محيط زيست:
 

جمعيت جهان در حال حاضر هر سال هر سال 78 ميليون نفر افزايش مي يابد سازمان ملل برآورد کرده است در صورتي که نسبت تولد ثابت بماند جمعيت جهان تا سال 2050؛ 11/9 ميليارد نفر خواهد شد اين امر چالش عظيم براي گنجايش نظام هاي زيستي و منابع طبيعي جهان ايجاد مي کند. انسان ها در حال حاضر با سرعتي نگران کننده مشغول خالي کردن منابع طبيعي؛ نابودي محيط زيست و ايجاد گاز دي اکسيد کربن، هستند پيشگيري از تولدهاي ناخواسته مي تواند به کاهش رشد جمعيت کمک کند و شايد مقرون به صرفه ترين شيوه هاي انجام اين کار باشد.

هدف 8 ايجاد مشارکتي جهاني براي توسعه:
 

منظور از تحقق هدفهاي توسعه هزاره؛ ايجاد ضوابط و معيارهاي برابر براي توسعه است که در مورد همه اعمال مي شود هر چه سرعت رشد جمعيت بيشتر باشد دست يابي به اين اصل مساوات گرايانه دشوار خواهد شد علاوه بر آن همه ما در يک سياره مشترک هستيم و افزايش بي رويه جمعيت بر همه تأثير مي گذارد.
منابع: کتاب Its right lets make it real
منبع: نشريه پيام پزشک، شماره 60.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.