ابلاغ ماموريت

سرهنگ بهرام هشیار معاون عملیات نیروی هوایی و رییس گروه طرح هایی تاکتیکی با عجله وارد دفتر کار خود شد و خطاب به یکی از اعضای دفتر گفت : به همه اعضای گروه طرح ابلاغ کنید تا ساعتی دیگر در اتاق جنگ حاضر شوند....
يکشنبه، 30 بهمن 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ابلاغ ماموريت

ابلاغ ماموريت
ابلاغ ماموريت


 





 
ساعتی نگذشته بود که همه اعضای گروه طرح های تاکتیکی در دفتر جنگ، گرد هم آمدند.
هشیار که از حضور به موقع و وقت شناسی اعضای گروه راضی و خرسند به نظر میرسید،ضمن خوشامد گویی به اعضا گفت: قبل از هرچیز لازم است که رضایت کامل شورای عالی دفاع و فرماندهی نیروهای سه گانه ارتش و فرماندهان سپاه و بسیج و نیروهای مردمی را از پیروزی های به دست آمده اخیر که نتیجه اقدامات قابل تحسین کارشناسان نیروی هوایی در طرح ریزهای عملیاتی آفندی و پدافندی، همچنین ضربات کوبنده خلبانان این نیروهای سطحی در عملیات ثامن الائمه و بیت المقدس بوده، به اطلاع شما فرماندهان و طراحان عملیات برسانم.
همکاران گرامی، همان طور که میدانید رکن اساسی هر طرح نظامی در اجرا، بر میزان اطلاعات به دست آمده و آگاهی کامل از توانایی ها و محدودیت ها، تجمع و تمرکز نیروها، ترکیب و ترتیب قوا،جابجایی هاو تحرکات دشمن و دهها شاخص اطلاعاتی دیگر استوار است و همان گونه که مطلع هستید این مهم در نیروی هوایی با عکسبرداری هوایی و شناسایی تاکتیکی هواپیماهای شکاری بر فراز مناطق اشغالی و عقبه جبهه ها اجرا میشود. البته به دست آوردن این اطلاعات چندان کار ساده ای نیست . در این موارد نقش هواپیماهای رهگیر به منظور پوشش هوایی منطقه نقش بسزایی است،چرا که این اقدام توام با حضور هواپیماهای سوخت رسان و هواپیماهای شناسایی الکترونیکی با کمک ایستگاه های رادار و شنود و شناسایی الکترونیکی به صورت یک گروه هماهنگ عملیاتی بهره برداری می شود تا ضمن اجرای ماموریت،سلامت پرواز هواپیماهای عکسبردار تامین شود.
طراحی و اجرای چنین عملیاتی واقعا کار دشواری است و ضعف در هر یک از این سیستم ها می تواند لطمات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.این طرح با تلاش،صبر،تحمل و زحمت طاقت فرسای شما عزیزان با دقت زیادی تهیه می شود که من هم به نوبه خود از زحمات شما کارشناسان و فرماندهان محترم تشکر می کنم.
اقدامات خوب و بی نظیر شما در طرح ریزی عملیاتی و پوشش خوب هوایی برای هواپیماهای عکس بردار از مناطق عملیاتی باعث شده که عکس های هوایی بی نظیری از مراکز تجمع دشمن،کارخانه های اسلحه سازی، پالایشگاه ها، پل های ارتباطی کارخانه پتروشیمی و… تهیه شود که ما هم به محض انجام عملیات عکس برداری و آماده شدن فیلم ها در کمترین زمان ممکن برای تفسیر عکس ها و برداشت اطلاعات تاکتیکی مورد نیاز نیروهای سطحی،جهت اتخاذ تصمیمات عملیاتی در اختیار فرماندهان جنگ قرار دادیم.نیروهای سطحی هم به نحو بسیار شایسته ای از این تصاویر با ارزش استفاده می کنند که در همین زمینه جا دارد از تمامی خبانان به ویژه هواپیماهای شناسایی و تاکتیکی تشکر و قدردانی کنم.
اما عزیران،از این که خواستم به طور سریع در اینجا حضور پیدا کنید،موضوعی است که ساعاتی پیش به ما گذارش شده و باید به اطلاع شما همکاران خوبم برسانم. علاوه بر آن انجام عملیات ویژه ای است که ریاست محترم شورای عالی دفاع از نیروی هوایی خواسته است که باید در کوتاه ترین زمان ممکن این عملیات انجام شود.جریان به این ترتیب است که عرض می کنم.
همان طور که خبر ها آمده بود، با توجه به تجاوز اخیر ارتش اسرائیل به جنوب لبنان و همزمان با شکست سنگین مزدوران بعثی از رزمندگان اسلام،صدام در یک ترفند هماهنگ با استکبار جهانی اعلام کرده است به منظور رویارویی با ارتش اسرائیل نیروهایش را از باقیمانده سرزمین های اشغالی در خاک ایران خارج می کند.
اما همگی شما می دانید که این دروغ و فریبی بیش نیست و در حقیقت یک عقب نشینی تاکتیکی است و صدام با این حربه تبلیغاتی خواسته است سرپوشی بر جنایت ها و شکست هایی پی در پی ارتش خود بگذارد. چرا که در چهار جنگ گذشته اعراب و اسرائیل رژیم بعثی عراق هیچ گونه حمایتی از اعراب به عمل نیاورده و خود او بی شک مزدور استکبار و صهیونیسم جهانی است که با حمایت و چراغ سبز آمریکا به کشور حمله کرده است.
همکاران،صدام مصمم است اجلاس سران ((غیر متعهدها)) را که قرار است در ماه سپتامبر در بغداد برگزار شود، به رخ ایران بکشد و از نظر سیاسی ایران را محکوم و ننزوی سازد.
عزیزان برابر اطلاعات رسیده،متاسفانه روش های دیپلماتیک و رایزنی با کشورهای عضو جنبش عدم تعهد تا کنون به نتیجه مطلوبی نرسیده و نظر مقامات و مسئولان امنیتی کشور این است که با نا امن کردن آسمان بغداد باید به هر نحو ممکن از برگزاری اجلاس سران غیر متعهدها در این کشور جلوگیری شود. این ماموریت باید در تقدم نخست برنامه های اجرایی نیروی هوایی قرار گیرد و اگر ضرورت یابد حتی برای چندین بار نیز تکرار شود تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسد.
نگاه متعجبانه کارشناسان گروه طرح و برنامه به یکدیگر نشان از حساسیت و اهمیت موضوع می داد.
در این گروه ۱۰ نفره، تنی چند از مجرب ترین و خبره ترین کارشناسان و خلبانان حضور دارند. اینان در طول جنگ همه روزه در کنار یکدیگر گرد هم آیند و به فراخور حال و متناسب با اوضاع جبهه ها و یا با دریافت امریه های شورای عالی دفاع،طرح ها و نقشه های عملیاتی را در حداقل زمان ممکن بر اساس اطلاعات رسیده از سوی فرماندهان و تجزیه و تحلیل عکس های هوایی هواپیماهای شناسایی(R F4) و دریافت اطلاعات از طریق شبکه گسترده ایستگاه های رادار و پست های شنود الکتریکی و رادیویی،فراگ پروازی را تهیه کرده و در حداقل زمان ممکن برای اجرا به پایگاه های مورد نظر ابلاغ می کنند.
اما این ماموریت از نظر کارشناسان گروه،ویژه و استثنایی محسوب می شد زیرا این عملیات هوایی برون مرزی،خط مشی و راهبرد سیاسی دشمن را بچالش می کشید و هدف قرار می داد و برای شکست سیاسی تبلیغی رژیم بعثی عراق و حامیانش در لغو اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها بهترین گزینه بود. حساسیت موضوع و اجتناب ناپذیر بودن ماموریت در آن شرط حاد و ویژه، تصمیم و عزم راسخ مقامات مملکتی و فرماندهی نیروی هوایی همگی باعث شده بود تا به این خواسته جامعه عمل پوشانده شود.
چون بغداد از پدافند هوایی فوق العاده قوی برخوردار بود و صدام نیز در تبلیغات پر سرو صدا و دائمی اش آن را با مسکو در جنگ جهانی دوم مقایسه می کرد. وجود آتشبارهای ضدهوایی موشک های سام۲ ، سام۳ ، سام۶ ، سام۷ و همچنین موشک های مدرن و دقیق(( کروتال )) و (( رولند )) فرانسوی و هواپیماهای رهگیر میگ ۲۳ و ۲۵ و وجود هواپیماهای میراژ فرانسوی در شهر بغداد و حوالی آن که محافظت دائمی از فضای شهر بغداد را بر عهده داشت،شرایط نفوذ و عبور از شبکه پدافند هوایی و حمله به هدفی معین و خاص را امری تقریبا نا ممکن و باز گشت سالم هواپیماهای عمل کننده را چیزی شبیه به معجزه می کرد. این موضوع را مسئولین به خوبی دریافته بودند. هریک از کارشناسان بر اساس تجارب و تخصص خود با بررسی نقشه های هوایی راه کاری را در جلسه مطرح و به اطلاع دیگر حاضران می رساند که این بحث ها با نظرات موافق و مخالف دیگر کارشناسان مواجعه می شد.این گفتگوها به مدت شش ساعت به طول انجامید و سرانجام آخرین تصمیمات در گروه طرح و برنامه ستاد نیرو در تهران گرفته شد.
از میان همه مواضع موجود در بفداد (( پالایشگاه الدوره )) بهترین هدف تشخیص داده شد و پس از بررسی های لازم و تهیه فرم های مخصوص و اصلاح و بازنگری نقشه های عملیاتی و اعمال آخرین نقطه نظرات، برای تصویب نهایی به دفتر فرماندهی نیروی هوایی ارسال شد. ایشان هم پس از مطالعه طرح و بررسی جامعیت آن، اجرای ماموریت را تصویب و پس از هماهنگی های لازم دستور آن را به یکی از مهم ترین پایگاه های که در جنگ نقش کلیدی داشت ابلاغ کرد.
منبع:پايگاه اينترنتي شهيد عباس دوران
ارسال توسط کاربر محترم سایت : khatekhoon




 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط