چالش هاي صدا و تصوير ديجيتال از جنبه توليد(2)
آموزش از راه دور
پشتيباني آنلاين و خدمات به مشتري سيستم هاي help آنلاين ممکن است با استفاده از تصاوير ويدئويي به کار گرفته شوند. هنگام طراحي و به کارگيري چنين سيستم هايي، بايد از "خود بيگانگي" کاربر پرهيز کرد. چنانچه کاربران احساس کنند، طرف صحبت آن ها يک ماشين است، بهره وري آنان افت پيدا مي کند. سيستم هاي پاسخ گوئي اتوماتيک به واسطه طبيعت خشک و بي روح خود و عدم امکان برقراري تعامل، مدت ها است که باعث دلزدگي کاربران شده اند.
سرگرمي
استاندارد MPEG-4، امکان بسته بندي محتواي ديجيتال تعاملي را فراهم مي آورد. مقدار ويدئويي بيشتري را مي توان در بسته هاي کوچک تر جاي داد و اين در حالي است که کيفيت آن ها نيز افت پيدا نمي کند.
در حال حاضر H.264 codec بطور گسترده تبديل به يک فرمت طبيعي براي تحويل محتواي HDTV بر روي DVD شده و به ما اجازه مي دهد، حتي برنامه هاي با کيفيت بالاي بيش تري را بر روي ديسک هاي 5 و 9 گيگابايتي فعلي ذخيره نمائيم.
دين
چنين کاربردهايي را مي توان با هزينه نسبتاً اندک و با استفاده از تکنولوژي فشرده سازي ويدئويي ايجاد نمود.
اقتصاد
نمونه اي از اين کاربرد که مي تواند با يک سيستم کنفرانس ويدئويي تلفيق شود، کاربرد business-to-business است. سمينارها، جلسات و تمام روش هاي تعاملي تجاري را مي توان با سرعت زياد و با استفاده از فشرده سازي ويدئويي به انجام رساند.
ايمني و مراقبت
سيستم هاي جديدتر، استفاده از فشرده سازي ويدئويي براي حفظ کيفيت ويدئو، افزايش frame rateها و خودکار سازي ويدئو در مکان هاي متمرکز را ارائه مي دهند. با استفاده از ويدئوي ديجيتال، سيستم هاي جستجو و شناسايي چهره مي توانند به اين مکان ذخيره سازي متصل شوند. مي توان افراد مشکوک را از يک دوربين به دوربين ديگر و با همزمان کردن streamها و پخش مجدد آن ها دنبال کرد.
اين موضوع اگر به دنبال کردن و سپس دستگيري اگر به دنبال کردن و سپس دستگيري افراد مشکوک منجر و دقيق شود، مي تواند مفيد باشد. قانون گذاران ما بايد يک خط مرز بسيار سنجيده و دقيق بين استفاده از اين تکنولوژي در جهت منافع جامعه، و تجاوز به حقوق شهروندي و زير نظر گرفتن فعاليت هاي روزانه افراد جامعه بکشند. ممکن است شما با اين سطح از مراقبت موافق نباشيد اما عليرغم ميل شما، اين کاربرد روز به روز در حال گسترش است.
Compliance Recording
ضبط کننده TX-2 براي پلتفرم ويندوز ساخته شده بود و براساس نيازمندي هاي سازمان هاي قانون گذاري طراحي شده بود و بدين ترتيب پخش کنندگان بريتانيايي از اين طريق قادر شدند محتواي 90 روزه خود را بر روي يک سيستم خودکار ضبط کنند، بدون وجود فشرده سازي ويدئو، امکان ساخت اين ضبط کننده وجود نداشت و اين يک نمونه خوب براي محصولاتي است که مي توان آن ها را براساس پلتفرمي مثل Windows Media که بر روي سيستم عامل ويندوز اجرا مي شود يا ساير تکنولوژي هاي ديگر توليد کرد. به دليل اين که اين، يک سيستم مبتني بر نرم افزار است، نرخ فشرده سازي و همچنين ظرفيت و کيفيت ذخيره سازي ويدئو را مي توان پيکربندي نمود. مي توان ويدئوي کمتر اما با کيفيت بالاتر را ذخيره کرد يا حداکثر زمان را با کيفيت پايين تر ذخيره نمود. انتخاب با شما است.
جلسات کنفرانس
به عنوان مثال conference proceedingsSiggraph، براي ايجاد ديسک هاي DVD از کنفرانس ها استفاده عمده اي از فشرده سازي ويدئويي مي کند.
ويدئوي باند پهن مبتني بر تقاضا
سيستم هاي سينماي خانگي
سينماي ديجيتال
پلتفرم ها
تصوير برداري و ويرايش ويدئوي قابل حمل
در دهه 70، اين ابزار به سرعت و با معرفي سيستم هاي ويدئوي خانگي VHS جايگزين شدند. فرمتهاي متعددي براي عموم ارائه شد. اما ويرايش محتوا کار بسيار طاقت فرسايي بود و به چندين ضبط کننده با 4 هد ويدئويي نياز داشت.
درست پس از آغاز هزاره جديد، دوربينهاي ديجيتال به قيمتي رسيدند که همه قادر به خريدن آن بودند. حالا که اين دوربين ها را مي توان به درگاه firewire HDMI و ... متصل کرد،اتصال آن ها به يک کامپيوتر باعث تحولي عظيم در محتواي ويدئويي شده است. اين دوربين ها از فرمت ويدئوي ديجيتال (DV) که تقريباً شبيه به فرمت DVCAM مورد استفاده توسط تصويربرداران ويدئويي حرفه اي و کمپاني هاي تلويزيوني است. استفاده مي کنند. فرمت DV اساساً توسط سوني و به عنوان يک نوار 8 ميليمتري براي استفاده در ضبط کننده هاي هندي کم سوني توسعه داده شده بود.
يک سيستم ضبط کوچک ويدئويي (Mini DVR) مبتني بر MPEG-4 شامل دوربين با سنسورCMOS (1.3 Inch) بارزولوشن تصويري 640×480، و USB:2.0 پرسرعت و پشتيباني از کارت حافظه 8 گيگابايتي TF يک نمونه ساده از اين کاربرد است.
پخش ويدئو بر روي ابزار دستي
ـ تلويزيون هاي قابل حمل که از دريافت سيگنال هاي ديجيتال زميني پشتيباني مي کنند.
ـ نمايش دهنده هاي قابل حمل DVD
ـ نمايش دهنده هاي PDA
تلفن هاي دوربين دار
H.264 بر روي ابزار سيار
ابزار دستي کامل
امروزه به يک سياست عادلانه براي ويدئوي ديجيتال خود نياز داريم که به ما اجازه دهد DVD هايي را که بطور قانوني تهيه کرده ايم به يک کارت حافظه يا ساير رسانه هاي ذخيره سازي محلي انتقال دهيم. اين کارت هاي حافظه اسباب مفيدي براي سفرهاي ما به شمار مي روند زيرا مي توانيم فيلم هاي خود را بر روي آن ها ضبط کنيم و هر جا که مي رويم آن ها را با خود حمل کنيم.
هنوز هم در مورد فاکتور فرم چنين ابزار دستي مشکلات وجود دارد. براي خلق يک تجربه نمايشي که براي سفرهاي طولاني مناسب باشد، ما ممکن است به وسيله اي نياز داشته باشيم که بايد کمي سنگين تر از يک تلفن باشد و شايد يک کيت hands-free يا يک هدست بلوتوث بتواند بر اين مشکل فائق آيد. keypad هاي قابل استفاده ، ساز اين نوع ابزار را افزايش مي دهند.
چيپ هاي حافظه با ظرفيت ترابايت که براساس تکنولوژي هولوگرافيک ساخته مي شوند، به تعادل و تلفيقي بين سايز و وزن دست پيدا مي کنند. تکنولوژي هاي جديد صفحه نمايش نظير ابزار OLED، تصاوير شفاف تر را ايجاد مي کنند در حالي که انرژي کم تري نيز مصرف مي کنند. دوربين ها نيز مدت ها است به يک CCD مجهزند.
کليد انجام اين کار، استاندارد شدن است. سايز هاي رايج نمايش، پخش کننده ها، کدک هاي ويدئو و پروتکل هاي ارتباطي به اين صنعت امکان مي دهند ابزار و وسائل لازم را براساس اين استاندارد ايجاد و توليد کند. (H.264)AVC و ساير بخش هاي استاندارد MPEG-4 نقش مهمي در اين جا ايفا مي کنند. يک وسيله TivO کلاسيک براي فشرده کردن ويدئوي آنالوگ به منظور ذخيره کردن موثر آن و فراهم نمودن ويژگي هاي trick-play به شدت کار مي کند. سطح کيفي فشرده سازي را مي توان در preferences تنظيم کرد.
معامله و مصالحه اي که در اين جا انجام مي گيرد بين فضا در مقابل artifactهاي قابل مشاهده است. در پايين ترين کيفيت، اگر تصوير عناصر متحرک زيادي داشته باشد ويدئو کاملا داراي نوز خواهد بود. اگر شما بخواهيد برنامه اي را که نمي خواهيد براي هميشه نگه داريد ضبط کنيد، مشکلي نخواهيد داشت. اما اگر بخواهيد يک فيلم ضبط کنيد، احتمالا بايد يک فرمت با کيفيت بهتر را انتخاب کنيد.
وقتي ابزارPVR ديجيتال به کار گرفته مي شوند، ضبط برنامه هاي تلويزيوني off-air بسيار مناسب خواهد بود. transport streamورودي بايد مالتي پلکس شود و بسته هاي متعلق به program stream ي که ما به آنها علاقه داريم بر روي يک ديسک سخت ذخيره مي شوند. پخش کننده از قبل اين streamها را فشرده کرده است.کارهاي آتي براي توسعه ابزار PVR بر روي ذخيره کردن و مديريت محتوايي که به صورت ديجيتالي تحويل شده است، متمرکز خواهد بود.
اين کار با وارد شدن محصولات مبتني بر نرم افزار انجام خواهد گرفت و نيازي به مقادير عمده از سخت افزارهاي گران قيمت نخواهد داشت.
در ادامه اين مقاله به بررسي انواع تصاوير متحرکي که مي خواهيم آن ها را فشرده کنيم، مي پردازيم.
آيا اين فايل ها، فيلم ،ويدئو يا تصاوير ديجيتالي ايجاد شده توسط کامپيوتر هستند؟
اين ها همه با هم فرق دارند. اجازه دهيد در ادامه اين مقاله به چرايي اين تفاوت ها بپردازيم.
يک تصوير متحرک چيست؟
شما به چه نوع فشرده سازي نياز داريد؟
اين، يک تفاوت بسيار عمده و اساسي بين اين دو روش مي باشد. فشرده سازي از نوع Lossy، تصاوير با کيفيت بالا که artifact ها در آن قابل رديابي نيست تا تجربه هاي نمايشي با افت کيفيت را در بر مي گيرد. توسعه دهندگان تکنولوژي فشرده سازي ويدئويي کماکان در حال توسعه و ارتقاي کيفيت نرخ بيت فشرده سازي هستند.
نوع کاربري
سيستم هاي فشرده سازي براي هرگروه در دسترس قرار دارد. همچنين افرادي که در بين دو طيف قرار مي گيرند نيز مي توانند از چنين سيستم هايي استفاده نمايند. ما در ابتدا به مقياس بزرگ تر اين طيف مي پردازيم و پس از آن به چيزهايي که براي کاربران منفرد که پروژه هاي کوچک را به انجام مي رسانند مناسب هستند، خواهيم پرداخت.
Broadcasterها
در حال حاضر فرآيند توليد اين نوع محتوا، از وارد کردن محتواي منبع و گذر دادن آن از فرآيند تدوين، تا فرستادن آن بر روي آنتن تماماً به صورت ديجيتالي انجام مي شود.
فشرده شدن ويدئويي براي اجرايي شدن پخش، امري ضروري مي باشد. ذخيره کرده همه چيز به شکلي کاملاً فشرده نشده چه از نظر تکنيکي و چه به لحاظ دلايل اقتصادي امري غير واقعي و نادرست است. نوع فشرده سازي انتخاب شده بايد امکان تدوين و استفاده مجدد براي تصاوير را بدون افت کيفيت در محصول نهايي فراهم سازد. آرشيوها به يک فرمت lossless يا نيمه lossless نياز دارند. در زماني که ويدئو به تلويزيون مستقر در خانه شما مي رسد، با فاکتور 1 به 10 فشرده شده است و ديگر هيچ شباهتي به کيفيت تصوير موجود در آرشيو ندارد. ذخيره سازي آرشيوي طولاني مدت در فرمت هاي متعدد و گوناگوني نگهداري مي شود. برخي از آن ها در مقايسه با محصولات فعلي پايين تري برخوردار هستند. شما نمي توانيد به چيزي که ديگري ندارد رجوع کنيد. تجديد نظر در محتواي قديمي آرشيوها، مشکلات زيادي در بر دارد و يافتن روش هايي براي بهترين استفاده از مواد و محتواي قديمي آرشيوها، مشکلات زيادي در بر دارد و يافتن روش هايي براي بهترين استفاده از مواد و محتواي قديمي، يکي از چالش هاي پيش رو به شمار مي رود.
کمپاني توليد
ماده اصلي و اوليه ممکن است بر روي فيلم يا ويدئو ضبط و تصويربرداري شده باشد. مواد امروزي در فرمت ديجتال به پخش کننده تحويل داده مي شود. تکنولوژي هايي مثل Material eXchange Format يا MXF، به رسانه امکان مي دهند به جاي نوار به شکل فايل تحويل داده شوند و اين کار به انتقال ها اجازه مي دهد از طريق يک زير ساختار تکنولوژي اطلاعاتي يا IT، شبکه اي شوند.
هر نوع ذخيره سازي طولاني مدت برنامه ها بايد به شکلي باشد که آماده براي پلتفرم ها و بازارهاي جديد باشد. يک کمپاني توليدي که مدتي در اين صنعت حضور داشته است، با نوعي مشکل ذخيره سازي و تبديل فرمت مشابه با آن مشکلاتي که پخش کننده ها آن را تجربه کرده اند روبرو است و اين امر به واسطه تغييرات جاري در فرمت هاي ويدئويي بروز مي کند.
مصرف کننده حرفه اي
چيپ تصويربرداري در تجهيزات استاندارد پخش کننده ها يک رزولوشن بالاتر ايجاد مي کند و داراي دامنه وسيع تري از سياه و سفيد است که منجر به ايجاد تصاوير با کيفيت بالا مي شود. گاهي اوقات يک سيستم حرفه اي، به جاي يک چيپ منفرد از چندين چيپ CCD استفاده مي کند تا تصوير بهتري ايجاد نمايد.
پخش کننده ها به لنزهايي با کنترل عمق ميدان بهتر و تصويري بدون اشکال يا با اشکال کم تر نياز دارند. ظرفيت ذخيره سازي نوار ويدئويي در يک سيستم حرفه اي بالاتر از يک مدل مصرف کننده آماتور خواهد بود.يک فرمت حرفه اي همچنين مدت زمان کم تري را ضبط خواهد کرد زيرا مقدار داده هايي که ذخيره مي شوند، بيش تر است.
نتيجه اين امر خواهد بود که سيستم هاي مبتني بر نوار بايد نوار را سريع تر حرکت دهند تا داده هاي کافي و لازم را ضبط کنند. همين موضوع در مورد ذخيره سازيsolid-state نيز مصداق دارد زيرا حجم داده هاي ذخيره شده بيش تر است.
برخي مشکلات رايج
کيفيت ويدئو در زمان پخش بسيار نامناسب خواهد بود.
تاثيرات حرکتي نامناسب علي الخصوص زماني که منبع شما يک ويدئوي interlace شده باشد، بسيار نامناسب و پرداختن به آن ها دشوار خواهد بود. از بين interlacing يک چالش بسيار عمده و بزرگ به شمار مي رود.
ديجيتايز کردن فيلم هاي ويدئوي خانگي ممکن است منجر به قرار گرفتن نامتعادل فيلم در دورن درگاه ورودي پروژکتور شود. به اين اشکال، gate wave گفته مي شود و منجر به ايجاد خطاهاي tracking و تفاوت هاي ناخواسته فريم به فريم مي شود. از آن جايي که دوربين نيز مقداري از اين اثر را معرفي کرده است، شما دو مشکل film-wave داريد که بايد به آن بپردازيد.
ابزاري که فريم ها را رديابي مي کنند و ويدئو را قبل از فشرده سازي متعادل مي نمايند ارزش سرمايه گذاري را دارند. متعادل سازي، براي فرآيند فشرده سازي امري حياتي نيست اما کيفيت خروجي را افزايش و ارتقا مي دهد. نرخ بيت، توسط حرکت فشرده ساز در داخل فريم مصرف مي شود نه توسط حرکت خود فريم. اين نکته آخر بسيار حياتي است، آيا اين طور نيست؟ اين، يک نوع پيچيدگي عمومي است که شما در فرآيند فشرده سازي با آن مواجه خواهيد شد.
کار با محتواي دردساز
خطاهاي Trackingي که به واسطه gate movementايجاد مي شود را مي توان با استفاده از قابليت هاي motionptracking برنامه Adobe After Effects بر طرف کرد. پس از انجام اين کار يک افت اندک در رزولوشن ايجاد مي شود زيرا شما بايد بخشي از صفحه را که هميشه در داخل يک تصوير قرار دارد، فريم کنيد. اگر فيلم به شکل زيادي در gate حرکت مي کند، شما مقداري از تصاوير اطراف لبه ها را از دست خواهيد داد. يک تصوير بريده شده مي تواند اين مشکل را برطرف کند، و تا زماني که شما فقط بخش overscan شده تصوير را ببريد، اين کار تاثير عمده اي بر لذت مشاهده نخواهد داشت، در صورتي که حرکت بسيار زياد باشد و بريدن مورد نياز بسيار عمده باشد، هميشه گزينه scale کردن يا ترکيب در داخل يک فريم وجود دارد.
از بين رفتن داده ها طي فرآيند Digital Transcoding فشرده سازي، فرآيند کاهش داده ها است. هيچ نوع فشرده سازي در اصل Lossless نيست مگر اين که از برخي تکنيک هاي توليدي در high-end استفاده شود. به منظور فشرده کردن ويدئو و رساندن آن به سايز قابل استفاده در DVD يا آرشيو سازي محلي، بخش اعظمي از داده ها از دست مي روند. اين داده ها نمي توانند زماني که از بين رفتند، دوباره سر جاي خود بازگردند. Codecهاي بسيار جديدتر، ابزار فشرده سازي بيش تري براي برکشيدن اين افکت ها فراهم مي کنند که کمک بسيار زيادي به ما مي نمايند. به عنوان مثال H.264 codec ويژگي هاي بسيار پيشرفته فشرده سازي را ارائه مي کند اما جريمه اين موضوع توان و قدرت بالاتر پردازنده و زمان بيش تر براي فشرده سازي محتوا را در برخواهد داشت.
شما بايد خودتان در مورد سطح قابل قبول از دست رفتن داده ها تصميم گيري کنيد. براي فيلم، هيچ نقطه اي در کوشش براي حفظ و نگهداري جزئياتي که از grain بهتر هستند، وجود ندارد، زيرا همه کاري که شما انجام مي دهيد حفظ نويز در تصوير اصلي است.
معامله بر سر رزولوشن افقي ويدئو در مقايسه با از دست دادن رزولوشن عمودي به واسطه artifactهايي که intrpolationهاي عمودي ايجاد مي کنند ارجح است. اگر جزئيات مناسبي نظير متن وجود داشته باشد، ديدن آن بعد از فشرده سازي هاي عمده ناخوانا خواهد شد.
براي محتوايي که با هدف پخش در داخل يک نرخ بيت ثابت طراحي شده، استفاده از فشرده سازي با نرخ بيت متغير مناسب است. اگر نرخ بيت به شکلي محدود باشد، يک فرآيند فشرده سازي cooperation بر روي چندين کانال، داراي مزاياي متعددي خواهد بود. دو يا بيش از دو کانال مي تواند فضاي لازم براي هر انتها را فراهم کند و با استفاده از پهناي باند کم تر از چيزي که شما در صورت فشرده سازي مستقل براي هر انتها به آن نياز مي داشتيد، عمل کند.
معايب فشرده سازي
1)- مرحله Origination: در مرحله origination بايد از فشرده سازي ويدئويي پرهيز کرد. برخي از دوربين ها، ويدئو را در حالي که آن را بر روي نوار يا ديسک داخل دوربيني مي نويسند، فشرده مي کنند.
اين وسائل ، هرگز يک ويدئوي فشرده نشده را ايجاد نمي کنند. در نتيجه ، هر چيز که شما با استفاده از اين دوربين ها فيلم برداري کنيد، احتمالاً براي استفاده در هر چيزي ديگري به غير از فيلم هاي خانگي بلا استفاده خواهد شد.
به عنوان مثال، فرض کنيد که شما در حال تهيه يک ويدئوي آموزشي هستيد و مي خواهيد پس زمينه را رنگي کنيد. صرف نظر از اين که آيا از صفحه هاي آبي يا سبز يا هر نوع تکنيک جديد ديگر استفاده کرده ايد، هر نوع فشرده سازي که منجر به از بين رفتن جزئيات شود به سرعت توانايي بيرون کشيدن يک mart از آن ويدئو را تحت تاثير قرار خواهد داد.
برطرف کردن مشکل
طرح ريزي براي ظرفيت يک سيستم که بتواند فضاي کافي براي پروژه هاي در حال توسعه را فراهم کند امري حياتي است. اگر هزينه ذخيره سازي ، يک عامل محدود کننده براي شما به شمار مي رود، در نتيجه اين معادله برعکس مي شود. اين تصميم سپس به تبديل به اين مي شود که چه مقدار ويدئو و با چه سايز بايد در فضاي ديسک موجود شود.
انواع فرمت هاي تصاوير متحرک
فيلم: مسير سنتي
تلويزيون نيز مدت ها با ما بوده است. اما فيلم حضوري طولاني تر داشته است. عمر بيش تر استوديوهاي بزرگ و عمده 80 سال يا بيش تر مي باشد و اين تکنولوژي حتي قبل از اين که هاليوود تاسيس شود، وجود داشته است.
بنابراين براي اين بخش از سفر، ما به چگونگي ايجاد تکنولوژي فيلم در زمينه ايجاد اين تصاوير متحرک که بر روي صفحه ديده مي شوند مي پردازيم که اين کار به ما در جهت درک بهتر ساير فرمت ها کمک مي کند.
دوران قديم
رنگ و کنتراست آن ها تغيير پيدا مي کند زيرا هر امولسيون بر روي فيلم به شکل متفاوتي کهنه مي گردد. اين موضوع در مورد فيلم هايي که کمپاني هاي فيلم سازي هاليوود توليد کرده اند نيز مصداق دارد و همچنين مي توان آن را در مورد آن دشت از فيلم هاي خانوادگي که در دهه 50 و 60 ميلادي و بر روي فيلم هاي 8 ميليمتري ثبت و ضبط شده است نيز صادق دانست.
بازيابي و تصحيح برخي از فيلم هاي قديمي و آرشيو کردن آن ها در يک فرمت ديجيتال امري بسيار مهم و حياتي به شمار مي رود. اگر در طي چند سال آينده ما از انجام اين کار سر باز بزنيم، اين فيلم ها براي هميشه از بين خواهند رفت.
در اين بخش از مقاله، مهم ترين جنبه ها و مفاهيم فيلم مورد بررسي قرار مي گيرند. کسب آگاهي در مورد ماهيت و طبيعت فيلم به شما کمک مي کند تا در صورتي که ماده اوليه شما براي فشرده سازي فيلم باشد بهترين نتيجه را دريافت کنيد.
پروژکتورهاي نمايش فيلم
هر دوي اين مکام ها ارزش بازديد و صرف وقت را دارند. موزه هاي مشابهي در ايالات متحده امريکا (مثل موزه فيلم برداري کاليفرنيا) و ساير کشورهاي جهان وجود دارد که تاريخچه صنعت فيلم سازي در آن ها گردآوري شده است.
شاتر
دراز، پهنا و عمق رنگ، مقدار اطلاعاتي را که شما در هر فريم با آن سرو کار داريد را ديکته مي کند. برخي از فرآيندهايper-processing شما، نظير بريدن و مقياس کردن، براساس چيزهايي که شما از اين مقادير مي دانيد انجام مي گيرند.
مقادير تعداد فريم ها در ثانيه (fps)يا Frames Per Second ، به شما مي گويد که آيا به منظور معرفي فريم هاي اضافي به پلتفرم نهايي خود آيا به تصحيح يا pulldown نياز داريد يا خير.
روش اسکن کردن، ميزان پيچيدگي هر فرآيند مبتني برحرکت را مشخص مي کند. فيلم خام به راحتي مي تواند به intertaced يا progressive scan تبديل شود. منشاء ويدئو، به فرمت intertaced مي باشد و بدون انجام عمليات پيچيده، اين فيلم خام نمي تواند به progressive scan تبديل شود. انجام اين عمليات دشوار است زيرا در (x وy) انجام مي گيرد و بر روي محور زمان (بين فيلد هاي موفقيت آميز) انجام مي گيرد.
فرمت هاي فيلم داراي اطلاعات مربوط به تصوير، با بالاترين رزولوشن هستند. نرخ عادي فريم عموماً در تمام سايزها در 24 فريم در ثانيه، ثابت هستند. برخي از فيلم هاي خانگي قديمي تر ممکن است با 18 فريم در ثانيه تهيه شده باشند تا در مصرف فيلم صرفه جويي کرده باشند. اين موضوع در مورد بالاترين و کيفيت مصداق دارد.
شما ممکن است در پروژه هاي خود اسکن کردن با رزولوشن هاي بالا يا پايين را انتخاب کنيد.
کافي است معادلات مربوط به چگالي ذخيره سازي را مجدداً محاسبه کنيد.
منبع: بزرگراه رايانه - شماره 138.