مزار حضرت جِدْعُون (علیه السلام)

حضرت جِدعون نبی (علیه السلام) از پیامبران بنی اسرائیل است. نام آن حضرت 38 بار در کتاب مقدس با تلفظ «گِدْعون» و 11 بار با لقب «یَرِّبَعَلْ» آمده است.(1) قوم بنی اسرائیل به سبب گناهان و اعمال ناپسندشان، به مدت هفت
دوشنبه، 11 دی 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
مزار حضرت جِدْعُون (علیه السلام)
مزار حضرت جِدْعُون (علیه السلام)

نویسنده: رامین رامین نژاد



 
حضرت جِدعون نبی (علیه السلام) از پیامبران بنی اسرائیل است. نام آن حضرت 38 بار در کتاب مقدس با تلفظ «گِدْعون» و 11 بار با لقب «یَرِّبَعَلْ» آمده است.(1) قوم بنی اسرائیل به سبب گناهان و اعمال ناپسندشان، به مدت هفت سال گرفتار قوم شریر مدیانیان شدند. مِدیانیان و عَمالیقیان که شمارشان بسیار بود، در فصل برداشت محصول به سرزمین بنی اسرائیل هجوم می آوردند و در مقابل مزارع ایشان اردو می زدند و محصول زمین را به غارت می بردند. پس بنی اسرائیل در برابر آن ها عاجز و بی نوا شدند و به درگاه خدا فریاد زدند. آن گاه خداوند پیغمبری به نام جِدعون، پسر یُواشِ اَبیعِزری را بر آن ها مبعوث فرمود. او شب هنگام، قربانگاهی را که مردم برای بُت بَعَل ساخته بودند، ویران کرد. بت پرستان، صبحدم قصد جانش را کردند، اما آن حضرت فرمود: «آیا برای بت بَعَل مجادله می کنید؟ اگر بَعَل خدا باشد باید با کسی که قربانگاهش را منهدم نموده، مخاصمه نماید».(2) مردم پذیرفتند و گرد او تجمع نموده و فرمانبردارش شدند. پس بنی اسرائیل به رهبری حضرت جدعون (علیه السلام) بر عمالقه و مدیانیان حمله ور شده و ایشان را شکست دادند و تا مدت 40 سال پس از آن واقعه، سرزمین بنی اسرائیل آرام و اَمن بود.(3) خداوند به جدعون (علیه السلام) فرزندان فراوانی عطا فرمود. کتاب مقدس می گوید: «و گِدعون ــ پسر یُواش ــ خوش پیر شده، مُرد و در مزار پدرش ــ یواش ــ در عِفْراهِ اَبیعِزْری دفن شد و واقع شد که بعد از وفات گِدعون که بنی اسرائیل برگشته،... و از برای خود بَعَل بَریَث را برپا نمودند و بنی اسرائیل، خداوند خدای خویشتن که ایشان را از دست دشمنانشان... رهایی داده بود، به یاد نیاوردند و به خانواده ی یَرَّبَعَل که گدعون است، موافق تمام احسانی که او به بنی اسرائیل کرده بود، نیکی نکردند».(4)
بر اساس متن کتاب مقدس، حضرت جِدعون نبی (علیه السلام) در عِفراهِ اَبیعزری مدفون گردیده است. این منطقه در شرق رود اردن و در جنوب شرقی شهر ناصره و 10 کیلومتری جنوب غربی دریاچه جلیله واقع شده است. متأسفانه با وجود تصریح کتاب مقدس در این موضوع، مکان دقیق مقبره ی حضرت جدعون (علیه السلام) مشخص نیست و با گذشت زمان، ‌آثار آن محو گردیده است، اما مکان تقریبی آن را می توان بر روی نقشه به این شکل ترسیم کرد.

پی نوشت ها :

1ــ کتاب مقدس، کتاب قضات، فصل 6ــ 9.
2ــ همان، 31/6.
3ــ همان، فصل 6ــ 9.
4ــ همان، 32/8ــ 35.

منبع: رامین نژاد؛ رامین، (1387)، مزار پیامبران، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی، چاپ اول.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.