معمای نهایی لغت یابی

محققانی که مشغول کار در قدیمی‌ترین کتابخانه‌ی جهان هستند از "چشم‌های الکترونیکی"ای با فناوری پیش رفته در جهت پرده برداری از متون قدیمی نهفته در متون جدید بهره گیری می‌نمایند.
پنجشنبه، 21 فروردين 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معمای نهایی لغت یابی
معمای نهایی لغت یابی

 

ترجمه و تألیف: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون



 
محققانی که مشغول کار در قدیمی‌ترین کتابخانه‌ی جهان هستند از "چشم‌های الکترونیکی"ای با فناوری پیش رفته در جهت پرده برداری از متون قدیمی نهفته در متون جدید بهره گیری می‌نمایند.
معمای نهایی لغت یابی
این برگه که از قدمتی برابر چندین قرن برخوردار است بخشی از مجموعه‌ی کتابخانه در صومعه‌ی سنت کاترین است. حروف مشکی‌تر متون انجیلی‌ای هستند که به زبان یونانی باستان در سمت چپ و به زبان عربی در سمت راست نوشته شده‌اند. حروف کم رنگی که به سختی قابل روئیت هستند متونی به زبان یونانی باستان هستند که در زیر این متون قرار گرفته‌اند. دانشمندان در حال انجام تصویر برداری طیفی برای آشکار سازی بیشتر این متون مخفی هستند.
در میانه‌ی صحرای سینا واقع در مصر قلعه‌ای بزرگ قرار گرفته است. دیوارهای این قلعه به ارتفاع 18 متر (60 پا) می‌رسند و صومعه‌ی سنت کاترین را در درون خود محاصره می‌سازند. این قلعه خانه‌ای برای قدیمی‌ترین کتابخانه‌ای است که به مدت زمانی بسیار طولانی پیوسته مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برای بیش از 1،500 سال است که راهبه‌ها از کتاب‌ها و دست نوشته‌های بسیار گران بها و نفیس این کتابخانه مراقبت نموده‌اند.
کتابخانه بسیار دور و پرت است. زمانی برای رسیدن به صومعه‌ی سنت کاترین که در محاصره‌ی کوه‌هایی برهنه و قهوه‌ای قرار گرفته است باید چندین هفته زمان برای مسافرت با شتر صرف می‌شد. امروزه بازدید کنندگان می‌توانند به نزدیک‌ترین فرودگاه موجود واقع در شرم الشیخ پرواز کنند. اما برای رسیدن به این صومعه‌ی ارتودوکس یونانی نیازمند صرف سه ساعت رانندگی در صحرا است.
بسیاری از افراد متوجه ارزش تلاش برای این مسافرت می‌شوند. این امر به این دلیل است که مجموعه‌ی این کتابخانه برخلاف جاهای دیگر است. این کتابخانه شامل بیش از 8،000 کتاب چاپی قدیمی می‌شود و حداقل 3،300 نسخه‌ی خطی دست نوشته را در خود جای می‌دهد. بسیاری از آنها به یک شکل و نوع هستند ــ و این درست چیزی است که به چشم می‌آید.
امروزه متخصصان از صومعه‌ی سنت کاترین بازدید به عمل می‌آورند تا با بهره گیری از علوم مدرن نگاهی دقیق‌تر به مجموعه‌ی تاریخی آن بیاندازند. این دانشمندان با به کار گیری تکنیکی جدید و قدرتمند به نام تصویر برداری طیفی اندک اندک در حال آشکار سازی چیزی حیرت انگیز هستند: وجود متون قدیمی حتی بیشتری مخفی در درون مجموعه‌ی این کتابخانه.
معمای نهایی لغت یابی مارک شروپ
دانشمندان در جاهای دیگری نیز از تکنیک تصویر برداری طیفی در جهت تاباندن نوری جدید بر روی دیگر متون مهم بهره برده‌اند. این موارد شامل اعلامیه‌ی استقلال و سخن رانی گتیز برگ هم می‌شود.

پاک کردن خوش شانس برای علم

پدر جاستین سینایتس رئیس کتابخانه‌ی سنت کاترین سالیان درازی را صرف عکس برداری از نسخه‌های خطی این صومعه نموده است. این تصاویر کتاب‌های نادر و قدیمی را در دسترس خوانندگان بیشتر و گسترده‌تری قرار می‌دهند. این کار هم چنین کلماتی که این کتابها در خود جای می‌دهند را در برابر تهدیدات بیرون از دیوارهای این صومعه محافظت و نگه داری می‌نماید.
برای برخی از این متون که بر روی انواعی از پوست حیوانات به نام کاغذ پوستی که به طرز خاصی عمل آورده شده‌اند دست نویس شده هستند، عکاسی ابتدایی ارائه‌ی کل تصویر را میسر نمی‌سازد. این امر بدین دلیل است که این کاغذهای پوستی تنها یک بار مورد استفاده قرار نگرفته‌اند؛ بسیاری از آنها دو باره استفاده شده‌اند.
گاهی اوقت کاتبان قدیمی کاغذهای پوستی را دو باره مورد استفاده قرار می‌دادند و شروع به نوشتن بر روی پوست‌هایی که به تازگی صیقل داده شده و هر گونه نوشته‌های قدیمی‌ای را از روی آنها زدوده بودند می‌نمودند. بخت با علم همراه است، کاغذهایی پوستی‌ای که مجدداً مورد استفاده قرار می‌گرفتند معمولاً آثاری کم رنگ را از نوشته‌های قدیمی بر روی خود بر جای می‌گذاشتند. و با استفاده از تکنولوژی اکنون امکان باز یابی این کلمات از دست رفته وجود دارد.
فیزیک دانان و دیگر متخصصانی که به صومعه‌ی سنت کاترین آمده‌اند در حال کمک به پدر جاستین هستند تا دقیقاً این کار را به انجام برساند. تلاش‌های اولیه‌ی به انجام رسیده توسط این گروه شروع به آشکار سازی متون زیر نموده است ــ نوشته‌های قدیمی که روی آنها با استفاده از رو پوشی از کلمات جدید پوشیده شده است. بر آوردهای اولیه حاکی از وجود هزاران صفحه‌ی مخفی در مجموعه‌های موجود در طبقه‌های کتابخانه‌ی سنت کاترین است. بی شک آنها رازهای بی‌شماری را در خود جای داده‌اند.
متخصصان در حال کار برد تصویر برداری طیفی برای ایجاد تصاویری چندگانه از هر یک از صفحات دست نوشته‌ها به هنگامی که تحت یک سری از باریکه‌های نور (رنگ‌ها) روشن می‌گردند هستند. این تکنیک می‌تواند کلماتی را که بسیار کم رنگ هستند و یا این که محو گردیده‌اند به طور کامل برای کشف رمز نمودن آشکار سازد.
این اولین باری نیست که محققان از فناوری در جهت باز گرداندن کلمات مخفی بهره می‌جویند. در واقع دانشمندانی که با یک موزه در بالتیمور کار می‌کردند رو نوشت‌هایی را از کارهای ارشمیدس کشف کرده‌اند که هیچ کس قادر نبوده است که به طور واضح آنها را ببیند و به طور کامل بخواند. این دانشمند و ریاضی دان تقریباً حدود 22 قرن پیش در شهر یونانی سیراکوز زندگی می‌کرده است.
و متخصصان کتابخانه‌ی کنگره هم اخیراً چیز بسیار مهمی را پیدا کرده‌اند. آنها متوجه شدند که توماس جفرسون به هنگام نگارش اعلامیه‌ی آزادی چیزی را نوشته بود ــ و سپس پاک نموده بود. (راهنمایی: این یک نقشه‌ی گنج نبود).

کتاب قدیمی "استفاده‌ی مجدد"

قدیمی‌ترین کتاب‌های کتابخانه‌ی سنت کاترین مدت زمانی طولانی قبل از عصر کاغذ و ماشین‌های چاپ به وجود آمدند. کاتبان از هر کتاب رو نوشتی را با استفاده از کاغذهای پوستی ساخته شده از پوست گوسفند، بز و دیگر حیوانات بر می‌داشتند. تهیه‌ی کاغذ پوستی کار بسیار دشواری بود. از این رو گاهی اوقات کاتبان از کاغذهای پوستی یک کتاب موجود استفاده‌ی مجدد می‌نمودند: امکان دارد که کتاب جدید نسخه‌ی دوم آن بوده است و یا متنی بوده که دیگر کسی اهمیتی نسبت به آن نمی‌داده است.
در ابتدا کاتبان صفحات را از جلد خود در می‌آوردند و سپس متون جوهری قدیمی را با دقت از سطح آنها می‌زدودند. بعد آنها شروع به نگارش کلمات جدید، گاهی اوقات در زاویه‌ی 90 درجه‌ای و بر روی هر گونه اثری از نوشته‌های قدیمی می‌نمودند.
معمای نهایی لغت یابی مارک شروپ
در طول سالیان دانشمندان بازدید کننده و راهبان صومعه‌ی سنت کاترین بیش از 130 نسخه‌ی خطی که شامل چنین پوست‌های باز نوشته شده‌ای بودند را تشخیص داده و پیدا کردند. کتاب داران یک نسخه‌ی خطی پاک شده و مورد استفاده‌ی مجدد قرار گرفته شده را چند نگاره (پا لیمب سستpalimpsest: ) می‌خوانند. این اصطلاح ترکیبی از واژه‌های یونانی برای "دوباره" و "صیقل داده شده" است. در سال 1975 تعداد زیادی چند نگاره در کتابخانه‌ی سنت کاترین پیدا شدند. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که راهبان، ناحیه‌ی انبار فراموش شده‌ی پر گرد و خاکی که به مدت قرن‌ها بسته شده بود را باز نمودند.
امکان داشت زیر نوشته‌های چند نگاره‌های کتابخانه‌ی سنت کاترین به مراتب جالب‌تر از متون نوشته شده بر روی آنها به نظر آیند. این امر به این دلیل است که واژه‌ی قدیمی‌تر اغلب به معنی نادر است اگر نگوییم کاملاً بی هم تا.
فناوری مدرن به کمک عملیات نجات آمد. تکنیک‌های دیجیتالی برای باز یابی کامل متون تنها برای یکی دو دهه بود که موجود بوده و در اختیار قرار گرفته بودند. راهبان به گروهی از دانشمندانی که مجهز به نور افکنی خاص، سیستم‌های دوربین و مهارت‌های لازم برای به کار گیری تصویر برداری طیفی بودند اجازه دادند تا در جستجوی کلمات پاک شده بگردند.
تصویر برداری طیفی شامل گرفتن یک سری عکس‌های بزرگ در حال تابش نورهای رنگی مختلفی بر روی چند نگاره‌ها می‌شود. این رنگها شامل رنگ قرمز، آبی و سبز که قابل رؤیت توسط چشم هستند و همین طور پرتوهای فرو سرخ و فرا بنفش که نمی‌توان آنها را با استفاده از چشم دید می‌شوند. اگر متخصصان رنگهای مناسب را انتخاب کرده باشند تصاویر بخش‌های روشن آثار کم رنگ و بقایای جوهری که حروف و کلمات مجزا را ترسیم می‌نمایند آشکار می‌سازند.
مایکل تات بیان می‌دارد که "یکی از عواملی که من را به سوی این کار جذب می‌نماید حس اکتشاف است". او یک مهندس سیستم است که به مدیریت پروژه کمک می‌نماید. وی اشاره می‌دارد که "شما قادر به دیدن چیزهایی خواهید بود که هرگز مشاهده نشده‌اند ــ گاهی اوقات به مدت یک هزاره". به عنوان یک مهندس سیستم وظیفه‌ی تات نگاه انداختن به تصویر بزرگ پروژه و اطمینان حاصل نمودن از این امر است که همه چیز به درستی در سر جای خود قرار گرفته شده باشند، که این امر به نوبه‌ی خود شامل کار شناسان، دوربین‌ها و دستگاه‌های ذخیره‌ی اطلاعات می‌شود.

در نور صحیح

گروه‌های مختلفی در جهان از تصویر برداری طیفی استفاده می‌نمایند. تات این گونه توضیح می‌دهد که تکنیک و ترفند آشکار نمودن کلمات پنهان تنها انتخاب رنگ نور صحیح نیست، بلکه هم چنین استفاده از آن رنگ در ترکیبی هوشمند با فناوریهای دیجیتال جدید است. و گاهی اوقات نحوه‌ی چگونگی نوشته شدن کلمات می‌تواند چالش‌های جدیدی را پیش روی آورد.
به عنوان نمونه محققانی که برای کار بر روی متن ارشمیدس در بالتیمور به دور یک دیگر جمع شده بودند می‌بایستی برای تحقیق نمودن بر روی نسخه‌های خطی تکنیک‌های خاصی را طراحی می‌کردند. تلاش‌های آنها مؤثر و موفقیت آمیز واقع گردیدند و توانستند بخش‌هایی از کتاب‌های نوشته شده توسط این ریاضی دان دوره‌ی باستان را (که حدوداً در سال 212 پیش از میلاد حضرت مسیح از دنیا رفت) آشکار سازند.

دریافتن نور و پرتوی الکترو مغناطیسی

پدر جاستین چیزهایی درباره‌ی این پروژه به گوشش رسید و ترتیب ملاقاتی را با گروه تات داد. وی تمایل داشت بفهمد که آیا امکان دارد فناوری جدید آنها بر روی نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه‌ی سنت کاترین کار کند.
گروه به خوبی بر این واقف بود که این امر کار آسانی نخواهد بود. صفحات بسیار زیادی برای تصویر گرفتن و در نهایت حجم اطلاعات عظیمی برای پردازش کردن وجود داشتند. علاوه بر این گروه می‌بایستی تمامی تجهیزات خود را در این صومعه‌ی دور افتاده نصب می‌نمودند چرا که کتاب‌های کتابخانه‌ی سنت کاترین نباید به بیرون از کتابخانه منتقل می‌شدند. پر واضح است که این پروژه پر هزینه خواهد بود. اما گروه خود را برای این مبارزه آماده کرده بود.
زمان اندکی پس از این مایکل فلپس موافقت نمود تا رهبری این پروژه‌ی جدید را بر عهده گیرد، متخصصی درباره‌ی نسخه‌های خطی کتاب مقدس. وی مدیر اجرایی کتابخانه‌ی الکترونیک نسخه‌های خطی باستانی در رولینگ هیلز استیتس در کالیفرنیا است. فلپس در پاییز سال 2009 موفق به کسب مجوز این صومعه برای شروع آزمایشات خود در مصر شد. وی هم چنین برنامه‌ای برای را به دست آوردن بودجه‌ای پنج ساله به مبلغ 2.1 میلیون دلار از یک مؤسسه‌ی بریتانیایی به نام آرکادیا فاند برای سرمایه گذاری بر روی عملیات جستجو برای متون پنهان کتابخانه‌ی سنت کاترین طرح ریزی نمود.
معمای نهایی لغت یابی مارک شروپ

آوردن فناوری CSI به مصر

گروه مجبور بود تا تمامی تجهیزات مورد نیاز را در همان اولین سفر با خود به صومعه‌ سنت کاترین ببرد. و این دقیقاً همان جایی است که در آن اقامت گزید. در مورد نسخه‌های خطی‌ای که این متخصصان برای کاوش آنها آمده بودند باید بگوییم که آنها چنان آسیب پذیر هستند که تنها پدر جاستین آنها را دست به دست می‌نماید. او هر زمان که وقتش فرا رسد هر صفحه را بر می‌گرداند و نسخه‌های خطی جدیدی را می‌آورد.
صومعه‌ی وی هم چنین با در اختیار قرار دادن "گهواره"ی نسخه‌ی خطی خود به گروه کمک کرد. نسخه‌های خطی قدیمی چنان ظریف و آسیب پذیر هستند که هرگز نبایستی بر روی میز پهن شوند. در عوض یک نسخه‌ی خطی بسته شده باید تنها تا اندازه‌ای باز شود. این گهواره‌ی نسخه‌ی خطی به هنگام برگرداندن صفحات کتاب از آن نگه داری می‌کند. این گهواره که به مانند یک صندلی فلزی عقب شیب دار است دارای یک بازوی مکانیکی است که به ملایمت و آرامی و خیلی با دقت قطعه‌ای را در زیر هر صفحه‌ای که قرار است مورد تصویر برداری قرار گیرد قرار می‌دهد. این امر مانع از نشان داده شدن دیگر صفحات نسخه‌ی خطی می‌شود.
گروه از بیش از یک دو جین شکل و رنگ مختلف برای بررسی هر صفحه استفاده می‌نماید. گاهی اوقات نور قرار گرفته شده در سمت بالا بهتر عمل می‌نماید. در اوقات دیگر قرار دهی نور در قسمت پایین و یا در یک طرف صفحه بهتر کمک می‌کند.
برخی از رنگ‌های خاص به علت پدیده‌ای به نام فلورسنت خود را کاملاً سودمند نشان داده‌اند. مواد زنده و یا زمانی زنده اغلب این پدیده را ایجاد می‌نمایند. اگر شما نوری با طول موج‌های خاص آبی و فرا بنفش را بر روی مواد فلورسنت که شامل کاغذهای پوستی نیز می‌شوند بتابانید، این نور به شکل طول موج (یا رنگ) اصلی آن باز تاب پیدا نمی‌کند. در عوض صفحه قسمتی از این نور را جذب می‌نماید و سپس آن را به صورت رنگی متفاوت ساطع می‌کند. با بهره گیری از برخی فیلترها در جهت جلو گیری از رنگ‌های خاصی از نور، تحلیل گران تنها از طول موج‌های تغییر یافته‌ی نور ساطع شده به وسیله‌ی یک صفحه تصویر برداری می‌نمایند.
این همان فرآیند پایه‌ای است که اغلب در درام‌های تلویزیونی به نمایش در می‌آید، جایی که متخصصانی که در جستجوی یافتن مدرک در محل وقوع جنایت هستند عینک‌های زرد رنگی را به چشم خود می‌زنند و شروع به تاباندن یک "نور تیره" خاص ــ نور فرا بنفش ــ برای یافتن آثار خون می‌نمایند. آنها به هنگام فلورسانس خواهند درخشید.
معمای نهایی لغت یابی مارک شروپ

تبدیل لکه‌ها به کلمات

با وجود نسخه‌های خطی‌ای که با استفاده از جوهر بر روی کاغذهای پوستی نوشته شده‌اند، متون قرار گرفته شده در زیر می‌توانند به اندازه‌ی کافی از فلورسانس جلوگیری نمایند. این امر موجب ایجاد شدن تفاوتی شدی بین هر حرف نسبتاً تاریک و نقاط روشن موجود بر روی کاغذ پوستی می‌شود. این کار هم چنین حروف موجود بر روی صفحاتی را قابل خواندن می‌نماید که به چشم غیر مسلح هیچ گونه متن زیر قابل مشاهده‌ای وجود ندارد.
کیت ناکس یک متخصص تصویر برداری است که به عنوان کار اضافه بر روی تجزیه و تحلیل نسخه‌ی خطی فعالیت می‌کند (کار اصلی وی کار کردن بر روی تصاویر آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی ایالات متحده‌ی آمریکا در ماوی هاوایی است). ناکس یک برنامه‌ی کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل فلورسانس ساطع شده از سطح صفحات کاغذهای پوستی به هنگام تاباندن نور نوشت. برنامه‌ی وی این قابلیت را دارد تا از صفحاتی تصویر بگیرد که تنها متن روی آنها قابل رؤیت است و آنها را با تصاویر گرفته شده از صفحاتی که متن زیر آنها قابل مشاهده است مقایسه نماید. سپس این برنامه متن روی تصاویر را از آنها کم می‌کند. این کار موجب بهتر شدن متن زیر می‌شود.
ناکس این گونه توضیح می‌دهد که "نور فرا بنفش کار خوب قابل توجهی در تبدیل نمودن کاراکترها از لکه به حروفی که شما قادر به خواندن آنها شوید انجام می‌دهد".
به هر حال در اکثر اوقات محققان به واقع با موانعی مواجه می‌شوند. به عنوان نمونه به مرور زمان و گذشتن چندین قرن ممکن است جوهر متن زیرین به وسیله‌ی ماده‌ی نرم واقع در طرف چاق صفحه‌ی کاغذ پوستی جذب شده باشد. این امر موجب پیچیده شدن توانایی نور برای آشکار سازی متون زیر می‌شود.
این گروهِ همیشه مبتکر، تمامی انواع نور دهی را مورد آزمایش قرار داده است. و طرح یک نقشه‌ی جدید این مشکل را بر طرف نمود.
بیل کریستینز باری یک دانشمند طیف شناس، نورهایی را به قطعه‌ی قرار داده شده در زیر هر صفحه بر روی گهواره‌ی ‌نسخه‌های خطی اضافه نمود. سپس محققان به اندازه گیری نمودن مقدار نور تابیده شده از این قطعه به میان یک صفحه پرداختند. این فناوری که تصویر برداری انتقالی نامیده می‌شود تا کنون به وسیله‌ هیچ کس بر روی چند نگاره‌ها مورد امتحان واقع نشده بوده است. اما این کار به خوبی به انجام رسید. این امر به نور اضافی این اجازه را داد تا از میان جایی که جوهر قدیمی جذب صفحه‌ی‌ کاغذ پوستی شده بود بتابد. و این نور اضافی متن واقع شده در زیر را روشن می‌ساخت.
در دیگر موارد و در جاهایی که حروف زیر متنی برای خواندن سخت هستند تابانیدن یک و یا چند رنگ از نورهای قابل روئیت کلمات پنهان را آشکار ساخت.
کاتبان معمولاً نسخه‌های خطی را با استفاده از جوهر گال آهنی درست می‌نمودند. به مرور زمان و تجزیه شدن جوهر، رنگ آن تا حدودی دچار تغییر و دگرگونی می‌شود. این امر به متون واقع شده در زیر اندکی رنگی متفاوت به نسبت هر متن قرار گرفته شده در رو می‌دهد. تفاوت در رنگ‌های بین این دو جوهر باعث می‌شود تا هر یک از آنها به نحوی متفاوت نسبت به هر یک از رنگ‌های نور پاسخ دهند. به عنوان نمونه اگر رنگ متن زیر کمی قرمزتر بود با تحت نور قرمز قرار گرفتن، خود را بهتر نشان می‌دهد.
این تفاوت‌ها می‌توانند به قدری کوچک باشند که هرگز در یک عکس به چشم نیایند. اما نرم افزارهایی خاص نه تنها می‌توانند این تفاوت‌ها را مورد شناسایی قرار دهند بلکه هم چنین می‌توانند آنها را مورد بزرگ نمایی قرار دهند.
ناکس این گونه شرح می‌دهد که "این گونه‌ی جدیدی از دانش است". و این کار نیاز به آزمون و خطا دارد "تا متوجه شویم که کدام یک کار می‌کند".

آن چه که نمایان گردید

گروه تحقیقات در طول سفر اول خود به مصر در سال 2009 تنها بر روی چند نمونه‌ی کوچک از چندین نسخه‌ی خطی مختلف کار کرد. این کار دشوار بود اما به آسانی زیر متن جالبی را آشکار ساخت. ناکس کار گروه را با جستجو برای یافتن گنج بر روی یک ساحل پر از جواهرات مقایسه می‌نماید: "آن چنان گوهرهای بسیاری وجود دارند که هر زمان دست خود را پایین ببرید به همراه خود چیزی واقعاً خارق العاده بر خواهید داشت". با این وجود هنوز برای تأیید شدن ارزش این گوهرهای ادبی نیاز به صرف زمان وجود دارد. این امر به این دلیل است که متخصصان تصویر برداری به سرعت نمی‌توانند بگویند که در حال کشف چه چیزی هستند. با وجود این که این دانشمندان می‌توانند طیف نور را بخوانند اما نمی‌توانند تمام زبان‌های باستان مثل زبان گرجی و یا آلبانیایی قفقازی به کار رفته در نوشتن این نسخه‌های خطی را بخوانند. از این رو آنها باید عکس‌های دیجیتال گرفته شده از کلمات آشکار شده را برای متخصصان زبان‌های باستان در اطراف دنیا ارسال نمایند.
این دانشمندان پیش از این اندکی از متن زیر را ترجمه کرده‌اند. این بخش‌های کوچک شامل متونی نوشته شده به نه زبان مختلف از قبیل زبان عربی قدیمی و یونانی باستان می‌شوند. برخی از کلمات از زبان‌هایی مانند آسوری می‌آیند که از آن زمان به بعد کاملاً از بین رفته‌اند.
به نظر می‌رسد که قدمت متن موجود در زیر یکی از این نسخه‌های خطی به حداقل 1،200 سال پیش برگردد. این متن اطلاعاتی پزشکی را در مورد اهمیت رژیم غذایی بر روی سلامت بدن عرضه می‌دارد. این احتمال وجود دارد که این نوشته حداقل 500 سال قدیمی‌تر از هر یک از دیگر کتاب‌های شناخته شده‌ی نوع خودش باشد. کلودیا رپ اشاره می‌نماید که "و ما هنوز تازه داریم کار خود را شروع می‌کنیم". وی که یک متخصص متون قرون وسطایی از دانشگاه وین در اتریش است رهبری گروه دانشمندان زبان شناسی را که به تجزیه و تحلیل زیر متن‌های کتابخانه‌ی سنت کاترین می‌پردازند بر عهده دارد.
معمای نهایی لغت یابی مارک شروپ
هم چنین کارهای بیشتری از تنها پیدا کردن و ترجمه نمودن واژه‌های مدفون وجود دارند. مطالعه و بررسی بر روی نسخه‌های خطی هم چنین به دانشمندان کمک می‌کند تا بهتر متوجه شوند که دنیای ما در 1،000 سال پیش و یا حتی پیش‌تر به چه شکلی بوده است. این نسخه‌های خطی به ما می‌گویند که افراد در آن زمان چه اندیشه‌ها و عقایدی را به اندازه‌ی کافی برای به نگارش در آوردن ــ و نگه داشتن مهم تلقی می‌نمودند. فلپس بیان می‌کند که "چیزی که در مورد کتابخانه‌ی سنت کاترین وجود دارد این است که این مکان به مانند یک کپسول زمان می‌ماند".
گروه تصویر برداری اصلی که شامل محققان آمریکایی و یونانی می‌شود تا کنون چهار مرتبه، به کشور مصر سفر داشته است. حال که تجهیزات در سر جای خود قرار دارند دو نفر از اعضای یونانی سفرهای بیشتری را به تنهایی به انجام می‌رسانند. محققان امیدوار هستند که طی چند سال آینده کار تصویر برداری تمام صفحات نسخه‌های خطی را به اتمام برسانند. آنها تا کنون بیش از 60،000 تصویر گرفته‌اند. این تصاویر از 2،000 صفحه‌ی دست نوشته از 25 نسخه‌ی خطی به دست آمده‌اند. به نظر می‌رسد در یک چهار مرتبه‌ سفر دیگر، نسخه‌های خطی بسیاری هنوز در انتظار تجزیه و تحلیل باشند. کنجکاوی در مورد این امر که در دفعات بعدی چه چیزی پیدا می‌شود به تمام افراد در گیر این کار انگیزه و هیجان می‌دهد.

خارج از مصر

همین تکنیک‌های تصویر برداری طیفی پایه می‌توانند متون مخفی موجود در اسنادی که در فاصله‌ی زمانی کمتری از زمان کنونی به وجود آمده‌اند را نیز آشکار سازند. به عنوان نمونه در سال 2010 گروه تات با کتابخانه‌ی کنگره برای نصب سیستمی در جهت مطالعه و بررسی مدارکی که شامل برخی از اسنادی می‌شوند که برای تاریخ آمریکا بسیار مهم هستند هم کاری نمود. این اسناد شامل کپی‌های اصلی خطابه‌ی گتیز برگ می‌شوند. تات هم چنین متوجه شد که با تحت قرار گیری در نور صحیح بر روی یکی از این کپی‌ها لکه‌ی یک اثر انگشت نشان داده شد. این اثر ممکن است به وسیله‌ی نویسنده‌ی آن بر جای مانده باشد: آبراهام لینکلن.
یکی از محققان کتابخانه‌ی کنگره همچنین کشف نمود که توماس جفرسون به هنگام نگارش اعلامیه‌ی استقلال واژه‌ی "هم شهری‌ها" را با کلمه‌ای دیگر که در ابتدا نوشته بود و سپس پاک نموده بود جای گزین کرده است. تجزیه و تحلیل طیفی، این زیر نوشته را برملا ساخت. این موضوع نشان می‌دهد که توماس جفرسون در اصل کلمه‌ی "شهروندان" را به کار گرفته بود است.
آزادی‌ای که توماس جفرسون و هم میهنان وی با نوشتن این مدرک اعلان می‌نمودند بدین معنی بود که آنها دیگر هیچ گونه تابعیتی را نسبت به پادشاهی دور افتاده بریتانیا نمی‌پذیرفتند. و به همین دلیل بود که وی این کلمه را پاک نمود. چرا که این آمریکایی‌ها دیگر شهروند پادشاه بریتانیا نخواهند بود.
کتابخانه‌ی کنگره ــ کتابخانه‌ی برتر ملی ــ اکنون فهرست دور و درازی را در دست دارد که در حال طرح ریزی برای بررسی آنها با استفاده از تصویر برداری طیفی است.

توت ناخوانا

یکی از غیر معمول‌ترین چالش‌هایی که تات، ناکس و محققان همکار آنها با آن مواجه شده‌اند دفتر خاطراتی است که به وسیله‌ی دیوید لیوینگ استون نگه داری می‌شود. این جهانگرد و مبلغ مذهبی اسکاتلندی به هنگام مسافرت در طول قاره‌ی آفریقا در دهه‌ی 70 قرن نوزدهم میلادی جوهر و کاغذ خود را به اتمام رساند و از دست داد. وی برای ادامه دادن به یادداشت‌های خود شروع به نوشتن بر روی روزنامه‌هایی قدیمی با استفاده از جوهری که از توت‌های محلی درست نموده بود کرد. وی بعدها نوشته‌های خود را به دیگر دفترچه‌های خاطرات خود منتقل نمود. تاریخ دانان تصور کرده بودند که تفکرات به قلم درآمده‌ی اصلی وی مفقود شده‌اند.
اما تصویر برداری طیفی آنها را باز گرداند.
معمای نهایی لغت یابی
© به وسیله‌ی یادبود ملی اسکاتلندی به بنیاد دیوید لیوینگ استون
دست نوشته‌ی موجود بر روی کاغذ روزنامه‌ی قدیمی بسیار کم رنگ بود. گروه تحقیقاتی طیفی هم چنین در یافتن نوری که جوهر توت را قابل خواندن گرداند دچار مشکل شده بودند. سپس دانشمندان دریافتند که نور فرو سرخ تنها نوشته‌های روزنامه را آشکار می‌سازد ــ اما نه دست نوشته را. با بهره جستن از دیگر رنگ‌های نور هر دوی آنها قابل رؤیت گردیدند. آنها با استفاده از یک کامپیوتر، تمام صفحات را مورد پردازش قرار دادند و متن روزنامه را که تحت نور فرو سرخ نشان داده می‌شد از روی آن برداشتند. ناکس توضیح می‌دهد که به هنگام اتمام کارِ آنها در دو سال پیش، "تنها چیز بر جای مانده دست نوشته بود". از این رو "برای اولین بار در طی 140 سال گذشته ما قادر بودیم تا آن چه را که لیوینگ استون نوشته بود بخوانیم" ــ و به دست خود وی.
گروه به یافتن چالش‌های جدید بسیاری ادامه می‌دهد. به عنوان نمونه به هنگامی که گروه در سال 2013 در دانشگاه هاروارد مشغول به فعالیت بود یکی از متصدیان کتابخانه به این متخصصان پیشنهاد بررسی چند صفحه را داد. هرمن ملویل به هنگام نگارش رمان مشهور خود موبی دیک یاد داشت‌هایی را در حاشیه‌ی یک کتاب درباره‌ی وال‌هایی که وی مشغول مطالعه و بررسی در مورد آنها بود به قلم در آورده بود. این محققان شروع به فعالیت خود کردند. با این وجود هنوز هم تا بدین لحظه آنها برای تشخیص دادن تمام آن چیزی را که ملویل نوشته است کار دارند.
اکثر افراد این گونه تصور می‌کنند که علم، کشف نمودن چیزهایی است که قبلاً نا شناخته باقی مانده بودند ــ از دفتر خاطرات لیوینگ استون گرفته تا نسخه‌های خطی کتابخانه‌ی سنت کاترین ــ تعریف اکتشاف تا اندازه‌ای متفاوت است. کلمات مخفی به یک باره تشخیص داده شدند. موضوع در این است که آنها فقط گم شده بودند. از این رو کتابخانه داران دانشمندانی را به خدمت می‌گیرند تا دانشی را که در گذشته از دست رفته و گم شده را دو باره به دست آورند. و برای ناکس "کشف نمودن چیزی که در تاریخ گم شده بود یک هیجان واقعی است".



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.