عوامل و زمينه هاي تدوين آرمان شهر

نگاهي کوتاه به آثار مربوط به آرمان شهرها و بررسي دوران زندگاني نويسندگان آن ها نشان مي دهد که طراحي و تدوين جوامع آرماني، داراي زمينه و عوامل مختلف روحي و رواني، ذهني، اعتقادي و عيني و محيطي بوده است:
سه‌شنبه، 29 مهر 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوامل و زمينه هاي تدوين آرمان شهر
عوامل و زمينه هاي تدوين آرمان شهر

 

نويسنده: علي محمدي آشناني




 

نگاهي کوتاه به آثار مربوط به آرمان شهرها و بررسي دوران زندگاني نويسندگان آن ها نشان مي دهد که طراحي و تدوين جوامع آرماني، داراي زمينه و عوامل مختلف روحي و رواني، ذهني، اعتقادي و عيني و محيطي بوده است:

1. عامل و زمينه ي روحي

خداوند متعال اگر چه انسان را از خاک (1) و لجن (2) آفريد، اما او را مانده در خاک و لجن نپسنديد؛ (3) بلکه بدان رو انسان را آفريد تا خليفه، (4) امانت دار (5)، دانش آموخته ي همه ي حقايق (6) و در ظرف وجودي خود، مظهر تجلي اسما و صفات خدا باشد. (7) بدين جهت شوق پرواز از خاک تا خدا را در نهاد او فطري ساخت و ميل به کمال تا بي نهايت را در وجودش تعبيه نمود (8) و از او خواست با تلاش (9) و مجاهدت (10) راه کمال را در پيش گيرد. (11)
خداوند نه تنها کمال طلبي را در فطرت انسان، نهادينه ساخت؛ بلکه او را مأمور کرد تا با هدايت اوليا و پيامبران الهي (عليهم السّلام)، نقش خليفه اللهي خود را با مجاهدت، متجلّي (12) و جهان را نيز آبادان سازد. (13)
بدون شک، ايفاي اين نقش و تحقق و فعليت يافتن تجلي اسما و صفات الهي در انسان، در زندگي فردي و در انزوا و سکونت در مراکزي دورافتاده از جامعه ميسور نيست، بلکه رشد و کمال انسان را در ارتباطات اجتماعي و از مسير روابط با ساير انسان ها و در بستر مجاهدت براي اصلاح خود و افراد جامعه ي بشري و کوشش براي حاکميت ارزش ها محقَّق مي شود. بدين جهت محال است انسان بدون اين که وارد اقيانوس اجتماعي بشري شود (14) و با تلاطم هاي سهمگين آن دست و پنجه نرم کند، به مراتب والاي کمال دست يابد. حتي برخوردار شدن از صفاتي چونان حکمت، علم و... که به ظاهر وِيژگي هاي فردي مي نمايند، در ارتباطات اجتماعي متجلي و فقط در پرتو شکل گيري جامعه ي مطلوب و فرمان روايي انسان کامل بر امور کلان جامعه ي بشري، امکان تحقق خواهد يافت. (15)
اين روحيه ي فطري و اين کمال طلبيِ هميشگي و اين شوقِ تعاليِ خداداده، مهم ترين عامل و اساسي ترين زمينه ساز انديشيدن به جوامع آرماني و ترسيم بالاترين قله ي کمال زندگي اجتماعي و پيدا کردن مسير رسيدن به آن است.

2. عامل و زمينه ي ذهني و اعتقادي

بدون شک جهان بيني، فضاي فکري، تصورات ذهني، اعتقادات ديني يا پيروي از مکتب ها و انديشه هاي بشري از عوامل و زمينه هاي ذهني طراحي جوامع آرماني است. بدين رو گفته شده که اتوپياي توماس مور و شهر آفتاب کامپلانا و آتلانتيس نو فرانسيس بيکن، تحت تأثير اعتقادات مسيحي و افکار دوران نوزايي و رنسانس در انگلستان به نگارش درآمد. چنان که انسان مداري، تنظيم رابطه ي انسان با طبيعت و هم ساز کردن نظام جامعه با نظام طبيعت، عدم بدبيني به زمان از زمينه هاي عقيدتي و فکري جوامع آرماني شمرده شده است. (16)
برخي، آرمان شهرها را بازتاب و عکس العمل طراحان در برابر عقايد و افکار رايج عصر خود دانسته اند و مطرح کرده اند که بخشي از آرمان شهرهاي مغرب زمين با نگاه به انديشه ي مسيحيت در مورد آموزه ي گناه ذاتي و آمرزش و نجات و رستگاري تدوين يافته است؛ بدين صورت که با ردّ اين نظر که شرارت انسان، نتيجه ي گناه ذاتي اوست، انديشه ي گناه ذاتي را بازسازي کرده است. بر اساس اين ديدگاه، برخي از آرمان شهرهاي صورت مسخ شده ي پلاژيانيسم است. (17)

3. عامل و زمينه ي عيني و محيطي

افزون بر دو عامل پيش گفته، مي توان شکل گيري طرح هاي جوامع آرماني را پژواک چالش ها، بازتاب مشکلات و انعکاس نابساماني هاي جوامع طراحان آن دانست؛ به تعبير برخي از انديشوران: « آرمان شهرها نوعي چارچوب و قالب انديشيدن درباره ي مسائل حل ناشده ي زندگي هستند. » (18)
بر اساس اين عامل و زمينه است که مي توان گفت، افلاطون چون با شکست آتن در جنگ و آثار مخرّب آن و اعدام سقراط مواجه گرديد، مدينه ي فاضله اش را ترسيم و کتاب جمهور خويش را تدوين نمود. افلاطون خود در اين رابطه مي گويد: « هر چه بيشتر روش مردان سياسي و چگونگي قوانين و رسوم روز را در نظر آوردم و هر چه پيرتر شدم تشخيص طرز حکومت صالحه را دشوارتر يافتم... » (19)
ابونصر فارابي دانشمند ايراني نيز چون شاهد دوران سستي گرفتن عباسيان و تشريفاتي شدن خليفه بود، با تأثيرپذيري از افلاطون و انديشه ي شيعي - اسلامي، مدينه ي فاضله خود را مطرح کرد. (20)
نظامي گنجوي نيز به دليل بيدادگري رايج روزگارش، در جستجوي دادگري در جامعه ي آرماني بر آمده و درباره ي آن سخن مي گويد. (21)
آري، آرمان شهرهاي بشري، نه تنها بازتاب شرايط عيني جامعه و ناخرسندي از وضعيت موجود جامعه است، بلکه بازآفريني ذهني جامعه و انتقاد از نظام حاکم است به همين جهت، محک و معياري براي سنجش وضع آن دوران و فهم نارسايي هاي آن دوران است.
موج جديد تدوين آرمان شهرهاي دوران اخير غرب را نيز علل و عوامل محيطي ولي از نوع ديگر دانسته اند:
گفته مي شود جنگ هاي صليبي در سده هاي دوازدهم و سيزدهم، مردم را با ملت هاي بيگانه و آداب و دين و فرهنگ ايشان آشنا کرده بود. در سده ي پانزدهم بهبود طرح ريزي کشتي ها سفرهاي کاشفانه و گسترش تجارت را ممکن کرده بود. از پي سده هاي پانزده و شانزده، شاهد زير و زبر شدن اروپايي قرون وسطايي با دو جنبش نوزايي ( رنسانس = renaissance ) و دين پيرايي ( رفورماسيون = reformation ) بود که انبوهي از انديشه هاي تازه را پديد آورد که زنده شدن انديشه ي عقلي و انتقادي يوناني و اميد بستن به امکانات و دست يافت هاي عقل بشر و دل کندن از بهشت آسماني و چشم اميد دوختن به بهشت زميني و زنده شدن انديشه ي دولت آرماني و بحث و تفکر درباره ي آن بود. هم چنين فرا گرفتن بيماري طاعون در سده ي چهاردهم، نيز پيدايي تفکرات اومانيستي، نيز پيدايي صنعت چاپ سبب شدند که سنّت انديشه درباره ي دولت هاي آرماني از نو زنده شود. سفرهاي دريايي و کشف سرزمين هاي تازه با فرهنگ هاي ديگر، پيدايي مدارس غير وابسته به کليسا کشفيات جديد علمي کاسته شده از جمعيت اروپا بر اثر طاعون و به هم خوردن روابط و ساز و کار فئودال کشاورز اجتماعي پيشين پيدايي دولت شهرها و شهروندان آزاد صنعت چاپ و کاغذ و گسترش علم و دانش و اطلاع رساني، بار دگر سنّت انديشه درباره ي دولت هاي آرماني را از نو زنده ساخت. (22)

عوامل تدوين و ارائه جامعه ي آرماني قرآن

مقايسه ي زمينه و عوامل تدوين آرمان شهرهاي بشري با طراحي جامعه ي آرماني قرآن نشان مي دهد با عنايت به آن که قرآن کريم در پاسخ به فطرت کمال جويي انسان، ابعاد گوناگون يک جامعه ي مطلوب را معرفي نموده است، پس مي توان گفت عامل نخست، حداقل در حدِّ زمينه براي ارائه ي جامعه ي آرماني قرآن نقش داشته است. هم چنان که تأثير دومين عامل يعني ديدگاه فکري و بنيان هاي اعتقادي، در طراحي جامعه ي آرماني قرآن کاملاً مشهود است. به ديگر سخن، بنيانِ فکري و اعتقادي طراحي اين جامعه را، جهان بيني اصيل توحيدي و بينش خوش بينانه ي آن به جهان، انسان، تاريخ و فرجام هستي، تشکيل مي دهد.
اما در مورد سومين عامل، نمي توان و نبايد جامعه ي آرماني قرآن را پژواک کاستي هاي خاصّ جامعه ي زمان نزول دانست، زيرا قرآن کريم نه تنها زمان نزول را مورد توجه قرار داده؛ بلکه از يک سو جوامع پيشين و نيکي ها و کاستي هاي آن را مَدّ نظر قرار داده و از سوي ديگر با در نظر گرفتن نيازهاي جوامع پسين و آينده، مُدل خود را مطرح ساخته است.
به ديگر سخن، جامعه ي آرماني قرآن، از علم و حکمت الهي سرچشمه گرفته است و رنگ و بوي تاريخي، عصري و بشري ندارد؛ ولي اگر بخواهيم طراحي جامعه ي آرماني قرآن را نيز پژواکي از واقعيت هاي عيني و محيطي بدانيم، بايد آن را پژواک تمام حقايق و سنّت هاي تکويني، قوانين تشريعي، مسائل فردي و اجتماعي انسان و واقعيت هاي سراسر تاريخ از آغاز تا انجام آن دانست. به همين جهت مي توان و مي بايست جامعه ي آرماني قرآن را معيار ارزيابي و بررسي همه ي جوامع بشري قرار داد.

پي نوشت ها :

1. حج، آيه ي 5.
2. حجر، آيات 26، 28، 33 و الرحمن، آيه ي 14.
3. ذاريات، آيه ي 56.
4. بقره، آيه ي 30.
5. احزاب، آيه ي 72.
6. بقره، آيه ي 31.
7. « الحمد الله المتجلي لّخَلقه بِخَلقه » الأمام علي (عليه السّلام)، نهج البلاغه، صبحي صالح، خ108.
8. روم، آيه ي 31.
9. نجم، آيه ي 39.
10. عنکبوت، آيه ي 69.
11. مائده، آيه ي 35 و حج، آيه ي 78.
12. حج، آيه ي 78؛ توبه، آيه ي 41؛ و مائده، آيه ي 35.
13. هود، آيه ي 61.
14. آل عمران، آيه ي 200.
15. قصص، آيات 5 و 83؛ هود، آيه ي 49، و طه، آيه ي 132.
16. روويون، آرمان شهر در تاريخ انديشه ي غرب، ص 19-24.
17. پلاژيانيسم، آيين ارتدادي پلاژ، راهب مسيحي است که گناه نخستين را مهم نمي دانست و معتقد بود انسان مي تواند خود را بدون لطف الهي موجب رستگاري خويش شود.
18. اصيل، آرمان شهر، در انديشه ايراني، ص 9.
19. افلاطون، جمهور، ترجمه ي فؤاد رحماني، ص 15.
20. اصيل، آرمان شهر در انديشه ي ايراني، ص 26.
21. همان.
22. مور، آرمان شهر ( يوتوپيا )، ص 16-19؛ با اندکي تصرف و تلخيص.

منبع مقاله :
محمدي آشناني، علي؛ (1392)، جامعه آرماني قرآن کريم، قم: مؤسسه بوستان کتاب، ( مرکز چاپ و نشر دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
موارد بیشتر برای شما
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
play_arrow
حکمت | هم نشینی با دانشمندان / استاد توکلی
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
play_arrow
تصاویری از عملیات پدافندی مقابل بمب سنگرشکن در نطنز
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
play_arrow
مهدی طارمی دربی میلان را به آتش کشید
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
play_arrow
ماجرای استعفای نخست وزیر کانادا
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
play_arrow
تصاویر باورنکردنی از پرواز یک مرغ در یک مسافت طولانی
کاهش انرژی با عایق نانویی
play_arrow
کاهش انرژی با عایق نانویی
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
play_arrow
ویدیویی با بازدید میلیونی؛ سرسره بازی یک کلاغ روی برف!
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
play_arrow
خاطره‌ای عجیب از رزمنده جانباز دفاع مقدس
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
play_arrow
رفتار شهید کاظمی زمانی که متوجه سرماخوردگی یک سرباز شد!
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
play_arrow
حیرت مقام اسرائیلی از میزان حجم جاسوسی اسرائلی‌ها برای ایران!
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
play_arrow
مراحل جذاب ساخت تابه استیل
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
play_arrow
خاطره جالب دیپلمات ایرانی از جمله سفیر زن اسلواکی خطاب به او بعد از عدم دست دادن
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
play_arrow
توضیحات دادستان رشت درباره حادثه گروگانگیری یک خانواده پنج نفره به مدت دو سال در گرگان
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
رمزگشایی از حرکت نمادین انگشت در دعای (یا مَنْ اَرْجُوهُ)
آغاز رزمایش پدافند مرکز هسته‌ای نطنز
play_arrow
آغاز رزمایش پدافند مرکز هسته‌ای نطنز