جمعه، 19 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

شخصیت حضرت فاطمه (س) در کلام علامه اربلی

پرسش :

علامه اربلی درباره شخصیت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) چه می گوید؟


پاسخ :
پاسخ اجمالی:
علامه اربلی می گوید: فاطمه(س) با پرتو والایش بر دیگر نسب ها برتری یافته و ارج ومنزلتش را با شرافت، ارزندگی بخشیده است. فاطمه(ع) فانوس نبوت است که بر شفاعتش پرتو افکنده، وى پیام رسالت را به جان خرد نوشیده، بزرگ منش و والاتبار و شرافتمند و گرامى نسب، پاک، پاکزاده، داراى فرزندانى تابناک است که بر تمامى زنان و مردان برترى یافته است و ... .

پاسخ تفصیلی:
علامه اربلى گوید: هم اکنون سخن از فاطمه (علیهاالسلام) به میان مى آوریم، همان فاطمه اى که به خاطر تابش انوار وی تابش نسبش افزون گشته، و از افتخارات او مزایاى روشنی به دست آمده است و با پرتو والایش بر دیگر نسبت ها برترى یافته و ارج و منزلتش را با شرافت، ارزندگى بخشیده است، او فانوس نبوت است که شفاعتش پرتو افکنده و انوارش درخشان و ستارگان آسمانش با جلای ابرهاى سفید، فروغ و درخشش یافته است.

وى پیام رسالت را به جان خرد نوشیده و بر بلنداى هفت آسمان بالا و بالاتر رفته است، او بر جایگاه هایى برین نشسته و درجات روشن و نورانى اوج گرفته، بزرگ منش و والاتبار بوده و شرافتمند و گرامى نسب است. پاک و پاکزاده، درخشان و داراى فرزندانى تابناک، به اجماع درست اندیشان بانوى بزرگ، برگزیده ى از نیکان، سومىِ خورشید و ماه، دختر بهترین انسان، مادر امامان بزرگوار، پاک و خالص از تیرگى ها و کدورت ها و به رغم منکران و ناباورانش برگزیده از سوى خداوند است که به جواهر جلال و شکوه آراسته و بر بلندترین رتبه هاى کمال جاى گرفته و بر تمامى زنان و مردان برترى یافته است، درود خداوند بر او و بر پدر و شوهر و فرزندانش که سروران سر بلند و برجسته و وارثان نبوت و کتابند. سلام و شرافت و گرامى داشت و عظمت بر آنها ارزانی باد.(1). 

پی نوشت:
(1). کشف الغمه ، چاپ تبریز، ج 1ص448.

منبع: فاطمه زهرا (سلام اله علیها) شادمانی دل پیامبر(صلی الله علیه و آله)، احمد رحمانی همدانی، ترجمه: سیّد حسن افتخار زاده، دفتر تحقیقات و انتشارات بدر، قم، 1376هـ ش، چاپ سوّم، ص 58 و 59.

مطالب مرتبط:

آیا میزان دارایی های حضرت زهرا سلام الله علیها را می‌دانید؟

آراستگی در «سیره همسرداری » حضرت زهرا سلام الله علیها چگونه بود؟

مصحف حضرت فاطمه (علیها السلام) چیست؟

کتابهای اصیل وکاملی درباره زندگی حضرت زهرا معرفی کنید؟

لطفا متن و ترجمه زیارت نامه حضرت صدیقه کبرا فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را بنویسید؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.