يکشنبه، 25 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

حکمت بیماری و شفای الهی

پرسش :

چرا خدا انسان را مریض می کند که بعد شفا بدهد؟


پاسخ :
ان شاءالله وقتی به بهشت برویم، دیگر خبری از بیماری و ضعف، درد و رنج، غم و اندوه، فقر و نداری و مرگ و پیری نخواهد بود. امام علی (علیه السلام) درباره ی بهشتی ها فرموده اند: «وحشت به سراغشان نمی آید و بیماری به آنها نمی رسد و دستخوش خطرها نمی شوند.»(1)

امام باقر (علیه السلام) حال و روز بهشتی ها را این طور توصیف کرده اند: «اهل بهشت هماره زنده اند و هرگز نمی میرند، هماره بیدارند و هرگز نمی خوابند، هماره توانگرند و هرگز نادار نمی شوند، هماره شادند و هرگز اندوهگین نمی شوند، هماره خندانند و هرگز و هرگز نمی گریند، هماره ارجمندند و هرگز اهانت نمی بینند، هماره گشاده رویند و هرگز اخم نمی کنند، می خورند و هرگز گرسنه نمی شوند و می نوشند و هرگز تشنه نمی شوند و...»(2)

جایی که خدا برای راحتی و آسایش مؤمنان در نظر گرفته، بهشت است، اما دنیا محل آزمایش است نه آسایش. آزمایش های خدا شکل های گوناگونی دارند. یکی از راه های آزمایش خدا، گرفتار کردن مردم به بیماری ها و یکی دیگر از راه های آن شفا دادن به آنهاست. وقتی خدا کسی را به بیماری گرفتار می کند، می خواهد ببیند که آیا او در زمان بیماری بردبار و شکرگزار خواهد بود یانه؟ وقتی هم کسی را شفا می دهد، می خواهد ببیند که آیا او از فرصت سلامتی در راه کارهای نیک بهره خواهد برد با نه؟ در آیه ی 35 سوره ی انبیا می خوانیم: «ما شما را با خوبی و بدی می آزماییم.» یعنی هم رنج ها و سختی های این دنیا و هم راحتی ها و خوشی های این دنیا، همه برای آزمایش انسان هاست.

پس بیمار کردن مردم و بعد شفا دادن آنها اقدام بیهوده و بی هدفی نیست، بلکه در این دگرگونی و تغییر وضعیت، باطن افراد آشکار می شود. گروهی در این امتحان ها قبول و گروهی هم رفوزه و مردود می شوند.

البته برای مؤمنان، بیماری و بلا فایده های بسیاری دارد: پاک شدن از گناه ها، دل کندن از زروزیور دنیا، دریافت ثواب های زیاد و رسیدن به مقام های عالی بهشت از جمله ی این فایده هاست. درباره ی این فواید بلاها برای مؤمنان احادیث بسیاری از اهل بیت (علیه السلام) رسیده است؛ به عنوان نمونه درحدیثی از امام صادق (علیه السلام) می خوانیم: «در بهشت مقام و منزلتی است که هیچ بنده ای بدان نرسد مگر با بلایی که به بدنش می رسد.» (3)

پی نوشت ها:
1. بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حدیث، ج 1، ص 278
2. همان، ص 280.
3. میزان الحکمه، حدیث 1965.

​​​​​​​منبع: هفتاد پرسش و پاسخ درباره‌ خدا، غلامرضا حیدری ابهری، تهران: انتشارات قدیانی، چاپ دوم، 1392.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط
موارد بیشتر برای شما
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
معرفی خوشنویسان معروف قرآن کریم
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
بررسی مرقع و قطاع در خوشنویسی
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
play_arrow
خیابانی: آقای بیرانوند! من بخواهم از نام بردن تو معروف بشوم؟ خاک بر سر من!
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
play_arrow
توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
play_arrow
حمله پهپادی حزب‌ الله به ساختمانی در نهاریا
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
play_arrow
مراسم تشییع شهید امنیت وحید اکبریان در گرگان
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
play_arrow
به رگبار بستن اتوبوس توسط اشرار در محور زاهدان به چابهار
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
play_arrow
دبیرکل حزب‌الله: هزینۀ حمله به بیروت هدف قراردادن تل‌آویو است
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
play_arrow
گروسی: فردو جای خطرناکی نیست
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
play_arrow
گروسی: گفتگوها با ایران بسیار سازنده بود و باید ادامه پیدا کند
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
play_arrow
گروسی: در پارچین و طالقان سایت‌های هسته‌ای نیست
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
play_arrow
گروسی: ایران توقف افزایش ذخایر ۶۰ درصد را پذیرفته است
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
play_arrow
سورپرایز سردار آزمون برای تولد امیر قلعه‌نویی
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
play_arrow
رهبر انقلاب: حوزه‌ علمیه باید در مورد نحوه حکمرانی و پدیده‌های جدید نظر بدهد
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا
play_arrow
حملات خمپاره‌ای سرایاالقدس علیه مواضع دشمن در جبالیا