شنبه، 25 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

آیا بارداری برای در رفتگی مفصل لگن ضرر دارد؟

پرسش :

مدت یک سال است که با خانمی ۲۷ ساله ازدواج نموده ام که در سن کودکی بر اثر تصادف از هر دو ران دچار در رفتگی لگن شده و در همان موقع تحت عمل جراحی قرار گرفته در حال حاضر به صورت تخت (چهار زانو) نمی تواند بنشیند و نیز در هنگام راه رفتن نا محسوس کج راه می رود. سوال من این است که اصولاٌ مشکل ایشان چه تاثیری می تواند بر بارداری و زایمان او داشته باشد؟ و ایا اصولاٌ از این حیث خطری برای خودش یا جنین احساس می شود یا خیر؟


پاسخ :
پاسخ از آقای دکتر مهرداد منصوری، متخصص ارتوپدی:
 احتمال دررفتگی هر دو مفصل ران بدنبال تصادف کم است. بیمارانی اینچنین که دررفتگی هر دو مفصل ران آنها از زمان بچگی وجود داشته است معمولا مبتلا به دررفتگی مادرزادی مفاصل ران هستند. در این بیماران دررفتگی که از بدو تولد وجود داشته در زمان کودکی درمان نشده و یا به درستی درمان نشده است. نتیجه آن باقی ماندن عوارضی است که تا زمان بزرگسالی باقی خواهد ماند.

عدم توانایی در چهارزانو نشستن بر اثر محدودیت حرکتی است که در مفصل ران ایجاد شده است و این محدودیت حرکتی به علت باقی ماندن دررفتگی است. در این حالت سر استخوان ران به درستی درون حفره استابولوم قرار نگرفته است و همین امر موجب میشود حرکات این مفصل به درستی صورت نگیرد.

تاثیر دررفتگی مفصل ران بر بارداری بر اثر افزایش وزنی است که در ماه های آخر بارداری ایجاد میشود. این افزایش وزن میتواند فشار زیادی را بر مفصل ران وارد کند. بیماری که دچار دررفتگی مفصل ران است باید با مراجعه به پزشک وضعیت مفصل خود را بررسی کند. پزشک با بررسی رادیوگرافی لگن بیمار میتواند مشخص کند که مفصل ران وی تا چه حد دچار آرتروز و ساییدگی شده است.

در صورت وجود آرتروز و ساییدگی، افزایش وزن ماه های آخر بارداری میتواند موجب فشار زیاد بر مفصل شده و موجب افزایش درد و ناراحتی بیمار شود.

در بیمارانی که دچار دررفتگی مادرزادی مفصل ران هستند ممکن است شکل حلقه لگن تغییر کرده باشد. این تغییر شکل میتواند در روند زایمان اشکالاتی را بوجود آورد. همچنین محدودیت حرکتی که در مفاصل ران این بیماران وجود دارد میتواند مشکلاتی را در امر زایمان طبیعی بوجود آورد. به همین خاطر این بیماران باید قبل از اینکه تصمیم به بارداری بگیرند با یک متخصص ارتوپد از نزدیک مشورت کنند.

در صورتی که پزشک متخصص ارتوپدی تشخیص داد که به علت تغییر شکل حلقه لگن و یا محدودیت حرکتی مفصل ران انجام زایمان طبیعی برای بیمار مشکل است میتوان از زایمان سزارین استفاده کرد.
​​​​​​​
​​​​​​​منبع: ایران ارتوپد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
پرسش و پاسخ مرتبط
موارد بیشتر برای شما