سه‌شنبه، 25 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

احکام عزاداری | سوال دوازده

پرسش :

هر چند عزادارى و توسّل به اهل بیت (علیهم السلام) مخصوصاً سید مظلومان (علیه السلام) از بهترین قربات الى الله است؛ ولى قمه زنى در ملاء عام طى سال هاى اخیر در سطح جهانى و بالاخص اینترنت و ماهواره ها بازتاب هاى بسیار بدى براى شیعیان به همراه داشته، و دشمنان اسلام و اهل بیت (علیهم السلام) این عمل را مستمسکى براى وهن تشیّع وتبلیغ بر ضد آن قرار داده، باعث تنفر و دلزدگى برخى جوانان ناآگاه در سطح جهان نسبت به مکتب اهل بیت (علیهم السلام) شده، و به این وسیله دشمنان امام حسین (علیه السلام) تلاش مى کنند مردم جهان را از مکتب حیاتبخش آن امام آزاده دور کنند. لطفاً بفرمایید که اقدام به این عمل در این شرایط: الف) به صورت جمعى و گروهى و در ملاء عام چه حکمى دارد؟ ب) آیا اقدام به صورت فردى و یا مخفیانه مجاز است؟ ج) در صورت نذر آیا عمل به چنین نذرى واجب است؟ د) وظیفه آمرین به معروف و مؤمنین بالاخص روحانیّون، در این خصوص چیست؟ هـ) آیا اقدام حضرت زینب (علیه السلام) در زدن سر مبارک خویش به کجاوه، مى تواند مستند و دلیلى بر ضرورت و شرعى بودن موضوع باشد؟


پاسخ :
عزادارى خامس آل عبا (علیهم السلام) از مهمترین شعائر دینى و رمز بقاى تشیّع است و باید هر چه باشکوه تر برگزار گردد، امّا لازم است از کارهایى که آسیب مهمّى بر بدن وارد مى کند یا موجب وهن مذهب مى گردد اجتناب شود. و نذر این کار مشروعیّت ندارد و بر همه لازم است که عاملان این کار را با زبان خوش توأم با ادب نهى از منکر کنند. و آنچه از حضرت زینب (علیها السلام) صادر شده بر فرض صحت، از روى اختیار نبوده بلکه آن حضرت هنگامى که سر بریده غرق در خون برادر را بر سر نیزه دید بى اختیار سرش را به چوبه محمل زد.

منبع: استفتائات جدید، آیت‌‌ الله العظمی مکارم شیرازی دام ظله، جلد 4، تهیه و تنظیم: ابوالقاسم علیان نژادی، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب علیه ‌السلام، 1393.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.