اعتکاف؛ عبادتی مستقل
پرسش :
آیا «اعتکاف» عبادتی مستقل است یا مقدمه ای است برای عبادات دیگر؟
پاسخ :
درباره این که آیا اعتکاف، عبادتی مستقل است یا نه؟ مرحوم مقدس اردبیلی که توانست هم در علم، محقق شود و هم در عمل، منزّه و مقدّس باشد، بیان شیوایی دارد. او می گوید: «مبادا کسی گمان کند که اعتکاف، مقدّمه است برای عبادتی دیگر. کسی که با طهارت وارد مسجد می شود و روزه می گیرد و قصد می کند که قربةً الی الله اعتکاف کند این خود، عبادت است؛ نه این که اعتکاف شرط و مقدّمه برای عبادتی دیگر باشد. اعتکاف عبادتی مستقلّ است؛ همان گونه که هر یک از حجّ، عمره، روزه و نماز عبادت هایی مستقل هستند».(1)
پی نوشت:
(1). مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، اردبیلى، احمد بن محمد، محقق/ مصحح: عراقى، مجتبى و اشتهاردى، علىپناه و یزدى اصفهانى، حسین، جامعه مدرسین، قم، 1403 قمری، چاپ: اول، ص 351.
منبع: حکمت عبادات، جوادی آملی، عبدالله، محقق: شفیعی، حسین، مرکز نشر اسراء، قم، 1388 شمسی، چاپ: پانزدهم، ص 184.
درباره این که آیا اعتکاف، عبادتی مستقل است یا نه؟ مرحوم مقدس اردبیلی که توانست هم در علم، محقق شود و هم در عمل، منزّه و مقدّس باشد، بیان شیوایی دارد. او می گوید: «مبادا کسی گمان کند که اعتکاف، مقدّمه است برای عبادتی دیگر. کسی که با طهارت وارد مسجد می شود و روزه می گیرد و قصد می کند که قربةً الی الله اعتکاف کند این خود، عبادت است؛ نه این که اعتکاف شرط و مقدّمه برای عبادتی دیگر باشد. اعتکاف عبادتی مستقلّ است؛ همان گونه که هر یک از حجّ، عمره، روزه و نماز عبادت هایی مستقل هستند».(1)
پی نوشت:
(1). مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، اردبیلى، احمد بن محمد، محقق/ مصحح: عراقى، مجتبى و اشتهاردى، علىپناه و یزدى اصفهانى، حسین، جامعه مدرسین، قم، 1403 قمری، چاپ: اول، ص 351.
منبع: حکمت عبادات، جوادی آملی، عبدالله، محقق: شفیعی، حسین، مرکز نشر اسراء، قم، 1388 شمسی، چاپ: پانزدهم، ص 184.