جمعه، 8 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

بزرگترین فضیلت حضرت علی علیه السلام

پرسش :

بزرگترین فضیلت حضرت علی (علیه السلام) چیست؟


پاسخ :
با توجه به آیه شریفه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» و جمله معروف «کنت کنزاً مخفیاً فأجبت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف»، و نظایر آن، معلوم می شود که انسان ها برای آن که پروردگار خویش را بشناسند، آفریده شده اند و منظور اصلی خلقت، عرفان و شناخت خداوند است و کسب صفات و ویژگی های پسندیده مثل عفت و شجاعت و حلم و انجام اعمال صالحه و نیک نظیر نماز خواندن و رزوه گرفتن و جهاد کردن به ترتیب در درجه دوم و سوم از اهمیت قرار دارند و بلکه باید گفت که ارزش و اهمیت آنها در پرتو عقاید و معارف الهی و برای تقویت آنها است و بدون آن جایگاهی ندارد و مفهومی نخواهد داشت.

با توجه به این مبنا می توان گفت که بینش توحیدی و معارف حقه الهیه معیار و ملاک فضیلت و شأن و رتبه هر شخص می باشد.

امام علی (علیه السلام) نیز از این قانون کلی مستثنا نیست و لذا بزرگ ترین فضیلت ایشان، شناخت و عرفان ایشان نسبت به خدا و اسماء و صفات اوست.

در روایتی از امام حسین (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: ای مردم، خداوند بندگان را نیافرید جز برای آن که او را بشناسند. وقتی او را شناختند، عبادت می کنند و هنگامی که او را عبادت کردند، از رهگذر عبادت او از عبادت غیر او بی نیاز می گردند ... و امام علی (علیه السلام) چنان ه همگان می دانند در میدان عبادت یکه تاز میدان بودند، نمازهای هزار رکعتی ایشان در طول شب یا شبانه روز بیانگر این مدعاست.

منبع: خبرگزاری حوزه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.