دوشنبه، 31 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما

خطرات و پیامدهای غربزدگی

پرسش :

غربزدگی چه خطرات و پیامدهایی برای مسلمانان به دنبال دارد؟


پاسخ :
فرهنگ اصیل اسلامی و روح تعلیمات دینی با خطرهای جدّی و هجوم های سرتاسری در جهت نابودی روح معنویت و ارزش های اصیل و شخصیت اسلامی مواجه است، و از خطرناک ترین جبهه هایی که بر روی فرهنگ اسلامی باز شده، دعوت به غرب زدگی و انتخاب روشی غربی در اجتماعات مسلمین می باشد، انتخابی که دربرگیرنده تمام شؤونات از قبیل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... است. این فراخوان در حقیقت دعوت به رهایی از هر چیزی است که به یک نحو به اسلام انتساب دارد.

این پیروی کورکورانه تأثیر بسزایی را در رفتار اسلامی چه در زمینه فرد یا اجتماع به جای گذاشته است؛ زیرا غرب زدگی شخصیت اسلامی مسلمان را از بین می برد، و او را در جهنم سقوط ارزش های دینی قرار می دهد. غرب زدگی، جامعه اسلامی را به مرحله ای رسانده که انسانی که تا مدتی قبل مؤمن و مقید به آداب و رسومات دینی است را شخصی متخلّف و مرتجع از اسلام نموده است. و نیز کسانی که تا مدتی قبل از افرادی بودند که مردم را به ارزش های اخلاقی دعوت می کردند و امر به معروف و نهی از منکر می نمودند، الآن این مسائل را تحجّر و دشمن آزادی شخصی می دانند. این پدیده، اوج قلّه انحراف از مبادی اسلامی و ارزش های فطری است و خبر از عواقب و نتایج وخیمی می دهد.

از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده که فرمود: 
«لَا یَزَالُ النَّاسُ بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ (وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى) فَإِذَا لَمْ یَفْعَلُوا ذَلِکَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَکَاتُ وَ سُلِّطَ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُمْ نَاصِرٌ فِی الْأَرْضِ وَ لَا فِی السَّمَاء»(1)؛
(مردم دائماً در خیر هستند تا مادامی که امر به معروف کرده و از منکر نهی نمایند و بر نیکی همدیگر را یاری کنند. و هنگامی که چنین نکنند برکات از آن ها گرفته خواهد شد و بر یکدیگر مسلّط خواهند گشت در حالی که برای آنان یار و یاوری در روی زمین نخواهد بود).

و نیز از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: 
«أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَبِیٍّ مِنْ أَنْبِیَائِهِ قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ لَا یَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی وَ لَا یَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا یَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی‌»(2)؛
(همانا خداوند به یکی از انبیایش وحی فرستاد که به مؤمنان بگو: لباس دشمنان مرا نپوشید و غذای دشمنان مرا نخورید و بر روش دشمنانم سلوک نداشته و زندگی نکنید که در این هنگام شما همانند آن ها دشمن من خواهید بود).

دشمنان اسلام فهمیدند که مسلمانان محال است که لباس ذلت و خواری استعمار را به تن کنند تا مادامی که اسم اسلام را بر خود دارند؛ زیرا تعلیمات این دین مانع از چنین کاری است، لذا چاره ای جز آن ندیدند که به آن ها تهاجم فرهنگی کرده و این عزت خدادادی را که اسلام در سایه ایمان به آنان داده است، با جایگزین کردن فرهنگ غربی از آن ها بگیرند تا بتوانند به آسانی بر اموال و کشورهایشان سیطره پیدا نمایند.

آنان این هدف شوم را با توسّل به اموری پیگیری کردند؛ از آن جمله: با مشغول کردن مردم به امور گول زننده و شهوات و توجه به مادیات از طرفی و خودباختگی و برتری تمدن و فرهنگ غرب از طرف دیگر، و این که بر همه مسلمین است که از غرب پیروی کنند؛ چراکه پیروی کورکورانه از هر کار و عملی که غرب انجام می دهد؛ گرچه شرّ و فساد و انحراف باشد، انسان مسلمان را از آزادی فکر و اندیشه و قابلیت نوآوری باز می دارد، و او را در حدّ یک انسان سطحی نگر متوقف می سازد.

آری پیروی از فرهنگ غرب موجب می شود یک مسلمان شخصیت اسلامی خود را ذوب کرده و تمام افکارش غربی شود و همه چیز را به دیده فرهنگ منحطّ غربی بنگرد، و در نتیجه از تاریخ اصیل اسلامی و فرهنگ و تمدن خود جدا گردد.

پی‌نوشت‌ها:
(1). تهذیب الأحکام، طوسى، محمد بن الحسن، محقّق / مصحّح: خرسان، حسن، دار الکتب الإسلامیه، تهران، 1407 قمری‏، چاپ چهارم‏‏، ج ‏6، ص 181، (الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر).
(2). من لا یحضره الفقیه، ابن بابویه، محمد بن على، محقّق / مصحّح: غفارى، على اکبر، دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین، قم،‏ 1413 قمری‏، چاپ دوم، ج ‏1، ص 252، (ما یصلى فیه و ما لا یصلى فیه من الثیاب و جمیع الأنواع).

منبع: اسلام شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، مسجد مقدس جمکران، قم، 1386 ش.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.