در تنگى و سختى ، درستى و نيكويى دوستى آشكار گردد.

امام علی علیه السّلام فرمودند:

عدس، دل را نازك مى كند و اشك را مى افزايد.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
أكلُ العَدَسِ ، يُرِقُّ القَلبَ ، ويُكثِرُ الدَّمعَةَ؛

بر دانشمند است كه آنچه را مى داند به كار بندد و سپس در پى ياد گرفتن دانشى رود كه نمى داند .

امام على علیه السّلام فرمودند:
عَلَى العالِمِ أن يَعمَلَ بِما عَلِمَ ،ثُمَّ يَطلُبَ تَعَلُّمَ ما لَم يَعلَم؛

علم و عمل به هم پيوسته اند . بنابراين ، هر كه بداند ، عمل كند و هر كه عمل كند ، بداند . علم ، عمل را صدا مى زند ، اگر پاسخش داد

امام على علیه السّلام فرمودند:
العِلمُ مَقرونٌ بِالعَمَلِ ، فمَن عَلِمَ عَمِلَ ، والعِلمُ يَهتِفُ بِالعَمَلِ ، فإن أجابَهُ وإلاّ ارتَحَلَ عَنهُ ؛

شيطان بر بنده گماشته شده است و معصيت را در نظرش مي آرايد تا مرتکب آن شود و او را به توبه کردن اميدوار مي سازد تا آن را به تأخي

امام علی علیه السّلام فرمودند:
الشيطان موکل به - أي العبد - يزين له المعصية ليرکبها، ويُمَنيِه التوبة ليُسَوِفَها.

زياد دعا کن، تا از گزند شيطان محفوظ ماني.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
أکثر الدعاء تسلم من سورة الشيطان.

در حقيقت نقطه آغاز فتنه ها و گمراهيها، پيروي از هواهاي نفس است، در اين جاست که شيطان بر دوستان خود استيلا مي يابد، اما کساني ک

امام علی علیه السّلام فرمودند:
إنما بدء وقوع الفتن أهواء تتبع ... فهنالک يستولي الشيطان علي أوليائه، وينجو الذين سبقت لهم من الله الحسني.

همنشيني با هوسرانان باعث از ياد رفتن ايمان و حاضر شدن شيطان است.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
مجالسة أهل الهوي منساة للإيمان و محضرة للشيطان.

امام علی علیه السّلام (در نامه خود به مالک اشتر)، فرمودند: از خودپسندی و تکیه به آنچه موجب خودپسندی تو می شود و از علاقه به مدح

امام علی علیه السّلام در نامه خود به مالک اشتر فرمودند:
إیاک والإعجاب بنفسک، والثقة بما یعجبک منها، وحب الإطراء، فإن ذلک من أوثق فرص الشیطان فی نفسه لیمحق ما یکون من إحسان المحسنین.

امام علی علیه السّلام (در نامه خود به حارث همدانی)، فرمودند: از خشم دوری کن، زیرا که خشم یکی از لشگریان بزرگ ابلیس است.

امام علی علیه السّلام در نامه خود به حارث همدانی فرمودند:
احذر الغضب، فإنه جند عظیم من جنود إبلیس.