هنگامى كه نماز مى خوانى ، قرائت و تكبير و تسبيح را چنان به جاى آور كه خود بشنوى .

امام على علیه السّلام فرمودند:
اذ صليت فاسمع نفسك القراءة و التكبير و التسبيح؛

معناى كشيدن گردن در ركوع اين است كه در ايمان به خدا استوارم ، اگر چه گردنم زده شود، و معناى سر برداشتن از ركوع و گفتن ((سمع الل

امام على علیه السّلام فرمودند:
ثم تاءويل مد عنقك فى الركوع تخطر فى نفسك امنت بك و لو ضربت عنقى ثم تاءويل رفع راءسك من الركوع اذا قلت ، ((سمع الله لمن حمده )) الذى اخرجنى من العدم الى الوجود؛

على عليه السلام در جواب اين سوال كه چرا در ركوع گردن بايد كشيده و راست نگاه داشته شود فرمود: معنى آن اين است كه خدايا! به تو اي

امام على علیه السّلام فرمودند:
لما سئل عن عنى مد العنق فى الركوع تاءويله امنت بك ولو ضربت عنقى؛

سجده را طولانى كنيد كه هيچ عملى بر ابليس گرانتر از اين نيست كه انسان را در حال سجده ببينيد، زيرا خداوند او را امر به سجده كرد و

امام على علیه السّلام فرمودند:
اطيلوا السجود فما من عمل اشد على ابلى من ان يرى ابن ادم ساجدا لانه امر بالسجود فعصى؛

من دوست ندارم براى مردى كه پيشانى‌اش صاف باشد و اثر سجود (حالت برآمدگى كه از كثرت سجود ظاهر مى‌شود) بر آن ديده نمى‌شود.

امام على علیه السّلام فرمودند:
انى لاكره للرجل ان ترى جبهته جلحاء ليس فيها شىء من اثر السجود؛

سجده راطولانى كنيد كه هيچ كارى بر ابليس سنگين تر از اين نيست كه فرزند آدم را در حال سجده ببيند، چون به او دستور سجده داده شد، و

امام علی علیه السّلام فرمودند:
اطيلوالسجود، فمامن عمل اشد على ابليس من ان يرى ابن آدم ساجدا لانه امر بالسجود، فعصى و هذا امر بالسجود فاءطاع و نجا؛

اگر نمازگزار بداند كه چقدر از رحمت (خداوند تعالى ) او را فراگرفته است ، سرش را از سجده برنميدارد.

امام على علیه السّلام فرمودند:
لو يعلم المصلى ما يغشاه من الرحمة لما رفع راءسه من السجود؛

هنگامى كه انسان نماز مى خواند، ساييدن گونه ها به خاك نشانه تواضع و گذراندن اعضاء شريف بر زمين دليل كوچك و حقارت است .

امام على علیه السّلام فرمودند:
و لما فى ذلك من تغير عتاق الوجوه بالتراب تواضعا و التصاق كرائم الجوارح بالارض تصاغرا ؛

قنوت و سجده طولانى در نماز، نمازگزار را از عذاب آتش نجات مى دهد.

امام على علیه السّلام فرمودند:
طول القنوت و لسجود ينجى من عذاب النار؛

خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به درجه روزه گير شب زنده دار مى رسد.

امام على علیه السّلام فرمودند:
رَوِّضوا أَنفُسَكُم عَلَى الخلاقِ الحَسَنَةِ فَإِنَّ العَبدَ المُؤمِنَ يَبلُغُ بِحُسنِ خُلقِهِ دَرَجَةَ الصّائِمِ القائِمِ؛