به دنبال جمع ميان دنيا و آخرت بودن از نيرنگ هاى نفس است .

امام علی علیه السّلام فرمودند:
طَلَبُ الجَمعِ بَينَ الدُّنيا وَ الآخِرَةِ مِن خِداعِ النَّفسِ ؛

بى عمل ، جايگاه بلند و درجات بالا خواستن ، نادانى است .

امام علی علیه السّلام فرمودند:
طَلَبُ المَراتِبِ وَ الدَّرَجاتِ بِغَيرِ عَمَلٍ جَهلٌ ؛

راه ما اهل بيت ، ميانه روى و روش ما بالندگى است .

امام علی علیه السّلام فرمودند:
طَريقَتُنا القَصدُ ، وَ سُنَّتُنا الرُّشدُ ؛

زخمِ زبان ، دردناك تر از زخمِ نيزه است .

امام علی علیه السّلام فرمودند:
طَعنُ اللِّسانِ أمَضٌ مِن طَعنِ السِّنانِ ؛

جان هاى خود را از آلودگى شهوت ها پاك كنيد ، تا به درجات برين دست يابيد .

امام علی علیه السّلام فرمودند:
طَهِّرُوا أنفُسَكُم مِن دَنَسِ الشَّهَواتِ تُدرِكُوا رَفيعَ الدَّرَجاتِ ؛

ستم كردن بر ناتوان ، زشت ترين ستم است .

امام علی علیه السّلام فرمودند:
ظُلمُ الضَّعيفِ أفحَشُ الظُّلمِ ؛

به نيكى ستم كرده است كسى كه آن را به نااهلش روا بدارد .

امام علی علیه السّلام فرمودند:
ظَلَمَ المَعروفَ مَن وَضَعَهُ فِي غَيرِ أهلِهِ ؛

ستم بر يتيمان و بيوه زنان ، كيفر الهى را فرود مى آورد و نعمت را از اهل نعمت مى ستاند .

امام علی علیه السّلام فرمودند:
ظُلمُ اليَتامى وَ الاَيامى يُنزِلُ النِّقَمَ وَ يَسلُبُ النِّعَمَ أهلَها ؛

شخص منافق هرگاه نگاه مى كند براى سرگرمى است ، هرگاه سكوت مى كند همراه با غفلت است ، وقتى سخن مى گويد بيهوده گويى مى كند ، هرگاه

امام على عليه السّلام فرمودند:
المُنافِقُ إذا نَظَرَ لَها ، وإذا سَكَتَ سَها ، وإذا تَكَلَّمَ لَغا ، وإذا استَغنى طَغا ، وإذا أصابَتهُ شِدَّةٌ ضَغا ، فهُو قَريبُ السُّخطِ بَعيدُ الرِّضا ، يُسخِطُهُ علَى اللّه اليَسيرُ ، ولا يُرضيهِ الكثيرُ ، يَنوي كثيرا مِن الشَّرِّ ويَعمَلُ بطائفَةٍ مِنهُ ، ويَتَلَهَّفُ على ما فاتَهُ مِن الشَّرِّ كيفَ لَم يَعمَلْ بهِ !

زمانی که حضرت علی علیه السّلام ابوذر را (در ماجرای تبعید او به ربذه) بدرقه می کردند، امام حسن ـ علیه السلام ـ و امام حسین علیه

زمانی که حضرت علی علیه السّلام ابوذر را در ماجرای تبعید او به ربذه بدرقه می کردند، امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السّلام و عقیل و عبدالله بن جعفر و عمار بن یاسر نیز او را بدرقه کردند، امام علی علیه السّلام فرمودند:
وَدِّعُوا أخاکُمْ فَإنَّهُ لابُدَّ لِلشّاخِصِ أنْ یُمْضِیَ وَ لِلْمُشَیِّعِ أنْ یَرْجِعَ.