اهمیت دوران عقد در زندگی زناشویی (بخش اول)

دوران عقد، دوران طلایی زندگی مشترک نامیده می­ شود. در واقع این دوران زوجین را آماده ورود به زندگی مشترک می کند. یکی از مهم­ترین مسائل این دوران، روابط جنسی میان دختر و پسر است؛ در مقاله زیر به نکاتی کلیدی در این زمینه اشاره می­ کنیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 23 فروردين 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
اهمیت دوران عقد در زندگی زناشویی (بخش اول)
 زوجین جوان به اهمیت دوران عقد، به عنوان مهم­ترین دوران زندگی مشترک خود، واقف نیستند.
 
چکیده: دوران عقد، دوران طلایی زندگی مشترک نامیده می­ شود. در واقع این دوران زوجین را آماده ورود به زندگی مشترک می کند. یکی از مهم­ترین مسائل این دوران، روابط جنسی میان دختر و پسر است؛ در مقاله زیر به نکاتی کلیدی در این زمینه اشاره می­ کنیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1223 / تخمین زمان  مطالعه 6 دقیقه

اهمیت دوران عقد در زندگی زناشویی

مقدمه

بارها شنیده‌اید که با جاری شدن صیغۀ عقد، تمام حقوق زناشویی بر زن و مرد جاری می‌شود؛ اما یکی از مهمترین موضوعاتی که دختر و پسر جوان به آن می‌اندیشند، یا نگران آن هستند و یا احتمالاً از آن ترس دارند، چگونگی برقراری رابطۀ جنسی است. نکتۀ قابل توجه این که اکثر زوجین جوان نسبت به این موضوع اطلاعات بسیار ناچیزی دارند و متأسفانه صرف‌نظر از علت آن، نه تنها از سوی خانواده‌ها آموزش و یا آگاهی خاصی به آنها داده نمی‌شود بلکه گاه گاهی از گوشه و کنار هشدارهایی به آنها داده می‌شود که نوش آنها را به نیش تبدیل می‌کند.
 

توصیه‌های کلیدی دوران عقد

1 ـ اگر در آستانه‌ی ازدواج، نخواسته و یا نتوانسته‌اید اطلاعاتی پیرامون عمل زناشویی کسب کنید در ابتدای دوران عقد با مطالعه و یا مشاوره اطلاعات زیر را جمع‌آوری کنید:


الف ـ اطلاعات جسمی شامل:

ـ ساختمان و عمل دستگاه تناسلی زن و مرد
ـ تغییراتی که در اثر تحریک در آنها به وجود می‌آید
ـ وضعیتی که برای قرار گرفتن آن‌ها در مجاورت یکدیگر لازم است.
 

ب ـ اطلاعات روحی ـ روانی شامل:

ـ هدف از آفرینش غریزه‌ی جنسی
ـ عوامل مؤثر در بروز تحریکات جنسی
ـ تفاوت میان عکس‌العمل جنسی زن و مرد
ـ اهمیت و ارزش مهارت در امور جنسی

2 ـ چنانچه زن و مرد به عکس‌العمل جنسی یکدیگر آشنا باشند روابط جنسی لذت‌بخش‌تر خواهد بود و دوران عقد فرصت خوبی برای این شناسایی است.
3 ـ تفاوت‌های کلی زن و مرد از لحاظ عکس‌العمل‌های جنسی[i]:
الف ـ مرد فاعل است و زن مفعول، همان طور که اسپرم مرد فعال و متحرک است و تخمک زن آرام و بی‌حرکت.
ب ـ میل جنسی مرد سرکش بوده و زودتر بیدار می‌شود اما میل جنسی زن به آرامی تحریک می‌شود و تمایل زیادی به تماس بدنی و معاشقه دارد.
ج ـ مرد در مدت کوتاهی به اوج شهوت و انزال می‌رسد در حالی که این مدت برای زنان طولانی‌تر است.
د ـ انزال در مرد با خروج منی همراه است در حالی که از زن رطوبت و ترشحاتی خارج می‌شود که فاقد هر گونه تخمک است.
4 ـ در دوران عقد لازم است زن و مرد تمام نقاط حساس بدن یکدیگر را شناسایی کنند.
5 ـ با جاری شدن صیغه‌ی عقد رعایت تمام حقوق و مسئولیت­های زناشویی از جمله پرداخت مهریه و نفقه از سوی مرد و تمکین به ویژه در امور جنسی توسط زن واجب می‌گردد.
6 ـ بهتر است داماد بلافاصله بعد از عقد از همسرش تقاضای امور جنسی نداشته باشد تا هم در اثر روابط عاطفی ایجاد شده کمی از شرم و حیای عروس کاسته شود و هم سوء تفاهمی برای وی ایجاد نشود.
7 ـ ارتباط جنسی زناشویی در دوران عقد گرچه شرعی است، اما همسران جوان باید عرف جامعه و خانواده را در نظر بگیرند تا مجبور به تغییر برنامه‌های خود (کوتاه کردن دوران عقد، نیمه تمام گذاشتن تحصیلات و...) نشوند.
8 ـ عرف جامعه‌ی ایرانی روابط جنسی در این دوران را کاملا آزاد می‌داند مگر عمل زفاف که باید شب عروسی صورت گیرد.
9 ـ در فرهنگ ایرانی حتی روابط آزاد جنسی هم باید تحت نظارت خانواده‌ها به خصوص خانوادۀ عروس صورت گیرد.
10 ـ زن و شوهر جوان در دوران عقد می‌توانند با راهنمایی یک مشاور متخصص و یا یک فرد امین و آگاه به گونه‌ای از روابط جنسی برخوردار شوند که هم عمل زفاف صورت نگیرد و هم هر دو از لذت جنسی نسبی بهره‌‌مند شوند.
11 ـ دختران جوان باید بدانند چنان چه عمل زفاف در زمان عقد صورت بگیرد، در صورت مطلع شدن دیگران و یا جدایی، بیشترین آسیب روانی و جسمی به ایشان وارد می‌شود.
12 ـ در تماس‌ها و بازی‌های جنسی، زن باید هوشیارانه عمل کند تا در هیجانات جنسی اجازه‌ی نزدیکی به همسر خود را ندهد.
13 ـ برای آموزش باید اصول روابط جنسی را که شامل چهار مرحله تحریک و تمایل، نعوظ، ارگاسم و فرونشینی است فرا بگیرند و بدانید چه فرایندی باید طوی شود تا زوجین به ارگاسم برسند. این بهترین الگوست.
14 ـ چنان چه بیماری‌های مقاربتی[ii] دارید قبل از هر گونه رابطه‌ی جنسی با شریک زندگیتان یا پزشک مخصوص خود مشورت کنید.
15 ـ سعی کنید در دوران عقد بیشتر از تماس‌های جنسی بهره‌مند شوید.
16 ـ چون بعد از هر انزال 24 ساعت وقت لازم است تا کیسه‌های منی پر شود لذا در انزال‌های متوالی اولا مایع منی رقیق شده و مقدار اسپرماتوزوئید آن کمتر است ثانیا قدرت و فعالیت اسپرماتوزوئید در انزال‌های دوم به بعد کمتر است. پس اگر در دوران آغازین زندگی هم مقاربت به طور دائم و مکرر صورت گیرد اسپرماتوزوئیدها نمی‌توانند کاملا بالغ شوند و قدرت فیزیولوژیکی آن‌ها کامل نخواهد بود.[iii]
17 ـ گاهی در دوران عقد با وجود سالم بودن بکارت، زن آبستن می‌شود؛ این موضوع فقط موقعی اتفاق می‌افتد که مایع منی که حاوی اسپرماتوزوئید است خیلی نزدیک به مجرای ورودی مهبل ریخته شود و چون اسپرم‌ها دارای حرکت هستند خود را به مهبل رسانده و از آنجا وارد رحم شده و در نتیجه خانم آبستن می‌شود.
18 ـ اگر مرد در دوران عقد از تماس‌های جنسی بهره‌مند می‌شود، بهتر است هنگام خروج منی، آن را با دستمال پاک کند و یا در هر صورت مواظب باشد منی بر دهانه‌ی مهبل زن نریزد.
19 ـ اگر خانمی در تماس‌های جنسی مطمئن نبود که مایع منی بر دهانه‌ی مهبل ریخته شده یا نه باید فوراً خود را با دستمال تمیز پاک کرده و بلافاصله محل دستگاه تناسلی خود را با آب ساده و یا آب و صابون شستشو دهد.
20 ـ اگر خانمی در دوران عقد به این نتیجه رسید که همسرش قدرت نُعوظ ندارد و یا با گذشت مدت زمانی از عقد، متوجه شد که انزال بلافاصله بعد از نعوظ صورت می‌گیرد لازم است با مشاوری متخصص در مورد این مشکل صحبت کند.
21 ـ اگر مردی به این نتیجه رسید که همسرش عادت ماهیانه ندارد و یا عادت ماهیانه او در فواصل بسیار طولانی (سه ماه به بالا) رخ می‌دهد، لازم است با مشاوری متخصص در این زمینه صحبت کند.
اگر با رعایت این توصیه­ها، زفاف شما به طور ناخواسته و یا ناگهانی در دوران عقد صورت گرفت هر دو نفر مسئولیت عمل خود را بپذیرید و از بدخویی و مشاجره پرهیز نمایید سپس با صلاحدید مشاوری امین، موضوع را با خانواده‌ها در میان بگذارید.

ادامه دارد...

تهیه و تنظیم:
خانم حدیثه اسفندیار

منبع: اشرف السادات فتحی، مریم تیموری؛ (1394)، محرمانه با همسران، انتشارات حدیث عشق، چاپ دوازدهم

بیشتر بخوانید :
اهمیت روابط جنسی در زندگی زناشویی
روابط جنسی سالم و مطلوب در زندگی همسران
نکات کلیدی درباره دوران نامزدی
مهارت های زندگی و سلامت ارتباط جنسی خانواده   

پی نوشت:
[i] ـ پاسخ به مسائل جنسی و زناشویی، هانا استون و ابراهام استون، ص 193.
[ii] ـ بیماری‌های مربوط به دستگاه تناسلی زن و مرد می‌باشد که بسیاری از آن‌ها همچون سوزاک، سفلیس، قارچ‌ها و... قابل انتقال می‌باشد.
[iii] ـ پاسخ به مسائل جنسی و زناشویی، هانا استون و ابراهام استون، ص 46.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.