چگونه از نو شروع کنیم و زندگی دلخواه مان را داشته باشیم؟

اگر می خواهید زندگی دلخواهتان را بسازید ، واقع بین باشید و اهداف قابل دسترس و ممکن را برای رسیدن به رویاهای خود انتخاب کنید. برای مفهوم بخشیدن و لذت بردن از زندگی ، برای تفریح و اوقات فراغت خود وقت بگذارید . و در نهایت ، در تصمیمات خود منعطف باشید و هر جا که نیاز بود خود را با شرایط وفق دهید.
دوشنبه، 3 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه از نو شروع کنیم و زندگی دلخواه مان را داشته باشیم؟
در میان هیجانات خود زندانی نشوید ، سعی کنید راه مناسبی برای بیان پیدا کنید.
مقدمه 
آماده ی ایجاد یک تغییر بزرگ در زندگی خود هستید؟  شروع دوباره به این معنی است که میل داشته باشید امور غیرقابل حل و موانعی که شما را به عقب می رانند را رها کنید. اگر می خواهید زندگی دلخواهتان را بسازید ، واقع بین باشید و اهداف قابل دسترس و ممکن را برای رسیدن به رویاهای خود انتخاب کنید.

برای مفهوم بخشیدن و لذت بردن از زندگی ، برای تفریح و اوقات فراغت خود وقت بگذارید . و در نهایت ، در تصمیمات خود منعطف باشید و هر جا که نیاز بود خود را با شرایط وفق دهید.
 

گذشته را کنار بگذارید

 به هر مانعی که جلوی شما را می گیرد توجه کنید. اگر می خواهید راه جدیدی را در پیش بگیرید ، هرچیزی که مانع شما می شود را از بین ببرید. برای مثال ، اگر به کسی بدهی دارید ، قرض خود را پرداخت کنید و یک مشاور مالی پیدا کنید . حتی کم اهمیت ترین روش هایی که باعث پیشرفت شما می شوند را نادیده نگیرید ، این باعث می شود که احساس نکنید گیرافتاده اید.

به عنوان مثال ، اگر می خواهید به کشور جدیدی مهاجرت کنید ، وسایل خود را بفروشید یا آن ها در یک انبار ذخیره کنید. یا ، اگر هزینه ی نگهداری از وسیله نقلیه شخصی زیاد و پرخرج است ، راهی برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی پیدا کنید تا در هزینه های خود صرفه جویی کرده باشید.

 
چگونه از نو شروع کنیم و زندگی دلخواه مان را داشته باشیم؟


برای احساسات خود ارزش قائل باشید . اجازه ندهید که احساسات گذشته، روی توانایی پیشروی شما تاثیر بگذارند و مانعی برای شما باشند. برای احساسات خود ارزش قائل باشید ولی آگاه باشید این ها صرفاً احساسات شما هستند و شخصیت شما را تعریف نمی کنند. وقتی دچار هیجان و احساسات می شوید ، آن را برای خودتان بیان کنید ، مثل گفتن ِ " خیلی عصبانی هستم " یا " این خیلی ناراحت کننده است ." اجازه دهید که احساسات منفی شما وجود داشته باشند ، ولی آن ها را به قضاوت و هویت شخصی خودتان نسبت ندهید."

با فرار کردن از مشکلات ممکن است به طور موقت از استرس و درد رهایی پیدا کنید ، اما این راه حلی طولانی مدت نیست. بهتر احساسات خود را بشناسید و روی آن ها کار کنید.

اگر می خواهید که بعد از یک تجربه ی ناراحت کننده و پردغدغه شروع کنید ، از این موضوع آگاه باشید که شما قوی تر از این تجربه هستید . هرچند ممکن است چنین تجربه ای در حال حاضر دردناک باشد ، اما نهایتاً تمامی دردها فروکش می کنند.

احساسات خود را بیان کنید . اضطراب ها و هیجانات سرکوب شده می توانند ما را تحت فشار قرار دهند ، بنابراین راه مناسبی برای بیان این احساسات پیدا کنید. برای رهایی از اضطراب می توان به : تفریح کردن ، گوش دادن به موسیقی ، نقاشی ، گریه کردن ، و درد و دل با یک دوست قابل اعتماد، اشاره کرد. حتی اگر دوستتان قادر نباشد کمکی به شما کند ، حرف زدن و اشتراک احساساتان می تواند ذهن و روان شما را پاک کنید.

در میان هیجانات خود زندانی نشوید ، سعی کنید راه مناسبی برای بیان پیدا کنید. اهمیتی ندارد که احساست شما چقدر سخت و مشکل هستند ؛ بیان احساسات به شما کمک می کند تا از شر آن ها خلاص شوید.

خاطرات روزانه خود را بنویسید. یک دفتر خاطرات می تواند به جمع آوری احساسات و افکار شما و بیان آن ها با روشی مثبت کمک کند . همچنین دفتر خاطرات باعث می شود که بتوانید موقعیت های پیچیده را به دیدگاهی ساده تر نگاه کنید و در نهایت راه حل مناسبی برای آن ها بیابید، به علاوه باعث می شود که خودتان بهتر بشناسید. از آن جایی دفتر خاطرات کاملا خصوصی است ، شما هیچ محدودیتی برای بیان افکار ، احساسات و خواسته های خود ندارید.

 
چگونه از نو شروع کنیم و زندگی دلخواه مان را داشته باشیم؟


وقایع را به صورت مرتب و دوره ای در دفتر خود ثبت کنید . این کار باعث می شود که بدانید چه پیشرفت ها و نتایجی را به دست آورده اید و به مشکلات خود از دیدگاهی متفاوت نگاه کنید.
آسیب پذیر بودن را یاد بگیرید ! آسیب پذیری به شما می کند که با گذشته خود کنار بیایید و از آن بگذرید تا بتوانید شروع تازه ای داشته باشید . یعنی باید در مورد اشتباهات ، حسرت ها  ، و خواسته های خود صادق باشید. ممکن است که مجبور باشید با حقایق ناراحت کننده ای مواجه شوید ، اما از این حقایق برای قدرتمند تر کردن خودتان استفاده کنید.

کارهایی را امتحان کنید که همیشه دوست داشتید انجام بدهید ولی ترس مانع شما می شد. با کسی که دوست دارید قرار شام بگذارید. از یک حیوان خانگی نگهداری کنید . به کلاس های خوانندگی بروید . با قرار دادن خود در این موقعیت ها و خطر کردن ، احساس بهتری خواهید داشت.
 فقط جوابگوی خودتان باشید. از اینکه برای دیگران زندگی کنید و کارهایتان را برای کس دیگری توجیه کنید بپرهیزید. برای یک شروع دوباره انتخاب های شخصی خودتان را داشته باشید و آن ها فقط برای خودتان و نه کس دیگری انجام دهید. تصمیم هایتان بر اساس نیاز های خودتان اتخاذ کنید ، نه بر اساس انتظار و توقعی که دیگران از شما دارند.
اگر احساس ناراحتی و آشفتگی می کنید ، از دیگران کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که هیجانات و احساسات ، ضعف نیستند. اعتماد و تکیه به دیگران  ، می توانید باعث استحکام روابط شما شود.

افرادی که به شما آسیب زده اند را ببخشید. هرچند که این کار زمان بر است  ، ولی به یاد داشته باشید که این شما هستید که باید ببخشید ، نه دیگران .

از تقصیر کسانی که به شما آسیب زده اند  ، خشمگینتان کرده اند ، یا باعث درد و رنج شما شده اند بگذرید. با اینکه نیازی به بخشیدن همه و ارتباط داشتن با آن ها ندارید ، ولی بخشش بهترین راه برای رهایی از احساس درد و رنج است. برای مثال ، یک نامه به شخصی که به شما آسیب زده بنویسید و بگویید که چطور اعمال آنها شما را متحمل صدمه کرده .

بعد می توانید نامه ی دیگری در مورد بخشیدن و گذشتن از آن ها بنویسد. برای اطمینان نامه ها را بسوزانید ، این کار صرفاً جنبه ی نمادی دارد تا بتوانید گذشته ی خود را کنار بگذارید و به جلو حرکت کنید.

 
چگونه از نو شروع کنیم و زندگی دلخواه مان را داشته باشیم؟


نزد یک روان درمانگر بروید. رها کردن گذشته می توانید یک انتخاب باشد ، با این حال اگر می زندگی دلخواهتان را به دست آورید و به جلو پیشروی کنید ، رها کردن گذشته بسیار اهمیت پیدا می کند. اگر فکر می کنید در زندگی دچار پریشانی و سرخوردگی هستید و می خواهید خلاص شوید ، مشاوره با یک روان درمانگر را آغاز کنید. روان درمانگر می تواند به تغییر احساسات شما و وضوح بخشیدن به گذشته و آینده ی شما کمک کند.

در نظر داشته باشید که انواع مختلفی از درمان وجود دارد ، بنابراین درمانی که به آن نیاز دارید را انتخاب کنید. به طور مثال می توانید درمان شخصی را انتخاب کنید ، یا در جلسات مشاوره ی زوج درمانی و خانواده درمانی شرکت کنید.

می توانید از طریق تماس با کلینیک های بهداشت روان ، سراغ یک روان درمانگر بروید . توصیه پزشک و دوستانتان نیز می تواند راهنمایی خوبی باشد.

زندگی دلخواه خود را خلق کنید

 فقط جوابگوی خودتان باشید. از اینکه برای دیگران زندگی کنید و کارهایتان را برای کس دیگری توجیه کنید بپرهیزید. برای یک شروع دوباره انتخاب های شخصی خودتان را داشته باشید و آن ها فقط برای خودتان و نه کس دیگری انجام دهید. تصمیم هایتان بر اساس نیاز های خودتان اتخاذ کنید ، نه بر اساس انتظار و توقعی که دیگران از شما دارند.

عادت کنید که همیشه از خودتان این سوال را بپرسید که : " خواسته من چیست و الان به چه جیزی نیاز دارم؟ "ممکن که دیگران همیشه به شما مشورت و بازخورد هایی را بدهند ، فراموش نکنید که در برابر تصمیم هایتان مسئولیت دارید. به توصیه ی دیگران گوش دهید ، اما در عین حال کاری که به آن نیاز دارید را انجام دهید.

 در مورد زندگی که می خواهید داشته باشید یادداشت برداری کنید. آدم ها و مسائلی را که می خواهید در زندگی شما وجود داشته باشند را برای خود تعریف کنید. از اهداف و ایده هایتان در مورد  کار ، روابط احساسی ، و شیوه ی صحیح زندگی بنویسید. در اختیار داشتن یک لیست روزانه به شما کمک می کند تا افکار خود را سازمان دهی کنید ، بر اساس آن ها عمل کنید ، و در آینده اصلاحشان کنید.

 
چگونه از نو شروع کنیم و زندگی دلخواه مان را داشته باشیم؟



 شاید تصمیم بگیرید که شغلتان را عوض کنید یا آن را کنار بگذارید . در مورد اینکه دوست دارید چه ایده آل هایی برای شغل مور نظرتان داشته باشید و اینکه این ایده آل ها چه احساسی به شما می دهند بنویسید.

 برای مثال ، به زندگی که همین الان خواهان آن هستید فکر کنید ، همینطور به زندگی که در پنج یا ده سال آینده برای خود متصور می شوید. از خودتان بپرسید که مایل به انجام چه کاری هستید ؟ دوست دارید کجا زندگی کنید، و می خواهید چه شیوه ی زندگی را پیش بگیرید.
 
برای خود اهداف مشخصی را تعیین کنید. اگر بدانید که چه می خواهید و هدفتان مشخص باشد ، می توانید برای رسیدن به خواسته هایتان تلاش کنید. اهدافتان باید این احساس در شما ایجاد که خواسته و نیازهایتان درسترس و قابل دستیابی است ، پس فکر کنید و اهداف خود را ایجاد کنید. جنبه های گوناگون زندگی خود را که می خواهید در آن شروعی دوباره داشته باشید را در نظر داشته باشید ، برای مثال ، روابط ، امور مالی ، تحصیلات  ، شغل ، سلامتی و تفریح و سرگرمی .

برای اینکه انگیزه ی خود را از دست ندهید ، اهدافتان را به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنید . یک تابلوی آرزوها برای خود ایجاد کرده و اهدافتان را به صورت نوشته یا عکس روی آن قرار دهید. تابلو را جایی بگذارید همیشه در دیدرس شما باشد تا انگیزه ی رسیدن به هدف هایتان را فراموش نشود .  

در عملی کردن اهدافتان از همه ی احتمالات استفاده کنید . هدف هایتان را مشخص کنید ، و از عوامل و افرادی که می توانند به شما کمک کنند ، کمک بگیرید. مثلا می توانید به استخدام یک مرکز دربیایید ، در یک باشگاه تناسب اندام ثبت نام کنید ، یا یک قرار ملاقات ترتیب دهید. زمانی که در حال ایجاد زندگی دلخواتان هستید ، فراموش نکنید که تنها نیستید و عوامل و افراد زیادی می توانند به شما کمک کنند.

دوستی را انتخاب کنید که اهداف و انگیزه های شما را تشویق کند و از آن ها پشتیبانی کند . مورد حمایت قرار گرفتن توسط کسی که به شما اهمیت می دهد تاثیر بسیار مهمی در حفظ انگیزه ی شما دارد.

اجازه ندهید ترس و نگرانی مانع شما بشود. اگر یک تصمیم بزرگ شما را می ترساند ، با قدم های کوچک شروع کنید و رفته رفته از محیط امن خود خارج شوید. انجام کار های جدید در ابتدا مشکل و ناراحت کننده به نظر می رسند ، اما به زودی به آن ها عادت می کنید و موفق به انجامشان می شوید.

موانع و نتایج احتمالی را در نظر بگیرید .  ممکن است  اتخاذ یک تصمیم بزرگ برای یک تجربه ی جدید ، جالب و هیجان انگیز به نظر برسد . هرچند که ممکن است این تصمیمات نتایج فوق العاده و خوبی را به همراه داشته باشند ، مطمئن شوید که تمام مشکلات احتمالی را که ممکن است گریبان شما و اطرافیانتان را بگیرد ، در نظر گرفته باشید. هیچگاه عمداً کاری نکنید که باعث آسیب رساندن به کسی شود یا تصمیمی نگیرید که تاثیرات منفی روی آینده ی شما داشته باشد.

مثلا : اگر تصمیم گرفته اید که یک سگ را به عنوان حیوان خانگی بپذیرید ، اطمینان حاصل کنید که از پسِ مسئولیت های مراقبت از حیوانات خانگی بر می آیید . سگ ها می توانند همراهان بسیار خوبی باشند ، با این حال نیازمند توجه ، تمرین و مراقبت های بهداشتی هستند ، بنابراین ، قبل از پذیرش یک سگ به عنوان حیوان خانگی از توانایی فراهم کردن امکانات لازم مطمئن شوید.

آمادگی شکست خوردن را داشته باشید . این باعث می شود که مواجهه با موانع و مشکل ها آسان تر باشد. در هر صورت ، هیچگاه پیشروی به جلو را فراموش نکنید.

به دنبال حمایت های اجتماعی باشید  . ایجاد یک تغییر بزرگ ، آن هم تک و تنها بسیار مشکل است ، بنابراین سعی کنید از حمایت های عاطفی اطرافیانتان بهره مند شوید ؛ به طور مثال حرف زدن با یک دوست خوب یا شرکت در جلسات هفتگی گروه های انگیزشی. اگر در حال انجام یک تغییر بزرگ هستید ، به دنبال فردی باشید که خواهان موفقیت شماست . باید بتوانید به او اعتماد کنید و آزادنه برای او سخن بگویید.

 
چگونه از نو شروع کنیم و زندگی دلخواه مان را داشته باشیم؟


این به شما بستگی دارد که چه نوع حمایتی را انتخاب کنید. بعضی ها ترجیح می دهند که با یک دوست صمیمی رو در رو صحبت کنند و بعضی ها شرکت در جلسات و صحبت به عنوان یک فرد ناشناس در گروه ها را ترجیح می دهند. هر انتخابی که داشته باشید ، مهم این است که احساس کنید حمایت و تشویق می شوید. اگر فردی را می شناسید که توانسته به رویای شما دست پیدا کند ، از او درخواست کنید تا شما را راهنمایی کند .
 
هرچه که برایتان اهمیت دارد را نگه دارید . شروع دوباره به این معنی نیست که باید همه چیز و هرکسی که به گذشته شما مربوط می شود را کنار بگذارید. ممکن است بخواهید روابط و ارزش های شخصی خود را بسنجید ، از حفظ کردن افراد و مسائلی که برایتان اهمیت دارند نترسید.  به علاوه ، داشتن افراد و چیزهای با اهمیت که به آن ها احساس نزدیکی کنید بسیار ارزشمند و لایق قدر دانی است. مثلا ، اگر به جای دوری نقل مکان کنید ، می توانید با خانواده ی خود در ارتباط باشید ، حتی که این ارتباط مثل قبل نباشند.
 
به دنبال مسیر های جدید باشید
 تفریح و سرگرمی را به زندگی خود اضافه کنید . وقت گذاشتن برای تفریح را به یکی از اولویت های زندگی خود تبدیل کنید. تفریح می تواند شامل : صرف وقت با دوستان ، عضویت در یک تیم بولینگ ، یادگیری گیتار ، و یا گردش های هفتگی باشد. به طور منظم در فعالیت های مورد علاقه خود شرکت کنید.

تفریح کردن و انجام فعالیت های سرگرم کنند به شما کمک می کند تا از عهده ای استرس بر بیایید و یک زندگی مهیج داشته باشید.  همچنین به زندگی شما هدف و مقصود مشخصی می بخشد.
 
بر روی زمان حال تمرکز کنید ؛ نه گذشته. یاد بگیرید در لحظه زندگی کنید و زمانتان را با نگرانی در مورد گذشته و آینده هدر ندهید. اگر می خواهید که در لحظه زندگی کنید ، تلاش کنید که روی تنفس و حواس خود تمرکز کنید. وقتی احساس پریشانی و تردید دارید ، بدون اینکه به چیز دیگری توجه کنید تمرکز خود را روی زمان حال بگذارید.

برای مثال ، وسایل الکترونیکی را کنار بگذارید و روی حواس خود متمرکز شوید . تا زمانی که آرام و متمرکز شوید ، به تک تک حواس خود دقت کنید.

ذهنیت منعطفی داشته باشید . خواسته های شما در طول زمان تغییرات بسیاری می کنند ، پس در برابر خواسته هایتان انعطاف پذیر باشید و مدام آن ها ارزیابی کنید. فراموش نکنید که برای ایجاد تغییرات اولیه چه شجاعتی به خرج دادید ، و نیاز به شجاعت بیشتری بود ، تردید نکنید.
 
به خواسته هایتان اجازه رشد و تکامل بدهید. مثلاً اگر به مدرسه رفتید و متوجه شدید که دیگر نمی خواهید یک مهندس باشید ، گزینه های دیگر را بررسی کنید ، و برای تغییر نگرش و تمرکز خود آماده شوید . واژه ها را لحظه به لحظه مزه کنید و خواسته ها را به واژه تبدیل کنید ، شکارچیانتان را به تیر معجزه آهو کنید و اجازه دهید این حس خوبی رشد کند تا درخت طوبی خوبی ریشه در نگرش شما داشته باشد، تکاملش شما را کامل تر و آرامتر خواهد کرد 

هرگاه نیاز داشتید درخواست کمک کنید. در هر نقطه از شروع و حرکت ، می توانید درخواست کمک کنید. هیچ عیبی ندارد که اقرار کنید امورات به آن شکلی که انتظارش را داشتید پیش نرفته یا اینکه تجربه ی بسیار مشکلی را پشت سر گذاشته اید . بدانید که هرگاه که نیاز داشتید می توانید روی درخواست کمک و دریافت آن حساب کنید.
اگر بعضی از احتمالاتی که می توانستند به شما کمک کنند را نادیده گرفته اید ، نگاه دوباره ای به آن ها بی اندازید.
 

مترجم: سید نادر موسوی

بیشتر بخوانید :
اول از سخت ترین ها شروع کنیم
برای موفق شدن از کجا شروع کنیم؟
ده روش برای دوباره زیستن
جاده زندگی
زندگی مرا می خواند



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.