چگونه مورد احترام واقع شویم ؟

اگر می خواهید موفق ، خوشحال و سالم باشید ، پس مورد احترام واقع شدن باید برای شما یک هدف مهم و عملی باشد که برای رسیدن به آن باید تلاش کنید. با یادگیریِ احترام گذاشتن ، تفکر و عملِ همراه با اطمینان ، و رفتار کردن به شیوه ای که بتوان به شما اعتماد کرد ، به زودی احترامی که لایقش هستید را دریافت خواهید کرد ؛ آن هم در کمترین زمان ممکن .
سه‌شنبه، 29 خرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
چگونه مورد احترام واقع شویم ؟
مورد احترام واقع شدن توسط دیگران که همه خواهان آنیم، نیازمند تلاش های زیادی است.
 
چکیده : اگر می خواهید موفق ، خوشحال و سالم باشید ، پس مورد احترام واقع شدن باید برای شما یک هدف مهم و عملی باشد که برای رسیدن به آن باید تلاش کنید. با یادگیریِ احترام گذاشتن ، تفکر و عملِ همراه با اطمینان ، و رفتار کردن به شیوه ای که بتوان به شما اعتماد کرد ، به زودی احترامی که لایقش هستید را دریافت خواهید کرد ؛ آن هم در کمترین زمان ممکن .
 
تعداد کلمات 1229 / تخمین زمان مطالعه 11 دقیقه

 چگونه مورد احترام واقع شویم ؟

احترام بگذارید

 صادق باشید . اگر دیگران احساس کنند که شما از صمیم قلب حرف می زنید  ، در برابر اعمال خود مسئول هستید و به حرف ها و اعمال خودتان باور دارید ، خود را به عنوان فردی معرفی کرده اید که لیاقت دریافت احترام دیگران را دارد. یاد بگیرید که صداقت و صمیمیت را در میان دوستان ، در محل کار ، در مدرسه ، و در تمام امورات زندگی خود بکار ببرید.
زمانی که در میان گروه های مختلفی از آدم ها هستید ، همانطوری رفتار کنید که در تنهایی و هنگام مواجه با دیگر افراد رفتار می کنید. همه ی ما تجربه قرار گرفتن در زیر فشار های اجتماعی در حین انجام کار خاصی را داشته ایم  ، یا با دوستی مواجه شده ایم که برای تبریک یک موفقیت کاری با ما تماس گرفته ، در حالی که مدت ها پیش در یک مکالمه ی خصوصی برایش رجز خوانده بودیم! صرف نظر از اینکه چه کسی در اطراف شماست ، سعی کنید همیشه خودتان باشید و بر شخصیت خود اصرار ورزید.

گوش دهید و یاد بگیرید. بسیاری از آدم ها بیشتر از اینکه شنونده ی حرف هایی باشند که دیگران می زنند ، برای حرف زدن در یک گفتگو بی صبری می کنند. چنین چیزی می تواند از شما یک فرد خودپسند و ناخوشایند بسازد. همه ی ما حرف هایی برای گفتن داریم ، اما یادگرفتن اینکه شنونده ی خوبی باشیم ، در نهایت باعث این می شود که دیگران به آنچه که می خواهید بگویید بیشتر علاقه مند شوند. اگر می خواهید احترام کسانی که با آن ها  همصحبت هستید را کسب کنید ، یاد بگیرید که به طور جدی به حرف های دیگران گوش فرا دهید تا همه شما را به چشم یک شنونده خوب بشناسند.

زیاد سوال بپرسید. حتی اگر همصحبت خود را به طور کامل می شناسید ، با پرسیدن سوالات شخصی ، مسائل بیشتری را در مورد او یاد بگیرید. وقتی آدم ها صحبت می کنند ، دوست دارند که برای دیگران جالب به نظر برسند. علاقه نشان دادن به آنچه که دیگران می گویند می تواند برای شما مورد احترام واقع شدن را به همراه داشته باشد. به دنبال سوالات خاصی مثل " چند خواهر و برادر هستید " باشید  ، این سوالات خصوصی تر و عمیق تر شما را طوری نشان می دهد که گویی به گفتگو علاقه مند هستید. همچنین از علاقه مندی ها و ویژگی های آن ها سوال کنید.

گفتگو را دنبال کنید. اگر کسی به شما یک کتاب یا یک آلبوم  معرفی کرد ، برای آن ها چند خط از چیزی که خواندید را بفرستید تا نظر شما را در مورد آن ها بدانند.

از کار دیگران تعریف و تمجید کنید. هنگامی که اعمال ، نظریات یا اظهارات یک دوست یا همکار به نظر شما جالب و قابل توجه آمد ، سعی کنید با تعریف مختصری آن ها را تحسین کنید. بعضی ها با دیدن موفقیت دیگران به حسادت اجازه می دهند تا در وجودشان رشد کند. اگر می خواهید احترام کسب کنید ، سعی کنید موفقیت دیگران را  تصدیق کنید و از آن ها تعریف کنید.

در تعریف کردن صادق باشید. اینکه خود را بیش از حد و اندازه برای تعریف کردن از هرچیزی مشتاق نشان دهید ، برای شما احترامی به همراه نخواهد داشت ، حتی ممکن است به عنوان یک آدم چاپلوس و خودشیرین معروف شوید. زمانی که چیزی واقعا شما تحت تاثیر قرار داد  ، آن را صادقانه تحسین کنید.
سعی کنید اعمال و امورات و ایده ها ، وسایل و تیپ و قیافه ی دیگران  را با دیدگاهی کلی تحسین کنید. به طور مثال اگر می خواهید در مورد لباس کسی اظهار نظر کنید : گفتنِ " سبک لباس پوشیدن خیلی جالبی داری " از گفتنِ " لباس زیبایی پوشیدی " بسیار بهتر است .

همدردی با دیگران را فراموش نکنید . همدردی و همدلی با دیگران روش بسیار مهمی برای احترام گذاشتن به بقیه و مورد احترام واقع شدن است . اگر بتوانید نیاز های عاطفی یک شخص را پیش بینی کنید ، همانقدر که به آن شخص اهمیت بدهید ، مراعات کنید و به نیاز های اطرافیان خود توجه کنید ، به همان اندازه احترام دریافت می کنید.

به زبان بدن آدم ها توجه کنید. اگر شخصی آشفته یا نا امید باشد ، ممکن است نتواند سرخوردگی و ناراحتی خود را بیان کند. اگر یاد بگیرید که به این چیز ها اهمیت دهید ، به راحتی می توانید رفتار مناسب و درخور را در پیش بگیرید.
هیچکس به شخصی که بدقول یه غیرقابل اطمینان به نظر می رسد احترام نمی گذارد. اگر می خواهید شخص محترمی باشید ، به تعهدات و وعده هایی که دیگران می دهید پای بند باشید.
وقتی قول می دهید که با کسی تماس بگیرید ، این کار را انجام دهید .  امورات خود را سر وقت و به موقع انجام دهید و پای حرف خود بمانید.

برای مساعدت و کمک های عاطفی آماده باشید ، و اگر نیازی به این کار نبود دست نگهدارید. اگر دوست شما رابطه ی عاطفی ناموفق و بدی را پشت سر گذاشته  ، نیاز های او را بسنجید. بعضی افراد برای رها شدن از ناراحتی و استرس دوست دارند در مورد موضوع حرف بزنند و خود را در جزئیات غرق کنند ، در این مورد شما باید یک گوش شنوا و همدرد داشته باشید .
دیگران ممکن است موضوع را انکار کنند و آن را نادیده بگیرند و در مورد کسب و کار و امورات شخصی خود حرف بزنند ، این دسته از افراد را به ستوه نیاورید . هیچ راه و روش مشخص و درستی برای غصه خوردن وجود ندارد.

همیشه در تماس باشید . همه ی آدم ها به توجه نیاز دارند  ، در تماس بودن با دوستان ، همکاران و اعضای خانواده نشانه ای حاکی از احترام است ، حتی زمانی که هیچ درخواستی از آن ها ندارید.

با دوستان خود در شبکه های اجتماعی در تماس باشید . برایشان چیزهای بامزه و متن های خنده دار بفرستید ، صرفاً برای اینکه متوجه شوند که به آن ها فکر می کنید.
خانواده ی خود را در جریان موفقیت ها و شکست های خود قرار دهید ، مخصوصا اگر در مکان های مختلف و جدا از همدیگر زندگی می کنید. با والدین خود حرف بزنید و بگذارید بدانند در مدرسه یا دانشگاه چه کاری انجام می دهید ، و چه احساسی در مورد رابطه خود با آن ها دارید. اجازه بدهید دیگران به زندگی شما وارد شوند.

دوستان محل کار خود را به عنوان دوستان واقعی تلقی کنید. نباید فقط زمانی با آن ها تماس بگیرید که می خواهید بدانید هفته ی آینده چه زمانی باید به سرکار بروید یا اینکه بپرسید در جلسه قبلی که حضور نداشتید چه چیزهایی را از دادید. در مورد زندگی همکارانتان بیشتر بدانید و با احترام گذاشتن به آن ها ، احترام کسب کنید.
 

 قابل اعتماد باشید

به حرفی که میزنید عمل کنید . هیچکس به شخصی که بدقول یه غیرقابل اطمینان به نظر می رسد احترام نمی گذارد. اگر می خواهید شخص محترمی باشید ، به تعهدات و وعده هایی که دیگران می دهید پای بند باشید. وقتی قول می دهید که با کسی تماس بگیرید ، این کار را انجام دهید .  امورات خود را سر وقت و به موقع انجام دهید و پای حرف خود بمانید.
اگر نیاز است که قول و قراری که با یک نفر گذاشتید را لغو کنید یا آن را تغییر دهید ، سعی نکنید با دروغ های مصلحتی و عذر و بهانه آوردن این کار را انجام دهید. اگر قول دادید که روز جمعه با یک دوست بیرون بروید، ولی حالا دلتان می خواهد که با یک کاسه پاپ کورن در خانه بمانید و تلوزیون تماشا کنید ، هیچ مشکلی ندارد که این را بگویید : " فکر نمی کنم امشب دلم بخواهد بیرون بروم " و به جای این می توانید برنامه ی دیگری برای روز های آینده در نظر بگیرید.

پیشنهادِ کمک کنید ، حتی زمانی که نیاز نیست. مثلا زمانی که دوستتان قصد نقل مکان دارد ،  درست مثل زمانی که یک معلم یک معادله درجه ی دوم را روی تخته می نویسد و همگی سعی می کنند تا زودتر از دیگران این معادله را حل کنند ، اولین نفری باشید که پیشنهاد کمک می دهید . دریافت احترام و قابل اطمینان بودن مستلزم استعداد و تلاش شما برای حل مسائل مختلف  است. همچنین نیازمند این است که همه ی کار هایی که باید انجام شوند را انجام دهید  ؛ نه فقط کار هایی که فکر می کنید می توانید .

به یاد داشته باشید که روی استعداد های دیگران تمرکز کنید . اگر شما به عنوان یک شخص قابل احترام شناخته شده باشید ، ممکن است که دیگران برای دریافت هر نوع کمکی با شما تماس بگیرند ، در صورتی که افراد کارآمد دیگری وجود دارند که می توانند کمک آن ها را پاسخ دهند ولی در اینکار تردید به خرج می دهند . می توانید آن ها تشویق کنید که با آن افراد تماس بگیرند ، یا افرادی کارآمدی را که می شناسید به آن ها معرفی کنید. با انجام این کار از هر دو طرف مورد احترام واقع می شوید.
 
بهترین و بیشترین را انجام دهید. می توانید با کمترین تلاش و زحمت پیش بروید و یا برعکس آن سعی کنید کاری را لازم است ، به بهترین شکل ممکن و با نهایت تلاش خود انجام دهید. با انتخاب گزینه دوم  ، قطعاً مورد احترام خواهید بود. اگر کاری را زودتر از موعد مقرر انجام داده و زمان اضافه به دست آورده اید ، از این زمان به نحو احسنت استفاده کنید. غالباً ما برای انجام کارهایمان یا به طور مثال برای شروع به نوشتن مقاله ای که باید بنویسم تا دقیقه 90 صبر می کنیم . برای خود یک ضرب الاجل ذهنی مشخص کنید و از زمان اضافه ای که به دست می آورید استفاده ی درست و مناسب کنید.
نیاز های دیگران را پیش بینی کنید. اگر می دانید که هم اتاقی یا همکار شما روز سخت و وحشتناکی را پشت سر گذاشته ، با مرتب کردن خانه یا تهیه شام و اندکی ابتکار به خرج دادن می توانید تحمل این روز را برایش آسان تر کنید.
 چگونه مورد احترام واقع شویم ؟

با اعتماد به نفس عمل کنید

 فروتن باشید . بزرگ جلوه ندادن موفقیت هایتان و داشتن دیدگاهی متعادل به امور دنیوی می تواند باعث شاد بودن شما بشود ، فروتن باشید تا احترام دیگران را دریافت کنید. بگذارید اعمال شما بیانگر شما باشند و اجازه بدهید دیگران  در مورد ویژگی ها و استعداد ها شما خودشان به نتیجه برسند. کارهایتان را در بوق و کرنا نکنید ، بگذارید دیگران این کار را برای شما انجام دهند. اگر تمام مدت برای اثبات بزرگی خودتان تلاش کنید ، هیچ فرصتی برای نمایش توانایی های واقعی خود پیدا نمی کنید.

کمتر حرف بزنید . همه ی آدم ها در مورد همه چیز نظری دارند ، اما به این معنی نیست که همیشه باید این نظر را به اشتراک گذاشت . هنگامی که بقیه در حال صحبت کردن هستند ، شما عقب بشینید و گوش بدهید ، خصوصاً اگر مایل به پرچانگی و پرحرفی هستید. نظریات و ایده های خود نگهدارید ، و اگر لازم موضوعی به بحث اضافه کنید . در غیر این صورت ، سکوت اختیار کنید.
عقب نشستن و اجازه صحبت به دیگران دادن به شما کمک می کند که دیگران را بهتر بشناسید ، همچنین فرصتی برای درک بهتر دوستانتان و در نهایت برقراری ارتباطی بهتر با آن ها را به شما می دهد.
اگر آدم کم حرفی هستید ، یاد بگیرید که در مواقع لازم صحبت کنید . اجازه ندهید که فروتنی و ترس از اشتباه کردن مانع اشتراک نظریات شما با دیگران بشود. در غیر این صورت احترام دیگران را کسب نخواهید کرد.

مسئولیت اعمال خود را قبول کنید . اگر می خواهید دیگران به شما احترام بگذارند ، به حرفی که می زنید عمل کنید. باید در اعمال خود ثابت قدم باشید. 

کاری که شروع کرده اید را به پایان  برسانید . همه ی ما گاهی اوقات خرابکاری می کنیم. اگر چنین اتفاقی افتاد ، به اشتباهتان اقرار کنید و احترامی را که قبلا به دست آورده اید همچنان حفظ کنید.

اگر می توانید کاری را به تنهایی انجام دهید ، درخواست کمک نکنید. بگذارید کارهای شخصی در همان حیطه ی کارهای شخصی باقی بمانند . حتی اگر چنین تصمیمی گاهی مشکل و سخت باشد.

خودتان را اثبات کنید . هیچکس به یک دستمال کاغذی احترام نمی گذارد ! اگر نمی خواهید کاری را انجام دهید ، جواب منفی بدهید . اگر نظر مخالفی دارید و می دانید که حق با شماست ، اظهار نظر کنید. مخالفت در عین ادب ، احترام و رفتار مودبانه ، برای شما احترام به همراه خواهد داشت ، حتی اگر نظر مخالفی با دیگران داشته باشید.

به خودتان احترام بگذارید. ضرب المثلی بسیار معروف وجود دارد : " به خودت احترام بگذار ، تا دیگران به تو احترام بگذارند. " اگر می خواهید مورد احترام باشید ، در ابتدا باید به چیزی که هستید احترام بگذارید. باید خودتان را ارزیابی کنید و احساس خوبی نسبت به چیزهایی که شما را انسان بهتری می کنند داشته باشید.  فراموش نکنید: چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.
 
مترجم: سید نادر موسوی
 

بیشتر بخوانید :
چگونه محبوب دیگران شویم؟
ارتباط موثر از نوع ماهرانه
بومرنگ احترام 
چه کنیم تا محبوب دیگران شویم؟



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.