نگاهی به رواج پدیده آرایش­ مردان در جامعه

در سبک زندگی اسلامی، مردان اجازه ندارند به گونه­ ای خود را بیارایند که شبیه زنان شوند؛ دامنه این همانند سازی ممنوع شامل لباس، آرایش، زینت، راه رفتن و حتی نوع حرکت نیز می شود. در این مقاله نیم­ نگاهی به رواج پدیده آرایش مردان و علل و عوامل موثر در ایجاد آن می­ کنیم. با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 14 تير 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به رواج پدیده آرایش­ مردان در جامعه
 احساس حقارت، خودکم بینی و خود زشت ­انگاری در مردان، از جمله عوامل موثر رواج آرایش زنانه در بین آنها است.
 
چکیده : در سبک زندگی اسلامی، مردان اجازه ندارند به گونه­ ای خود را بیارایند که شبیه زنان شوند؛ دامنه این همانند سازی ممنوع شامل لباس، آرایش، زینت، راه رفتن و حتی نوع حرکت نیز می شود. در این مقاله نیم­ نگاهی به رواج پدیده آرایش مردان و علل و عوامل موثر در ایجاد آن می­ کنیم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1166 /  تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

نگاهی به رواج پدیده آرایش­ مردان در جامعه

مقدمه

امروزه توجه به ظاهر یکی از مهم­ترین نگرانی ­ها و د­ل­ مشغولی­ هایی است که جوانان را به شدت درگیر خود کرده است. در این میان یکی از انحرافات آراستگی که طی سالیان گذشته در میان جوانان رواج پیدا کرده و مناسب است بدان نیز پرداخته شود، آرایش زنانه پسران است. هر چند در دوران نوجوانی و اوایل جوانی، بسیاری از پسران به اقتضای این سن به وضعیت ظاهر و چهره خود بیشتر توجه می کنند، اما وضعیتی که امروز در آن قرار گرفته ایم فراتر از توجه به زیبایی خواهی در دوران نوجوانی و جوانی است.  هم اکنون به طور نگران کننده و حیرت انگیزی، آرایش های زنانه در برخی از پسران رواج یافته است. این افراد با مراجعه به آرایشگاه­ های مردانه که این روزها تمام خدمات آرایشگاه های زنانه را ارائه می کنند اقدام به اصلاح ابرو، رنگ و مش مو و... می کنند و با این کار خود را به دخترانی شبه مرد تبدیل می کنند.
 

روایات اسلامی؛  نهی از شبیه شدن مردان به زنان

این نوع از آراستگی نه تنها در منابع دینی توصیه نشده بلکه بر اساس سبک زندگی اسلامی، مردان حق ندارند به گونه ای خود را بیارایند که شبیه زنان شوند. دامنه این همانند سازی ممنوع شامل لباس، آرایش، زینت، راه رفتن و حتی نوع حرکت نیز می شود.

بیشتر بخوانید: چگونگی پوشش مردان در اسلام؛ بایدها و نبایدها

در روایتی از امام صادق(ع) می خوانیم:
کانَ رسول الله (ص) یزجُرُ الرّجلَ یَتَشَبَّهُ بالنِّساء؛[1]رسول خدا(ص) مرد را منع می کرد که شبیه زنان شود.
در روایت دیگری از امام باقر(ع) آمده است:
انّ رسول الله (ص) لَعَنَ المُتَشبِّهینَ مِنَ الرّجالِ بالنِّساء؛[2]پیامبرخدا (ص) مردانی را که خود را شبیه زنان می کنند لعن فرموده است.
از همین رو مراجع تقلید نیز آرایش زنانه پسران را همچون اصلاح ابرو جایز نمی دانند.[3]

عوامل موثر در ایجاد پدیده مردان آرایش کرده

از جمله عواملی که نقش شرایط علی و اولیه را در رواج این پدیده ایفا می­کنند به شرح زیر است:

1. اختلال در هویت یابی جنسی فرد: اختلال هویت جنسی زمانی رخ می‌دهد که ذهنیت فرد از جنسیت خویش با اندام جنسی زمان تولد خود متفاوت است (مثلاً فرد با اندام جنسی مردانه متولد شده اما خود را زن تصور می‌کند و رفتار زنانه می‌کند). به بیان دیگر، در اختلال هویت جنسی افراد به صورت کلامی و رفتاری تمایل یا اصرار به تعلق داشتن به جنس مخالف دارند.
انگیزه های این دسته از مردان متفاوت است. برخی به دلیل عدم رضایت از جنسیت و ظاهر خود، به انجام رفتارهای زنانه روی می آورند و با این کار احساس رضایتمندی به آن ها دست می دهد. دسته دیگری از مردان که اقدام به آرایش می کنند، مردانی هستند که با جنسیت خود به عنوان یک مرد مشکلی ندارند و به هیچ وجه به دنبال تغییر جنسیت خود نیستند، اما برای جلب توجه مردم و به خصوص زنان دست به این کار می زنند. این گروه از افراد احتمالا در فرآیند رشد خود در درون خانواده، نیازهای روانشناختی شان تامین نشده و حال برای این که روح و جسم خود را اقناع کنند، به انجام رفتارهای زنانه همچون آرایش کردن روی می آورند.
گروه دیگری از این افراد نیز، پسرانی هستند که والدین شان دوست داشتند یکی از فرزندان شان دختر باشد، اما چون صاحب فرزند دختر نشده اند، پسر یا یکی از پسران خود را قربانی نیاز درونی خود کرده و لباس های زنانه به او می پوشانند، او را به محافل زنانه می برند و با قرار دادن او در چنین فضایی غیر مستقیم از او می خواهند کارها و رفتارهای زنانه از خود نشان دهد. با گذشت زمان کم کم هویت جنسی این فرد تغییر کرده و در بزرگسالی درست مثل زنان رفتار کرده و اعمال آن ها را تقلید می کند.

2. احساس حقارت و خودکم بینی
احساس حقارت و خودکم بینی به این معنا است که فرد به توانایی­ ها و قابلیت­ های خود اعتماد ندارد، توجه وی فقط به ظاهر خود است و در واقع خود را زشت می­ پندارد. در این صورت مردان جوان برای جبران حس حقارت خود دست به پوشش ­های عجیب و آرایش ­های زنانه می­زنند.

3. برتری جویی
با وجود اهمیت ارزش­ های مردانگی و جوانمردی در جامعه برای مردان، اما جراحی­ های زیبایی به همراه آرایش­ های زنانه به گروهی از مردان احساس قدرت، برتری و اعتماد به نفس بالاتری می ­دهد.

4. تبلیغات و رسانه ­ها
رسانه ­­­ها با تبلیغات و ترویج انواع لوازم آرایشی مخصوص مردان، جراحی­ های زیبایی و زیبایی بعد از جراحی از عوامل موثر و تشویق کننده به انجام جراحی­ های زیبایی در بین جوانان است.
 

خطرات تهدید کننده برای مردان آرایش­ کرده

دو خطر عمده، مردانی را که آرایش زنانه می­ کنند، تهدید می­ کند:

الف) نپذیرفتن هویت جنسی
پسرانی که در رفتار خود حالت ها و کارهای زنانه از خود نشان می دهند کمتر می توانند با نقش خود سازگار باشند، این در حالی است که هر زن و مردی، باید جنسیت خود را بپذیرد و خود را با نقش جنسیتی خویش سازگار کند تا بتواند پاسخگوی انتظارات دیگران باشد و اگر بر خلاف آن عمل کند موجب اختلال در هویت جنسی افراد خواهد بود.
به عنوان نمونه یکی از مهم ترین نقش مردان در زندگی، این است که به عنوان ستون خانواده و تکیه گاهی برای همسر و فرزندان خود باشند. به طور قطع، کسانی که رفتارهای زنانه از خود بروز می دهند، نمی توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و پاسخ گوی انتظارات خانواده و جامعه باشند.[4]

ب) گسترش لواط و هم جنس گرایی در جامعه
زیبایی های ذاتی دوران نوجوانی پسران به خودی خود با مخاطراتی همراه است. پیامبرخدا (ص) در هشداری، فتنه پسران زیبای نورس را از دختران باکره بیشتر دانسته و فرموده است:
ایاکُم و اولادَ الأغنیاءِ والمُلُوکِ المُردَ فأنَّ فتنَتَهم اشدُّ مِن فتنَهِ العَذاری فی خُدُورهنَّ؛[5]
بر حذر باشید از پسران نوخاسته ثروتمندان و پادشاهان (پسران نورسی که هنوز موی بر صورت آن ها نروئیده است)، چون [شیفتگی و] ابتلا به آن­ها، از [دل ربایی و] فتنه دوشیزگان پرده نشین سخت­تر است.
حال اگر جوانان و نوجوانان علاوه بر زیبایی های ذاتی این دوران، به صورت آرایش کرده در جامعه حاضر شده و نگاه های مسموم را به خود جلب کنند، به طور طبیعی آتش شهوت در دیگر پسران و مردان تحریک شده و این امر زمینه مفاسد اخلاقی ای همچون هم جنس­گرایی را در جامعه افزایش می دهد.

نویسنده: خانم حدیثه اسفندیار

منبع:
1. سید حسن موسوی؛ (1394)، مد و مدگرایی و جایگاه آن در سبک زندگی اسلامی، انتشارات بوستان کتاب، قم، چاپ اول.
2. یسری محمودی و دیگران؛ (1396)، مطالعه‌ی جامعه‌شناختی دلایل و پیامدهای جراحی‌های زیبایی زنان و مردان ساکن شهر تهران، فصلنامه مطالعات راهبردی زنان، دوره 20، شماره 77.
3. اختلال هویت جنسی چیست و چگونه درمان میشود؟ سایت سلامت نیوز

بیشتر بخوانید:
پیامدهای استفاده بی رویه از لوازم آرایش
پیامدها و آسیب های عمل های زیبایی بدن چیست؟ (بخش اول)
پیامدها و آسیب های عمل های زیبایی بدن چیست؟ (بخش دوم)
پیامدها و آسیب های جسمانی مدگرایی در جامعه (بخش اول)
پیامدها و آسیب های جسمانی مدگرایی در جامعه (بخش دوم)


 پی نوشت :
[1] مکارم الاخلاق، ص118.
[2] بحار الانوار، ج73، ص341.
[3] جهت کسب اطلاعات بیشتر به نظر مرجع تقلید خود مراجعه کنید.
[4] جهت اطلاع بیشتر مراجعه کنید به کتاب هایی که در زمینه هویت جنسی و درمان های جنسی به نگارش درآمده است.
[5] الکافی، ج5، ص548 و وسائل الشیعه، ج20، ص340.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.