حفظ عادات خوب در زندگی

برخی از افراد پس از گذراندن دوران هایی از زندگی خود به ناگاه عادت های خوبی که عمری با آنها انس داشتند را رها می کند که این امر می تواند آسیب هایی را در پی داشته باشد. برای حفظ عادات خوب در زندگی چه باید کرد؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.
يکشنبه، 7 مرداد 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
حفظ عادات خوب در زندگی
حفظ عادات خوب در زندگی عامل رسیدن به موفقیت است.
 
چکیده: برخی از افراد پس از گذراندن دوران هایی از زندگی خود به ناگاه عادت های خوبی که عمری با آنها انس داشتند را رها می کند که این امر می تواند آسیب هایی را در پی داشته باشد. برای حفظ عادات خوب در زندگی چه باید کرد؟ با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

تعداد کلمات 863 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
 
حفظ عادات خوب در زندگی

 عادات خوب را حفظ کنید

شما اولویت بندی خود را انجام داده اید. منظم هستید. فعالیت های روزانه ای برای آنکه به شکل اثربخش کار کنید مشخص کرده اید. اما باز هم اگر مراقب نباشید ممکن است از مسیر خارج شوید.
برای حفظ تمرکزتان باید بدانید چرا منحرف می شوید. تشخیص آنچه که شما را از مسیر خارج می کند باعث می شود بتوانید توجه خود را بهتر تحت کنترل داشته باشید.
 

تعلل را کنار بگذارید

ممکن است گاهی به این علت که کاری پیش رو دارید و می خواهید درگیر آن شوید، خودتان عوامل منحرف کننده ای را دعوت کنید. اما فرار از کار باعث انجام آن نمی شود. حائز اهمیت است بدانید علت میل به تعلل چیست، تا بتوانید وقتی به سراغتان می آید از تأثیر آن جلوگیری کنید.
میل به تعلل می تواند ناشی از وظایف زیادی که در دست دارید باشد (هر چه کارهای بیشتری برای انجام دادن داشته باشید، میل به نادیده گرفتن و به تعویق انداختن آنها قوی تر خواهد بود). علت دیگر می تواند این باشد که کار مشابهی را دوست ندارید یا نمی دانید آن را چگونه یا از کجا باید آغاز کنید. بررسی کنید کدام یک از این حالات صدق می کند. پاسخ گویی صادقانه در تعیین مراحل بعد به شما کمک می کند؛ یا آن را به پایان می رسانید و یا از یکی از همکاران با مدیران تقاضای کمک می کنید.

در اینجا ۳ نکته وجود دارد که شما را قادر می سازد خود را بر کاری که باید انجام شود متمرکز نگه دارید، حتی وقتی نمی خواهید:
1. از قبل مهلت های زمانی برای خود تعیین کنید. در مقابل وسوسه ی شب زنده داری خودداری کنید. آنچه که احتمالا در کالج به شما کمک کرده است در محل کار کافی نخواهد بود. همانطور که تاکنون آموخته اید، قرار دادن کارها (و زیر مجموعه های آنها) در تقویم تان به شما کمک می کند تمایل به رها کردن همه چیز تا لحظه ی آخر را کنترل کنید. با دیدن این موارد در تقویم، احساس مسئولیت خواهید کرد هر یک از وظایف را در چارچوب زمانی خاصی انجام دهید، و هر بار که کاری را به اتمام می رسانید نوعی حس دست یافتگی پیدا می کنید.

2. به خودتان پاداش دهید. وقتی کاری را که به شدت از آن اجتناب می کردید انجام دادید، استراحتی به خود بدهید و قهوه بنوشید، یا با یکی از همکارانتان صحبت کنید. و یا این که خود را وادار کنید کاری را که دوست دارید به زمانی موکول کنید که یکی از کارهایی را که دوست ندارید انجام داده باشید. در روزهایی که به نظر می رسد نمی توانید تمرکز کنید، سعی کنید برای هر یک از کارهایی که انجام می دهید ۱ دلار به خودتان بدهید و از این پول برای خرید چیزی که همیشه میخواستید استفاده کنید. امید به دریافت پاداش می تواند در شما انگیزه ایجاد کند.

3. کمک بخواهید. اگر در ابتدا مشکل این است که نمی دانید چگونه پروژه را آغاز کنید، با یکی از همکاران تان که می تواند به شما کمک کند کار کنید. کار کردن با یک فرد دیگر نه تنها شما را از مشکلات رها می کند، بلکه باعث می شود مسئولیت پذیر بمانید. این حس که نمی خواهید همکارتان را ناامید کنید شما را  به جلو خواهد راند. همچنین ممکن است دریابید همکاری باعث می شود کار سرگرم کننده تر شود.
اگر این تاکتیک ها را به کار برده اید اما همچنان نمی توانید آغاز کنید، شاید علت این باشد که از خطر اجتناب ناپذیر پروژه ی مورد نظر می ترسید. در به انجام رساندن کار همواره احتمال شکست وجود دارد. اما شما به چیزی دست نخواهید یافت، مگر آنکه کار را آغاز کنید.
 

از وقفه ها دوری کنید

 گاهی اوقات کارهای شما نه به علت بی انگیزگی، بلکه توسط تأثیرات خارجی به تعویق می افتد. وقتی بین کارهای مختلفی که باید انجام گیرند، برای مثال بین کاری خاص و یک ایمیل، یا بین یکی از کارها و سؤالی از رئیس تان تغییر جهت می دهید، بازگشتن به مسیر برای تکمیل پروژه ای که در دست دارید از شما انرژی شناختی و زمان می گیرد.
همچنین مانع از خلاقیت می شود: پیش از آنکه ایده های عالی، فرصتی برای رشد داشته باشند آنها را از دست می دهید. وقتی وقفه ای در کار ایجاد می شود ، نمی توانید به شکل منسجم درباره ی کار فکر کنید؛ اینکه چه مواردی را می توانید به نحوی بهتر یا متفاوت انجام دهید. وقفه باعث ایجاد استرس می شود. اما شاید بدترین خطر وقفه این است که اگر هر یک از وظایف را متوقف کنید تا به همه ی ایمیل های دریافتی پاسخ دهید، این احتمال وجود دارد کارهای پیش پا افتاده را مقدم بر کارهای مهم قرار دهید.
 
منبع: کتاب «مدیر 20 دقیقه ای هاروارد (به انجام رساندن کارها)»
نوشته: نرگس شفیعی

بیشتر بخوانید :
104 عادت خوب که باید داشته باشیم
عادات خوب خود را حفظ کنید
دویست و سه عادت برای زندگی بهتر
یازده عادت بد سودمند



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.