تغییر نگرش درباره خود در زندگی

وقتی در زندگی نسبت به خود احساس خوبی داشته باشیم و از نقاط قوت خود تعریف و تمجید کنیم اعتماد به نفس و عزت نفس خود را افزایش داده و در زندگی به آرامش بیشتری می رسیم. به کمک مطالعه این نوشتار می توانید نگرش خود را نسبت به خود تغییر دهید.
چهارشنبه، 21 شهريور 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدروح الله حسین پور
موارد بیشتر برای شما
تغییر نگرش درباره خود در زندگی
گاهی اوقات انسان باید در زندگی نگرشش را نسبت به خود تغییر دهد.
 
چکیده: وقتی در زندگی نسبت به خود احساس خوبی داشته باشیم و از نقاط قوت خود تعریف و تمجید کنیم اعتماد به نفس و عزت نفس خود را افزایش داده و در زندگی به آرامش بیشتری می رسیم. به کمک مطالعه این نوشتار می توانید نگرش خود را نسبت به خود تغییر دهید.
 
تعداد کلمات 1642 / تخمین زمان مطالعه 8 دقیقه
 
تغییر نگرش درباره خود در زندگی

نگرش خود را تغییر دهید

1. نقاط قوت خود را تعریف کنید. اگر نقاط قوت خودتان را ندانید، به سختی می‌توانید احساس آرامش کنید. کمی وقت بگذارید تا خودتان را بررسی کرده و چیزهای منحصر به فردی در شما وجود دارد را کشف کنید. به خودتان یادآوری کنید که چقدر توانا هستید. واقعه نگاری می‌‌تواند راهی خوب برای کشف چیزهای مثبت درباره‌ی خودتان باشد. در اینجا چند سوال وجود دارد می‌توانید با آن ها شروع کنید:
چه چیزی باعث می‌‌شود شما احساس قدرت کنید؟
چه احساسی می‌کنید وقتی اعتماد به نفس و یا قدرت دارید؟
چه ویژگی‌ هایی نقاط قوت شما را تعریف می‌کنند؟ این ویژگی ها می‌‌تواند چیزهایی مانند "مهربانی" یا "خانواده" یا "جاه‌ طلبی" باشد - هر چیزی که شما فکر می‌کنید به شما ارتباط دارد. یک لحظه صبر کنید تا هر کدام را مرور کنید. کدام یک را بیشتر دوست دارید؟
همچنین می‌توانید هر روز اظهارات مثبتی درباره‌ی خودتان بنویسید. برای مثال، کارهایی که در طول روز به خوبی انجام داده ‌اید را به خاطر بیاورید. جملاتی را که دوست دارید به خودتان بگویید و به خوتان احترام بگذارید.
 
2. خودتان را تصدیق کنید. زمانی که برخی از ویژگی‌های مثبت خود را کشف کردید، خودتان را به یاد آن‌ ها بیندازید ! ممکن است در ابتدا، گفتن این چیزها را به خودتان کمی ناخوشایند به نظر برسد، اما به خاطر بیاورید که احتمالا به عزیزانتان زیاد می‌گویید که چقدر دوست شان دارید و برایتان عزیز اند، درست است؟ خب، چرا این جملات را به خودتان نگویید؟ سعی کنید با انجام کار‌های زیر، اعتماد به نفس خود را بالا ببرید و آرامش خود را افزایش دهید.
خودتان را در آینه و با صدای بلند تصدیق کنید. در چشمان خود نگاه کنید و چیزی مثبت را با خودتان تکرار کنید، مانند "من دوست صمیمی و دوست ‌داشتنی هستم" یا "من عاشق وقتی هستم که لبخندم صورتم را روشن می‌کند."
اگر افکار غیر منصفانه ای درمورد خودتان دارید، افکار مثبتی را جایگزین آن ها بکنید. برای مثال، تصور کنید که این جمله‌ی منفی در ذهن شما وجود دارد: "من خیلی استرس دارم، و هرگز قادر به رفع آن نخواهم بود !"
این  فکر را به یک جمله‌ی مثبت تبدیل کنید: "من اکنون دچار استرس هستم، و هر روز چیزهای جدیدی یاد می‌‌گیرم تا خودم را قوی ‌تر کنم" ، یا جملات مثبتی را به خودتان تلقین کنید و برای خود احترام قائل شوید.
 
3. با خودتان مهربان باشید. آرام بودن با عشق‌ورزی به خود شروع می‌‌شود (که کاملا متفاوت از خود شیفتگی است). برای ما بسیار عادی است که با خودمان لحن منفی داشته باشیم و منتقد رفتار‌های خودمان باشیم. این می‌تواند به این دلیل باشد که ما انتظارات کمی از خودمان داریم، یا به این خاطر که فراموش می‌کنیم به خودمان همان دلسوزی را نشان دهیم که به دیگران نشان می‌دهیم. وقتی شما اعتماد به نفس ندارید و یا مدام از خودتان انتقاد کنید، آرامشی حاصل نخواهد شد. صدای منتقد داخلی خود را خاموش کنید و به خودتان یادآوری کنید که ارزش محبت و دلسوزی را دارید – از جانب خودتان و نیز دیگران.
با خودتان آرام حرف بزنید. زمانی که با لحن بدی با خود صحبت می‌کنید، سعی کنید آن لحن را به چالش بکشید و با آرامش با خودتان صحبت کنید.
برای مثال، اگر نگران و مضطرب هستید و به خودتان می‌گویید که نمی‌‌توانید این وضعیت را کنترل کنید، از خودتان این موارد را بپرسید:
آیا این افکار باعث قدرت من می‌شوند؟ اگر نه، این جمله را جایگزین کنید: "من اکنون نگران هستم، اما می‌توانم از پس آن بر بیایم."
آیا این فکر باعث می‌‌شود که من احساس اعتماد به نفس داشته باشم؟ اگر نه، بر روی توانایی ‌ها و توانمندی‌‌های خود تمرکز کنید: " من نگران هستم که نمی‌‌دانم این کار را چگونه انجام دهم، اما من باهوش هستم و می‌‌توانم سریع یاد بگیرم."
آیا ممکن است این فکر را به دوستی که نگران است بگویم؟ اگر نه، چرا این را به خودتان می‌گویید؟
به خاطر داشته باشید که هر کسی دچار اشتباه می‌‌شود. ممکن است راحت باشد که از خودتان انتظار کمال داشته باشید، درحالی که از اشتباهات عزیزان تان چشم می‌پوشید. به خودتان یادآوری کنید که انسان هستید. به اشتباه خود اعتراف کنید، سپس بر روی نحوه‌ی جبران آن در آینده تمرکز کنید. این باعث می‌شود مثبت نگری شما رشد کند، به جای اینکه خود را به خاطر اشتباهات گذشته سرزنش کنید.
بدانید که چقدر با ارزش هستید. هر روز فضایل، نقاط قوت و زیبایی هایی که به دنیا می‌دهید را به خودتان یادآوری کنید. اگر در پیدا کردن نقاط مثبت خود دچار مشکل هستید، از دوستان تان بخواهید که به شما کمک کنند.
 
4. گذشت از خودتان و دیگران را تمرین کنید. گذشت نداشتن شما را وادار به نارضایتی و جنگ درونی می‌‌کند. نگه داشتن کینه‌ی قدیمی، کج خلقی و خشم مداوم، یک آشفتگی درونی ایجاد می‌‌کند که ناراحتی‌های گذشته را زنده نگه می‌دارد. آیا واقعا از حمل این قل و زنجیر همراه خودتان لذت می‌‌برید؟ بدتر از این، داشتن کینه ای طولانی‌ مدت، فشار خون، ضربان قلب، سلامت جسمی و روحی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
به خودتان یادآوری کنید که وقتی شما اشتباه کسی را می‌بخشید، درواقع احساسات زهرآگین را از زندگی خود حذف می‌‌کنید؛ این تنها به این معنا نیست که چشم خود را روی آنچه دیگران علیه شما انجام داده اند ببندید، بلکه باعث می‌شود فکر کردن به کارهای آن ها، چهره‌ی زندگی شما را خراب نکند.
به تعویق انداختن امور، یکی از بزرگ ‌ترین منابع استرس در زندگی ماست. اگر بتوانید کار ها را زودتر و یا حداقل در زمان خودش انجام دهید، آرامش بیشتری به دست خواهید آورد. البته ، این به معنی تمرکز در زمانی است که قرار است کارها انجام شود !
زمانی که احساس می‌‌کنید کسی با رفتارش موجب عصبانیت و ناراحتی شما می‌شود، کمی صبر کنید و با خود فکر کنید. برای لحظاتی به آرامی نفس بکشید. آیا عصبانی شدن باعث می‌‌شود زندگی شما بهتر شود؟ آیا نفرت شما از او باعث خوشحالی شما می‌‌شود؟ آیا افرادی که واقعا شما را دوست دارند دوست دارند این گونه رنج ببرید؟ پاسخ همه‌ی این سوالات "نه" است … پس احساسات منفی را رها کنید و به جای آن، به دنبال اهداف مثبت باشید.
 
5. صبور باشید. صبر سرچشمه‌ی آرامش است. در حالی که بی تابی منبع هیجان و آشفتگی است. بی تابی می‌گوید: "من همین الان این را می‌‌خواهم" و وقتی که "الان" آن چیز فراهم نباشد، شما کنترل خود را از دست می‌دهید و فشار خون تان افزایش می‌یابد. بی تابی اغلب به انتظارات غیرمنطقی در مورد جهان و دیگر افراد مرتبط است (زمانی که شما انتظار زیادی از خودتان و دیگران دارید) و همچنین به کمال گرایی نیز ربط دارد، اینکه فضایی برای اشتباه کردن به خودتان و دیگران ندهید. از طرف دیگر یک فرد آرام و صبور، کاملا آگاه است که اشتباهات گاهی اتفاق می‌‌افتند و سرعت بخشیدن به کارها احتمال وقوع اشتباهات را افزایش می‌دهد.
اگر می‌خواهید برای انجام کاری اقدام کنید، کمی صبر کنید و وضعیت را ارزیابی کنید. اگر چیزی را که به آن نیاز دارید را به دست نیاورید، دنیا به آخر می‌رسد؟ اگر خیر، توجه داشته باشید که بی تابی برای این وضعیت، تنها زندگی شما را بدتر می‌‌کند و ممکن است تشخیص و قضاوت شما را تحت تأثیر قرار دهد.
اگر شما هنوز با صبر کردن مشکل دارید، ممکن است فقط باید تمرین بیشتری داشته باشید. برای تمرین صبور بودن، با چیزهای کوچک، مانند انتظار در صف در مغازه‌ی خواربار فروشی شروع کنید. حواس خود را با خواندن تمام عناوین خبری در روزنامه ها پرت کنید. سعی کنید چالش‌های بیشتری را در زندگی خود ایجاد کنید، مانند رانندگی در جاده و یا مراعات کردن رفتار‌های فرزندانتان.
 
6. قبل از اینکه نگران شوید درباره‌ی مسائل فکر کنید. اغلب اوقات، خوب است که نگران نباشید. بیشتر اوقات اخبار، شایعات، منفی نگری، نوسانات جنون‌ آمیز اقتصادی تنها در حد سر و صدایی در گوش تان هستند. اما وقتی آن ها را مداوم گوش کنید در باتلاقی از نگرانی ها فرو خواهید رفت. این امر باعث ایجاد تشویش و ناراحتی شدیدی در زندگی ‌تان خواهد شد. فرد خردمند می‌داند که چه چیزی را باید بخواند، چه چیزی را باید گوش دهد و چه وقت شایعات را نادیده بگیرد (اغلب اوقات). فرد خردمند آرام است زیرا به دانش دسترسی دارد و می‌‌داند چگونه از آن برای بهتر شدن زندگی اش استفاده کند.
 
7. سیر زندگی خود را آهسته کنید. بسیاری از مردم تلاش می‌‌کنند تا قبل از باز شدن در (هم در مفهوم مجازی) فشار بیاورند و به سمت خروجی حرکت کنند (هم در مفهوم استعاری). زمانی که یک هواپیما فرود می‌آید را در نظر بگیرید، همه سراسیمه می‌‌شوند تا از آن خارج شوند، اما تنها کاری که می‌‌کنند این است که در صف می‌ایستند. بدانید چه زمانی باید عجله کنید و چه زمانی آرام باشید. در اغلب موارد متوجه خواهید شد که آرامش بسیار بهتر است.
آرام بودن به شما اجازه می‌‌دهد کارها را به طور کامل، درست و به خوبی انجام دهید. این کار باعث کاهش استرس بعد از انجام آن کار می‌‌شود.
 
8. کارها را به تعویق نیاندازید. به تعویق انداختن امور، یکی از بزرگ ‌ترین منابع استرس در زندگی ماست. اگر بتوانید کار ها را زودتر و یا حداقل در زمان خودش انجام دهید، آرامش بیشتری به دست خواهید آورد. البته ، این به معنی تمرکز در زمانی است که قرار است کارها انجام شود !
یکی از اوقاتی که بسیاری از مردم زمان زیادی را در طول روز از دست می‌دهند، چک کردن گوشی و پیام هایشان است. زمان‌های خاصی را به چک کردن گوشیتان اختصاص دهید، فقط دو یا سه بار در روز، نه هر لحظه و مدام !
 
مترجم: داود سرافراز
منبع : https://www.wikihow.com/Be-Calm

بیشتر بخوانید :
با تغییر نگرش، رفتارمان را عوض کنیم
ده راه‌کار مفید برای تغییر مسیر زندگی
نگرش شما به زندگی مثبت است یا منفی؟
نگرش خود را تغییر دهید!!!



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
درعالم قیامت بین اهل بهشت با اهل جهنم چند نوع گفتگو وجود دارد ؟
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پیله آ میکروفیلا: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل خفاش: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
گزارش چهارمین نمایشگاه دستاوردهای وقف
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل پدیلانتوس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل فرفیون زینتی (گل مرجان): آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل آلاله: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل نرگس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل بگونیا هیمالیس: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
نحوه کاشت و نگهداری از گل دراسنا پرچمی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
ویژگی دوران امام خمینی از منظر رهبر انقلاب
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
play_arrow
به کنسولگری ایران حمله کردید؟ باید انتظار پاسخ داشته باشید!
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
play_arrow
اولین تصویر از جدیدترین پهپاد سپاه پاسداران
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
play_arrow
مخالفان نتانیاهو به خیابان‌های اسرائیل آمدند
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی
play_arrow
ابتهال زیبای السید محمد النقشبندی