چگونه پایه های زندگی خود را محکم کنیم ؟ (بخش اول)

زوج‌های جوان اغلب تصور می‌کنند علاقه و صمیمیت میان آنها بدون هیچ تلاشی تا ابد پایدار خواهد بود، اما زوج‌های مسن‌تر می‌دانند همیشه همه چیز باب میل آنها پیش نمی‌رود و هر دو باید برای داشتن یک ازدواج پایدار تلاش و ازخودگذشتگی کنند. مطالعه‌ی این نوشته می‌تواند برای همه‌ی زوج‌ها و افرادی که در شرف ازدواج هستند مفید باشد.
يکشنبه، 22 مهر 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه پایه های زندگی خود را محکم کنیم ؟ (بخش اول)
 به یاد داشته باشید همسرتان باید مهم‌ترین فرد زندگی‌تان باشد، اما لازم نیست تنها دوست‌تان باشد.
 
چکیده : زوج‌های جوان اغلب تصور می‌کنند علاقه و صمیمیت میان آنها بدون هیچ تلاشی تا ابد پایدار خواهد بود، اما زوج‌های مسن‌تر می‌دانند همیشه همه چیز باب میل آنها پیش نمی‌رود و هر دو باید برای داشتن یک ازدواج پایدار تلاش و ازخودگذشتگی کنند. مطالعه‌ی این نوشته می‌تواند برای همه‌ی زوج‌ها و افرادی که در شرف ازدواج هستند مفید باشد. 

تعداد کلمات 1167 / تخمین زمان مطالعه 6 دقیقه

چگونه پایه های زندگی خود را محکم کنیم ؟ (بخش اول)
مقدمه

بیشتر وقت‌ها حس و حال دوران ماه‌عسل گذراست، اما مسلما به این معنا نیست که دیگر نمی‌توانید احساسات شیرین ناشی از شور و شوق دیدار همسرتان را همان‌طور که در اوایل رابطه تجربه می‌کردید بازگردانید. زندگی مشترک همیشه پستی و بلندی دارد، بعضی‌ها به اندازه‌ی کافی دوام نمی‌آورند که ازدواج‌شان را نجات بدهند اما خیلی‌ها هم موفق می‌شوند. در این اینجا با روش های حفظ نشاط ازدواج‌تان آشنا می‌شوید.

۱. به خود و شریک زندگی‌تان یادآوری کنید که قدرش را می‌دانید

بعد از اینکه سال‌ها از ازدواج‌تان بگذرد همسرتان به مرور با استقبال کمتری از جانب شما روبه‌رو می‌شود، تا جایی که برای سلام و احوال‌پرسی با او حتی از پشت کامپیوترتان بلند نمی‌شوید. بعد از گذشت ۲۳ سال از ازدواج خودم، گاهی صمیمیت زیاد باعث می‌شود من و شوهرم در زندگی روزمره‌ به راحتی یکدیگر را نادیده بگیریم. این عادت واقعا خطرناک است. بنابر تحقیقات، نیمی از مردانی که به همسرشان خیانت کرده‌اند علت خطایشان را نارضایتی عاطفی (و نه لذت‌های دیگر) بیان کرده‌اند. هنگامی که مردان با همسرشان رابطه‌ی عاطفی عمیق نداشته باشند و از آنها قدردانی نشود، در مقابل هر زن جذابی که سر راه‌شان قرار بگیرد آسیب‌پذیر خواهند بود. البته این مسئله درمورد زنان هم صادق است.
 

۲. بابت کارهای کوچک تشکر کنید

من همیشه در رابطه‌ام حساب و کتاب را نگه می‌داشتم. مدام به این فکر می‌کردم که چه کسی چه کاری انجام داده است: «من لباس بچه‌ها را شستم پس تو باید زیرزمین را تمیز کنی»، «وقتی تازه ازدواج کرده بودیم به خاطر کار تو نقل مکان کردیم پس الان باید همین کارو برای من هم بکنیم»، «دفعه‌ی قبل من برای کمک به تو پیش‌قدم شدم پس حالا نوبت توئه» اینکه توقع داشته باشید همسرتان همه‌ی کارهای شما را جبران کند واقعا بچگانه است و فقط اعتماد و رابطه‌‌ای را که تاکنون برای ساختنش تلاش کرده‌اید، خراب می‌کند. اگر خیلی مایل به این کار هستید حساب کارهای مثبتی را که همسرتان در طول روز انجام می‌دهد نگه دارید و از او تشکر کنید. احتمالا او متوجه خواهد شد و همین کار را برای‌تان خواهد کرد.
 

۳. حتی در سخت‌ترین موارد سعی کنید صادق باشید

اگر حساب بانکی‌تان را خالی کرده‌اید و پولی برای پرداخت بدهی‌های تان ندارید دیر یا زود باید با این مشکل مواجه شوید. زمانی که برای خرید خانه یا تعطیلات تابستان برنامه‌ریزی می‌کنید مشکلات مالی شما به ناچار آشکار می‌شود، زیرا نمی‌توانید در هزینه‌ها به همسرتان کمک کنید. خیانت فقط در مورد مسائل عاطفی اتفاق نمی‌افتد، در مسائل مالی هم رخ می‌دهد. اگر بابت ولخرجی‌تان به همسرتان دروغ بگویید به سختی می‌توانید دوباره اعتماد او را به‌دست آورید.
به همین ترتیب اگر احساس می‌کنید به اندازه‌ی گذشته به همسرتان نزدیک نیستید باید همین حالا این مسئله را با او در میان بگذارید. من این درس را از تجربیات خودم آموختم. من اجازه دادم معضل برقراری ارتباط من و همسرم ماه‌ها پیش‌روی کند. در نتیجه شرایط حاد شد، من نمی‌توانستم نارضایتی‌ام را بیان کنم و همین مسئله آسیبی به رابطه‌ی ما وارد کرد که حدود یک سال با کمک مشاور برای ترمیم آن تلاش کردیم. برای اینکه بتوانیم رابطه‌مان را به حالت سابق بازگردانیم به تلاش فراوان و کمک شخص سوم نیاز داشتیم. اگر مدام به خودم نمی‌گفتم همه چیز خود به خود بهتر می‌شود احتمالا زندگی مشترک‌مان به منطقه‌ی خطر نمی‌رسید.
 

۴. به ظاهرتان برسید

بعد از گذشت سال‌ها و اضافه شدن مسئولیت بچه‌ها خیلی راحت رسیدگی به ظاهرتان را فراموش خواهید کرد. به زمانی که اولین بار با همسرتان آشنا شدید فکر کنید. آیا آن زمان هم لباس‌های کثیف و نامرتب می‌پوشیدید و مسواک زدن را پشت گوش می‌انداختید؟ بعید می‌دانم این‌طور باشد. منظورم این نیست که همیشه باید شبیه یک سوپراستار باشید، اما زوج‌های بسیاری را دیده‌ام که پس از ازدواج به شدت شلخته و نامرتب شده‌اند.
گاهی اوقات زمانی که می‌خواهم برای یک مهمانی شبانه در منزل دوستم از خانه خارج شوم همسرم با شگفتی می‌گوید: «چقدر زیبا شده‌ای!» دست‌کم با همسرتان هم به اندازه‌ی دوستان‌تان مهربان باشید و هر چند وقت یک بار به خاطر او به ظاهرتان رسیدگی کنید.
 

۵. روابط‌ خود با دوستان‌تان را تقویت کنید

من از زمان ازدواجم هرازگاهی با دوستانم به پیک‌نیک می‌روم. درست است که عاشق پیک‌نیک به همراه همسر و سه فرزندمان هستم، اما سپری کردن آخر هفته‌ها با دوستان هم مهم است. فکر می‌کنم لذت به اشتراک گذاشتن تجربیات جدید و ماجراهای متفاوتی که با آدم‌های مختلف پشت سر گذاشته‌ام باعث می‌شود همسر جالب‌تری باشم. وقتی از دوستی پرسیدم راز ۱۴ سال ازدواج موفق او چیست، پاسخ داد: «دوری موقت رابطه را عاشقانه‌تر می‌کند، هنگامی که از هم دور هستید حتی مکالمات تلفنی هم عاشقانه‌تر می‌شود. گاهی لازم است کمی از هم فاصله بگیرید.»
به یاد داشته باشید همسرتان باید مهم‌ترین فرد زندگی‌تان باشد، اما لازم نیست تنها دوست‌تان باشد.
 

۶. از عذرخواهی نترسید

گاهی اوقات یک عذرخواهی ساده و از صمیم قلب از فروپاشی یک زندگی زناشویی جلوگیری می کند. بخصوص اگر فردی هستید که به اشتباهات خود اعتراف نمی کنید و آنها را تقصیر خود نمی دانید، جملاتی مانند «متأسفم»، «معذرت می خواهم»، «اشتباه از جانب من بود»، «کارم کمی بچگانه بود» تأثیر فوق العاده ای خواهد داشت. گاهی اوقات لازم است که اشتباه خود را بپذیرید، یا قسمتی از آن را که تقصیر متوجه شما بوده، بپذیرید.
 

۷. احساسات خود را با یکدیگر در میان بگذارید

صداقت داشته باشید و از بیان احساسات تان نترسید. از بیان ترس ها، آرزوها، امیدها یا آنچه که شما را آزار می دهد، ابایی نداشته باشید. حتماً اگر شریک شما به جای دیدن خشم شما علت خشمگین شدن شما را بشنود و بداند، خوشحال خواهد شد و حتی شاید بتواند کمکی به رفع آن بکند. پس سعی کنید بین احساسات قلبی و ذهنی تان ارتباط برقرار کنید و با افشای رازها حس اطمینان را در یکدیگر تقویت کنید. از جملاتی مثل «قصدم آسیب رساندن به تو نبود» یا «ببخشید فقط کنترل خود را از دست دادم» استفاده کنید.
 

۸. زمینه مشترک پیدا کنید

به جای توجه به آنچه در آن اختلاف دارید و به جای پرداختن به شکاف هایی که میان تان است، سعی کنید وجوه مشترک یکدیگر را پیدا کنید و به آنها بها دهید. مثلاً شاید هر دو بخواهید کودکان سالم، قوی و موفقی داشته باشید، این می تواند یک هدف مشترک و مثبت باشد. بنابراین استفاده از جملاتی مثل ما یک هدف مشترک داریم و اینکه هر دو باید با هم هفکری کنیم تا به این هدف عالی دست یابیم، می تواند مؤثر باشد.

ادامه دارد...

منبع : برگرفته از huffingtonpost

بیشتر بخوانید :
استحکام روابط در خانواده های سالم و متعادل
راه‌های‌ استحکام روابط زناشویی
استحکام روابط زناشویی
8 نکته کلیدی برای استحکام زندگی زناشویی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.