زخم معده و راهکارهای درمانی آن

ممکن است هر فردی در عمرش دچار معده درد شده باشد، اما زخم معده درد و ناراحتی بیشتری را به همراه دارد که حتی غذا خوردن و برنامه غذایی را به هم می ریزد، راهکارهای بهبودی آن را در اینجا آورده ایم.
سه‌شنبه، 18 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
زخم معده و راهکارهای درمانی آن
نوشیدن آب در وسط غذا اسید معده شما را رقیق کرده و عملیات هضم را با اختلال روبرو می کند و معده مجبور به ترشح بیشتر اسید برای هضم می‌باشد.
 
چکیده : ممکن است هر فردی در عمرش دچار معده درد شده باشد، اما زخم معده درد و ناراحتی بیشتری را به همراه دارد که حتی غذا خوردن و برنامه غذایی را به هم می ریزد، راهکارهای بهبودی آن را در اینجا آورده ایم .

تعداد کلمات 878 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
زخم معده و راهکارهای درمانی آن 
فاطمه زهرا شادمان

مقدمه 

زخم معده که نوعی بیماری مزمن است و رهایی از آن کار مشکلی به حساب می آید ، بسیار مقاوم بوده و برای درمان آن باید راهکار هایی را پیشنهاد داد که تنها درد آن را متوقف کند ، چرا که زخم معده در مدتی آرام می‌شود و بعد دوباره شروع بع فعالیت می کند و عمده دلیل آن هم مربوط به اسید معده و باکتری های موجود در معده و یا استرس می‌باشد . 
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از مبتلا شدن به درد معده از یک سری از مواد غذایی منع شده و شروع به مصرف قرص می کنید. ما در اینجا نکاتی را ذکر کردیم که شما را به بهبود هرچه سریع تر زخم یاری کنند.
 

نکات قابل توجه برای درمان زخم معده

ترک سیگار : سیگار یکی از عواملی به حساب می آید که موجب زخم معده شده و بهبودی افرادی را که به آن دچاراند را به تاخیر می اندازد .

احساسات خود را بروز دهید : شما وقتی که دچار گرفتاری و غم یا حتی خوشحالی شدید و سعی در پنهان کردن آن دارید بیشتر از همه به خودتان فشار می آورید و این فشار احساسی باعث ایجاد زخم معده می‌شود و چه بهتر است که از ابتدا احساسات خود را تخلیه کنید .

آهن محرک معده : قرص آهن و مکمل های حاوی آهن از جمله محرک های اسید معده بوده و درد و ناراحتی معده شما را تشدید می‌بخشد .

مسکن ممنوع : بر خلاف تصورات که مسکن درد را تسکین می دهد باید گفت که در این مورد همچین چیزی صادق نیست بلکه حتی باید گفت که فشار بیشتری به دیواره معده شما می آورد .

پرهیز از غذاهای پر ادویه : ادویه و چاشنی های طعم دار باعث تحریک معده و سوزش آن شده و زخم معده را بیشتر می کنند، البته باید گفت این مورد به فرد هم بستگی دارد ،زیرا محرک های معده برای هر فرد متفاوت است . گردو، بستنی ، پنیر پیتزا ، فلفل و‌ ... ممکن است چنین حساسیت هایی را ایجاد کنند.

فیبر فراموش نشود : غذاهای سرشار از فیبر مانند جو دوسر ، جو ،عدس ، هویچ ، لوبیا ، سویا  موادی هستند که در کاهش علت های ایجاد زخم های معده بسیار مؤثر و مفید هستند ‌.[1]

شیر مسکن معده نیست : بر خلاف گذشته حالا ثابت شده است که شیر نه تنها درد معده را آرام نمی‌کند ، بلکه موجب تشدید درد و سوزش معده می گردد . شاید بعد از خوردن شیر معده کمی آرام شود اما بعد از آن معده برای هضم مجبور به ترشح حتی اسید بیشتری شده و به این ترتیب درد و ناراحتی نیز بیشتر می شود.

وعده غذایی خود را افزایش دهید : به طور معمول همه سه وعده غذایی در صبح و ظهر و شب دارند اما اگر بتوانند این تعداد وعده ها را به شش وعده با حجم کمتر تبدیل کنند می توانند به مرور شاهد خنثی شدن درد معده و کمتر شدن اسید معده باشند. امام على علیه السلام :اَلْمَعِدَةُ بَیْتُ الاَْدواءِ وَ الْحِمیَةُ رَأسُ الدَّواءِ، وَ عَوِّدْ کُلَّ بَدَنٍ مَا اعْتادَ. لاصِحَّةَ مَعَ النَّهَمِ ؛ «معده سراى دردهاست و پرهیز، بهترین درمان. هر بدنى را به همان که خو مى گیرد، عادت دهید. با پرخورى، تندرستى نخواهد بود .» [2]

تنوع در نوع غذا : نوشیدنی و غذا هایی که می‌خورید باید متنوع بوده و مدت طولانی را تنها از یک نوع غذا استفاده نکنید و حتی نوشیدنی که می‌نوشید را هم عوض کنید. اگر اعتدال را رعایت کرد مانع گسترش زخم معده می شود .

آب میان غذا ممنوع : نوشیدن آب در وسط غذا اسید معده شمارا رقیق کرده و عملیات هضم را با اختلال روبرو می کند که فشار زیادی به معده شما می‌آید و معده مجبور به ترشح بیشتر اسید برای هضم می‌باشد.
امام رضا(ع) می فرمایند: مَن أَرادَ أَن لایُوذیَهُ مِعدَتُهُ فَلا یَشرَب بَینَ طَعامِهِ ماءً «هر کس می‌خواهد معده ‌اش آزارش ندهد، در بین غذا آب نخورد.» [3]

انتظار و صبوری : در آخر باید گفت تنها کاری که برای زخم معده می توان انجام داد، صبر کردن است. زخم معده یک بیماری دوره ای است. بسیاری از زخم های معده بعد از چند سال بهبود می‌یابند.[4]


پاورقی
[1] خدادای، مصطفی، طب سنتی ، جلد یک، قم : سپهر اندیشه ،1396 ، صفحه 7
[2] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 62، ناشر: دارالکتب الاسلامیه، جلد ۵۹، صفحه ۲۶۸
[3] فقه الرضا، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1364، صفحه 346
[4] محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 11، تهران :گلبرگ، 1386 ، صفحه 22

منبع 
خدادای، مصطفی، طب سنتی ، جلد یک، قم : سپهر اندیشه ،1396
محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، جلد 62، ناشر: دارالکتب الاسلامیه، جلد ۵۹
فقه الرضا، قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1364
محمدی، نوید، درمان های خانگی، جلد 11، تهران: گلبرگ، 1386

بیشتر بخوانید :
کمک تغذیه به درمان زخم های معده و روده
زخم معده و درمان گیاهی
مصرف بابونه و درمان زخم معده​​​​​​​
زخم معده و راه های مقابله با آن​​​​​​​
نقش تغذیه در درمان التهاب و زخم معده​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما