معرفی گندم سیاه و خواص درمانی آن (بخش دوم)

گندم سیاه دارای فیبر فراوان است و مصرف آن برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید می باشد. دانه‌های چاودار سرشار از فیبر است و فیبر آن حاوی مقادیر زیادی پلی‌ساکارید های غیر سلولزی می باشد که ظرفیت زیادی برای اتصال به آب دارد و خیلی سریع احساس پرشدگی و سیری در مصرف کننده ایجاد می کند. از این رو نان چاودار(گندم سیاه) را برای کسی که برای کاهش وزن تلاش می کند، به یک کمک اساسی تبدیل می نماید.
سه‌شنبه، 25 دی 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
معرفی گندم سیاه و خواص درمانی آن (بخش دوم)
گندم سیاه خواص بسیار زیادی دارد و تأثیر آن بر سیستم ایمنی یکی از مهمترین خواص آن است.
 
چکیده : گندم سیاه دارای فیبر فراوان است و مصرف آن برای کاهش وزن و لاغری بسیار مفید می باشد. دانه‌های چاودار سرشار از فیبر است و فیبر آن حاوی مقادیر زیادی پلی‌ساکاریدهای غیر سلولزی می باشد که ظرفیت زیادی برای اتصال به آب دارد و خیلی سریع احساس پرشدگی و سیری در مصرف کننده ایجاد می کند. از این رو نان چاودار(گندم سیاه) را برای کسی که برای کاهش وزن تلاش می کند، به یک کمک اساسی تبدیل می نماید.

تعداد کلمات 994 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه
معرفی گندم سیاه و خواص درمانی آن (بخش دوم)

بهبود روند گوارش

از نظر کمک‌های گوارشی، گندم سیاه یکی از بهترین گیاهان است! گندم سیاه دارای سطح بالایی از فیبر است که حرکات روده را افزایش می‌دهد، به حرکت مواد در روده کمک می‌کند و حرکات دودی و انقباض عضلات روده را تحریک می‌کند.فیبر همچنین می‌تواند به حفظ حرکات روده شما کمک کند و شانس شما را برای مسائل جدی‌تر گوارشی، حتی سرطان روده بزرگ و معده کاهش دهد.
گندم سیاه می‌تواند به کاهش سندرم روده تحریک پذیر و اسهال نیز در برخی از بیماران کمک کند. ثانیاً، حجم زیاد آن در مقابل کالری واقعی آن موجب می‌شود گندم سیاه به غذایی تبدیل شود که نیازی به محدود کردن مصرف آن نداشته باشید. نباید در این زمینه نگرانی داشته باشید، چرا که گندم سیاه به عنوان یک مهارکننده اشتها نیز عمل می‌کند و احتمال پرخوری شما را کاهش می‌دهدمصرف منظم وعده‌های غذایی باعث حرکات منظم روده و سلامت عمومی سیستم گوارش می‌شود.
 

تقویت سیستم ایمنی

گندم سیاه خواص بسیار زیادی دارد و تأثیر آن بر سیستم ایمنی یکی از مهمترین خواص آن است. ما اهمیت تخلیه رادیکال‌های آزاد را در تلاش برای محافظت از بدن از انواع بیماری‌ها ذکر کرده‌ایم و گندم سیاه دارای اجزای آنتی اکسیدانی است که در تشخیص و حذف رادیکال‌های آزاد مانند توکوفرول، اسید فنولیک، سلنیوم و فلاونوئید ها عالی هستند. تمام این ترکیبات در سطوح بالا در عصاره دانه گندم سیاه، بسیار بیشتر از دانه‌های دیگر یا دانه‌های قابل مقایسه یافت می‌شوند. آن‌ها فعالیت‌های آنتی اکسیدان های دیگر مانند ویتامین C را تقویت می‌کنند و سیستم‌های بدن را از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند، از قبیل حذف کلسترول LDL یا اتصال به محل گیرنده عصبی، بنابراین رادیکال‌های آزاد قادر به انجام این کار نیستند.
 

منبع غنی پروتئین

گندم سیاه یکی از آن خوراکی‌های ارزشمند است که حاوی پروتئین با کیفیت بالا است، به این معنی که همه هشت آمینو اسید ضروری، از جمله لیزین را شامل می‌شود. پروتئین‌های با کیفیت بالا برای تعدادی از عملکردهای مختلف در بدنحیاتی هستند، بنابراین خوراکی حاوی پروتئین‌های کامل نه تنها جایگزین نیاز به خوردن گوشت قرمز (برای گیاهخواران و وجترین ها ارزشمند است) است، بلکه سریعتر از آن پروتئین‌ها بهره مند می‌شوید. برخی از فوایدی که پروتئین‌ها را کامل می‌کنند، توانایی کمک به کاهش وزن با سیر شدن سریعتر و جایگزینی نیاز به کربوهیدرات‌های خالی است.
پروتئین‌های کامل انرژی بیشتری در اختیار بدن قرار می‌دهند و مطالعات نشان داده‌اند که توانایی شناختی را نیز افزایش می‌دهند. در نهایت، آن‌ها به کند شدن کاهش طبیعی قدرت و توده عضلانی که سارکوپنیا نامیده می‌شود، کمک می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند پروتئین‌های کامل به افراد در کند شدن چشمگیر کاهش از دست دادن استخوان و توده عضلانی کمک می‌کنند که این امر برای افراد قدرت، دوام و استقامت بیشتر در فعالیت‌های بدنی به ارمغان می‌آورد!
 

کاهش خطر ابتلا به سنگ های صفراوی

گندم سیاه غنی از فیبر نامحلول است که ما قبلاً ذکر کردیم، به این معنی که شانس ابتلا به سنگ های صفراوی را بسیار کاهش می‌دهد! فیبر نامحلول نه تنها زمان عبور غذا را در طول دستگاه گوارش افزایش می‌دهد، بلکه نیاز به ترشح بیش از حد اسیدهای صفراوی را نیز کاهش می‌دهد. هنگامی که بیش از حد اسید صفرا ایجاد می‌شود، احتمال ایجاد سنگ‌های صفراوی خیلی بیشتر است، بنابراین مصرف مداوم فیبر نامحلول در رژیم غذایی می‌تواند از کیسه صفرا شما محافظت کند! در حال حاضر بیشتر تحقیقات روی حیوانات انجام شده است، اما تحقیقات اولیه درباره انسان نیز رابطه مثبتی را نشان داده است.
 

پیشگیری از حملات آسم

سطوح منیزیم و ویتامین E در گندم سیاه هر دو به اندازه‌ای قوی هستند تا ادعا کنند که گندم سیاه کودکان را از ابتلا به آسم محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که سطوح بالای دانه‌ها یا غذاهای دانه‌ای دریافت نمی‌کنند بیشتر احتمال دارد که به آسم مبتلا شوند زیرا آنها دچار کمبود بعضی از مواد مغذی ضد التهابی مثل ویتامین E و منیزیمهستند.
 

سلامت استخوان

گندم سیاه غنی از سلنیوم و روی است که هر دوی آنها مواد معدنی هستند که بدن برای تشکیل استخوان‌های قوی و ادامه رشد مجدد استخوان‌های آسیب دیده و یا تخریب شده با بالا رفتن سن، نیاز داردسلنیوم دندان‌ها و ناخن ها را نیز تقویت می‌کند.
 

پیشگیری از کم خونی

گندم سیاه دارای محتوای آهن بسیار زیادی است و این عنصر حیاتی یکی از اجزای کلیدی در تشکیل گلبول‌های قرمز است. اختلال در آهن می‌تواند منجر به کم خونی شود که یک وضعیت پیچیده است که مشخصه آن خستگی، کندی شناختی، سردرد و حتی سایر عوارض جانبی جدی است. اضافه کردن گندم سیاه به رژیم غذایی می‌تواند شانس شما را از ابتلا به کم خونی کاهش دهد و جریان خون شما را حفظ کند!
 
 

موارد احتیاط

از آنجا که گندم سیاه جایگزین رایجی در بعضی از نقاط جهان نیست، ممکن است که شما هرگز با آن مواجه نشده باشید و به آن حساسیت ناداسته ای داشته باشید. برخی افراد پس از قرار گیری طولانی در معرض گندم سیاه دچار حساسیت به آن می‌شوند
قبل از افزودن خوراکی‌های جدید به رژیم غذایی خود، به روش صحیح، با پزشک خود صحبت کنید و آگاه باشید که گندم سیاه برای برخی افراد به شدت آلرژی زا استواکنش‌های آلرژیک می‌توانند جدی باشند، از آبریزش بینی و برخی ناراحتی‌های روده‌ای گرفته تا شوک و آنافیلاکتیک و مرگ. فقط مراقب باشید و به سلامت خود اهمیت دهید!

منبعسایت راستینه

بیشتر بخوانید :
معرفی گندم سیاه و خواص درمانی آن (بخش اول)​​​​​​​
آشنایی با پروتئینی به نام گلوتن
 گندم سیاه​​​​​​​
چاودار (روگِن)



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.