چرا مسواک های پلاستیکی به دندان ها آسیب می زند؟

آیا مسواک های پلاستیکی برای دندان آسیب دارند؟ به جای این مسواک ها از چه چیزی برای حفظ بهداشت دهان و دندان استفاده کنیم؟ در این نوشتار به پاسخ این دو سئوال می پردازیم. با ما همراه باشید.
شنبه، 6 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا مسواک های پلاستیکی به دندان ها آسیب می زند؟
مسواک های پلاستیکی، باعث آسیب رسانی به مینای دندان می شوند.
 
چکیده: آیا مسواک های پلاستیکی برای دندان آسیب دارند؟ به جای این مسواک ها از چه چیزی برای حفظ بهداشت دهان و دندان استفاده کنیم؟ در این نوشتار به پاسخ این دو سئوال می پردازیم. با ما همراه باشید. 

تعداد کلمات 778 / تخمین زمان مطالعه 4 دقیقه
چرا مسواک های پلاستیکی به دندان ها آسیب می زند؟

چرا مسواک های پلاستیکی به دندان ها آسیب می زند؟

این سؤال را از می پرسند که آیا مسواک های پلاستیکی که امروزه مصرف آنها در جامعه رایج است، باعث خرابی دندان ها می شود یا نه؟
برای اینکه به پاسخ این پرسش برسیم، بایستی واقعیت ها را بنگریم و این چند سؤال را از خود بپرسیم که چرا مراجعه مردم به دندان پزشکان نسبت به گذشته افزایش یافته است؟! چرا تعداد دندان پزشکان افزایش یافته است؟! با وجود اینکه مردم با فرهنگ تر می شوند و بیشتر مسواک می کنند، چرا دندان هایشان بیشتر خراب می شود؟! چرا افرادی همچون عموی من، تا زمانی که از دنیا رفت، حتی یک دندان خراب هم نداشت؛ ولی ما که فرهنگی بودیم و زیاد مسواک می زدیم، خیلی از دندان هایمان خراب شد؟!و...؟!

واقعیت چیست؟

حقیقت امر این است که بعد از اینکه چند روز از این خمیر دندان ها استفاده می شود، به دلیل اینکه میکروب ها به آن عادت می کنند و در مقابل آن مقاوم می شوند، برای اینکه دندان ها را خراب نکنند، بایستی خمیر دندان را سریع عوض کرد ولی چون این ممکن نیست که هر چند روز یک بار خمیر دندان را عوض کرد، مصرف این خمیر دندان موجب خراب شدن دندان ها می شود.

آلوده شدن مسواک های پلاستیکی

مسواک های پلاستیکی هم خیلی سریع آلوده می شود، بنابراین اگر کسی می خواهد از آن استفاده کند، بایستی مرتب آن را با مواد شوینده بشوید که این هم امکان پذیر نیست؛ و گرنه سبب التهاب لثه می شود.
مشاهدات ما این را تأیید می کند که هر چه مردم بیشتر از این مسواک ها (و خمیر دندان ها) استفاده می کنند، دندان هایشان بیشتر خراب می شود. امروزه چون مردم با فرهنگ تر می شوند، بیشتر از مسواک استفاده می کنند، حتی خانم ها بچه های دو سه ساله خود را به مسواک زدن عادت می دهند؛ ولی هر چه بیشتر از این مسواک استفاده می کنند، دندان هایشان خراب تر می شود و کار دندان پزشکان پر رونق تر می شود.
قبلا در شهر ما دو تا مطب دندان پزشکی بود؛ ولی اکنون به ۱۰۰۰ تا رسیده است، مگر چه اتفاقی افتاده است؟ مگر چه تغییری به وجود آمده است که روز به روز بر تعداد دندان پزشکان افزوده است؟ تنها اتفاقی که افتاده است، این است که مردم نسبت به گذشته بیشتر از مسواک های پلاستیکی و خمیر دندان های شیمیایی استفاده می کنند!!

مسواک با چوب اراک

اگر می گوییم زیاد مسواک بزنید، منظور مسواک زدن با چوب اراک است، نه این مسواک های پلاستیکی؛ زیرا این مسواک های پلاستیکی سبب می شود که مینای دندان از بین برود و دندان ها زودتر خراب شود.
بنابراین باید استفاده از این مسواک ها را محدود کرد؛ زیرا ضررهایش خیلی زیاد است.
امروزه کمتر کسی هست که از مشکل دندان رنج نبرد، کمتر کسی هست که دندان خراب نداشته باشد. دلیل خراب شدن دندان ها همین مسواک است و گرنه قدیمی ها که از چوب اراک استفاده می کردند، دندان هایشان هم خراب نشد؛ مثلا عموی من تا زمانی که از دنیا رفت، مقید به مسواک زدن با چوب اراک بود و دندان هایش هم خراب نشد؛ ولی ما که فرهنگی بودیم و خیلی مقید به مسواک (پلاستیکی) بودیم، خیلی از دندان هایمان خراب شد.
معلوم نیست این مسواک چه رازی دارد که باعث خراب شدن دندان ها می شود. یکی از دلایلش این است که چون زبر و سخت است، لایه بیرونی دندان را که به آن «مینا» می گویند، خراب می کند و از بین می برد. شاید هم با ترویج این مسواک، عمدی در کار باشد تا به وسیله آن دندان ها را خراب و مردم را محتاج درمان کنند.
امام رضا به ما می آموزد که بهترین مسواک، لیف اراک است. امام (علیه السلام) این گونه نیست که فقط زمان خودش را ببیند، او کل زمانها را می بیند. امروز من در دنیا سراغ ندارم که دارویی لثه را چاق و درمان کند، در حالی که لیف اراک لثه را چاق می کند و باعث ترمیم لثه می شود و فقط لیف اراک است که این خصوصیت را دارد.
امروزه، غربی ها متوجه این ویژگی منحصر به فرد چوب اراک شده اند و اکنون خمیر دندان و مسواک هایی درست می کنند که در آن از چوب اراک استفاده شده است که نمونه آن مسواک های «هربل»، برزیلی است. اینها فهمیده اند که چوب اراک این خاصیت را دارد؛ ولی ما که این، جزو اعتقادات و فرهنگ ماست، هنوز متوجه این نکته نشده ایم. ما باید خودمان پیشقدم شویم و از این گنجینه های معنوی استفاده کنیم، نه اینکه منتظر غربی ها بمانیم تا برای ما خمیر دندان و مسواک باچوب اراک درست کنند و برای ما بفرستند.


 
منبع: کتاب «نسخه های پیشگیری و درمان آیت الله تبریزیان»
نویسنده: حسن زرقانی

بیشتر بخوانید:
5 راه برای حفظ بهداشت دهان و دندان
همه چیز درباره مسواک
پیام های بهداشتی دهان و دندان
بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.