با فوائد ازدواج آشنا شوید (بخش اول)

ازدواج، عهدی عاشقانه میان زن و مرد در جهت تلاش برای رفع نیازهای یکدیگر و بهرمندی از زندگی سالم است. با این تعهد، فوائد و آثار فراوانی به سوی آنها سرازیر شده که می تواند رشد و شکوفایی آن ها را تحت الشعاع خود قرار دهد. همراه ما باشید.
چهارشنبه، 10 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حسین ابراهیمی تهرانی
موارد بیشتر برای شما
با فوائد ازدواج آشنا شوید (بخش اول)
ازدواج سبب افزایش فضیلت عبادات فرد می شود.
چکیده: ازدواج، عهدی عاشقانه میان زن و مرد در جهت تلاش برای رفع نیازهای یکدیگر و بهرمندی از زندگی سالم است. با این تعهد، فوائد و آثار فراوانی به سوی آنها سرازیر شده که می تواند رشد و شکوفایی آن ها را تحت الشعاع خود قرار دهد. همراه ما باشید.

تعداد کلمات: 929 کلمه / تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
با فوائد ازدواج آشنا شوید (بخش اول)
حسین ابراهیمی تهرانی

مقدمه

ازدواج عبارت است از فرآیند علاقمندی، کشش جنسی، جسمی، روانی و به دنبال آن فراهم سازی شرایط اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی دو جنس مخالف در جهت ایجاد یک زندگی مشترک توام با تفاهم و محبت.
در جوامع فرهنگی مختلف، ازدواج با اهداف و انگیزه های متفاوتی صورت می گیرد. مثلا در جوامع روستایی، ازدواج با هدف زاد و ولد و تولید نسل به جهت افزایش نیروی کار و قدرت قبیله ای صورت می گیرد. در برخی جوامع، ازدواج با هدف رهایی از تنهایی و مشکلات عاطفی واقع می شود.
مشخص است که فوائد ازدواج منحصر به آنچه که برخی جوامع بر آن تمرکز نموده اند، نیست. اگر فوائد و ثمرات ازدواج روشن شود، مشخصا رویکرد افراد نسبت به آن تغییر کرده و برای آن حساب ویژه ای در زندگی باز خواهند کرد. اما اگر فقط اهداف جزئی و پیش و پا افتاده ملاک واقع شود، انگیزه جوانان نیز به ازدواج در حد و اندازه همان هدف خواهد بود.

اهمیت ازدواج

ازدواج سبب تشکیل خانواده خواهد شد. خانواده، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیرمجموعه های جامعه اسلامی به شمار می رود. اعتلاء و سلامت این مجموعه، ضامن سلامت و رشد جامعه و شکوفایی آن خواهد بود. از این رو، اسلام تاکید خاصی بر تشکیل خانواده و سلامت آن دارد.
قرآن کریم صراحتا دستور به فراهم نمودن مقدمات ازدواج افراد جامعه داده[1] و می فرماید: «و انکحوا الایامی منکم»[2] مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید.
پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله در حدیث معروفی فرمودند: النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی»[3] ازدواج سنت من است. هرکس از سنت من رویگردان شود از من نیست. در بیانی دیگر نیز حضرت فرمودند: هر گامی که انسان در راه ازدواج فردی بردارد به هر کلمه ای که بگوید، ثواب عبادت یکسال برای او نوشته می شود. «َ کَانَ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ خَطَاهَا فِی ذَلِکَ أَوْ کَلِمَةٍ تَکَلَّمَ بِهَا فِی ذَلِکَ عَمَلُ سَنَةٍ قِیَامٍ‏ لَیْلُهَا وَ صِیَامٍ‏ نَهَارُهَا»[4].
در حدیث نورانی دیگر، حضرت فرمودند: «مَا بُنِیَ‏ فِی‏ الْإِسْلَامِ‏ بِنَاءٌ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَعَزُّ مِنَ التَّزْوِیج‏»[5] در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد که نزد خداوند محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد.

آثار و فواید ازدواج

حفظ دین

از آنجا که ازدواج سبب برطرف شدن نیازهای مختلف فرد که از جمله مهمترین آنها، نیاز جنسی است؛ می شود، از طغیان شهوت جلوگیری و از بسیاری گناهان و جرائم پیشگیری خواهد شد. لذا حفظ شدن دین، به عنوان یکی از مهمترین ثمرات ازدواج برشمرده شده است. پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله فرمودند: «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَدْ أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ، فَلْیَتَّقِ‏ اللَّهَ‏ فِی‏ النِّصْفِ‏ الْبَاقِی‏»[6] کسی که ازدواج کند، نصف دین را بدست آورده است و برای نصف دیگر باید تقوای الهی پیشه کند.
همچنین حضرت فرمودند: «ایما شاب تزوج فی حَداثَةِ سنه عج شیطانه: یا ویله! عصم منی دینَه» هر جوانی که در دوره جوانی اش ازدواج کند، شیطانش فریاد برآورد که : ای وای! دینش را از (گزند) من حفظ کرد.

فضیلت بیشتر عبادات

خداوند متعال جهت ترغیب بندگانش به ازدواج، از اهرم های تشویقی فراوانی استفاده نموده است. یکی از این اهرم ها، ارزشمندتر بودن عبادات این شخص است. مشخص است که عبادت تنها که فقط لقلقه زبان انسان باشد و در عمل شخص تاثیرگذار نباشد، ارزشی ندارد. اما فردی که سختی را به جان خریده تا از سنت پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله پیروی و دین خود را حفظ کرده باشد، مسلما چنین فردی در بندگی خدا موفق تر است و عبادت خود را با جان و دل انجام داده و حتی تلاش هایی را که نیز در راه بندگی خدا انجام می دهد، به عنوان عبادت ثبت خواهد شد.
رسول خدا صلی الله و علیه و آله فرمودند: «الْمُتَزَوِّجُ‏ النَّائِمُ‏ أَفْضَلُ عِنْدَ اللَّهِ مِنَ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْعَزَب‏»[7] ازدواج کرده خفته، نزد خدا فضیلت دارد بر ازدواج نکرده روزه گیر شب زنده دار. همچنین امام صادق علیه­السلام فرمودند: «رَکْعَتَانِ‏ یُصَلِّیهِمَا الْمُتَزَوِّجُ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِینَ رَکْعَةً یُصَلِّیهَا أَعْزَب‏»[8] دو رکعت نمازی که ازدواج کرده می خواند، برتر از هفتاد رکعتی است که فرد عزب می خواند.

آرامش

یکی از مهمترین اهداف ازدواج، آرامش می باشد. نیاز آدمی به آرامش به قدری حائز اهمیت بوده که خداوند متعال، هدف اصلی و فلسفه از ازدواج را رسیدن به آرامش معرفی می نماید.
قرآن کریم می فرماید: « وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون‏»[9] و از نشانه های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان محبت و رحمت قرار داد. به یقین در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند.
ادامه دارد.
 
پی نوشت
[1] ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران: اسلامی، 1380، ذیل سوره نور آیه 32.
[2] سوره نور، آیه 32.
[3] محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی، ج 100، ص 220.
[4] محمدبن علی ابن بابویه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، قم: دار الشریف الرضی للنشر، 1406 ق، ص 288.
[5] محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج 100، بیروت: دار احیاء التراث العربی، 1407 ق، ص 222.
[6] محمدبن حسن طوسی، الامالی، قم: دارالثقافه، 1414 ق، ص 518.
[7] محمدبن محمد شعیری، جامع الاخبار، نجف: حیدری، بی تا، ص 101.
[8] محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، تهران: اسلامی، ج5، 1407ق، ص 328.
[9] سوره روم، آیه 21.

بیشتر بخوانید
اهمیت ازدواج در اسلام
اهداف و ضرورت های ازدواج
روابط جنسی در ازدواج از نظر اسلام



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.