گشنیز و خواص درمانی آن (بخش اول)

فواید سلامتی گشنیز عبارتند از استفاده از آن در درمان سرطان پوست، سطح کلسترول بالا، اسهال، زخم های دهان، کم خونی، سوء هاضمه، اختلالات قاعدگی، گلودرد، ملتحمه، اختلالات پوستی و اختلالات قند خون، و همچنین فواید آن در مراقبت از چشم. با ما همراه باشید.
شنبه، 27 بهمن 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
گشنیز و خواص درمانی آن (بخش اول)
گشنیز سرشار از آهن است که به طور مستقیم به افرادی که از کم خونی رنج می برند کمک می کند.
 
فواید سلامتی گشنیز عبارتند از استفاده از آن در درمان سرطان پوست، سطح کلسترول بالا، اسهال، زخم های دهان، کم خونی، سوء هاضمه، اختلالات قاعدگی، گلودرد، ملتحمه، اختلالات پوستی و اختلالات قند خون، و همچنین فواید آن در مراقبت از چشم. با ما همراه باشید.

تعداد کلمات 1022 / تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه 
 گشنیز و خواص درمانی آن (بخش اول)

گشنیز چیست؟

گشنیز، که معمولا در شبه قاره هند به عنوان Dhaniya و در امریکا و برخی از نقاط اروپا به عنوان Cilantro شناخته شده است، گیاهی است که به طور گسترده ای در سراسر جهان به عنوان ادویه، چاشنی، و یا تزیینی در کنار ظروف غذا استفاده می شود. نام علمی آن Coriandrum Sativum L است. برگ و میوه آن دارای رایحه قابل تشخیص و دلپذیر هستند و معمولا به صورت خام و خشک شده برای کاربرد های آشپزی استفاده می شود.
 

اطلاعات تغذیه ای گشنیز

استفاده از گشنیز در تهیه غذاهای جهانی تنها نوک کوه یخ است. بسیاری از مردم بدون توجه به این موضوع که گشنیز سرشار از فواید احتمالی برای سلامتی است وقتی گشنیز برای تزیین در کنار غذای آنها قرار میگیرد آن را نمی خورند و این گیاه مفید و سالم به زباله دان ریخته می شود. گشنیز دارای ۱۱ مولفه روغن های ضروری، شش نوع اسید (از جمله اسید اسکوربیک که بیشتر به عنوان ویتامین C شناخته می شود)، مواد معدنی و ویتامین ها است که هر کدام دارای خواص مطلوبی می باشند. لیست کامل تر در زیر آمده است.
 
فواید سلامتی گشنیز

التهاب پوست

سینئول، یکی از ۱۱ عنصر روغن های اسانس و اسید لینولئیک هر دو در گشنیز وجود دارند و دارای خواص ضد رماتیسم و ضد سرطانی هستند. آنها به کاهش تورم ناشی از این دو بیماری کمک می کنند. برای سایر شرایط تورم، مانند تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی، نیز به نظر می رسد گشنیز تا حدودی موثر باشد، زیرا بعضی از عناصر موجود در گشنیز باعث ایجاد ادرار و آزاد شدن آب اضافی از بدن می شوند. کاهش میزان التهاب پوست می تواند منجر به افزایش عملکرد، کاهش ناراحتی و بهبود ظاهر پوست شود.
 

اختلالات پوستی

خواص ضد عفونی کنندگی، سم زدایی، پاک کنندگی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی گشنیز برای پاکسازی اختلالات پوستی مانند اگزما، خشکی و عفونت های قارچی عالی هستند.
 

سطوح پایین کلسترول

برخی از اسیدهای موجود در گشنیز، مانند اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک، اسید استاریک و اسید اسکوربیک (ویتامین C) در کاهش میزان کلسترول در خون بسیار موثر هستند. همچنین باعث کاهش میزان LDL در داخل دیواره های داخلی شریان ها و رگ ها می شود که این مشکل به نوبه خود می تواند منجر به مشکلات جدی قلبی عروقی مانند آترواسکلروز، حمله قلبی و سکته مغزی شود. مهمتر از همه، گشنیز باعث افزایش سطح کلسترول سالم (HDL) می شود که به عنوان خط مقدم دفاعی در مقابل شماری از بیماری های خطرناک است.
 

درمان اسهال

برخی از مولفه های روغن های اسانس موجود در گشنیز، مانند بورنئول و لینالول، به هضم، عملکرد مناسب کبد و پیوند روده ها و در عین حال به کاهش اسهال نیز کمک می کنند. گشنیز همچنین در درمان اسهال ناشی از اقدامات میکروبی و قارچی مفید است، چرا که مولفه هایی مانند سینول، بورنئول، لیمونن، آلفا پینن و بتا-پلاندرن دارای اثرات ضد باکتریایی هستند.
گشنیز همچنین به عنوان روشی برای جلوگیری از تهوع، استفراغ و سایر اختلالات معده به طور فزاینده ای مورد توجه است. مقدار زیادی از ترکیبات زیست فعال موجود در گشنیز به این معنی است که همیشه فواید سلامتی جدید در این گیاه قدرتمند کشف می شود.
افزون بر این جنبه های سلامت گشنیز برای معده، برگ های تازه گشنیز، پیش غذایی عالی برای آماده کردن روده برای وعده غذایی بزرگ هستند.
 

تنظیم فشار خون

مشخص شده است که مصرف گشنیز با کاهش مثبت فشار خون در بسیاری از بیماران مبتلا به فشارخون مرتبط است. تعامل یون های کلسیم و کولینرژیک، انتقال دهنده عصبی در سیستم عصبی محیطی و مرکزی، بیشتر به عنوان استیل کولین شناخته می شود. تعامل این دو عنصر باعث کاهش فشار رگ های خونی می شود، بنابراین احتمال ایجاد تعدادی ازبیماری های قلبی عروقی، از جمله حملات قلبی و سکته مغزی، کاهش می یابد.
 

درمان زخم های دهان

Citronelol، مولفه ای از روغن های ضروری در گشنیز، یک ضد عفونی کننده عالی است. علاوه بر این، مولفه های دیگر اثرات ضد میکروبی و التیام بخشی دارند که از بدتر شدن زخم ها و جراحات دهانی جلوگیری می کنند. آنها به سرعت بخشیدن روند بهبودی زخم کمک می کنند و همچنین نفس را تازه می کنند. گشنیز اغلب به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده در خمیر دندان های طبیعی استفاده می شود، اگر چه به طور معمول در محصولات کلی استفاده نمیشود. در واقع، قبل از اختراع خمیر دندان، مردم برای کاهش بوی بد دهان دانه های گشنیز را می جویدند!
 

پیشگیری از کم خونی

گشنیز سرشار از آهن است که به طور مستقیم به افرادی که از کم خونی رنج می برند کمک می کند. مقدار کم آهن در خون می تواند منجر به تنگی نفس، تپش قلب، خستگی شدید و کاهش عملکرد شناختی شود. آهن همچنین عملکرد مناسب سیستم های دیگر بدن را بهبود می بخشد، انرژی و قدرت را افزایش می دهد و سلامت استخوان را افزایش می دهد.
 

خواص ضد حساسیت

مطالعات متعدد نشان داده اند که گشنیز دارای خواص آنتی هیستامینی قوی است که می تواند تاثیرات آزاردهنده آلرژی فصلی و تب یونجه (رینیت) را کاهش دهد. روغن گشنیز می تواند برای کاهش واکنش های آلرژیک به تماس با گیاهان، حشرات، مواد غذایی و سایر موادی که می توانند موجب واکنش های آلرژیک بر روی پوست یا هنگام مصرف شوند، مورد استفاده قرار گیرد. استفاده موضعی گشنیز می تواند آنافیلاکسی، انواع کهیر و تورم خطرناک گلو و غدد را از بین ببرد. گشنیز هرگز ایده بدی برای محافظت از شما در برابر واکنش های آلرژیک تا زمانی که برای اولین بار دچار آن آلرژی می شوید، نیست، به ویژه زمانی که دانستن اینکه چه چیزی ممکن است علت حساسیت باشد دشوار است.

ادامه دارد...

منبع :
سایت راستینه

بیشتر بخوانید :
معرفی گشنیز و خواص درمانی آن 
گشنیز و خواص آن
خواص دارویی گیاه گشنیز 
گشنیز سبزی سلامتی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.