راهکارهایی برای موفقیت در دوران عقد (بخش دوم)

در دوران نامزدی ممکن است هر یک از زوجین در ارتباط با هم و یا خانواده یکدیگر به مشکلاتی برخورد نمایند که در ادامه با اشاره به برخی از آن ها به راهکارهایی در قالب توافقات لازم قبل از شروع عقد و وظایف دختر و پسر در دوران عقد خواهیم پرداخت.
دوشنبه، 13 اسفند 1397
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهایی برای موفقیت در دوران عقد (بخش دوم)
تهیه هدیه برای همسران به ویژه در دوران عقد احساس خوشایندی را در وی به وجود خواهد آورد که نشانه علاقه و صمیمیت شما به او محسوب می شود.
راهکارهایی برای موفقیت در دوران عقد (بخش دوم)

برخی از این مراقبت ها و وظایف طرفین در دوران عقد عبارتند از:
آموزش مهارت های زندگی و همسرداری:
 زندگی مشترک شما و همسرتان تنها زمانی می تواند به عنوان افقی روشن و جلوه گاهی زیبا برای تولدی دوباره مطرح باشد که وجوه ضروری این اشتراک، یعنی توانایی ها و مهارت های خاص و سازنده، در تفکر، بینش و عملکرد هر دوی شما رؤیت شود؛ زیرا این مهارت ها و توانایی های انسان است که در وقت لزوم، به یاری او می آید تا مشکلات، اختلافات و نقاط ضعف و کاستی های زندگی مشترکش را برطرف کند. حال چنانچه زندگی مشترکی که براساس پیوندی مقدس از سوی زن و مرد، صورت پذیرفته، با عدم توانایی ها و مهارت های هر دو نفر و یا حتی یکی از آنها روبه رو شود، به طور مسلم، ادامه این زندگی با تلخکامی، ناراحتی، تنش و رنجش همراه خواهد شد. برخی از این مهارت ها عبارتند از: مهارت حل تعارض، حل مسأله، تصمیم گیری، مدیریت هیجانات و خشم، همدلی و روش صحیح رابطه با همسر، تفاوت های روان شناختی زن و مرد و...

داشتن قرار ملاقات های صمیمانه: ممکن است دغدغه های برگزاری جشن عروسی، اتمام تحصیل و یا خدمت سربازی فرصت با هم بودن را از طرفین بگیرد؛ امّا بهتر است سعی شود که طرفین وقت بیشتری با هم بگذرانند. به عنوان مثال ملاقات ها، امید، شور و علاقه را در آن ها تقویت می کند؛ زیرا قادر خواهند بود در خلال صحبت های محبت آمیز، دادن کادو و... عشق و محبت خود را به همدیگر نشان داده، درباره زندگی آینده به گفت وگو نشسته و به همدیگر دل گرمی و امید بدهند.

رد و بدل کردن هدیه: تهیه هدیه برای همسران به ویژه در دوران عقد احساس خوشایندی را در وی به وجود خواهد آورد که نشانه علاقه و صمیمیت شما به او محسوب شده و باعث ایجاد شادابی در روابط شما نیز می شود؛ زیرا هدیه دادن، فارغ از این که چه باشد (ارزان، گران، کوچک، بزرگ، مادّی، معنوی و.. .) موجب می شود تا موجی از شادمانی و احساس صمیمیت و رضایت در وجودتان نسبت به یکدیگر به حرکت درآید و به دنبال آن علاقه ها افزایش یافته و محبت شما نسبت به یکدیگر پایدارتر گردد. آنچه در هدیه دادن مهم می نماید اظهار محبت و دوستی توسط آن است نه ارزش مادی آن؛ بنابراین سعی نمایید هدیه ای انتخاب نمایید که با سن و ذوق و سلیقه همسرتان تناسب داشته باشد، عاملی در جهت رشد وی به سوی خوبی ها و کمال باشد،[3] در عین زیبایی، دارای ماندگاری و کارآیی باشد،[4] نوع و رنگ کاغذ کادو، شکل بسته بندی و مهم تر از آن متنی که ضمیمه هدیه می کنید را نیز به گونه ای انتخاب نمایید که بتوانید عشق خود به همسرتان را در آن بدمید.

رد و بدل کردن یادداشت های محبت آمیز: نوشتن نامه های پُرمحبت و باصفایی که پس از ملاقات های حضوری و هنگام جدا شدن و یا در طول دوره عقد رد و بدل می شود به دلیل خاطره انگیز و لذت بخش بودن تأثیر نکویی در افزایش محبت و استحکام رابطه دارد.

داشتن روابط عاشقانه و رابطه جنسی معقول: وقتی بین دو جوان عقد ازدواج خوانده شده حق هرگونه تمتّع مشروع از همدیگر را دارند، لیکن در برخی از نقاط کشورمان به دلایلی نظیر: امکان بارداری ناخواسته، زیبایی برگزاری مراسم عروسی و... رسم چنین است که روابط مخصوص زناشویی را تا شب زفاف به تأخیر می اندازند. با توجّه به منع برقراری روابط کامل جنسی در این دوران یکی از مواردی که می تواند شادی و نشاط دو جوان را در این ایام حفظ کند، ترکیب لحظه های ناب در کنار هم بودن با ابراز عشق و محبّت کلامی و رفتاری به یکدیگر است.

آموختن مهارت حل اختلاف: به هر حال در هر ازدواجی، مشکلاتی وجود دارد؛ اما آنهایی که ازدواج هایی بادوام دارند، می دانند که چه طور خیلی سریع یک مشاجره را حل و فصل کرده و زخم ها را در حداقل مقدار آن نگه دارند؛ زیرا گذاشتن دعواهای قدیمی روی دعواهای جدید پیچیدگی زیادی ایجاد می کند، طوری که دیگر هیچ راهی برای حل مشکل اصلی باقی نمی ماند. خوشبختانه یاد گرفتن مهارت حل اختلاف مقدور است، فقط کافی است برای کشف علّت مشاجرات خود وقت بگذارید و چنین فکر نکنید که در مشاجره، یکی از شما برنده است و دیگری بازنده؛ زیرا این طرز فکر خطرناک است. در واقع مشاجرات مکرّر همسران نشان می دهد که باید تغییراتی در رابطه شان صورت گیرد و اگر هر دو این موضوع را درک کنند، قادر خواهند بود در تمام زمینه ها به صمیمیت بیشتری دست یابند.
برخی از راهکارها در این زمینه عبارتند از: به رسمیت شناختن اختلاف نه انکار، بیان جرأتمندانه احساسات، خواسته ها و افکار خود، رعایت مقرّرات مربوط به گوینده و شنونده در گفتگو با همسر، عدم اطلاع و دخالت اطرافیان (علنی نکردن بین خانواده ها)، تعیین واقع بینانه و پذیرش سهم خود در مشکلات، اولویت بخشی به همسر و زندگی مشترک خود، مشارکت جویی با همسر در مسیر حل اختلاف، یاری جستن از افراد با تجربه و خیرخواه، گذشت و بخشش
.
 
منبع : پرسش ها و پاسخ های دانشجویی؛ دفتر: 56 (مشاوره همراه)، ص: 122

بیشتر بخوانید :
راه کارهای تقویت رابطه نامزدی
با اختلاف‌های آغاز زندگی چه کنیم؟
5 روش بدست آوردن خوشبختی در زندگی
موفقیت در زندگی مشترک



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.