چگونه خود را برای پدر شدن آماده کنیم ؟

خانم های باردار عواطف متنوع و تغییرات گسترده ای را در زندگی خود تجربه می کنند. اما پدر شدن نیز احساسات و نگرانی های خاص خود را برای کنار آمدن با این تغییر دارد که شاید کمتر به آن توجه می شود. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 11 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه خود را برای پدر شدن آماده کنیم ؟
به خاطر داشته باشید که قرار نیست شما با تمام چالش های پدر بودن به یکباره مواجه شوید.
چگونه خود را برای پدر شدن آماده کنیم ؟

مقدمه

اگر شما به عنوان یک پدر آینده احساس می کنید که شکه شده اید، ترسیده اید یا نگرانید که شاید آمادگی های لازم  برای این تغییرات را ندارید، بدانید که تنها نیستید! شبیه بسیاری دیگر از تغییرات مهم زندگی، برای سازگار شدن نیاز به زمان دارید. و اگر این بارداری برنامه ریزی شده نبوده است (تقریبا نیمی از بارداری ها بدون برنامه ریزی قبلی اتفاق می افتد). ممکن است که شما این احساسات را با  شدت بیشتری تجربه کنید.
کاملا نرمال است که شما احساسات پیچیده ای را همزمان تجربه کنید، پس در مورد آنها اصلا احساس اضطراب یا گناه نکنید. شما می توانید با اتخاذ گام هایی موثر می توانید دوران انتظار برای پدر شدن را راحت تر بگذرانید، فرایند تبدیل شدن به یک والد و آمادگی برای دوران والدگری می تواند به تدریج و با آرامش صورت گیرد.


نگرانی های پدر شدن و رفع آن

آیا من قادرم از کودکم مراقبت کنم؟

هیچ کس در بدو تولد این توانایی را نخواهد داشت (حتی همسر باردار شما) و برای همین کلاس های متعددی برای آموزش های پدری و مادری برگزار می شود. توصیه می شود هر چه سریعتر در نزدیکی محل زندگی یا محل کارتان در یکی از این کلاس ها شرکت کنید. در اکثر این کلاس ها به شما آموزش داده خواهد شد که چگونه پوشک کودک را تعویض کنید؟ چطور با شیشه به او شیر دهید یا بادگلو او را بگیرید؟ چطور کودک را بخوابانید؟ چطور صندلی مخصوص کودک را در ماشین خود نصب کنید؟ در زمان وضع حمل همسرتان چه اقداماتی را تا رسیدن به بیمارستان انجام دهید و روز برگشت از بیمارستان به خانه برای همسر و کودک تان چه چیزهایی را آماده کنید.
در جریان این کلاس ها با مردان دیگری نیز آشنا می شوید که آن ها نیز همچون شما برای اولین بار پدر می شوند و با نگرانی ها و احساسات مشابه آن ها آشنا می شوید و می توانید از تبادل اطلاعات با یکدیگر بسیار سود ببرید. به خاطر داشته باشید که برگزار کنندگان این نوع دوره ها با انواع مختلفی از پدرها و نگرانی های آن ها برخورد کرده اند پس بدون نگرانی و احساس شرمندگی تمام سوالات خود را مطرح کنید.
 

آیا من پدر خوبی خواهم بود؟

به خاطر داشته باشید که قرار نیست شما با تمام چالش های پدر بودن به یکباره مواجه شوید. پس دلیلی ندارد که نسبت به مسائلی که ممکن است در آینده کودک تان با آن رو به رو شوید از الان نگران باشید. در سال های اولیه فقط کافی است تا مهارت های ساده پدر بودن را تمرین کنید. پدر شدن بسیار شبیه تمام نقش های دیگری است که در زندگی تان پذیرفته اید. همان طور که شما در ابتدای ازدواج تان به صورت خودکار نمی دانستید که چطور باید یک شوهر خوب باشید ولی در طی زمان و در کنار همسرتان کم کم با مسائل مواجه شدید و یاد گرفتید. شما زمان بسیار طولانی در پیش خواهید داشت تا یاد بگیرید چطور به کودکان مسئولیت پذیری یاد دهید. چطور به او رانندگی کردن یاد دهید یا چطور در مورد نحوه برخورد با دوستانش به او رهنمود دهید. بنابراین لزومی ندارد که از الان نگران این مسائل باشید.
 

چطور می توانم هزینه اش را پرداخت کنم؟

غذا دادن، لباس خریدن و کمک به هزینه تحصیل یک فرد دیگر نیاز به پرداخت هزینه هایی دارد که در حال حاضر برای مسائل دیگری خرج می شود. اما شما می توانید با یک برنامه ریزی مناسب استرس خود را در مورد مسائل اقتصادی پیش رو کاهش دهید. قبل از اینکه کودک متولد شود برنامه ریزی کنید که به محض تولد کودک چقدر هزینه باید بابت امور او بپردزید. در مورد درآمد خودتان، درآمد همسرتان و هزینه هایی که بیمه درمانی شما پرداخت می کند تخمین بزنید. برخی از مشاغل به محض فرزند دار شدن شما مقداری به حقوق شما اضافه می کنند پس از همین الان در مورد اینکه این شرایط برای شما نیز وجود دارد یا نه پرسش کنید. روش مناسب دیگر این است که با کسانی که به تازگی پدر و مادر شده اند مشورت کنید و از تجربه های آن ها در مورد نحوه مدیریت مسائل مالی استفاده کنید.حتی  ممکن است آن ها اماکنی را به شما معرفی کنند که بتوانید با هزینه کمتر برخی وسایل مورد نیاز کودک را تهیه کنید.

می توانید از همین امروز یک حساب بانکی جداگانه باز کنید و هر هفته قبل از تولد کودک مقداری پول در آن پس انداز کنید. برای مثال تصمیم بگیرید بعد از تولد کودک کل هزینه پوشک یا مثلا شیرخشک  کودک را فقط از این حساب برداشت کنید و دیگر نگران هزینه آن نباشید.

نکته دیگر اینکه شما مجبور نیست تمام هزینه های کودک را به تنهایی بپردازید. برای مثال اگر همسر شما از نظر جسمی توانایی و تمایل داشته باشد تا از شیر خود، کودک را تغذیه کند خانواده شما از پرداخت هزینه شیر خشک معاف می شود و مقدار زیادی در هزینه های شما صرفه جویی می شود.

می توانید از دوستان و یا اقوام خود نیز کمک هایی را بگیرید. اغلب کودکان به دلیل رشد سریع جسمی  مدت زمان خیلی کوتاهی از برخی لباس ها یا وسایل شان استفاده می کنند و این وسایل معمولا نو و سالم باقی می مانند. اغلب خانواده ها معمولا این وسایل را در صورت تمایل، در اختیار سایر خانواده های اقوام و دوستانی که تازه دارای فرزند شده اند قرار می دهند.
 

جمع بندی و نتیجه گیری

 طبیعی است که قبل از تولد کودک با وجود هیجان زده بودن، احساس نگرانی نیز کنید و فکر کردن در مورد مسائل پیش رو شما را گاهی عصبانی یا غمگین کند. اما بدانید وقتی آنها به دنیا می آیند شما احساسی را تجربه خواهید کرد که هیچ گاه قبل از آن حتی قادر به تصورش نبودید. برنامه ریزی کردن برای مسائل آینده تان به شما و همسرتان آرامش خواهد داد. فراموش نکنید که بسیاری از مشکلات شما را سایر پدرو مادرها نیز تجربه کرده اند پس با مشورت با آنها قادر خواهید بود بسیاری از آنها را به راحتی حل کنید.
نکته بسیار مهم پایانی اینکه به دنیا آمدن یک کودک نه تنها باعث نمی شود که مشکلات فعلی شما با همسرتان از بین برود که حتی گاها باعث افزایش تنش شما نیز می شود، اکیدا توصیه می کنم قبل از تولد کودک با یک روانشناس خانواده مشورت کنید و مسائل خود را حل کنید.

منبع : مجله اینترنتی بامام نت

بیشتر بخوانید :
آیا برای بچه دار شدن آمادگی دارید
10 توصیه‌ به پدران آینده
احساس پدر شدن​​​​​​​
لذت پدر شدن​​​​​​​



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.