سیب زمینی و خواص درمانی آن (بخش چهارم)

سیب زمینی مقادیر قابل توجهی فیبر و مواد غذایی از جمله ویتامین ث و پتاسیم را تامین می کنند ، ممکن است موجب عوارض جانبی برخی افراد شوند. دانستن این اثرات ممکن است برای تصمیم گیری خردمندانه رژیم غذایی لازم باشد.
شنبه، 17 فروردين 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سیب زمینی و خواص درمانی آن (بخش چهارم)
اگر سیب زمینی سطح قند خون را خنثی کند ، ممکن است گرسنگی را بین وعده های غذایی افزایش دهد که می تواند منجر به پرخوری و افزایش وزن شود.
 

مضرات خوردن سیب زمینی :

قند خون :

سیب زمینی، به خصوص سیب زمینی پوست کنده، شاخص بالایی از گلیسمیک دارد، به این معنی که ممکن است به شدت قند خون خود را تحت تاثیر قرار دهند. بعد از خوردن یک وعده گلیسمیک بالا، قند خون و انسولین بالا می رود به همین دلیل، خوردن سیب زمینی به مقادیر زیاد و یا به خودی خود ممکن است ریسک عدم تعادل خون، عدم تعادل اشتها، دیابت نوع 2 و مشکلات دیابت را افزایش دهد. چیپس و سیب زمینی سرخ کرده گلیسمیک بالایی دارد. برای محافظت در برابر عدم تعادل در سطح قند خون، سیب زمینی را با پوست و غذاهایی با گلیسمیک کم، مانند غلات سبوس دار و یا شیر کم چرب ، مصرف کنید.
 

تاثیرات سیب زمینی بر افزایش وزن:

اگر سیب زمینی سطح قند خون را خنثی کند ، ممکن است گرسنگی را بین وعده های غذایی افزایش دهد که می تواند منجر به پرخوری و افزایش وزن شود. آماده کردن سیب زمینی با کره، پنیر، و خامه ترش، مقدار قابل توجهی چربی و کالری به رژیم غذایی اضافه می کند که ممکن است به افزایش وزن نیز کمک کند. سیب زمینی سرخ کرده و چیپس سیب زمینی همچنین غنی از چربی و کالری هستند.
 

تاثیرات سیب زمینی بر روی شکم :

همه نشاسته ها به جز برنج در هنگام هضم گاز معده را تحریک می کنند. اگر چه غذاها به گونه ای متفاوت علائم گازی را تحت تاثیر قرار می دهند اما سیب زمینی ممکن است موجب گاز و باد کردگی شود ، به خصوص اگر در معرض گاز و حساس به قند هستید که به طور طبیعی در نشاسته اتفاق می افتند. خوردن سیب زمینی با چربی بالا، بیش از حد ممکن موجب اثرات مشابهی شود.
 

احتمال التهاب و درد مفاصل با مصرف سیب زمینی :

اگرچه ثابت نشده است، برخی افراد بر این باورند که سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی، فلفل و سیب زمینی باعث التهاب و درد مفاصل می شوند. اگر سیب زمینی به طور نامناسب نگهداری شود، این تاثیرات افزایش می یابد.
 

چگونه از سیب زمینی بیشتر در رژیم غذایی خود استفاده کنید:

بیشتر مواد مغذی یک سیب زمینی در پوست آن است. در نتیجه منطقی است آن را با پوستش مصرف کنید. می توانید با اضافه کردن آن ها به سالاد و یا استفاده از سیب زمینی خرد شده به عنوان یک غذای جانبی برای صبحانه از فواید آن بهره ببرید.
 

حقایقی درباره ی سیب زمینی ؟

یک انسان متوسط سالانه حدود 33 کیلوگرم سیب زمینی می خورد.
در سال 1995، سیب زمینی جز اولین سبزیجاتی بود که تولید شد.
بزرگ ترین سیب زمینی جهان حدود 3.8 کیلو وزن داشت.
چین بزرگ ترین تولید کننده سیب زمینی در جهان است.
سیب زمینی حاوی سمی به نام سولانین است که می تواند به سطوح خطرناکی در سیب زمینی های سبز برسد. در موارد نادر، آن ها می توانند باعث سردرد، گرفتگی عضلات و اسهال شوند.
مصرف سیب زمینی در سراسر جهان از 30 میلیون تن در دهه 1960 به 165 میلیون تن در سال 2000 افزایش یافت.
 

مصارف دیگر سیب زمینی

می توانید از سیب زمینی برای پاک کردن لکه ها روی دست ها استفاده کنید. حتی مالیدن یک سیب زمینی روی صورت می تواند به شما کمک کند تا به سرعت آن را تمیزکنید.
هم چنین می توانید از سیب زمینی برای از بین بردن لکه های ظروف نقره استفاده کنید. سیب زمینی را بجوشانید ، آن ها را برای استفاده بیشتر کنار بگذارید و ظروف نقره را در آب جوشیده قرار دهید. بگذارید یک ساعت بماند و سپس آن ها را به طور عادی بشویید.
کفش های کهنه را با استفاده از سیب زمینی تمیز کنید. سیب زمینی را نصف کرده و قبل از این که واکس بزنید ، آن ها را روی کفش های کهنه تان بمالید - این کار به آن ها درخشش بهتری می دهد.
چگونه سیب زمینی را انتخاب و نگه داری کنید.
 

انتخاب سیب زمینی

این روزها، سیب زمینی به راحتی در اغلب فروشگاه ها در شکل بسته بندی، درون کیسه پلاستیکی در دسترس است. اما همیشه بهتر است آن ها را عمده خریداری کنید تا بتوانید به درستی آن ها را برسی کنید تا خراب نباشد. علاوه بر این ، از آنجا که کیسه های پلاستیکی سوراخ نمی شوند، می توانند باعث ایجاد رطوبت شوند که به طور منفی بر روی سیب زمینی ها تاثیر می گذارد.
در هنگام خرید سیب زمینی، آن هایی که پوست صاف و سفت دارند انتخاب کنید.
از سیب زمینی که پوست چروک یا پژمرده و ریشه دارند اجتناب کنید،
از سیب زمینی های سبز رنگ اجتناب کنید نه تنها طعم نا مطلوب دارد بلکه برای سلامتی مضر است
همچنین از سیب زمینی جوانه زده هم اجتناب کنید چون آن ها پیر هستند.
سیب زمینی های تازه را باید برای آب پز ترجیح داد چون پوست نازک تر دارند.
 

نگه داری سیب زمینی

نگه داری صحیح سیب زمینی ها هم به همان اندازه مهم است.
تا آنجا که به نگه داری مربوط می شود، سیب زمینی باید در مکانی خنک، تاریک، خشک و به درستی تهویه شده در دمای 40 درجه فارنهایت نگه داری شود. دمای بالاتر یا حتی دمای اتاق باعث جوانه زدن آن ها می شود.
همچنین، سیب زمینی می تواند در یک کمد یا زیرزمین تاریک نگهداری شود.
آن ها نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرند ، زیرا نور باعث تشکیل مواد سمی می شود.
آن ها نباید در یخچال نگهداری شوند چون باعث می شود نشاسته آن ها تبدیل به شکر شود و طعم شیرینی به آن ها بدهد.
علاوه بر این ، آن ها نباید در نزدیکی پیاز نگهداری شوند چون گازهایی که منتشر می کنند باعث خواهند شد هر دو سبزیجات خراب شوند.
سیب زمینی باید در یک تکه پارچه ای یا کیف کاغذی نگهداری شود.
سیب زمینی تازه زودتر خراب می شود و می تواند تا یک هفته بماند.
سیب زمینی پخته می تواند چند روز در یخچال نگهداری شود، اما توصیه می شود آن ها را فریزنکنید چون آن ها پس از گرم کردن آبکی می شوند.
سیب زمینی حاوی نزدیک به 80 درصد آب است که از نشاسته جدا می شود و غذای سیب زمینی را هنگام گرم کردن آبکی می کند.

منبع : سایت نمناک


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.