محافظت از پوست در برابر آفتاب

نور آفتاب با تمام مزایا و فایده هایی که می تواند برای سلامتی جسم و روان انسان داشته باشد، ممکن است موجب آسیب هایی بویژه برای پوست شما گردد. در این مقاله سعی نموده ایم برخی روش های محافظت از نور خورشید را برای شما خواننده عزیز راسخون ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
يکشنبه، 2 تير 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
محافظت از پوست در برابر آفتاب

مقدمه

آفتاب گرفتن و به عبارتی قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است مزایای زیادی برای انسان داشته باشد که جذب ویتامین D از مهمترین آن ها محسوب می شود. ویتامین D علاوه بر اینکه برای جذب کلسیم ضروری است، به سلامت روان انسان و پیشگیری از افسردگی کمک می کند. با اینحال اگر انسان بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار بگیرد قطعاً دچار مشکلاتی خواهد شد. از جمله این مشکلات می توان به چروک شدن پوست، آفتاب سوختگی و دیگر آسیب های مرتبط با پوست مانند بیماری های پوستی و از جمله سرطان پوست، اشاره کرد. بنابراین لازم است از پوست خود را در برابر نور خورشید مراقبت کنید. یک کرم ضد آفتاب خوب، پوشیدن لباس های مناسب و استفاده از چتر و  کلاه و ... می تواند بسیار کمک کننده باشد. در ادامه به برخی روش های مراقبت از پوست در برابر مضرات نور آفتاب اشاره می کنیم.
 

1. کرم ضد آفتاب با SPF مناسب انتخاب کنید.

هر وقت قصد کردید از خانه بیرون بروید لازم است از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. توجه نمایید استفاده از کرم ضد آفتاب حتی در روزهای ابری نیز ضروری است. اندازه SPF کرم ضد آفتابی که مصرف می کنید باید به اندازه ای باشد که بتواند از پوست شما در برابر اشعه های فرابنفش محافت کند.
 
حداقل میزان SPF باید 30 باشد. عدد SPF بر روی جعبه و تیوپ کرم ضد آفتاب درج شده است. اگر خدای ناکرده به سرطان پوست مبتلا هستید و یا سابقه این بیماری در خانواده شما وجود دارد، بهتر است از کرم ضد آفتاب با SPF 45 و یا حتی بالاتر استفاده کنید.
 
دقت کنید که بر روی جعبه کرم ضد آفتاب عبارت «طیف گسترده» حک شده باشد. طیف گسترده بدین معناست که این کرم ضد آفتاب علاوه بر اشعه های UVB می تواند از پوست شما را در برابر UVA نیز محافظت کند.  
 

2.  کرم ضد آفتاب را 20 تا 30 دقیقه قبل از خروج از منزل استفاده کنید.

هر بار که قصد دارید  در طول روز از منزل خارج شوید، کرم ضد آفتاب استفاده کنید. هر شخصی که می خواهد بیش از 30 دقیقه در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، لازم است حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده شود.
 
اگر معمولاً استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش می کنید، بهتر است یادداشتی را کنار درب خروجی نصب کنید تا با دیدن آن برایتان یادآوری شود.
 

3. استفاده از کرم ضد آفتاب را هر 2 ساعت یک بار تکرار کنید.

ببینید قرار است برای چه مدت بیرون باشید. این نکته را در ذهن خود داشته باشید که برای اثربخشی بیشتر کرمهای ضد آفتاب لازم است هر 2 ساعت یک مرتبه مقدار مناسبی از این کرم را بر روی پوست خود بمالید.
 
در مواردی مانند شنا کردن در دریا ممکن است کرم ضد آفتاب قبل از پایان 2 ساعت تأثیر خود را از دست بدهد که در این صورت لازم است قبل از 2 ساعت از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
 

4. مقدار مناسبی از کرم ضد آفتاب بر روی پوست خود بمالید.

بسیاری از افراد نمی دانند  لازم است چه میزان کرم ضد آفتاب را بر روی پوست خود بمالند. لازم است حداقل 45 میلی متر کرم را روی انگشت خود زده و آن را بر روی پوستتان بمالید تا تمام سطح پوست به طور کامل پوشانده شود.
 
اطمینان یابید که تمام قسمت های پوست که در معرض نور خورشید قرار می گیرند، به طور کامل با کرم ضد آفتاب پوشانده شوند. پس لازم است علاوه بر صورت، گردن و حتی پشت آن را به خوبی کرم بزنید. اگر خودتان نمی توانید پشت گردنتان را به طور کامل و با آسانی کرم بمالید، بهتر است از شخص دیگری کمک بخواهید.
 

5. لباسی بپوشید که بدنتان را در برابر نور خورشید محافظت کند.

وقتی می خواهید زیر نور خورشید بروید، خصوصاً در فصول بهار و تابستان که روزها طولانی تر است، لازم است لباسی بپوشید که بدن شما را در برابر اشعه های مضر فرابنفش محافظت کند. بهترین روش برای تشخیص مناسب بودن لباس این است که دستتان را زیر لباس برده و ببینید آیا نور خورشید از آن عبور می کند یا خیر. لباس مناسب برای محافظت پوست، لباسی است که نور خورشید نتواند از آن رد شود و به عبارتی بر روی دست شما به طور کامل سایه بیاندازد و همچنین دست از پشت پارچه مشخص نباشد.
 
اگر دیدید لباستان مناسب نیست، بهتر است آن را با یک لباس مناسب عوض کرده و یا آن نواحی را که لباس نمی تواند از آن ها محافظت کند، با کرم ضد آفتاب بپوشانید.
 

6. عینک آفتابی استفاده کنید.

عینک آفتابی باید در تمام روزهای سال و نه فقط در فصل تابستان استفاده شود. قبل از خریدن عینک آفتابی با توجه و دقت تمام به کیفیت آن توجه کنید.

یک عینک آفتابی مناسب عینکی است که بتواند 99 تا 100 درصد جلوی عبور اشعه های فرابنفش (UVB و UBA) را بگیرد.
 
سعی کنید همیشه در بیرون از خانه عینک آفتابی را همراه خود داشته باشید. اگر معمولاً همراه خود کوله پشتی و یا کیف دارید، می توانید عینک آفتابی خود را همیشه در آن قرار داده تا از جا گذاشتن آن در خانه جلوگیری شود.
 

7. کلاهی با لبه حداقل 8 سانتی متر استفاده کنید.

کلاه می تواند قسمت هایی از بدن مانند پوست سر که امکان استفاده از کرم در آن نواحی وجود ندارد را بپوشاند. اگر کلاه مناسبی انتخاب کنید، پوست سر، گوش ها و گردن شما از تابش نور مستقیم خورشید در امان خواهد بود. یک کلاه با لبه حدوداً 8 سانتی متر می تواند این شرایط را برای شما فراهم سازد.
 

8. لباسی بپوشید که تمام بدن شما را بپوشاند.

در روزهای آفتابی و گرم سال بهتر است از لباس های آستین بلند استفاده کنید تا پوست دستتان آسیب نبیند. همچنین برخی لباس ها به نحوی طراحی شده اند که می توانند مانع عبور اشعه های ماوراء بنفش شوند. این قبیل لباس ها حداقل چهار پنجم اشعه های UVB را کنترل می کنند.
 
در ماه های گرم تر سال، ممکن است پوشیدن لباس های ضخیم و یا آستین بلند برای بسیاری از افراد دشوار باشد. بنابراین در صورتیکه نمی توانید لباسی بپوشید که تمام بدنتان را بپوشاند، بهتر است قسمت های غیر پوشیده با لباس، مانند دست ها را با کرم ضد آفتاب بپوشانید.
 
منبع: سایت ویکی هاو


سبک زندگی مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.