طرز پخت چند نوع حلوا

حلوا یک نوع شیرینی یا دسر ایرانی است که در خیلی از مراسمات و مناسبت ها  استفاده می کنند و به عنوان غذای راحت هضم برای کودکان نیز استفاده می گردد. برویم تا با چند نوع از طرز پخت حلوا آشنا شویم.
جمعه، 25 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه زهرا شادمان شادی
موارد بیشتر برای شما
طرز پخت چند نوع حلوا
بادام دارای فواید زیادی می باشد از جمله تقویت کننده قوای جسمانی، مقوی برای معده، تقویت دندان، رفع سرفه و نرم کننده سینه، مفید برای درمان تنگی نفس و... .
 

مقدمه

حلوا که در بین خانواده ها و مردم ایران ای بسیار رایج است، یک نوع شیرینی معروف در کشورمان به حساب می آید که به عنوان شیرینی یا دسر بر روی سفره ها وجود دارد.  یک سری از حلوا ها مخصوص کودکان تازه غذا خور می باشد، که دارای فواید و انرژی زیادی هستند و یک غذای کامل، راحت هضم و خوشمزه به حساب می آید. نوع دیگری از حلوا وجود دارد که مخصوص خانم هایی می باشد که تازه زایمان کرده اند؛ چرا که مواد مغذی زیادی را بدن آن ها طلب می کند و آنها می‌توانند از راه خوردن این نوع حلوای مقوی که دارای مغزیجات فراوانی نیز می باشد، مواد از بین رفته بدن شان را جبران کنند. 
 

حلوای آرد گندم 


مواد لازم :
- شکر سه چهارم لیوان 
- آرد یک لیوان 
- آب نصف لیوان
- گلاب نصف لیوان
- روغن سه قاشق غذاخوری
- زعفران به مقدار کافی

 طرز تهیه :
برای اندازه گیری پیمانه آرد شما باید آرد گندم را در یک لیوان ریخته و آن را بفشارید تا جایی که در آن جا می شود آرد پر کنید و در این صورت این مقدار آرد یک پیمانه به حساب می آید.  سپس ظرفی را انتخاب کرده و بهتر است از ماهیتابه نچسب استفاده کنید، روغن را در آن ریخته و روی حرارت قرار دهید تا روغن کاملاً داغ شود. آرد را آرام آرام به آن بیفزایید و با قاشق چوبی یا پلاستیکی که بتوان با آن راحت آرد را به هم زد، آرد را همچنان به هم بزنید تا هم سرخ شود هم به ته ظرف نچسبد. در ظرفی دیگر آب و شکر به اضافه گلاب را با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا شکر آن کاملاً حل شود. زعفرانی را که از قبل دم داده اید، به آن می افزاید و شعله را خاموش می کنید.  سپس در این مرحله شما این دو مخلوط را با هم یکی می کنید و آنقدر حلوا را هم زده تا مخلوط یکنواخت و غلیظ به دست بیاید.  بعد زیر ماهیتابه را خاموش کرده و حلوا را در ظرف مناسبی بریزید. این حلوا را می توانید با مغز بادام، پسته، گل محمدی، پودر نارگیل و غیره تزیین کنید.  برای خوش طعم تر شدن این حلوا شما می‌توانید از هل کوبیده استفاده نمایید. 
 

تر حلوا


مواد لازم :
- آرد گندم یا آرد برنج یک کیلو
- شکر ۷۵۰ گرم. 
- روغن ۷۵۰ گرم 
- زعفران نیم مثقال 
- آب ۴ لیوان
- گلاب نصف لیوان 
طرز تهیه :
روغن بگذارید تا کاملاً داغ شود، سپس آرد را به آن می افزاییم و سرخ می نماییم؛ آرد برنج از آرد گندم کمتر زمان برای سرخ شدن نیاز دارد.  لازم است بدانید که باید در این مرحله آرد را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد و نسوزد. سپس آب و شکر را با هم مخلوط نموده و روی حرارت قرار می دهیم تا شکر کاملا حل شود. گلاب و زعفران را نیز به آن اضافه می نمایید و بعد از یکی دو جوش زدن شعله را خاموش می کنیم. مخلوط آب و شکر را به آرد افزوده و در صورتی که شل بود، چند دقیقه روی گاز می گذاریم و بعد برداشته و در ظرف مناسبی ریخته و روی آن را تزئین می کنیم. 
 

کاچی


مواد لازم :
- آرد گندم یا آرد برنج ۵۰۰ گرم 
- روغن یا کره ۳۵۰ گرم
- شکر یک کیلو
- زعفران یک مثقال
- آب ۱۰ تا ۱۲ لیوان
- گلاب یا هل در صورت تمایل به مقدار کافی
- پودر بادام درختی ۲ قاشق
- پودر پسته در صورت تمایل ۲ قاشق 
- گردوی خرد شده ۳ قاشق

طرز تهیه :
روغن یا کره را در ظرفی بریزید تا داغ شود، آرد گندم را در آن تفت دهید. اگر آرد برنج است است مراقب باشید تا زیاد سرخ نشود.  پودر بادام و پسته را به آرد سرخ شده اضافه کنید و گردو را نیز به آن بیفزایید و بگذارید با هم تف بگیرند.  در ظرفی دیگر آب و شکر را به همراه زعفران بگذارید تا به جوش آید زمانی که یک یا دو جوش زد و شکر به طور کامل آب شد آن را خاموش کرده و کم کم به مخلوط آرد و پودر مغزیجات اضافه نمایید. از آن طرف آرد را نیز مرتب به هم زده تا مخلوط یکنواختی با آب و شکر به دست می آید. شعله زیر آن را کم کرده و آنقدر همزده تا حلوای غلیظ به دست آید طوری که مانند فرنی باشد.  برای خوش طعم شدن آن می‌توانید گلاب یا هل را را به آن بیافزایید. 
 

حریره بادام 


مواد لازم :
- بادام ۲۰۰ گرم
- آرد برنج ۲ قاشق سوپخوری 
- شکر دو قاشق سوپخوری

طرز تهیه :
از قبل به روی بادام های درختی را آب جوش ریخته و بگذارید تا کاملاً پوست و آن خیس بخورد و پس دهد.  سپس کاملاً پوست آن را بگیرید و بادام ها را خشک کرده و چرخ نمایید یا آسیاب کنید، تا کاملاً پودر شود. در این مرحله پودر بادام را در پارچه نازکی ریخته، در ظرف قرار دهید، ‌۲ تا ۳ لیوان آب روی آن بریزید و از صافی رد کنید تا شیره بادام خوب گرفته شود؛ به طوری که تا آب کاملاً غلیظ و سفید باشد؛ مانند شیر. در مرحله بعد آرد برنج را با شیره بادام مخلوط کرده و شکر را به آن اضافه کنید. 

 در این مرحله مخلوط مواد را روی شعله گاز قرار داده و مرتب آن را هم بزنید تا به جوش آید، کمی که غلیظ شد، از روی حرارت برداشته و بگذارید تا حریره بادام خنک شود. بادام دارای فواید زیادی می باشد از جمله تقویت کننده قوای جسمانی، مقوی برای معده، تقویت دندان، رفع سرفه و نرم کننده سینه، مفید برای درمان تنگی نفس و... . [2] امام علی (علیه السلام) نیز درباره خواص گردو می‌فرمایند : «خوردن گردو در زمستان، کلیه ‏ها را گرم مى‏ کند و سرما را دفع مى ‏کند.» [3]  با این‌ همه خواص فراوانی که این حلوا دارد، می تواند مقوی خوبی برای افراد تازه زایمان کرده و ضعیف باشد، همچنین برای تقویت کودکان می دانید از لین نوع حلوا بهره ببرید. 

پی نوشت :
[1] شمسی شعبانی، هنر آشپزی نمونه، تهران: حافظ نوین، 1392، صفحه 419.
[2] مصطفی خدادای، طب سنتی، جلد دو، قم: سپهر اندیشه، 1396، صفحه 15. 
[3] کافى، جلد 6، صفحه 340.


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.