علائم خطرساز در دوران بارداری (بخش دوم)

داشتن تب یا احساس سوزش هنگام ادرار، استفراغ مداوم، کاهش حرکات جنین، خارش تمام بدن، زمین خوردن و آسیب رسیدن به شکم از علائم خطرساز در دوران بارداری می باشد. با ما همراه باشید.
جمعه، 1 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم خطرساز در دوران بارداری (بخش دوم)
زمین خوردن یا ضربۀ شدید همیشه خطرناک نیست، اما بهتر است همان روزی که این اتفاق می‌افتد به پزشک مراجعه کنید و چگونگی آن را برای او توضیح دهید.
 

علائم جدی و خطرساز بارداری


داشتن تب یا احساس سوزش هنگام ادرار
اگر بدون داشتن علائم آنفلوانزا و سرماخوردگی، تب دارید و دمای بدن شما بالاتر از ۳۷/۵ سانتی‌گراد است، احتمالاً بدن شما عفونت کرده است. در این صورت باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. اگر دمای بدن شما برای مدت طولانی بالای ۳۹ درجۀ سانتی‌گراد باشد، ممکن است به کودک تان آسیب برسد. به همین دلیل، اگر تب بالا و نزدیک ۳۹ درجه دارید، فوراً به اورژانس مراجعه کنید. برخی از علائم دیگر نیز می‌تواند نشانۀ عفونت مجاری ادرار باشد. اگر هر یک از علائم زیر را دارید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید:
- احساس درد یا سوزش در زمان ادرار
- داشتن تکرر ادرار
- وجود کف، خون یا بوی بد در ادرار
- حالت تهوع، خستگی یا عرق سرد
- درد در قسمت پایینی شکم یا احساس درد در تمام ناحیۀ شکم

استفراغ مداوم
استفراغ شدید می‌تواند موجب از دست دادن آب بدن شود. از دست دادن آب و الکترولیت نیز موجب ایجاد ضعف و بی‌حالی خواهد شد؛ هرچند بعید است که آسیبی به کودک تان برسد. اگر دارای استفراغ‌های شدید و مداوم هستید، لازم است با پزشک خود صحبت کنید. اگر پس از مصرف هر نوع غذا یا نوشیدنی، این حالت به شما دست می‌دهد، ممکن است نیاز به درمان جدی و حتی بستری شدن شما در بیمارستان باشد. اگر در نیمۀ دوم بارداری استفراغ می‌کنید و این موضوع همراه با درد شدید در پایین دنده‌ها می‌تواند نشانۀ پره‌اکلامپسی باشد. اسهال و استفراغ می‌تواند نشانۀ مسمومیت غذایی یا بیماری گوارشی نیز باشد. استفراغ همراه با تب و درد در پهلوها، ناحیۀ مثانه و پایین شکم نیز می‌تواند نشانۀ عفونت کلیه باشد. اگر دارای این علائم هستید، باید با پزشکتان تماس بگیرید.

کاهش حرکات جنین
در سه ماهۀ سوم بارداری، پزشک از شما خواهد خواست که حرکات جنین را در خانه کنترل کنید. اگر تغییری در حرکات جنین احساس کردید و فکر می‌کنید که حرکات جنین کمتر شده، لازم است ابتدا کمی آرام باشید، یک جا دراز بکشید و حرکات جنین را با دقت بیشتری تحت نظر بگیرید. اگر همچنان احساس می‌کنید که حرکات جنین کم شده، لازم است یک آب‌میوه بنوشید، به پهلوی چپ بخوابید و نفس‌های عمیق بکشید. سپس حرکات جنین را در مدت یک ساعت بشمارید. اگر کمتر از شش حرکت در ساعت داشت، بهتر است سریع به پزشک مراجعه کنید.

خارش تمام بدن
در سه ماهۀ دوم بارداری، اگر در تمام بدن و به ویژه در طول شب احساس خارش شدید می‌کنید، ممکن است به کلستاز بارداری که یک عارضۀ مربوط به کبد است مبتلا شده باشید. ممکن است همراه با کلستاز بارداری به یرقان نیز مبتلا شوید که شاید منجر به تیره‌تر شدن ادرار و روشن شدن مدفوع شود، اما اگر خارش شما در حد معمول است، نباید نگران باشید. برخی از خارش‌ها طبیعی است، زیرا در طول دوران بارداری، جهت ایجاد فضای بیشتر برای کودک در حال رشد دچار کشیدگی پوست می‌شوید. با این وجود اگر خارش پوستی شدید دارید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

زمین خوردن و آسیب رسیدن به شکم
زمین خوردن یا ضربۀ شدید همیشه خطرناک نیست، اما بهتر است همان روزی که این اتفاق می‌افتد به پزشک مراجعه کنید و چگونگی آن را برای او توضیح دهید. اگر روی پله‌ها لیز خورده‌اید و استخوان دنبالچۀ شما به زمین خورده است، احتمالاً جای نگرانی نیست، چون کودک به خوبی توسط رحم و مایع آمنیوتیک محفاظت می‌شود. با این وجود هنگامی که به شکم شما ضربه وارد می‌شود، احتمال ایجاد مشکل بیشتر است، زیرا امکان دارد باعث آسیب رسیدن به استخوان‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های تان شود. اگر پس از زمین خوردن یا هر ضربه‌ای متوجه شروع انقباضات، دردهای رحمی، خروج مایع یا هر نوع خونریزی شده‌اید، سریع به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

احساس نگرانی نسبت به سلامت جنین
اگر علائم خاصی ندارید ولی احساس راحتی نمی‌کنید و نسبت به سلامت جنین خود نگران هستید، بهتر است موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر مشکلی وجود داشته باشد، پزشک به شما کمک خواهد کرد و اگر هیچ مشکلی نیز وجود نداشته باشد، می‌توانید با خیال راحت به خانه برگردید. بدن شما در دوران بارداری به شدت و با سرعت تغییر می‌کند و این می‌تواند برای شما کمی گیج‌کننده باشد و نتوانید علائم عادی و خطرناک را از یکدیگر شناسایی کنید. پزشکان این موضوع را درک می‌کنند و باید به شما کمک کنند تا نگرانی بی‌دلیل نسبت به وضعیت سلامت خود یا کودک تان نداشته باشید.

منبع : سایت مادرشو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما