علائم خطرساز در دوران بارداری (بخش اول)

زنان باردار معمولاً مطالب زیادی در مورد دوران بارداری مطالعه می‌کنند و صحبت‌های متفاوتی با دیگر مادران باردار در مورد علائم دوران بارداری خواهند داشت. اما باز هم گاهی در مورد طبیعی بودن حالت‌ها و وضعیت خود تردید دارند. برای برطرف شدن شک و تردید خود به علائم دوران بارداری موجود در این مطلب توجه کنید و در صورت مشاهده هر کدام از آنها با پزشک خود تماس بگیرید.
جمعه، 1 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علائم خطرساز در دوران بارداری (بخش اول)
با دفع حجم زیاد مایع از واژن شما در هر زمان از بارداری، احتمال پارگی کیسۀ آب وجود دارد. بهتر است سریع به پزشک مراجعه کنید تا او بتواند وضعیت سلامت جنین را بررسی کند.
 

علائم جدی و خطرساز بارداری


درد در ناحیهٔ شکم
درد شدید ناحیۀ شکم و قسمت بالای آن که ممکن است با احساس تهوع نیز همراه باشد، می‌تواند نشانۀ مشکلات متعددی مانند مشکل گوارشی و سوزش معده یا حتی مسمومیت غذایی باشد. اما اگر در نیمۀ دوم بارداری قرار دارید، این درد می‌تواند نشانه‌ای از پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی باشد که عارضه‌ا‌‌ی بسیار خطرناک و نیازمند مراقبت فوری است. اگر در یک یا هر دو سمت قسمت پایینی شکمتان درد شدید دارید، دلیل آن باید حتماً توسط پزشک بررسی شود. اگرچه ممکن است این درد ناشی از کشیدگی رباط باشد که در دوران بارداری عادی است، اما می‌تواند نشانۀ مشکلات خطرناک دیگری که البته خیلی شایع نیست نیز باشد، این عارضه‌ها عبارتند از:
- بارداری خارج از رحم
- سقط جنین
- زایمان زودرس
- پاره شدن فیبروم رحم و خونریزی داخلی
- جدا شدن زودرس جفت

تورم شدید دست و پا
تورم اندک دست و پا در اواخر دوران بارداری امری طبیعی است، اما اگر در نیمۀ دوم بارداری این تورم‌‌ها شدید یا به شکل ناگهانی ایجاد شود، صورت نیز ورم کند و با سردرد یا مشکلات بینایی مثل تاری دید، دوبینی یا جرقه زدن در چشم همراه باشد، ممکن است نشانۀ پره‌اکلامپسی باشد. پره‌اکلامپسی یک عارضۀ جدی در بارداری است که نیاز به اقدام سریع پزشکی دارد. اگر هر یک از علائم فوق را داشتید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای تشخیص قطعی علت این علائم به پزشک مراجعه کنید.

سردرد شدید یا احساس غش
درصورتی‌که سردرد شدید بیش از دو یا سه ساعت و در کنار آن علائمی مانند مشکل تاری دید و تورم شدید اندام به خصوص در دست و صورت دارید، احتمال ابتلا به پره‌اکلامپسی بسیار بالاست. پره‌اکلامپسی معمولاً در نیمۀ دوم بارداری یا پیش از تولد کودک اتفاق می‌افتد. اما اگر سردرد همراه با رخوت یا احساس سبکی سر باشد، می‌تواند نشانۀ این باشد که شما در طول روز به اندازۀ کافی غذا نخورده‌اید. همچنین ممکن است علامت فشار خون پایین باشد که در اوایل بارداری شایع است. زنان زیادی در دوران بارداری احساس سرگیجه دارند، اما اگر از حال می‌روید یا غش می‌کنید، باید به پزشک مراجعه کنید و مشکل را با او در میان بگذارید تا بتواند وضعیت سلامت شما و جنین را بررسی کند.

خونریزی از واژن
در اوایل دوران بارداری لکه‌های خون یا خونریزی بسیار کم و بدون درد رایج است. با این حال در صورت خونریزی در هر مرحله از بارداری با پزشک تماس بگیرید. در صورت وجود هر کدام از شرایط زیر ممکن است مشکلی جدی داشته باشید:

- در روزهای پس از اقدام برای بارداری، اگر خونریزی با خونریزی عادت ماهانۀ معمول فرق داشته باشد، جریان آن روان‌تر یا رنگ آن تیره‌تر و همراه با درد شدید مداوم در یک سمت شکم باشد و در مواردی با افت شدید فشار همراه باشد، ممکن است نشانه‌ای از بارداری خارج رحم باشد.

- خونریزی شدید به همراه درد مدام در ناحیۀ کمر یا شکم می‌تواند نشانۀ سقط جنین باشد.

- خونریزی ناگهانی بدون درد، ممکن است زمانی رخ دهد که جفت سرراهی دارید. این موضوع از طریق سونوگرافی در هفتۀ ۲۰ بارداری قابل مشاهده است.

- خروج خون تازه یا تیره در اواخر بارداری که ممکن است همراه با لخته نیز باشد، می‌تواند نشانۀ پاره شدن زودرس جفت باشد. این اتفاق همزمان با جدا شدن جفت از رحم آغاز می‌شود. بسته به وضعیت و میزان جدا شدن جفت، امکان دارد مقدار کمی خون یا حجم زیادی از آن خارج شود، همچنین می‌تواند بدون درد یا با درد همراه باشد.

پارگی کیسهٔ آب
با دفع حجم زیاد مایع از واژن شما در هر زمان از بارداری، احتمال پارگی کیسۀ آب وجود دارد. بهتر است سریع به پزشک مراجعه کنید تا او بتواند وضعیت سلامت جنین را بررسی کند. زمانی که کیسۀ آب پاره می‌شود، ایمنی جنین در برابر عفونت کم می‌شود. پاره شدن کیسۀ آب همچنین می‌تواند در اثر ابتلا به عفونت باشد. پارگی کیسۀ آب منجر به تصمیم پزشک برای زایمان زودرس می‌شود. در صورت حتمی بودن پارگی کیسۀ آب، زایمان باید حداکثر ظرف ۲۴ ساعت انجام شود. گاهی پارگی کیسۀ آب با شروع دردهای زایمان رخ می‌دهد و نشان از ناگهانی بودن زایمان است. بنابراین در صورت پارگی کیسۀ آب یا حتی شک به پارگی کیسۀ آب باید سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید.

ادامه دارد...

منبع: سایت مادرشو


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.