طرز تهیه تغذیه کودکان در مدرسه (بخش اول)

پدر و مادر ها باید برنامه غذایی مناسب و جذابی برای کودک مدرسه ای خود داشته باشند و اگر جذابیت در خوراکی‌ها را نتوانید ایجاد کنند، طبیعی اسـت که بچه‌ها سراغ خوراکی هـای خوش رنگ و لعاب کارخانه‌ ای می‌روند. با ما همراه باشید.
جمعه، 29 شهريور 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه تغذیه کودکان در مدرسه (بخش اول)
حتماً یک روز در هفته را به تهیه انواع کوکوها برای تغذیه بچه‌ها اختصاص دهید.
 

مقدمه 

پدر و مادر ها باید با صرف کمی‌ زمان و مطالعه بیشتر، بچه‌ها را به سمت دستپخت خودتان متمایل کنید و ذره‌ ذره، آنها را از خوراکی‌ ها نگهدارنده‌ جدا کنید.
 

پنیر، گردو و…

یکی از ترکیبات ساده اما دوست‌ داشتنی ساندویچ‌ ها و لقمه‌ هـای همراه دوران مدرسه همین پنیر و گردو اسـت. اما خب مگر چندبار در هفته می‌توانید پنیر را روی نان بمالید و گردو روی آن بگذارید و بعد هم نان را از قسمت کناری لوله کنید تا شکل ساندویچ‌ هـای همیشگی دوران کودکی خودمان شوند؟ خود شـما از تکرار این روند آماده‌ سازی‌ خسته خواهید شد.

چـه برسد بـه بچه‌ ای که قرار باشد هرروز آن را بخورد. بـه روش‌ هـای جدید فکر کنید. کدام وسایل گوشه آشپزخانه شـما قراردارند و‌ ماه بـه ‌ماه سراغ آنها نمی‌روید؟ ساندویچ‌ ساز از همین دسته وسایل آشپزخانه اسـت. می‌توانید از همان روش مشهور خودش استفاده کنید و با استفاده از نان‌هـای مربعی مخصوص، این بار ساندوچ‌ هـای پنیر و گردو رابه این روش با شکلی جدید آماده کنید.
 

راه میان‌ بُر

اگر بخواهیم واقع‌ بینانه نگاه کنیم، تهیه نان‌‌ تست، هم مقرون بـه صرفه نیست و هم همیشه نمی‌توان بـه آن دسترسی داشت. یک راه میان‌بر در اینجا وجوددارد، شـما می‌توانید از نان های لواش استفاده کنید. 4 قسمت از نان را مقداری بزرگتر از ابعاد صفحه ساندویچ‌ ساز برش بزنید تا زمانی که درها روی هم قرار می‌گیرند. نان‌ ها روی هم پرس شوند و موادی که روی نان قرار داده‌ اید بیرون نریزند. دو قسمت را در کف وسیله قرار دهید و مواد میانی را روی آن بریزید. حالا دو تکه نان باقیمانده را روی پنیر و گردو قرار دهید ودر ساندویچ‌ساز را ببندید. دقت کنید که زمان کمتری نسبت بـه زمان آماده‌سازی نان‌هـای تست لازم دارید.
 

پیشنهاد

می‌توانید بـه طعم خود پنیر تنوع بدهید و از انواع مختلف آن استفاده کنید. پنیر‌هـای لاکتیکی، تبریزی و… ساندویچ امروز رابا ساندویچ دیروزی فرزندتان متفاوت می‌کنند. مواد کناری پنیر را هم می‌توانید گسترده‌تر کنید. می‌توانید از خیار، گوجه، سبزی‌هـای تازه، مغزهایی مانند فندق و دانه‌هایی مانند کنجد و سیاه‌دانه استفاده کنید. هر کدام از اینها بـه تنهایی مقدار زیادی از بار تنوع بخشیدن رابه دوش می‌کشند.
 

ساندویچ ماکارونی

کمتر بچه‌ای اسـت که اسم ماکارونی بیاید و بـه آن نه بگوید. همین ماکارونی را می‌توانید بـه شکل ساندویچ در بیاورید ودر کنار خیارشور و گوجه‌فرنگی، همراه فرزندان خود کنید. فقط توجه کنید که مقدار روغنی که برای این نوع ماکارونی استفاده می‌کنید کمتر باشد تا نان ساندویچی شـما را مرطوب و بعد از گذشت زمان از هم متلاشی نکند.
 

همراه شیرین

اگر فرزند شـما بـه صبحانه‌هـای شیرین مانند عسل و مربا و شکلات علاقه‌ مند اسـت می‌توانید از انواع این خوراکی‌ها بـه مرور زمان استفاده کنید. اگر برای آماده‌سازی‌ آنها نگران هستید که حین مصرف، دست‌ها و لبا‌س‌هـای فرزندتان نوچ و چسبنده شود، می‌توانید از نایلون‌ هـای ویژه ساندویچ‌ استفاده کنید. نان‌هـای باگت کوچک و تک‌نفره هم انتخاب خوبی برای ساندویچ مدرسه بچه‌ ها هستند.
 

کوکوهای دوست داشتنی

حتماً یک روز در هفته را به تهیه انواع کوکوها برای تغذیه بچه‌ها اختصاص دهید. وجود تخم‌ مرغ در کوکوها، یکی از مهم ترین دلایل انتخاب این غذا برای بچه‌هاست. کوکوهایی مانند کوکو‌سبزی، سیب‌ زمینی، بادمجان و کتلت، زمانی که با گوجه‌ فرنگی و خیار شور همراه شوند، هم خوشمزه هستند و هم اینکه تنوعی در خوراکی بچه‌ها بـه‌حساب می‌آیند و زنگ‌هـای تفریح خوشمزه‌ای را حتماً بـه‌ وجود خواهند آورد.
 

غذاهای دوست نداشتنی

اگر بچه بدغذایی دارید که این عادت را از یکسالگی تا حالا دنبال خود یدک می‌کشد، پیشنهاد می‌دهیم روش جدیدی مانند آنچه در این قسمت خواهیم گفت در مورد غذایی که نمی‌خورد اعمال کنید. ماهی یکی از همین مواد خوراکی اسـت که بچه‌ها آن را کمتر مصرف می‌کنند.

تکه‌هایی از ماهی بدون استخوان را جدا کنید. همراه مقداری تخم‌مرغ، ادویه، شویدخشک و پودرسوخاری مخلوط کنید و قاشق قاشق در روغن بریزید تا سرخ شود. حالا می‌توانید با کنار هم گذاشتن چند شماره از این ماهی‌هـای فرآوری شده، ساندویچ‌هـای کوچکی برای زنگ‌تفریح بچه‌ها آماده کنید.
 

ظرف رنگی میوه‌ها

از میوه‌ها و سبزیجات رنگی و خوشمزه پاییزی غافل نشوید. اگر بچه‌هـای شـما اهل صبحانه خوردن در خانه هستند می‌توانید بیشترین سهم خوراکی روزانه آنها رابه میوه‌ها و سبزیجات اختصاص بدهید. بهتر اسـت میوه‌ها را برای بچه‌ها پوست بکنید و خرد کنید.  تا خوردن آنها در زمان کوتاه زنگ‌تفریح آسان‌تر و شیرین‌تر باشد؛ میوه‌هایی مثل سیب و پرتقال و نارنگی و یا انار دانه شده و سبزیجاتی چون هویج و کلم‌بروکلی و ساقه‌هـای ترد و جوان کرفس می‌تواند خوراکی ویژه‌ای برای زنگ‌هـای تفریح بـه‌حساب آید.

ادامه دارد...

منبع : پارس ناز


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما