راهکارهای درمانی برای خشکی بینی (بخش سوم)

برخی از راهکارهای درمانی برای خشکی بینی می توان در این مطلب اشاره کرد شامل استفاده از رطوبت ساز و رفتن به سونا و همچنین استفاده روغن ویتامین E، روغن خردل، روغن حیوانی، روغن اکالیپتوس و اجتناب از داروهای خاص می شود. با ما همراه باشید.
شنبه، 6 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
راهکارهای درمانی برای خشکی بینی (بخش سوم)
برای اجتناب از خشکی بینی، می‌توانید از روغن خردل به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای خشکی بینی استفاده کنید.
 

درمان‌های خانگی موثر برای خشکی بینی


1. رطوبت ساز
رطوبت سازها به حفظ رطوبت داخل اتاق کمک می‌کنند. اگر دچار خشکی بینی هستید، با استفاده از یک رطوبت ساز می‌توانید بخار را به هوای اتاق‌تان اضافه کنید و آن را مرطوب و نمدار نگه دارید. اگر در یک محیط خشک زمان‌تان را سپری می‌کنید یا حتی در آن محیط می‌خوابید، خشکی بینی‌تان وخیم‌تر خواهد شد و گرفتگی بینی نیز به مشکلات‌تان اضافه می‌شود. رطوبت‌ سازها تحریک و درد بینی‌تان را کاهش می‌دهند. اگر دستگاه رطوبت ساز در اختیار ندارید، به آسانی می‌توانید یک ظرف آب را روی رادیاتور یا اجاق گاز خانه‌تان قرار دهید تا آب آن به تدریج بخار شود. وقتی حرارت وارد ظرف آب می‌شود، بخشی از آن تبخیر می‌شود و به تمام نقاط خانه‌تان سرایت می‌کند.
 
2. حمام سونا
رفتن به سونا یکی از خوشایندترین درمان‌های خانگی برای خشکی بینی است که می‌توانید انجام دهید. قرار گرفتن در میان بخار آب متراکم برای حفظ رطوبت بینی خشک‌تان بسیار مفید است، و سونا دقیقا همان جایی است که می‌توانید به بخار آب متراکم دست یابید. سونا نه تنها باعث تسکین درد و تحریک بینی‌تان می‌شود، بلکه هم‌چنین به تنظیم گردش خون‌تان نیز کمک می‌کند. با وجود این، مدت بسیار زیادی در سونا نمانید، زیرا گرما باعث تعریق‌تان می‌شود، و در نتیجه آب بدن‌تان کاهش می‌یابد و دچار کم آبی می‌شوید. بعد از خروج از سونا مقدار زیادی آب بنوشید.
 
3. روغن ویتامین E
ویتامین E برای پوست انسان بسیار مفید است. این ویتامین می‌تواند به غشاء مخاطی بینی‌تان آب رسانی کند و خشکی بینی‌تان را به طور موثر بر طرف نماید. ویتامین E به خاطر خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی‌اش می‌تواند فرایند درمان مجاری بینی‌ را تسریع کند. برای بهره بردن از خواص ویتامین E فقط کافی است کارهای زیر را انجام دهید:

الف. یک عدد کپسول ویتامین E را بشکافید تا روغن آن خارج شود

ب. سرتان را بالا بگیرید و ۲ تا ۳ قطره روغن ویتامین E را در سوراخ‌های بینی‌تان بچکانید

پ. این کار را روزی دو بار تکرار کنید
 
4. اجتناب از داروهای خاص
برخی داروهای خاص دارای عوارض جانبی هستند که باعث خشکی بینی می‌شوند. بنابراین، می‌توانید از مصرف این داروها اجتناب کنید و با مشورت پزشک‌تان داروهای جایگزین آن‌ها را مصرف نمایید. یا این‌که، هنگام مصرف این قبیل داروها مقدار بسیار زیادی آب بنوشید. پیش از مصرف هر دارویی، عوارض جانبی آن را از پزشک‌ها سوال کنید.
 
5. روغن خردل
آنفولانزا و سرماخوردگی یکی از علت‌های خشک شدن مجاری بینی هستند. برای اجتناب از خشکی بینی، می‌توانید از روغن خردل به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای خشکی بینی استفاده کنید. درجه‌ی غلظت روغن خردل، آن را به ماده‌ی مرطوب کننده و چربی تبدیل کرده، و به این ترتیب برای درمان خشکی بینی بسیار موثر است. به علاوه، روغن خردل دارای خواص ضد باکتری نیز هست که می‌تواند به شکل موثر از بروز علائم سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری کند. این روغن برای رفع گرفتگی بینی و سینه، به عنوان یکی از علت‌های خشکی بینی، بسیار مفید است.

برای بهره بردن از خواص روغن خردل کافی است طبق دستورالعمل زیر رفتار کنید:

الف. مقداری روغن خردل را در قطره چکان بریزید

ب. ۲ تا ۳ قطره از آن را داخل سوراخ‌های بینی‌تان بچکانید

پ. به آهستگی آن را استنشاق کنید تا این روغن به نواحی عمیق‌تری از مجاری بینی‌تان راه یابد

ت. این کار را هر شب پیش از خواب انجام دهید. این کار را به مدت بیش از ۱ هفته تکرار کنید تا گرفتگی سینه و هم‌چنین خشکی بینی‌تان بر طرف شود.
 
6. روغن حیوانی
گاهی اوقات خشکی بینی با خونریزی‌های ناشی از ترک‌های پوستی داخل بینی همراه است. برای کمک به پیشگیری از وقوع چنین مشکلی و درمان خشکی بینی می‌توانید از روغن حیوانی استفاده کنید. این درمان خانگی متعلق به طب آیورودا است و مورد تایید قرار گرفته است. کره‌ی حیوانی دارای تاثیر التیام‌بخشی برای پوست و خواص مرطوب کنندگی است که هر دوی این‌ها برای رفع خشکی بینی مفید هستند.

برای بهره‌مندی از خواص روغن حیوانی مراحل زیر را انجام دهید:

الف. یک چهارم قاشق چای خوری کره‌ی حیوانی را در یک کاسه بریزید

ب. کاسه را به مدت چندین ثانیه حرارت دهید تا روغن حیوانی ذوب شود و به مایع تبدیل شود.

پ. سپس اجازه دهید دمای روغن کمی پایین بیاید و ولرم شود

ت. تکه پنبه‌ای را به این روغن آغشته کنید و آن را به سوراخ‌های بینی‌تان بمالید. این کار را با دقت انجام دهید تا داخل سوراخ‌های بینی‌تان پوشیده از روغن حیوانی شود.

ث. این کار را به مدت ۳ روز، و روزی ۲ بار تکرار کنید تا مشکلات بر طرف شود.
 
7. روغن اکالیپتوس
سردرد، درد شدید، و خشکی بینی از جمله مشکلاتی است که به همراه آنفولانزا و سرماخوردگی ظاهر می‌شوند. برای مقابله با این علائم می‌توانید از روغن اکالیپتوس استفاده کنید که با خواص خلط‌آوری (اکسپکتورانت)، ضد باکتری، و ضد قارچی‌اش می‌تواند رطوبت موجود در غشاء مخاطی را حفظ کنید و از آن طریق، به شکل موثری باعث درمان خشکی بینی شود.

الف. یک عدد کپسول عصاره‌ی روغن اوکالیپتوس را به همراه یک لیوان آب میل کنید.

ب. این کار را به طور مرتب روزی سه بار انجام دهید تا مشکل‌تان بر طرف شود.
 

نکات اضافه برای پیشگیری از خشکی بینی

همیشه به بدن‌تان آب رسانی کنید، زیرا کم‌ آبی باعث می‌شود مایعات بدن‌تان تخلیه شوند و این مسئله می‌تواند خشکی بینی‌تان را وخیم‌تر کند. حتما علاوه بر مایعاتی که در طول روز مصرف می‌کنید، ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید؛ این کار نیز جزء درمان‌های طبیعی برای خشکی بینی به شمار می‌رود.

الف. از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، غذاهای شور، و الکل اجتناب کنید زیرا این‌ها ممکن است باعث کم آبی بدن و ایجاد خشکی بینی شوند.

ب. تا وقتی خشکی بینی‌تان به طور کامل درمان نشده است، مصرف غذاهای تند و پر ادویه را کاهش دهید. این کار به فرایند بهبودی سرعت می‌بخشد.

پ. گرد و غبار، آلودگی‌های محیطی، و باکتری‌های موجود در هوا می‌توانند علائم خشکی بینی را تشدید کنند. بنابراین، برای مراقبت از خود در برابر این مشکلات، روزی دو بار بینی‌تان را کاملا تمیز کنید.

ت. اگر به داخل کردن انگشت در بینی‌تان عادت دارید، این عادت را ترک کنید. این عادت وحشتناک باعث آسیب رساندن به پوست حساس داخل بینی‌تان، و هم‌چنین به مشکلاتی نظیر پارگی رگ‌های خونی، خشکی شدید بینی، و خونریزی بینی منجر می‌شود.

ث. برای بهبود علائم خشکی بینی‌تان مدتی در آب و هوای مرطوب زندگی کنید.

ج. از داروهایی که ممکن است خشکی بینی‌تان را وخیم‌تر کنند، دوری کنید.

چ. هنگام قرار گرفتن در محیط بیرون، بینی‌تان را با ماسک بهداشتی بپوشانید تا از محرک‌های محیطی در امان بماند، زیرا این محرک‌ها سبب تحریک مجاری خشک بینی‌تان می‌شوند.

ح. برای کمک به پاکسازی دیواره‌های سوراخ‌های بینی‌تان از دستمال‌های مرطوب بچه استفاده کنید تا از خشک شدن بیش‌تر و تحریک بینی‌تان پیشگیری کنید.
 

کلام آخر

آن‌چه در این مقاله گفته شد، محبوب‌ترین و قابل توصیه‌ترین درمان‌های خانگی برای خشکی بینی است. دفعه‌ی بعد که دچار خشکی بینی شدید،‌ نگرانی به خود راه ندهید و این درمان‌های خانگی ساده و ارزان قیمت را امتحان کنید تا از تاثیرات آن‌ها بدون هیچ گونه عارضه‌ی جانبی بهره‌مند شوید. به یاد داشته باشید درمان‌های خانگی مذکور در این مقاله برای رفع خشکی بینی تنها از مواد طبیعی بهره می‌گیرند و کاملا بی‌خطر هستند. با وجود این، چنان‌چه خشکی بینی‌تان بیش از حد به طول انجامید، باید به پزشک مراجعه کنید؛ انجام این درمان‌های خانگی نیازی به نظارت پزشک ندارد و در خانه میسر می‌شوند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما