آشنایی با رابطه قند و سرطان

نظارت و کنترل بر تمام میزان قندهایی که مصرف می‌کنید می تواند کار دشواری باشد. قند در چیزهایی پنهان است که هرگز انتظارش را ندارید، مثل سوپ‌ها، سس سالاد، کره‌ی بادام زمینی، ماست، کچاپ، جو فوری، شیر آجیل، و هات داگ‌ها. و اغلب، روی برچسب مواد با عنوان قند (ساکاروز) ذکر نمی‌شوند. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 16 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با رابطه قند و سرطان
سایر کارشناسان سرطان می‌گویند خود قند می‌تواند عامل سرطان باشد.
 

مقدمه

ممکن است شنیده باشید که قند باعث سرطان می‌شود یا رشد آن را سریع‌تر می‌کند. به نحوی، این گفته بی‌راه نیست. هر سلولی در بدن از قند خون (گلوکز) برای تامین انرژی استفاده می‌کند. اما سلول‌های سرطانی حدودا ۲۰۰ برابر بیشتر از سلول‌های عادی مصرف دارند. تومورهایی که در سلول‌های نحیف و تخت ریه‌ها ایجاد می‌شوند حتی گلوکز بیشتری را نیز می‌بلعند. آن‌ها برای سوخت‌رسانی به فرایند رشدشان به میزان زیادی قند نیاز دارند. در ادامه این نوشتار ۵ نکته مهم درباره رابطه‌ قند و سرطان که حتما باید بدانید آمده است.

نیاز سلول‌های بدن‌تان به قند از طریق رژیم غذایی روزانه تامین می‌شود. و شکر نه فقط در دسرهای شیرین یا قهوه‌های موکای شکلاتی سفید بزرگ، که در موارد زیر هم یافت می‌شود:
– میوه‌ّها (فراکتوز)
– سبزیجات (گلوکز)
– محصولات لبنی (لاکتوز)
– کربوهیدرات‌هایی مانند نان، پاستا و برنج
 

نکات مهم درباره رابطه‌ قند و سرطان


۱. آیا رژیم کم قند یا کم کربوهیدرات سرعت رشد سرطان را کاهش می‌دهد؟
اگر مصرف آن خوراکی‌ها را کم کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا سرعت رشد سرطان را کاهش می‌دهد یا درکل از اتفاق افتادن آن پیشگیری می‌کند؟ تا کنون که ادله‌ی زیادی مبنی بر این وجود ندارد که یک رژیم غذایی کم قند یا کم کربوهیدرات احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد. یک استثنا سرطان مری است. در یکی از مطالعات اخیر نشان داده شد مصرف قند و نوشیدنی‌های شیرین شده ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را بیش از ۷۰٪ افزایش دهد.

۲. آیا چاقی عامل سرطان است؟
بسیاری از متخصص‌ها من جمله در انجمن سرطان آمریکا و موسسه‌ی سرطان ملی، قند را عامل سرطان نمی‌دانند. آن‌ها می‌گویند مشکل واقعی و اصلی چاقی است.

سلول‌های چربی پروتئین‌های التهابی به نام آدیپوکین ترشح می‌کنند. آن‌ها ممکن است به DNA آسیب بزنند و نهایتا باعث تومور شوند. هرچه سلول‌های چربی شما بیشتر باشد، این پروتئین‌ها احتمالا در بدن‌تان بیشتر خواهد بود. اضافه وزن داشتن یا چاق بودن شما در معرض ابتلا به دست کم ۱۳ نوع سرطان قرار می‌دهد، من جمله سرطان پستان، کبد و روده‌ی بزرگ.
 
۳. آیا قند عامل سرطان است؟
سایر کارشناسان سرطان می‌گویند خود قند می‌تواند عامل سرطان باشد. یکی از این کارشناسان، محقق برجسته‌ی حوزه‌ی دکتر سرطان لوییس کانتلی، مدیر مرکز سرطان میر در نیویروک است.

کانتلی فکر می‌کند بعضی از سرطان‌ها ممکن است باعث افزایش سطح انسولین شود، هورمونی که میزان قند خون را کنترل می‌کند. او می‌گوید تحقیقاتش نشان می‌دهد «سطح بالای انسولین احتمالا باعث سرطان می‌شود. و آنچه انسولین را زیاد می کند قند است.» او خودش به هیچ وجه قند نمی‌خورد چون معتقد است رابطه‌ی بین مصرف قند و ابتلا به سرطان بسیار روشن و مبرهن است.
 
۴. چه چیزی باید خورد؟
حتی اگر فکر نمی‌کنید قند ممکن است باعث سرطان شود، اما باز هم مصرف کمتر قند ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد. تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که شما باید نهایتا اگر زن هستید ۶ قاشق چایخوری در روز قند مصرف کنید و اگر آقا هستید ۹ قاشق چایخوری. با این حال اکثر آدم‌ها در آمریکا حدود ۲۲ قاشق مصرف می‌کنند.

کانتلی می‌گوید این یعنی آمریکایی‌ها سطح انسولین بالا و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان قرار دارند. دکتر پئینگ یانگ، محقق سرطان و استادیار مرکز سرطان آندرسون در هاستون نیز با این گفته موافق است. او می‌گوید: «اگر کاهش مصرف قند به کاهش خطر ابتلا به سرطان منجر نشود تعجب خواهم کرد. محدود کردن مصرف قند کار معقولی به نظر می‌رسد به خصوص شربت ذرت فراکتوز در نوشابه‌ها، چای‌ شیرین، نوشیدنی‌های ورزشی و خوراکی های فراوری شده همراه با آبنبات، شیرینی، بستنی و غلات صبحانه‌ی شیرین.

او اغلب می‌پرسد آیا خوردن میوه مشکلی ندارد، چون بسیاری از میوه‌ها سرشار از فراکتوز هستند. یانگ توضیح می‌دهد: «گنجاندن میوه به عنوان بخشی از رژیم غذایی خوب است. اما نسبت‌ مصرف میوه باید کمتر از مصرف سبزیجات باشد. اگر میزان مصرفی توصیه شده‌ پنج وعده میوه و سبزیجات در روز است، دست کم سه وعده‌ی آن باید سبزیجات باشد.
 
۵. باید مراقب چه چیزی باشیم؟
نظارت و کنترل بر تمام میزان قندهایی که مصرف می‌کنید می تواند کار دشواری باشد. قند در چیزهایی پنهان است که هرگز انتظارش را ندارید، مثل سوپ‌ها، سس سالاد، کره‌ی بادام زمینی، ماست، کچاپ، جو فوری، شیر آجیل، و هات داگ‌ها. و اغلب، روی برچسب مواد با عنوان قند (ساکاروز) ذکر نمی‌شوند.

برای قند افزودنی بیش از ۶۰ نام مختلف وجود دارد. بعضی از آن‌ها عبارتند از مالتوز، دکستروز، و گلوکز، که همه به «اوز» ختم می‌شوند. همچنین مراقب خوراکی‌های زیر نیز باشید:
– نکتار میوه
– ذرت، برنج، و شربت افرا
عسل
– ملاس (شیره قند)
– آگوا
این‌ها ممکن است از ساکاروز سالم‌تر به نظر برسند. اما برای سلول‌های بدن، همه قند به حساب می‌آیند.

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی


اخبار مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.