فواید کندر برای سلامتی (بخش اول)

کندر یک صمغ معطر است که از درخت جنس بوسولیا بیرون می‌آید. درخت بوسولیا یک درخت کوچک و درختچه مانند است. کیفیت کندر به زمان برداشت آن مرتبط است و صمغ‌های باکیفیت برداشت می‌شوند. شرایط مختلف خاک و آب و هوا نیز بر کیفیت کندر تاثیر می‌گذارند. در این مطلب به فواید کندر برای سلامتی اشاره خواهیم کرد.
سه‌شنبه، 14 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید کندر برای سلامتی (بخش اول)
کندر می تواد جلوی انتشار سلول‌های تومور را بگیرد و تومور سرطانی که در بافت‌های بدن رشد می‌کند را بکشد.
 

مقدمه

کندر حاوی روغن فرار و دیگر ترکیبات شیمیایی مانند ۱۳.۱٪ مونوترپن (دکانول،  آلفا ترپینئول، لینالول، استرها، بورنیل استات، نریل استات، استات گرانیل)، ۱٪ سسکی ترپن و ۴۲.۵٪  دی‌ترپن است. این ترکیبات فعال شیمیایی خواص زیادی برای سلامتی انسان دارند که برخی از آن‌ها اثبات شده و برخی دیگر هنوز اثبات نشده‌اند. کندر، موهبتی شگفت انگیز از سوی خداوند است. خواص کندر برای سلامتی را در زیر آورده‌ایم.
 

کندر چیست ؟

ممکن است نام کندر برای بعضی از ما ناآشنا باشد. کندر یک صمغ معطر است که از درخت جنس بوسولیا بیرون می‌آید. درخت بوسولیا یک درخت کوچک و درختچه مانند است. این درخت گل‌های سفید دارد و پوست آن صمغی به رنگ شیر تولید می‌کند که بعدا به نارنجی – قهوه‌ای تبدیل شده و برای تهیه روغن معطر به کار می‌رود. چهار نوع گونه درخت بوسولیا وجود دارد که کندر تولید می‌کنند. کندر با برش زدن پوست درخت بیرون می‌آید. درخت را برش زده و اجازه می‌دهند صمغ از آن بیرون زده و سفت شود. به صمغ سفت شده درخت بوسولیا، اشک می‌گویند. کیفیت کندر به زمان برداشت آن مرتبط است و صمغ‌های باکیفیت برداشت می‌شوند. شرایط مختلف خاک و آب و هوا نیز بر کیفیت کندر تاثیر می‌گذارند.
 

تاریخچه کندر

تحقیقات نشان می‌دهند که مردم قدیم به ویژه مصریان، یونانی‌ها، فرانسوی‌ها و مردم آسیا در برخی از مراسمات مذهبی از جمله مراسم دور کردن ارواح شیطانی از کندر استفاده می‌کردند. مردم قدیم، شیطان را دلیل بسیاری از بیماری‌ها می‌دانستند و ما پس از شناخت خواص کندر فهمیدیم که چرا آن‌ها از کندر استفاده می‌کردند. کندر، برای بیش از ۵۰۰۰ سال، محصول مهمی بود که از شبه جزیره عربستان و شمال آفریقا تجارت می‌شد. مصریان، مردمانی بودند که کندر را از مکانی به نام پونت تجارت کرده و از آن در مراسمات ملکه حتشپسوت که در ۱۴۵۸ قبل از میلاد درگذشت استفاده می‌کردند. پس از آن کندر به اروپا رسید.
 

کیفیت و کاربردهای کندر

کندر بسته به رنگ، خلوص، بو و قدمت، درجه‌بندی‌های کیفی مختلفی دارد. کندر نقره‌ای و کندر حجاری بالاترین کیفیت را در بین انواع کندر دارند. اعراب به‌ویژه مردم عمان کندر نقره‌ای را بهتر از نوع حجاری می‌دانند و کیفیت آن بسته به مورد استفاده، متفاوت است.

کندر نقره‌ای در کشورهای گرم و خشک عربی یافت شده و کندر حجاری در آب و هوای سرد و مرطوب مانند کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی یافت می‌شود. صمغ کندر برای تولید روغن معطر به کار می‌رود و در صنعت عطرسازی نیز کاربرد دارد. مصری‌ها کندر را پودر کرده و از آن برای سرمه کشیدن استفاده می‌کنند. سرمه به عنوان خط چشم مشکی در آرایش کردن به کار رفته  و در مصر، یک ماده هنری نیز به شمار می‌آید.
 

خواص کندر برای سلامتی

۱. محافظت از کبد
مطالعه انجام شده در ۲۰۱۳ نشان داد که کندر به عنوان عصاره درخت بوسولیا در کنار گلیسیریزین، به محافظت از کبد موش‌های مبتلا به جراحت کبدی کمک کرد. به این معنا که کندر در برابر جراحت و آسیب رادیکال آزاد از کبد محافظت می‌کند.
 
۲. درمان تب‌خال
بر اساس مطالعه‌ای که در ۲۰۰۳ توسط بادریا و همکارانش انجام شد، ترکیب فعال موجود در کندر به نام تری‌ترپنوئید، خاصیت ضد ویروس هرپس و تقویت کننده سیستم ایمنی دارد. نتایج این مطالعه نشان داد که کندر در درمان تبخال مفید بوده و از تاثیر این ویروس که می‌تواند پوست و اندام‌های جنسی را درگیر کند جلوگیری می‌کند.
 
۳. تقویت سیستم ایمنی
مطالعه انجام شده توسط شارما و سینگ در ۱۹۸۹ نشان داد که مصرف کندر می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و سطح سلول‌های سفید خون و تولید پادتن را افزایش ‌دهد که در نتایجه باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. این خاصیت کندر اثبات شده است و به همین دلیل است که بسیاری از افراد، کندر را بهترین درمان برای برخی از بیماری‌ها می‌دانند.
 
۴. درمان بیماری التهابی روده
به گفته گریلشتین (۲۰۰۱)، صمغ درخت بوسولیا یا همان کندر تاثیرات درمانی بر بیماری التهابی روده دارد ، البته این مورد هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. یک مطالعه دیگر، گزارش کرد که کندر می‌تواند التهابی که در دستگاه گوارش ایجاد می‌شود را درمان کند.
 
۵. جلوگیری از رشد تومور
با استناد به مطالعه انجام شده توسط هوآن و همکارانش در ۲۰۰۰، کندر حاوی ترکیب فعالی به نام بتا-بوسولیک اسید است که فعالیت ضد تومور و ضد هیپرگلیسمی دارد. این ماده می‌تواند جلوی انتشار سلول‌های تومور را بگیرد و تومور سرطانی که در بافت‌های بدن رشد می‌کند را بکشد.

ادامه دارد...

منبع: تحریریه سایت کسب و کار بازده -مژگان گوران


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.